איך לשמור על המידע שלכם: גיבוי בשיטת 3-2-1

כונן NAS Synology DS218 (צילום – יאן לנגרמן, גאדג’טי) כונן NAS Synology DS218 (צילום – יאן לנגרמן, גאדג’טי)

בחסות Synology

בעולם המודרני, אחד מהדברים החשובים לנו ביותר הוא המידע שלנו, ובעוד שניתן להחליף דברים פיזיים כמו המחשב האישי או מכשיר הסלולר, במידה ונעלם מידע חשוב או קריטי, לא תמיד תהיה דרך לשחזר אותו אלא אם גיבינו אותו מראש. בעוד שבכתבה קודמת דיברנו על איך לבחור את פתרון הגיבוי, הפעם נדבר על הדרך בה אפשר לגבות את מידע בצורה הטובה ביותר.

מה האפשרויות שלי לגיבוי המידע

כפי שהסברנו בכתבה הקודמת, אפשרויות הגיבוי למידע שלנו מתחלקות למעשה לשלוש:

  • גיבוי מקומי – גיבוי מקומי הוא למעשה שימוש בכל התקן זיכרון פיזי שאפשר למצוא היום, החל מכרטיס זיכרון במכשיר הסלולר, דיסק קשיח חיצוני או דיסק און קי לאחסון הגיבוי. בעוד שמדובר בפתרון מהיר, זול ופשוט, זה גם הפתרון הבעייתי ביותר מאחר והוא תלוי במשתמש על מנת לבצע את גיבוי המידע בפועל ולכן חשוף לתקלות, אובדן או אפילו לפגיעה בקבצים באמצעות נוזקת כופר בזמן שהוא מחובר למחשב.
  • גיבוי בענן ציבורי – אחר מהפתרונות הפופולריים והזמינים ביותר כיום למשתמשים הוא שימוש בשירותי ענן דוגמת Google Drive של גוגל או OneDrive של מיקרוסופט. מדובר בפתרון פשוט ונוח, שאינו דורש מהמשתמש לרכוש שום התקן פיזי, אך דורש תשלום חודשי/שנתי, ובסופו של דבר תלוי בגורם צד ג’ המאחסן ושומר את המידע בשרתים חיצוניים שיכולים להיות לא זמינים לפעמים או למדיניות שימוש שיכולה להשתנות.
  • גיבוי בענן פרטי – ענן פרטי או “אחסון על הרשת” מסוג NAS (ר”ת Network-Attached Storage) הוא נקודת האמצע בין גיבוי מקומי לשימוש בענן ציבורי על ידי יצירת פתרון אחסון רשת פרטי המספק מהירות גבוהה יותר על גבי תשתית הרשת בבית, אפשרויות מתקדמות דוגמת RAID ופיצ’רים נוספים. החיסרון נעוץ במחיר גבוה שיש לשלם מראש על רכישת ה-NAS והצורך בידע טכני בסיסי להגדרה הראשונית.

מה הפתרון הטוב ביותר למקרה הפרטי שלנו? הכל תלוי בנפח המידע אותו רוצים לגבות ובתקציב. כונן קשיח חיצוני רגיל יעלה כמה מאות ש”ח לנפח של מספר טרה בייט (TB), כאשר אם חושבים על פתרון ענן ציבורי גיבוי מידע בנפח של כ~200GB יכול להגיע למחיר שנתי של כ~120 ש”ח בשירותי הענן, אך יקפוץ לכ~400 ש”ח כאשר מדברים על נפח של 2TB לדוגמה, מחיר שהופך את המחשבה על NAS כפתרון אחסון ביתי להרבה יותר סביר כהשקעה לטווח ארוך יותר.

אסטרטגיית גיבוי 3-2-1

הצורך בשמירת גיבוי בצורה מאובטחת יצר לא מעט פתרונות לביצוע הגיבויים עצמם, אך יותר מכך גם אסטרטגיות גיבוי שונות שנועדו להגביר את האמינות והזמינות של המידע, עם דגש לתעשייה אך לא רק.

אחת מהאסטרטגיות הללו היא ה-3-2-1, המוגדרת כ:

  • 3 – צור 3 עותקים של המידע שלך, עותק ראשי ושני גיבויים.
  • 2 – שמור את המידע שלך לפחות על שני סוגי מדיה שונים ונפרדים.
  • 1 – אחסן גיבוי אחד במקום מרוחק.
גיבוי 3-2-1

הרעיון מאחורי האסטרטגיה הזו קל ודי פשוט להבנה. הצורך בשני עותקים נוספים למידע נועד לתת “גיבוי לגיבוי” למקרה שיהיה כשל כלשהו, כאשר השימוש בשני סוגי מדיה שונים ונפרדים נועד למנוע מצב בו משתמש יוצר גיבוי לקבצים שלו על אותו המחשב. לבסוף, שמירת עותק אחד במקום מרוחק בשרת יעודי או אחסון ענן אחר נועד לתת גיבוי שאינו תלוי במיקום הפיזי ופחות פגיע.

עם זאת, קיים נושא אחד חשוב שה-3-2-1 איננו נותן לו מענה, וזה הצורך בתזמון הגיבויים בפועל. אין זה חשוב שיש לנו עותק נוסף למידע שלנו אם קיים פער זמן גדול מדי בין גיבוי לגיבוי. אם בחודש אוקטובר מגלים שהגיבוי האחרון נעשה באפריל, מדובר על אובדן מידע של כחצי שנה.

שימוש בגיבוי 3-2-1 עם סינולוג’י

חברת סינולוג’,י המוכרת בעיקר בזכות פתרונות ה-NAS שלה דוגמת ה-Synology DS218 אותו סקרנו באתר, מציעה למשתמשים לא רק פתרונות NAS יעודיים לגיבוי ואחסון מידע, אלא גם שירותים משלימים דוגמת שירות גיבוי הענן C2 Backup.

השימוש הטוב ביותר בגיבוי 3-2-1 עם התקני ה-NAS של החברה נעשה באמצעות צמד פיצ’רים:

  • Synology Driveהופך את ה-NAS הרגיל של סינולוג’י לענן פרטי בדומה ל-Google Drive או דרופבוקס, כך שכל המידע ב-NAS יהיה זמין לגישה מרוחקת דרך הדפדפן או תוכנה יעודית לסלולר, כאשר ניתן להגדיר כי עותק של המידע ישמר באופן מקומי על המחשב ויסונכרן בהתאם לשינויים לכונן על מנת לשמור אותו מעודכן תמיד.
  • Hyper backupמנגנון יעודי ב-NAS של סינולוג’י שמיועד לדאוג לאותו “גיבוי מרחוק” שמגדירה אסטרטגיית ה-3-2-1. המנגנון מאפשר להגדיר גיבוי של ה-NAS כולו להתקן נוסף, בין אם מדובר בכונן קשיח מקומי, שרת NAS אחר או פתרון ענן יעודי דוגמת ה-Google Drive של גוגל או ה-C2 Storage של סינולוג’י עצמה.
פתרון ה-Synology Drive של סינולוג’י

על מנת לוודא שהמידע תמיד יגובה וישמר מסונכרן ל-NAS אנו יוצרים עותק גיבוי אחד נוסף למידע בעזרת ה-Synology Drive, כאשר ה-Hyper backup מאפשר ליצור עותק גיבוי נוסף ולאחסן אותו במיקום מרוחק.

גיבוי 3-2-1 בסינולוג’י

איך לגבות את המידע שלי בצורה הפשוטה ביותר?

המידע שאגרנו, בין אם קבצים, תמונות או סרטונים הוא מידע שחשוב לנו, ולכן נרצה לשמור עליו ולספק לו את ההגנה המירבית כדי שלא יעלם. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא תוך שמירה על עקרונות גיבוי ה-3-2-1, שנועדו לתת יתירות והגנה מירבית על המידע שלכם, דגש שאולי נועד תחילה לחברות ועסקים השומרים מידע רגיש יותר, אך אין זה אומר שהמידע שלנו, ובמיוחד תמונות או סרטים שאין להם עותק נוסף מלבד זה ששמור במחשב האישי, אינם זקוקים לגיבוי.

פתרונות מתקדמים יותר כמו NAS הופכים ליותר רלוונטיים ככל שכמות המידע והמשתמשים גדלה, כשהם משמשים כפתרון גיבוי מידע ביתי לכל המשפחה, עם כלים פשוטים ומוכנים מראש כדי להפוך את ההגנה על המידע שלכם לפשוטה הרבה יותר.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים