ביקורת סרט: הכל בכל מקום בבת אחת – מקסימום חוויה במינימום מאמץ

הכול בכל מקום בבת אחת תמונה: יונייטד קינג

“הכל בכל מקום בבת אחת” (Everything Everywhere All at Once) מאת צמד הבמאים המכנים עצמם “דניאלס” (דניאל קוואן ודניאל שיינרט) הוא בראש ובראשונה סרט שעדיף לדעת עליו כמה שפחות. מעטים הם הסרטים שבאמת מנסים להפתיע אותנו וככזה כדאי לשמור על מעטה סודיות סביב הסרט.

לטובה ולרעה, זהו הוא סרט עמוס, מסתורי וקשה לפענוח שמספק את אחת החוויות הקולנועיות המשונות ביותר בשנים האחרונות.

הכל בכל מקום בבת אחת – העלילה

כאמור, עלילת הסרט מתגלה ומתפתלת בצורה קצבית ומסועפת שעדיף לשמור בסוד, אך הסיפור הבסיסי מתחיל עם אוולין (מישל יאו, “שאנג-צ’י ואגדת עשר הטבעות”) – מהגרת סינית המנהלת בתשישות מכבסה יחד עם בעלה הלא יוצלח ויימונד (קי הוי קוואן, המוכר בעיקר מתפקידיו כילד ב”אינדיאנה ג’ונס והמקדש הארור” ו”הגוניס”).

התא המשפחתי של אוולין מתפורר. אביה הזקן דורש טיפול והשגחה, ויימונד מתכנן להגיש לה מסמכי גירושין, ובתה ג’וי (סטפני הסו, “גברת מייזל המופלאה”) מתרחקת ממנה עקב הקושי שלה לקבל את היותה לסבית.

כאשר המשפחה נקראת לפגישה עם סוכנת מרשות המיסים (ג’יימי לי קרטיס, “רצח כתוב היטב”) אוולין מגלה כי חייה עומדים להשתנות לעד.

עשרה סרטים במחיר אחד

מהרגע שהסרט מתניע, הוא מתחיל להתפוצץ על המסך בצורה שמסבירה היטב את שמו. “הכל בכל מקום בבת אחת” נותן תחושה שאנו צופים בעשרה סרטים שונים בו זמנית. אל תטעו, לא מדובר בסרט מבולגן שלא מתחייב לאף ז’אנר – אלא ביצירה מוקפדת שבוחרת לקחת את הטוב ביותר מכל ז’אנר כדי להעניק לנו חוויה חושית עמוסה, לעיתים אפילו יותר מדי.

הדניאלס מקפצים בצורה מהירה בין אינספור סגנונות. אקשן אומנויות לחימה, קומדיית אבסורד, דרמה משפחתית מרגשת, מדע בדיוני וקולנוע נסיוני שקט. הבמאים בחרו במכוון ליצור סגנון מקסימלי, בזמן שהקולנוע ברובו משבח מינימליזם ועידון.

דניאל קוואן סיפר לאחרונה כי שיטות הבימוי שלו לחלוטין מושפעות מהפרעת הקשב והריכוז ממנה סובל. בחירות הבימוי האלו יוצרות סרט מודרני ורלוונטי במיוחד לתקופה אינטרנטית בה אנו מופצצים מכל עבר במידע אינסופי בכל זמן נתון.

בבסיסו, הסרט עוסק בשאלה המעסיקה את כולנו כבני אדם – כיצד הבחירות שאנו עושים משפיעות על חיינו, והתהיה הבלתי פוסקת לגבי האם עשינו את הבחירה הנכונה. זהו סרט מטאפורי שנעשה בשיטה שונה לחלוטין מרוב הסרטים המערביים שאנו מכירים. הדניאלס שאבו מתוך סגנון נרטיבי אסייתי שמתעסק פחות בקונפליקט של הגיבור ויותר במסע רגשי של הארה עצמית.

אוולין מובילה את הסרט על פי נקודת מבטה, וזו יכולה להשתנות בכל רגע ולזרוק אותנו לכיוון שונה לחלוטין. היא לוקחת אותנו למסע צבעוני וסגנוני במיוחד שבו אין חוקים וכל מה שנראה אבסורד בהתחלה מתברר כהגיוני לחלוטין.

הכול בכל מקום בבת אחת
תמונה: יונייטד קינג

רכבת הרים של עליות ומורדות

“הכל בכל מקום בבת אחת” לעיתים נשאב קצת יותר מדי לאובססיה הסגנונית. זהו סרט שמתחיל באיטיות, ועל הצופה, בדיוק כמו אוולין, לחכות בסבלנות כדי להבין מה קורה. הבעיה העיקרית היא שגם לאחר שהסרט תופס תאוצה, הוא חווה עליות ומורדות.

בשלב מסוים כשנהיה ברור לנו מה קורה, הסרט הופך מהנה לחלוטין. אך רגעים ספורים לאחר מכן הוא שוב צונח ומאבד עניין, עד הפעם הבאה בה הוא מתרומם. השינויים הסגנוניים יוצרים חוויה מתסכלת לפעמים, וכל צופה שיהנה מחלק אחד בו ודאי יהנה פחות מחלק אחר.

צוות השחקנים עושה עבודה טובה עם דמויותיהם, ובעיקר ויימונד, שמצליח לעורר הזדהות אפילו כשהוא עומד כמכשול לדמות הראשית.

מלבדו, מגיחים גם הקומיקאית ג’ני סלייט (“מחלקת גנים ונוף”) כלקוחה במכבסה והשחקן הותיק ג’יימס הונג שלא מפסיק לנוח גם בגיל 93 עם קריירה שכוללת קלאסיקות כמו “צ’יינהטאון” ו”בלייד ראנר”. אך הסרט הזה הוא לחלוטין המופע של מישל יאו.

יאו לא סתם נבחרה לגלם את הדמות, ולעיתים נדמה שהיא אף נכתבה בדיוק למידותיה. היא שואבת לתפקיד מתוך כל היסטוריית הסרטים שלה, מכוכבת אומנויות לחימה ב”נמר, דרקון” ועד אם שופטנית ב”עשיר בהפתעה” (Crazy Rich Asians). יאו מובילה את המסע המטורף הזה ברגישות והומור, ומצליחה לסחוב אותו גם ברגעיו החלשים יותר.

מישל יאו מתוך הכול בכל מקום בבת אחת
מישל יאו (תמונה: יונייטד קינג)

השורה התחתונה – מה חשבנו על הכל בכל מקום בבת אחת

על אף כי הוא אינו סרט מושלם ומעט ארוך מדי (140 דקות), “הכל בכל מקום בבת אחת” הוא הישג אדיר לקולנוע של השנים האחרונות. בזמן שרוב הסרטים משחקים על בטוח, הדניאלס העזו להפיק יצירה חד פעמית שודאי תשפיע על יוצרים עתידיים שיודעים כעת שאפשר גם לא לשחק על בטוח.

הסרט זכה למספר השוואות ל”המטריקס”, שבזמנו הביא לעולם סגנון חדש ומסקרן של צילום, בימוי ו-ויזואליות. החדשנות הזו בהחלט פורצת למסך גם כאן, אז למרות שהיא לעיתים עומדת בדרכו של הסרט והופכת אותו ללא אחיד, היא גם יוצרת חוויה ייחודית ויוצאת דופן שבהחלט שווה ללכת לקולנוע בשבילה.

הסרט “הכל בכל מקום בבת אחת” מגיע לבתי הקולנוע בישראל החל מה-21.4.2022.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים