סיכום 2020 בגיימינג

השנה, יותר מאי פעם, תעשיית המשחקים שיחקה חלק משמעותי בחיינו. לפחות זה מה שעולה מהנתונים, לפיהם שיחקנו יותר, הוצאנו יותר כסף על משחקים, וניסינו להשיג את המכשירים החדשים שהושקו השנה (במידה משתנה של הצלחה). כמובן, לא ניתן להתעלם ממגיפת הקורונה שהשפיעה על כולנו, והשפעתה על תחום הגיימינג היתה ניכרת במיוחד – ניתן לזקוף לזכותה חלק משמעותי מהגידול בהכנסות של תעשיית המשחקים, לצד הקשיים שהמגיפה הערימה על התעשייה.

האירועים הגדולים של 2020

החומרה של הגיימרים קיבלה שדרוג משמעותי השנה, בין אנחנו שחקני PC או קונסולות. על המחשב האישי קיבלנו דור חדש של מעבדים, ובעיקר כרטיסי גרפיקה חדשים המהווים קפיצת מדרגה מהדור הקודם. חברת Nvidia השיקה את סדרת RTX 30XX המבוקשת שהותירה את הדור הקודם הרחק מאחור, אך לפני שהספקנו למצמץ, היו אלה AMD שיצאו עם ידם על העליונה: סדרת Radeon 6000 הציעה כרטיסים מהירים יותר, חסכוניים יותר וזולים יותר

שחקני הקונסולות קיבלו דור חדש של מכשירים, ולפחות מבחינת חומרה יש גם כאן קפיצה משמעותית מאוד. ה-Xbox Series S|X וה-PlayStation 5 שתיהן זנחו את הכוננים הקשיחים המכאניים ודילגו לעבר פתרונות אחסון מודרניים ומהירים, המאפשרים טעינה מהירה פי כמה של משחקים, שיתנו לנו להנות בהמשך ממשחקים גדולים, מפורטים ומרשימים יותר. גם אם היצע המשחקים של הדור הבא מצומצם כעת, אין ספק כי החומרה המתקדמת של הקונסולות תאפשר לנו להריץ משחקים מרהיבים בשנים הקרובות.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

השנה ראינו גם התקדמות משמעותית בתחום ה-VR. פייסבוק שחררה את ה-Quest 2, מכשיר זול (יחסית) המהווה כרטיס כניסה מפתה למציאות מדומה, אותו גם סיקרנו בגאדג’טי. לצד ההצלחה של המכשיר, זכינו גם לקבל כמה משחקי VR מרשימים, כשבראשם ניתן למצוא את Half Life Alyx – חזרה מבורכת לעולם של Half Life מבית Valve, שהזכירה לנו שהחברה יודעת להרים את הרף עבור שאר התעשייה, הן מבחינת טכנולוגיה והן מבחינת משחקיות.

נגיף הקורונה, בזמן שפגע בכלכלה במרבית מדינות העולם, דווקא הועיל לתעשיית המשחקים. מסתבר שכשמטילים סגרים ואנשים תקועים בבית, הם משחקים יותר: ב-2020 הוציאו 20% יותר על משחקים, ודחפו את התעשייה להכנסות חסרות תקדים של 179.7 מיליארד דולרים ברחבי העולם. תעשיית המשחקים חוותה עליות בהכנסות בתקופות אלו, אך מצד שני, אנשי התעשייה סבלו בעצמם מהמגיפה ונאלצו לעבוד מהבית. הדבר גרם לכמה דחיות, ובעיות נוספות בתעשייה.

הפרשיות המביכות של 2020

לא ניתן לסכם שנה בגיימינג בלי כמה פרשיות מעוררות מחלוקת, והשנה אינה יוצאת דופן. כנראה שהסקנדל הצורם ביותר השנה הינו ההשקה של Cyberpunk 2077: אחד המשחקים המצופים ביותר של השנים האחרונות, שהושק במצב לא גמור – בלשון המעטה. בעוד שהמשחק נראה מצוין וגם עובד לא רע על מחשבים עם חומרה חזקה, שחקני הקונסולות, ובמיוחד מי שהעז לרכוש את המשחק ל-PlayStation 4, קיבלו מוצר שבור לחלוטין. המצב היה רע כל כך עד שסוני ומיקרוסופט ביטלו את האפשרות לרכוש את המשחק עבור המכשירים הללו, והדים של תביעה ייצוגית מתחילים להישמע. מדובר בפספוס אדיר, היות ואם חווים את המשחק כראוי מדובר במשחק עם סיפור מעניין, כתיבה נהדרת ועיר מרהיבה לחקור.

Cyberpunk 2077 (תמונה: CD Projekt RED)
Cyberpunk 2077 (תמונה: CD Projekt RED)

שנת 2020 היתה גרועה למדי מבחינת השקות, והדבר נכון גם לחומרה: אם התלהבנו מכרטיסי המסך החדשים, או מקונסולות הדור הבא, רכישתם נשארה בגדר פנטזיה עבור רבים שפשוט לא הצליחו להשיג את המוצרים. ההשקות לוו בחוסרים קשים במלאי והתנפלות המונית על החנויות. ספסרים היכו את השוק באופן נחרץ, והקפיצו את מחירי הקונסולות וכרטיסי המסך החדשים פי כמה. גם כעת קשה להשיג את החומרה החדשה, וניתן לקוות כי בשנה הבאה ניפטר מהבעיה הזו.

פרשיה נוספת שכדאי להזכיר היא הכרזת המלחמה של Epic על חברת Apple. כנראה שנמאס ל-Epic לשלם את העמלות הגבוהות של חנות האפליקציות, ובאופן נכלולי-משהו, החברה הכניסה דרך חדשה לשלם על מוצרים ב-Fortnite, תוך שהיא עוקפת את מנגנון התשלומים של אפל. הדבר כמובן לא התקבל בשוויון נפש: אפל הסירה את Fortnite מחנות האפליקצות, שתי החברות החלו להתכתש באופן ציבורי והגישו תביעות אחת נגד השניה. Epic הגדילה לעשות ואף השיקה קמפיין בניסיון לרתום לצדה את הגיימרים, שלמען האמת, אין להם חלק כלשהו בריב הזה.

הזמן יגיד אם מאמציה של Epic נשאו פרי, אך נראה כי היא לוטשת עיניים להרצת משחקים מהדפדפן, כמו שעושות עוד כמה חברות שאפל אסרה עליהן להשיק את מוצריהן ב-AppStore, במיוחד בתחום הזרמת המשחקים.

המשחקים שעשו לנו את המגיפה

בסופו של דבר, הכוכבים האמיתיים של תעשיית המשחקים הם, ובכן, המשחקים. השנה קיבלנו כמה משחקים מצוינים שיכולנו לברוח אליהם מהמציאות המעייפת תחת המגיפה. בין אם אנחנו אוהבים לפוצץ חלליות, להלחם בזומבים או לשקוע לעולמות פנטזיה רחוקים, כל אחד השנה קיבל מנה ראויה של תוכן מעניין. עם זאת, היו כמה משחקים שראוי להתעכב עליהם.

Among Us ו-Fall Guys: המשחקים הללו שאולי לא היו מצליחים בתקופה אחרת, עשו חיל דווקא במהלך מגיפת הקורונה. ייתכן והאפשרות לשחק עם חברים במשחק פשוט, להנות מהנפילות המצחיקות או הדיונים על מי בעצם הוא המחבל הסמוי, איפשרו לנו לחזור לרגעים שהתגעגענו אליהם לפני תקופת הסגרים והריחוק החברתי, ולדמיין שהחברים שלנו נמצאים איתנו במעין משחק חברה כמו פעם.

The Last of Us Part II: המשחק המצופה סבל באופן ניכר מהדלפות לפני השחרור שלו, ועורר גל של זעם אצל השחקנים עוד טרם שוחרר. כך או כך, מדובר באחד המשחקים הבולטים של השנה שזכה גם במגוון פרסים, ועם זאת לא ניתן להתווכח.

Microsoft Flight Simulator: בתקופה בה אסור לצאת מהבית, מיקרוסופט הציעה לנו את העולם כולו. כותר Flight Simulator החדש מאפשר לנו לטוס בכל העולם, ומציע גרפיקה מרהיבה. למרות הבאגים המשעשעים שגרמו לכמה בניינים משונים להופיע מדי פעם באיזורים נידחים, עדיין מדובר באחד הסימולטורים המוצלחים ביותר שראינו, וחוויה שלא היתה אפשרית בעבר

Animal Crossing: New Horizons: שווה להזכיר את Animal Crossing בעיקר בזכות האסקפיזם שהציע, דווקא בתקופה המאתגרת של מגפת הקורונה. המשחק איפשר לנו לבקר את חברינו בסביבה שהם בנו, לשקוע לעולם צבעוני ועדין, לקנות פריטי אומנות ולעצב לנו מקום שקט ושליו שאפשר לברוח אליו כשנמאס לנו מהחדשות המפחידות של תקופת הקורונה.

לסיכום

שנת 2020 היא שנה שכולנו הולכים לזכור, בין אם אנחנו גיימרים ובין אם לא. עם זאת, גם אם היינו מתעלמים לחלוטין מנגיף הקורונה, 2020 עדיין היתה שנה יוצאת דופן בתעשיית המשחקים. קיבלנו קפיצה ביכולות החומרה של המחשב, דור חדש של קונסולות הגיע, וזכינו לכמה חוויות שלא היו אפשריות קודם לכן. בהתחשב בכך שכל זה התרחש במהלך מגיפה עולמית, שלא פסחה עלינו בישראל, אין  ספק שזו תקופה שגם אם היינו רוצים – לא נוכל לשכוח.

זו היתה שנה של שיאים עבור תעשיית המשחקים: ההכנסות קפצו באופן חד, כנראה בזכות מגפת הקורונה שהשאירה המון אנשים בבית עם זמן פנוי, אותו הם בילו במשחקים יותר מבעבר. זכינו לכמה חוויות נפלאות ואפילו שחקני ה-VR קיבלו את שלהם. לצד זאת, התעשייה חוותה בעיות קשות של אספקה, השחקנים התקשו יותר מתמיד להשיג את המוצרים שרצו, וגם מבחינת השקות משחקים חווינו כמה טלטלות מרגיזות.

אפשר לקוות כי החומרה שהושקה השנה תניח את הקרקע לעתיד של משחקים נפלאים, שיגיעו כבר בזמן הקרוב, וככל שנעמיק לדור הקונסולות החדש. בין אם מגיפת הקורונה השפיעה עליכם באופן משמעותי או לא, דבר אחד בטוח: המשחקים היו שם כדי להפיג חלק גדול מהמתח, ובכך מילאו את חלקם.

השוואת מפרטים