גאדג’טי מסקר: ASUS ROG Flow X13 – מפלצת גיימינג קטנה, ניידת ולא שגרתית

סט נייד ה-ASUS ROG Flow X13 (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

תחום המחשבים הניידים אינו מהחדשניים ביותר בשוק המחשוב, כאשר מלבד עדכוני חומרה קיימים מעט מאוד פתרונות יוצאי דופן. אך הפעם הזדמן לנו לבדוק את ה-ROG Flow X13 של ASUS, נייד 13.4 אינץ’ שמגיע בתור פתרון לא סטנדרטי בלשון המעטה, המצוייד בכרטיס מסך חיצוני נייד וקל משקל לשדרוג ביצועי הגיימינג שלו.

נייד ה-ROG Flow X13 שהוכרז בתחילת 2021 הגיע כפתרון ייחודי בשוק המחשוב בזכות פיתוח טכנולוגי חדשני של ASUS, ה-ROG XG Mobile, יחידת כרטיס מסך חיצונית (eGPU), שבניגוד לפתרונות דומים כיום בשוק משתמשת בכרטיס מסך כפתרון חיצוני, וזאת בזכות הפיתוח של החברה ליצירת מחבר PCIe x8 חיצוני המאפשר לקבל ביצועים דומים לאלו של כרטיס מובנה בעזרת פתרון חיצוני זעיר במשקל של ק”ג בלבד.

נייד ה-Flow X13 אינו חלש גם ללא השימוש בכרטיס החיצוני, כשהוא נשען על הביצועים של מעבד Ryzen 5000 עדכני וכרטיס מסך GeForce GTX מובנה במעטפת קטנה וקלה יחסית. הוא לוקח צעד אחד קדימה בתור נייד “דק וקל” (Thin & Light) במשקל 1.3 ק”ג, אל תחום ה”דק, קל ועוצמתי” המאפשר לתת מענה רחב הרבה יותר מכפי שזה נעשה עד היום. רעיון מוצלח של ASUS? בדקנו.

נייד ה-ASUS ROG Flow X13 (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

מבט מקרוב – ASUS ROG Flow X13

כמו בכל נייד אחר, הדבר הראשון אליו שמים לב בנייד ה-Flow X13 הוא המסך שלו, כאשר במקרה של ה-Flow X13 מדובר על מסך 13.4 אינץ’ ביחס 16:10. באופן די חריג בעבור נייד גיימינג, לא רק שמדובר על נייד 2 ב-1 עם מסך שמתקפל, אלא גם במסך חלק המגיע עם תמיכה במגע ובעט המגע היעודי של ASUS המצורף בסט שנבדק.

במקרה של הדגם הנבדק המסך הגיע ברזולוציית WUXGA של 1920×1200 בתדר רענון של 120Hz העומד ב-100% מתקן הצבעים sRGB, עם כיול צבעים Pantone ישירות מהחברה. ניתן להשיג אותו גם ברזולוציה גבוהה יותר של 3840×2400, אך עם תדר רענון של 60Hz. המסך מגיע עם מסגרת דקה בשלושת צדדיו, כאשר בחלק העליון ניתן למצוא מצלמת רשת 720P באיכות סבירה למדי.

נושא החיבורים המובנים במחשב אינו המוצלחים במקרה של ה-Flow X13, אך מדובר במחיר מובן לאור תוספת המחבר היעודי לכרטיס המסך החיצוני:

  • צד ימני – חיבור USB-C 3.2 Gen 2 תומך PD ו-DP 1.4, חיבור USB-A 3.2 Gen 2 וכפתור הדלקה המשמש גם כחיישן טביעת אצבע.
  • צד שמאלי – חיבור 3.5 מ”מ משולב, HDMI 2.0b וחיבור ה-XGm היעודי של אסוס עם USB-C בו ניתן להשתמש.

לא מדובר בכמות החיבורים הגדולה ביותר הקיימת בניידים כיום, אך היא סבירה למדי במיוחד אם מתחשבים בחיבור ה-XGm היעודי לכרטיס המסך XG Mobile החיצוני, אשר מלבד כרטיס מסך גרפי חיצוני מגיע עם אוסף מחברים נוסף. דבר קל שאפשר להתייחס אליו הוא כיסוי הגומי שנועד לכסות על החיבור היעודי של ASUS, כיסוי שניתן לאבד בקלות מאחר והוא לא מחובר לגוף הנייד.

מבנה המקלדת של ה-Flow X13 דומה לניידי ASUS ROG אחרים אותם יצא לנו לבדוק בעבר, כאשר העובדה כי מדובר על נייד 13.4 אינץ’ גורמת למקלדת להיות דחוסה מעט, אך לא בצורה שאיננה נוחה לאחר הסתגלות מסויימת, כשהיא מגיעה עם תאורה אחורית מובנית לשימוש נוח בחושך. בצד השמאלי העליון ניתן למצוא שלושה כפתורי ווליום מעל קו המקלדת הרגיל יחד עם כפתור האסוס היעודי שנועד לפתוח את תוכנת ה-Armoury Crate של החברה המיועדת לשליטה בנייד.

משטח העכבר מגיע בגודל קטן יחסית של 10.6×6.2 ס”מ, אך במיוחד מאחר וזה מחשב נייד שנועד יותר בעבור גיימרים, השימוש העיקרי בו צפוי להיות עם עכבר גיימינג חיצוני. הפד המובנה יכול לשמש כפתרון גיבוי או לשימוש בדרכים כאשר אין אפשרות להשתמש בעכבר יעודי נפרד.

הנייד מגיע בעיצוב מינימליסטי עם גוף שחור ודוגמת פסים אלכסוניים שמקנה לו אחיזה נוחה יותר ביד, למרות שכפי שאפשר לראות בחלק מהתמונות, מדובר במגנט לטביעות אצבע. בניגוד ללא מעט מדגמי ה-ROG האחרים של ASUS, לא תמצאו פה תאורת RGB מובנה או לוגו גדול במיוחד של החברה, כאשר החברה בחרה לשים בצד התחתון של הגב לוחית מתכתית קטנה עם לוגו ה-ROG ודגם המעבד המגיעה בצבע “סגול” כגרסת Supernova, בהשוואה לדגם רגיל בו הלוחית שחורה.

החלק התחתון מגיע בגימור זהה לגב עם פתחים קטנים יחסית לקירור בנוסף לפתחים האחוריים של הנייד, כאשר תחת עומס ניתן לשמוע בקלות את המאווררים, אף שהרעש אינו גבוה יותר מדי בהשוואה לדגמים אחרים שנבדקו בעבר. בחלק הקדמי ניתן לראות את צמד רמקולי ה-1W המובנים.

עם משקל של 1.3 ק”ג ועובי של 15.7 מ”מ לא מדובר על אחד הניידים הקלים או הדקים ביותר של ASUS, אך בשילוב המפרט הטכני עליו נעבור בהמשך, מדובר באחד מניידי ה-2 ב-1 החזקים ביותר בעולם,  בהתחשב בכרטיס ה-XG Mobile.

ה-Flow X13 מגיע עם עט המגע היעודי של ASUS לשימוש יחד עם מסך המגע שלו, כאשר בנוסף אפשר למצוא בערכה צמד תיקים יעודיים לנשיאה של הנייד וכרטיס המסך החיצוני שלו, אותם ניתן לחבר יחד ולהשתמש ברצועות המצורפות לנשיאה נוחה יותר.

מבט מקרוב – ROG XG Mobile

אחד הדברים הייחודיים ביותר ב-Flow X13 הוא לא הנייד עצמו, אלא ה-ROG XG Mobile, כרטיס מסך חיצוני שמשדרג אותו לא רק מבחינת ביצועים גרפיים, אלא גם מוסיף לו חיבורי הרחבה נוספים שאפשר להשתמש בהם מעבר לכמות הקטנה יחסית בנייד, זאת לאור הצורך במקום לחיבור ה-XGm היעודי.

בעוד שכרטיסי מסך חיצוניים (eGPU) הם אינם דבר חדש, השימוש בכרטיס מסך שנועד למחשבים ניידים הוא דבר ייחודי וחדש אותו ניתן למצוא רק בפתרון הנוכחי של ASUS, שילוב המאפשר לכל ההתקן להגיע במשקל של 1 ק”ג בלבד ובגודל של 20.8×15.5×2.96 ס”מ, גודל של ספר גדול המאפשר לקחת אותו בתיק יחד עם הנייד.

מארז ה-XG Mobile החיצוני (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

מבט מהצד על ה-XG Mobile מגלה לנו אוסף חיבורים גדול ושימושי למדי אותו ASUS שילבה בו, דבר המאפשר לנו להתייחס ל-XG Mobile לא רק כאל כרטיס מסך חיצוני יעודי אלא כתחנת עגינה שלמה, כאשר אפשר למצוא: 4 חיבורי USB 3.2 Gen 1, יציאת HDMI 2.0b, יציאת DisplayPort 1.4 תומכת G-Sync, חיבור רשת קווי, קורא SD (שלא רואים בתמונה) וחיבור חשמל רגיל ההופך את ה-XG Mobile לספק כוח חזק יותר של 280W לעומת ה-100W הרגיל שמגיע עם הנייד.

בעוד שניתן להשכיב את ה-XG Mobile על השולחן ולהשתמש בו כך, בצד האחורי אפשר למצוא רגלית שנפתחת ואיתה ניתן להעמיד אותו על השולחן. מבט מקרוב על חיבור ה-XGm מגלה לנו שילוב של USB-C עם חיבור יעודי המשמש כחיבור PCIe Gen 3×8 לחיבור כרטיס ה-GeForce RTX 3080 המובנה בו לנייד.

מבחני ביצועים – ROG Flow X13

ה-ROG Flow X13 של ASUS הוא אחד הניידים הכי ייחודיים כיום בשוק והחזק ביותר בתור נייד 2 ב-1, כאשר הוא משלב מעבד Ryzen 5000 של AMD יחד עם 3 כרטיסי מסך שונים, ה-Radeon המובנה במעבד, כרטיס ה-GeForce המובנה בנייד וכרטיס ה-GeForce החיצוני היושב בתוך ה-ROG XG Mobile, שילוב המספק גמישות גדולה מכל נייד אחד בשוק להתאמת ביצועי הגיימינג שלו לשימוש הספציפי.

  • מעבד – Ryzen 9 5980HS עם 8 ליבות ו-16 נימים.
  • זיכרון – 32GB DDR4.
  • אחסון – SSD בנפח 1TB מדגם SN530 של WD.
  • כרטיס מסך –
    • מובנה – Radeon 8
    • יעודי – GeForce RTX 1650
    • חיצוני – GeForce RTX 3080
  • מסך – 13.4 אינץ’ עם פאנל ברמת IPS ברזולוציית WQUXGA של 1920×1200, תדר 120Hz ויחס 16:10.
  • משקל 
    • נייד – 1.3 ק”ג.
    • כרטיס מסך חיצוני – 1 ק”ג.

מאחר והנייד יכול לפעול באופן עצמאי ללא ה-ROG XG Mobile החיצוני, הבדיקות הגרפיות נעשו פעמיים על מנת להשוות את כרטיס ה-GTX 1650 המובנה ל-RTX 3080 החיצוני.

על מנת לקבל מדד לביצועי הנייד ערכנו כמה בדיקות ביצועים עם חלוקה לביצועים כלליים, ביצועי מעבד, ביצועי כרטיס מסך וביצועי אחסון מובנה, כאשר הנייד הוגדר על מצב ביצועים. לצורך מדד הביצועים הכללי הנייד נבדק בתוכנת ה-PCMark 10 עם ציון כללי של 6237 נקודות עם כרטיס ה-GTX 1650 המובנה ו-6962 נקודות עם ה-RTX 3080 החיצוני, יתרון לכרטיס החיצוני אך לא בהפרש ניכר.

לבדיקת מעבד ה-Ryzen 9 5980Hs הורצה תוכנת ה-GeekBench 5.4.1, בה המעבד קיבל ניקוד של 1490 לביצועי ליבה בודדת ו-8313 לריבוי ליבות, וכן תוכנת ה-Cinebench R23.2 בה המעבד קיבל ניקוד של 1541 לביצועי ליבה בודדת ו-12136 לביצועי ריבוי ליבות.

כאשר עוברים למבחנים הגרפיים, אפשר לראות בבירור את היתרון המוחץ שיש לשימוש ב-ROG XG Mobile, כאשר עם כרטיס ה-GTX 1650 המובנה אנו מקבלים ציון של 3611 נקודות בתוכנת ה-3DMark במבחן ה-Time Spy וציון של 6423 נקודות במבחן ה-Superposition בהגדרת 1080p מדיום, כאשר הציון קופץ ל-10157 ו-18015 נקודות בהתאמה עם כרטיס ה-RTX 3080 החיצוני, שיפור של 181% ו-180% בהתאמה.

כונן ה-SSD המובנה מדגם SN530 של WD מציג מהירות קריאה של עד 2.31GB/s וכתיבה של עד 1.71GB/s במבחן ה-ATTO, כאשר בתוכנת ה-AS SSD הכונן מקבל ציון של 3901 נקודות עם מהירות קריאה של עד כ~2.14GB/s וכתיבה של עד כ~1.36GB/s.

נייד ה-ROG Flow X13 מציע שילוב עוצמתי במיוחד עם מעבד ה-Ryzen 9 5980HS וכרטיסי ה-GeForce בהם ניתן להשתמש איתו. חיסרון קל מגיע בדמות כונן ה-SSD מדגם SN530, כאשר היה ניתן לצפות לראות בנייד בקטגוריה שלו כונן מהיר יותר מסדרת ה-WD_BLACK של WD.

חווית שימוש – ROG Flow X13

בתור נייד לא שגרתי, חווית השימוש ב-Flow X13 הייתה מאתגרת פשוט כי לא מדובר על נייד גיימינג מצד אחד ולא בנייד Thin & Light קלאסי מצד שני, אלא בנייד המיועד לעשות את שני הדברים בו זמנית ולפי הצורך. כאשר מתייחסים לנייד עצמו, מדובר בסופו של דבר על נייד קטן ונוח לנשיאה המציע עוצמה גבוהה בתור נייד 2 ב-1, שלא מגיע כנייד גיימינג רגיל על אף שכרטיס המסך הפנימי שלו מסוגל להריץ משחקים בצורה סבירה.

ברגע שמצרפים לחבילה את כרטיס ה-XG Mobile החיצוני, מקבלים שדרוג ביצועים משמעותי במיוחד לגיימינג שמהווה את המטרה העיקרית של ASUS בעיצוב הנייד. עם זאת, השימוש ב-XG Mobile דורש לא מעט הסתגלות מאחר שלא מדובר על חיבור חבר ושכח, אלא בכזה שצריך לחבר ולנעול באמצעות מתג יעודי על המחבר, כאשר יש צורך לבטל את הכרטיס החיצוני בהגדרות בטרם מנתקים אותו מהמחשב.

בסופו של דבר מדובר על מחשב שמגיע כקונספט מעניין בעבור משתמשים שרוצים שילוב בין נייד קל ודק לשימוש בדרכים ובין תחנת גיימינג חזקה אותה אפשר בסופו של דבר לקחת בתיק בזכות המשקל והגודל הקטנים של ה-XG Mobile. מדובר בפתרון למקרה שימוש מאוד ספציפי שיתן מענה לחלק מהמשתמשים, במיוחד לאלו שעובדים בדרכים וחוזרים הבייתה ומעוניינים להשתמש במחשב חזק יותר לגיימינג על ידי חיבור ה-XG Mobile.

מבחינת השימוש כנייד, החברה סיפקה עם ה-Flow X13 מטען 100W חזק וקטן יחסית לניידים אחרים, כאשר סוללת ה-62Wh מספקת זמן שימוש סביר יחסית של 5~6 שעות, בהתחשב כי מדובר על נייד גיימינג ולא נייד רגיל.

יש להדגיש כי השימוש ב-XG Mobile החיצוני הוא בחיבור ישיר לחשמל בלבד, כאשר הוא מייתר את הצורך להשתמש בשנאי הנפרד של הנייד.

השורה התחתונה – מה חשבנו על ה-ROG Flow X13

נייד ה-ROG Flow X13 רחוק מלהיות נייד 2 ב-1 סטנדרטי, כאשר הוא נועד לקסום למשתמשים הזקוקים לנייד קטן וקל לעבודה אך עדיין מעוניינים לקבל ביצועי גיימינג כאשר הם בבית או לכל הפחות לאפשר להם לשדרג את הביצועים בצורה נוחה יחסית עם ה-XG Mobile החיצוני, המשמש גם כשנאי וגם כתחנת עגינה עם חיבורים נוספים.

כאשר מתייחסים לנייד בנפרד, ה-Flow X13 הוא פתרון נוח עם מסך איכות בעל תמיכה במגע ובעט המגע היעודי של החברה, ההופכים את הנייד לפתרון עבודה נייד וחזק גם ללא כרטיס המסך החיצוני עם מעבד ה-Ryzen המובנה שלו.

עם ה-XG Mobile, ה-Flow X13 הופך לנייד ה-2 ב-1 החזק ביותר בעולם נכון לרגע זה, עם ביצועי גיימינג אותם אפשר למצוא בדרך כלל בניידים גדולים וכבדים בהרבה, כאשר העובדה כי מדובר על כרטיס מסך חיצוני ניתק תאפשר למשתמשים לשדרג בהמשך את הביצועים עם כרטיסי מסך חדשים, במידה ו-ASUS לא תזנח את הרעיון. אולי לא מדובר בפתרון השימוש הנוח ביותר, אך נכון לעכשיו אין לו מתחרה בשוק.

אם אתם מחפשים נייד חזק ונוח לשימוש בדרכים אך עדיין רוצים לקבל ביצועי גיימינג גבוהים, ה-ROG Flow X13 של ASUS הוא פתרון מעניין למדי, אך כזה המגיע עם תג מחיר לא נמוך עקב החדשנות שלו.

נייד ה-ASUS ROG Flow X13 זמין למכירה בארץ במחיר של החל מ-6490 ש”ח לדגם הבסיסי ללא הכרטיס המסך החיצוני, כאשר הגרסה שנבדקה עם כרטיס RTX 3080 החיצוני מתומחרת ב-15,490 ש”ח (כרגע במבצע ב-12,890 ש”ח עד סוף החודש).

מה אהבנו?

  • מפרט טכני, עם מעבד חזק במיוחד.
  • כרטיס מסך חיצוני XG Mobile חזק.
  • קל ודק.
  • מסך איכותי.
  • שמע טוב.
  • עט מגע מצורף.
  • ערכת תיקי נשיאה יעודית.
  • נייד גיימינג בלי RGB!

ומה לא?

  • מחיר, במיוחד עם ה-ROG XG Mobile.
  • מסך חלק עם השתקפות שלא יתאים לכולם.
  • מגנט טביעות אצבע.
  • לא הכי שקט תחת עומס.
  • ביצועי סוללה בינוניים לנייד קל ודק.

*חלק מהקישורים המופיעים בפוסט קשורים בתכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים