סיכום 2021 בטלוויזיה: טשטוש בין קולנוע לטלוויזיה וכמיהה לחיבור

איש צופה בטלוויזיה

2021 הייתה שנה של המון טלוויזיה. גם בשנה רגילה אינסוף הערוצים ופלטפורמות הסטרימינג מעמיסים עלינו עוד ועוד תוכן בתקווה לבלוט ולא לגמור כמו קוויבי הכושלת – אך השנה לכל העומס הזה נוספה שחקנית טלוויזיות חדשה – מארוול.

הקולנוע מגיע למסך הקטן

דיסני פלוס ומארוול השיקו השנה לא פחות מחמש סדרות טלוויזיה של ה-MCU, היקום הקולנועי של מארוול, אשר הביא באופן רשמי את הקולנוע למסך הקטן. נכון, זכינו ללא מעט סדרות של מארוול לאורך השנים, ביניהן “ג’סיקה ג’ונס” (Jessica Jones), “סוכני ש.י.ל.ד” (Agents of S.H.I.E.L.D), “דרדוויל” (Daredevil) ועוד, אך אלו תמיד היו פחות או יותר נפרדות מסרטי “הנוקמים”. הסדרות של דיסני פלוס מהוות המשך ישיר לסרטים, עם אותם השחקנים הגדולים מהקולנוע.

על אף שהסדרות תוכננו והופקו עוד לפני פרוץ מגיפת הקורונה, דיסני עלו כאן על טרנד גדול יותר. גם מעבר ליצירות של מארוול, הקולנוע והטלוויזיה לקחו צעד נוסף השנה לעבר טשטוש הגבולות ביניהם, צעד שהושלם כאשר אולפני האחים וורנר העלו את כל סרטי השנה שלהם לצפייה ביתית בפלטפורמת HBO מקס.

אך בואו לא נטעה – הסדרות של מארוול בדיסני פלוס הן לא סתם המרה של הסרטים למסך הקטן. במארוול השכילו להבין שטלוויזיה היא אינטימית יותר ויכולה לספר סיפורים אישיים יותר מהאקשן הבומבסטי של המסך הגדול. סדרות כמו “וונדהויז’ן” (WandaVision), “לוקי” (Loki) ו“הוקאיי” (Hawkeye) נתנו לנו אופציה לעסוק במשהו שבסרטי מארוול אין זמן לעסוק בו – השלכות. כל האקשן והאובדן שחוות הדמויות בסרטים תמיד נשאר ללא יותר מדי זמן מסך למה שקורה אחר כך. כעת, עם סדרות טלוויזיה נלוות, למארוול יש אופציה לעסוק סוף סוף במה שעובר על גיבורי העל שלהם מחוץ למלחמה להציל את העולם. הבחירה הזו השתלמה לדיסני ומארוול במיוחד. מעבר לרייטינג הגדול זכו החברות גם ללא מעט מועמדיות לפרסים נחשבים שבדרך כלל מתעלמים מגיבורי על.

הצפייה הקהילתית חוזרת

מלבד מארוול, הטלוויזיה הטובה ביותר של שנת 2021 הצליחה לעשות משהו שלא ראינו מזה מספר שנים – ליצור מדורת שבט גלובלית. מאז שהסתיימה “משחקי הכס” (Game of Thrones) כל ערוצי הטלוויזיה קיוו למצוא את הסדרה הבאה עליה כולם ידברו בזמן אמת. עם עליית תרבות הבינג’, “משחקי הכס” נחשבה במקום מסוים לסדרה האחרונה מסוג זה. הרגלי הצפייה שלנו השתנו, וכבר לא ניתן למצוא סדרה פופולרית שכולם צפו בה יחדיו בצפייה שבועית ורצו לדסקס לגביה ברשתות החברתיות מיד בתום הצפייה (או אפילו תוך כדי). גם סדרות שכן הצליחו בשנתיים האחרונות נצפו לרוב בקצב אישי והדיבור עליהן היה בעיקר כללי.

השנה, מדורת השבט זכתה לתחייה מחודשת שהונעה על ידי סדרות ששודרו בקצב שבועי והצליחו לתפוס אותנו מיד ולא רק בתום העונה לאחר ששמענו המלצות. סדרות חדשות כמו “הלוטוס הלבן” (The White Lotus), “וונדהויז’ן”, “לוקי”, וגם “חזרות” הישראלית (שהחלה אמנם בסוף 2020 אך הסתיימה ב2021) גררו שיחות ארוכות ברשתות החברתיות, כולל ניתוחים וניחושים לגבי המשך העלילה. אליהן הצטרפו גם עונות חדשות של סדרות כמו “יורשים” (Succession) ו“טד לאסו” (Ted Lasso), שהספיקו לגדול העונה למימדי הצלחה גדולים יותר מבעבר אשר הפכו גם אותן לסדרות שגוררות שיחה מיידית. אפילו “משחק הדיונון” (Squid Game) ו-“עוזרת בית” (Maid) של נטפליקס שכן שודרו בבינג’ הצליחו לפרוץ את המחסום ולהפוך לשיחת היום למשך חודשים ארוכים – הישג שסדרות שעולות כעונה מלאה כמעט אף פעם לא מצליחות לעשות, שכן הן נצפות במהרה וגם נשכחות במהרה.

אם כך, אין ספק ששנת 2021 הייתה הרבה יותר חברתית עבורנו. כנראה ש-2020 הבודדה בה כולנו הסתגרנו בבית גרמה לנו לרצות להשתתף שוב בצפייה קהילתית וליצור קשרים טלוויוזיוניים בהיקף גלובלי. הרצון לקשר וחברה יכול להסביר גם את הצלחת סדרות האנסמבל הגדולות. אם ננתח את הסדרות עצמן, ניתן לשים לב שהיצירות המצליחות ביותר השנה הן כאלו עם קאסט דמויות גדול במיוחד. האורחים וצוות המלון ב”לוטוס הלבן”, קבוצת הכדורגל והמאמנים ב”טד לאסו”, המתמודדים ב”משחק הדיונון” ומשפחת רוי ושותפיהם ב”יורשים”.

תחזית: מה תביא עימה 2022

השנה הבאה תביא לנו עוד שלל סדרות עתידיות של מארוול, ביניהן “שי-האלק” (She-Hulk), “פלישה סודית” (Secret Invasion), “מון-נייט” (Moon Knight) ועוד. בניגוד לסדרות של מארוול השנה, נראה כי הטרנד מתחיל לזנוח את הסיפורים האישיים ודווקא כן לנסות לקרב אותנו ליצירות הקולנועיות ולהשיק גיבורים חדשים עם סיפורים יותר גדולים.

בעולם שמחוץ למארוול, ערוצי הטלוויזיה משקיעים את מיטב כספם בסדרות עתירות תקציב מז’אנר הפנטזיה והמד”ב, אך אלו לא בהכרח מוכיחות כהצלחה בינתיים. סדרות הז’אנר שעלו השנה כמו “מחזור כישור הזמן” (The Wheel of Time) ו“המוסד” (Foundation) לאו דווקא הצליחו להתפוצץ כפי שקיוו הרשתות ואף אחת מהן לא השיגה את התואר המכובד “משחקי הכס הבאה” כפי שניסו לשווק לנו אותן.

השנה הבאה תביא לנו סדרות של “שר הטבעות”, “Halo”, “The Last of Us” ואפילו סדרת המשך ל”משחקי הכס”. נותר לראות האם אחת מהן תצליח לבלוט במיוחד, או שגם ב-2022 ההצלחות הטלוויזיוניות הגדולות ביותר יהיו סדרות מקוריות שהגיעו משום מקום כמו “גמביט המלכה” (The Queens Gambit) או “טד לאסו” בשנה שעברה, ו”משחק הדיונון”, “עוזרת בית” ו”הלוטוס הלבן” השנה.

הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג’טי לעדכונים שוטפים בנושאים טכנולוגים ולערוץ גאדג’טי דיל למבצעים. תוכלו גם להירשם לעדכונים מאיתנו דרך ערוץ האינסטגרם הרשמי, עמוד החדשות של גוגל או בעמוד הפייסבוק.


*קישורים בחלק מהפוסטים באתר קשורים בתכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

השוואת מפרטים