יותר יצירתי מ-ChatGPT? בדקנו את Bard של גוגל

Google Bard (צילום: רונן מנדזיצקי) Google Bard (צילום: רונן מנדזיצקי)

גוגל הודיעה אמש (ג’, 21.3) כי היא משיקה גרסה נסיונית ראשונה של הצ’אטבוט מבוסס הבינה המלאכותית בארד (Bard) באופן מצומצם בארה”ב ובאנגליה, כשמדינות ושפות נוספות יקבלו תמיכה בהמשך.

כדי להבין את יכולותיו של Bard שאלנו אותו מגוון רחב של שאלות וניסינו להבין את היתרונות והחסרונות שלו במענה לשאלות ובבקשות השונות שנתנו לו, וגם ביצענו השוואות לצד היצירתי של הצ’אטבוט מבית גוגל ל-ChatGPT של חברת OpenAI (על גבי GPT-4).

תשובות תשובות תשובות

מנוע החיפוש של גוגל ידוע ככזה שמנסה להביא אותנו לתשובה הטובה ביותר לכל חיפוש שנבצע באמצעותו, כשלאורך השנים בחברה פעלו על מנת לחסוך מאיתנו את הזמן לחפש תשובות באתרים שונים ופשוט משכו תשובות לשאלות שלנו אותן מציגה החברה פעמים רבות בראש תוצאות החיפוש.

השיטה הזו נוכחת באופן משמעותי גם בצ’אטבוט Bard, וההרגשה היא כי בגוגל שמים בעדיפות את הרצון לתת לנו תשובה מהירה וחד משמעית על פני הניסיון להבין מה עומד מאחורי הטקסט שהזנו בפניו.

זה עובד מצוין בבקשות שיש להן תשובה חד משמעית, ושמחתי לראות שבניגוד ל-ChatGPT, שהמידע שלו מוגבל עד זמן מסוים (ספטמבר 2021) לא מאפשר לו להכיר דברים רבים שקרו לאחר תאריך זה – כמו להבין שיש כזה דבר אייפון 14, בעוד ש-Bard של גוגל שלף במהירות השוואה מסודרת בטבלה של המפרטים הטכניים של האייפון 14 והאייפון 13 זה מול זה.

השוואת אייפונים ב-Google Bard
השוואת אייפונים ב-Google Bard

עוד בניגוד ל-ChatGPT, ב-Bard לעיתים מציינים גם את המקורות למידע, כך שתשובות מסוימות מעידות על כך שנלקחו מאתרים שונים, כמו ויקיפדיה, לפעמים עם קישור חוזר למקור ולפעמים לא, בעוד שב-ChatGPT איננו יודעים מהיכן מגיע המידע.

שני הצ’אטבוטים לא מספקים תשובה לשאלה מהיכן מגיע המידע לצד כל תשובה, אך Bard כן מאפשר לנו להעביר את השאלה חזרה למנוע החיפוש של גוגל בלחיצת כפתור אם נרצה, ולא להסתפק בתשובה שניתנה.

אפשרות נוספת של Bard היא במתן בחירה בין שלוש אפשרויות שונות של מידע שמנסה לענות על הבקשה שלנו. כששאלנו את הצ’אטבוט מהי האוכלוסיה בישראל קיבלנו מספר תשובות שונות – 9.5 מיליון, 9.2 מיליון, ורק באחת מהתשובות אוזכר המקור למידע, בעוד ש-ChatGPT הזהיר אותנו כי המידע שלנו מעודכן רק עד ספטמבר 2021 וכי המספר 9.3 מיליון עשוי להיות לא מדויק ורצוי שנבדוק במספר מקורות אחרים.

בארד מול ChatGPT - גודל האוכלוסיה בישראל
בארד מול ChatGPT – גודל האוכלוסיה בישראל

דבר נוסף שבדקנו הוא קוד, משהו ש-Bard לא הצליח להתמודד עימו כלל. ביקשנו משני הצ’אטבוטים לכתוב לנו אתר אינטרנט פשוט עם כמה תמונות של מוצרים, מחיר וקישור, ורקע אדום לאתר, אך ChatGPT היחיד שהתמודד עם הנושא, ואף סיפק קוד הכנה לאתר כזה, כולל גם קוד לקובץ עיצוב (CSS) והסברים לקוד שנצטרך לשנות כדי להתאים פנימה תמונות משלנו ואף אזכור למקם את קבצי ה-HTML וה-CSS באותה ספריה כדי שנוכל לבחון אותם.

Bard, לא הצ’אטבוט הכי יצירתי

הרצון להגיע לתשובה מהירה וחד משמעית אמנם עובד מצוין כשמחפשים במנוע החיפוש של גוגל, אך כשמבקשים להעמיק את התכנים בעזרת צ’אטבוט מצאנו שהדבר פוגם באופן משמעותי ביצירתיות וביכולת של Bard להבין את כוונותינו בשיחה עימו.

ביקשנו מ-Bard לכתוב לנו סיפור על אדם שמנסה לבחור בין טיסה לירח לצורך משימה חשובה שתעזור לאנושות כולה ובין להישאר על כדור הארץ עם אהבת חייו.

הצ’אטבוט סיפק 3 אפשרויות, כולן היו רדודות למדי וסיפרו סיפור קצר על ההחלטה של אדם בשם “ג’ון” לעזוב את “אישה כלשהי” או “את חברה שלו” או “את אשתו מרי” (האפשרות שבחרנו) לטובת משימה שתציל את האנושות, ללא פירוט רב לגבי הדמויות מעבר ל”ג’ון אוהב את משפחתו”, סיפור הרקע או המשימה החשובה.

ההרגשה היא כי בגוגל מנסים כרגע לספק איזושהי תשובה שתוביל אותנו ליצור בעצמנו את כל הפרטים הללו, אך הבסיס הוא דל למדי.

הצ'אטבוט Bard כותב לנו סיפור
הצ’אטבוט Bard כותב לנו סיפור

בפנייה ל-ChatGPT קיבלנו עולם ומלואו. הצ’אטבוט סיפק לנו תחילה שמות מלאים לדמויות, סיפורי רקע, ומיקם אותנו במקום ובזמן שאנו נמצאים בו והסברים על למה הדמויות בוחרות לעשות את מה שהן בוחרות לעשות. ובקיצור – עומק ורבדים שמספקים פתח טוב להמשך שיחה עם הצ’אטבוט וליצירה של הסיפור שנרצה לספר.

כדי לנסות ולאתגר עוד קצת, ביקשנו משני הצ’אטבוטים לקחת את הסיפור שכתבנו ולהציג אותו כמחזה מוזיקלי בברודוויי. גם כאן מצאנו חוסר יצירתיות מצידו של Bard, שלקח את הטקסט של הסיפור ופשוט סידר אותו מחדש במבנה של שירים באופן שלא ממש תואם שירים מלבד בסידור הויזואלי של הטקסט.

הצ'אטבוט Bard כותב לנו סיפור, בגרסת מחזה מוזיקלי
הצ’אטבוט Bard כותב לנו סיפור, בגרסת מחזה מוזיקלי

ביקשנו בקשה דומה מ-ChatGPT, וכאן מצאנו את היצירתיות הדרושה. הצ’אטבוט בנה מחדש את הסיפור כמחזה מוזיקלי, עם הנחיות במה ותיאור רקעים, ולמרות שמעט התאכזבנו שהוא לא כתב לנו את השירים למחזה, הוא דאג למקם אותם במיקומים מתאימים בתסריט שבנה ואף נתן להם שמות בנאליים שיתאימו לרוח הדברים.

לצערנו קיימת כרגע תקלה בהצגת היסטוריית השיחות עם ChatGPT, על כן לא נוכל להוסיף תמונת מסך בשלב זה – ככל שהבעיה תיפתר מהצד שלהם, נוסיף.

מסקנות ראשוניות

גוגל נמצאת כרגע בשלבים מאוד ראשוניים עם הצ’אטבוט Bard והיא גם אומרת את זה באופן ברור כשנכנסים להשתמש בו – “הבוט הזה הוא ניסיוני”, ועם זאת, ניכר כרגע כי Bard הוא לא הרבה יותר מאשר שלוחה נוספת של מנוע החיפוש שלה, שמבקש לסדר לנו מידע בצורה מעט שונה ומספק לעיתים גם תשובות שאינן נכונות.

בשלב זה היתרון הגדול ביותר של Bard הוא במהירות הפעולה שלו, כשהתשובות שסיפק הצ’אטבוט היו מהירות באופן משמעותי בהשוואה ל-ChatGPT (בגרסה GPT-4), אך לפני שימוש שוטף בו, כנראה שכדאי להמתין בסבלנות לעדכונים עתידיים.

בישראל הצ’אטבוט Bard עדיין אינו זמין באופן רשמי ומי שינסה להיכנס לכתובת Bard.Google.com יקבל הודעה כי אין תמיכה במדינה. ניתן להירשם לרשימת ההמתנה באמצעות VPN, את זה תידרשו להפעיל גם כאשר תרצו להשתמש בצ’אטבוט בפועל.

אם יש לכם שאלות או דברים שתרצו שננסה ב-Bard, בואו לקבוצת הטלגרם שלנו.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים