מחשבי מקבוק ראשונים עם מעבדי ARM עשויים להגיע החל מ-2021

מחשב מקבוק פרו צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי

מוצריה של אפל ידועים בשילוב רכיבי חומרה ותוכנה הנמצאים בפיתוח פנימי בתוך החברה, כך מסוגלת אפל להציג התאמה טובה יותר למוצריה השונים ולהפחית את התלות שלה בספקים מבחוץ. בעוד מעבדי האייפון והאייפד מפותחים על ידי אפל מזה שנים רבות, מחשבי המק שלה ממשיכים להשתמש במעבדיה של אינטל, אם כי הדבר עשוי להשתנות החל מהשנה הבאה, כאשר על פי הערכות חדשות של האנליסט המוכר מינג צ’י קו (Ming Chi Kuo), תשיק אפל מחשבי מקבוק ראשונים עם מעבדים בפיתוח ביתי המבוססים על הארכיטקטורה של חברת ARM.

ההערכות החדשות של קו לוקחות בחשבון את המשבר הנוכחי בעולם בעקבות התפרצות וירוס הקורונה, ולאחר שציפה האנליסט כי אפל תשיק מחשבים עם מעבדים עצמאיים המבוססים על ארכיטקטורת ARM כבר בסוף השנה הנוכחית, כעת הוא משנה הערכה זו ומציין מועד השקה במהלך 2021.

כשנתיים עברו מאז שמענו על האפשרות כי אפל תחל בפיתוח עצמאי של מעבדיה עבור מחשבי המק, כשאלו יהיו מבוססים על גבי הארכיטקטורה של חברת ARM, המוכרת בעיקר בשל השימוש הנרחב בה בעולם הסמארטפונים. מאז אותו דיווח כבר הספקנו לראות מספר דגמי מחשבי PC ניידים מבוססי מערכת ההפעלה ווינדוס אשר עשו שימוש במעבדים שונים המבוססים גם הם על הארכיטקטורה של ARM, שהובילה לחיסכון משמעותי בצריכת החשמל בהם.

אחת מהמובילות בתחום הינה מיקרוסופט, שיחד עם שותפותיה בעולם המחשוב ביצעה התאמות בין מערכת ההפעלה ווינדוס אותה היא מפתחת ובין החומרה הקיימת במחשבים ומונעת באמצעות מעבדי ARM החדשים.

בשלב זה עדיין לא ברור האם מעבדים מבוססי ARM אותם תפתח אפל יוכלו להחליף את המעבדים הקיימים של אינטל או AMD הזמינים עבור שוק המחשבים הניידים. ייתכן כי באפל ישימו תחילה דגש על מחשבים בסדרת המקבוק אייר הדקיקה, זו עשויה להתאים בדיוק עבור המעבדים החסכוניים יותר, כאשר הפיתוח בתוך הבית עשוי אף להפחית את מחירם (אם כי לא היינו מצפים לכך בכיליון עיניים).

גם USB4 בדרך

לצד הערכותיו לגבי שילובם של מעבדי ARM חדשים במחשבי מקבוק, קו מעריך גם כי אפל תחל לשלב חיבורים חדשים המבוססים על תקן USB4 במחשביה החל מ-2022. תקן USB4 נחשף רק לפני כשנה בלבד, והוא מבוסס על טכנולוגיית Thuderbolt 3 של אינטל שנתרמה לארגון התקינה USB-IF.

התקן החדש יכפיל את המהירות של תקן ה-USB 3.2 Gen 2×2 ויעלה את המהירות מ-20Gbps ל-40Gbps, בדומה לתקן ה-Thunderbolt 3 עליו הוא מבוסס, כשהוא מבצע את העברת הנתונים דרך חיבור בתצורת USB-C בלבד. בנוסף, נהנה התקן החדש ממספר יתרונות אחרים שמציע ה-Thunderbolt 3 של אינטל, כשהוא יוכל לספק תמיכה בהספק של עד 100W, רוחב פס גבוה לתמיכה בעד 2 מסכי 4K או מסך 5K בודד ותמיכה לאחור בתקני USB 3.2, USB 2.0 ו-Thunderbolt 3.

גם במקרה של תקן USB4 מדובר ביתרון בצד המחיר, שכן התקן מוצע ללא צורך בתשלומי תמלוגים. וגם במקרה זה נשאלת השאלה – האם אפל תנצל את החיסכון בשילוב טכנולוגיות חדשות במחירים זולים יותר על מנת להפחית את העלויות שלה ולהגדיל את הרווחיות, או שמא חלק מהחיסכון הזה יגיע גם ללקוחותיה בדמות הפחתה עתידית במחירים.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים