שופטת ל-Epic בשימוע בנושא פורטנייט: “אתם יצרתם את המצב”

פורטנייט (תמונה: Epic)

המשפט שיעסוק בנושא התביעה של חברת Epic, מפתחת המשחק פורטנייט (Fortnite), כנגד אפל, צפוי להיפתח רק בשנה הבאה, אך כבר כעת נערך שימוע ראשון בנושא באמצעות אפליקציית “זום”, ועל פי החלטת השופטת האחראית על השימוע, צו מניעה כנגד חסימת חשבונות המפתחים של Epic יוטל על אפל, אך מפתחת פורטנייט לא מקבלת אישור לצו נוסף שביקשה על מנת שתוכל להחזיר את המשחק המצליח לחנות האפליקציות.

במהלך השימוע שהתקיים בשיחת הוועידה לא התרשמה שופטת בית המשפט המחוזי בארה”ב, איבון גונזלס רוג’רס, מטענותיה של Epic לפגיעה משמעותית שנגרמה לה כתוצאה מהפעולה בה נקטה אפל להסרתו של המשחק פורטנייט מחנות האפליקציות ‘אפסטור’ לאחרונה. “הלקוח שלך יצר את המצב“, ציינה השופטת במהלך השימוע, כשהיא פונה לפרקליטה של Epic, והוסיפה כי לדעתה “לא ניתן לטעון לנזק בלתי הפיך כשאתה זה שגרם לנזק בעצמך.

לאחר בחינת הטענות של שני הצדדים, החליטה השופטת שלא להעניק ל-Epic את בקשתה לצו מניעה כנגד הסרתו של המשחק פורטנייט מחנות האפסטור, וזה יוותר מחוץ לחנות האפליקציות של אפל עד אשר תחליט Epic לתקן את ההפרות שלה, או עד אשר תושג הכרעה במשפט שצפוי לצאת לדרך בשנה הבאה. “אפיק לא הדגימה את טענותיה לנזק בלתי הפיך בכל הנוגע [להסרת] פורטנייט [מהאפסטור]. נראה כי המצב הקיים נגרם על ידי החברה [Epic] עצמה“, כך לדברי השופטת, שהוסיפה כי אפיק “בחרה באופן מודע להפר את הסכמיה עם אפל“.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

הסרתה של פורטנייט מחנות האפסטור, ובמידה שווה גם מחנות האפליקציות המקבילה של חברת גוגל, התבצעה לאחר ששתי ענקיות הטכנולוגיה הבחינו בהפרת הסכם המשתמש מצידה של Epic, עת היא הוסיפה אפשרות תשלום נפרדת במשחק פורטנייט, אשר איפשרה לעקוף למעשה את מנגנוני התשלום של אפל וגוגל ובכך להימנע מתשלום נתח של 30% מההכנסות ברכישות בתוך המשחק ששולם עד כה לשתי החברות.

פרט להסרה מהחנות, איימה אפל להסיר גם את חשבונות המפתחים של חברת Epic בחנות האפסטור למוצרי iOS וגם עבור חנות האפליקציות למחשבי המק החל מה-28 באוגוסט, 2020, צעד שעשוי להוביל לפגיעה במפתחי צד שלישי אשר עושים שימוש במנוע הגרפי Unreal אותו מפתחת Epic. בנושא זה נשמעה השופטת תומכת יותר בדברים שאמרה במהלך השימוע, כשציינה כי אפל “הלכה רחוק מידי” כאשר החליטה לנקוט בצעד כזה, מה שעשוי להעיד על אפשרות טובה לכך שבית המשפט ייתן ל-Epic צו מניעה כנגד המהלך.

בהכרעתה הסופית בנוגע לצו מניעה כנגד חסימת חשבונות המפתחים של אפיק הכריעה השופטת לטובתה של אפיק, תוך שהיא מציינת כי “אפל בחרה לפעול באופן אגרסיבי, ובעשותה כך, השפיעה על צדדים שאינם נוגעים לסכסוך ועל מפתחים צד-שלישי על גבי הפלטפורמה [Unreal של Epic].”

*עדכון (25.8, 17:10) – שופטת בית המשפט המחוזי בארה”ב סיפקה פסיקה לבקשות צווי המניעה כנגד אפל – גוף הכתבה עודכן בהתאם לפרטים החדשים.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים