שובר קופות: “אינדיאנה ג’ונס וחוגת הגורל” – אף גיבור לא יכול להציל את האולפנים

האריסון פורד ופיבי וולר-ברידג' מתוך האריסון פורד ופיבי וולר-ברידג’ מתוך “אינדיאנה ג’ונס וחוגת הגורל” (תמונה: Lucasfilm, באדיבות פורום פילם)

אינדיאנה ג’ונס הגיע השבוע לקולנוע כדי לחתום את קורותיו כארכיאולוג הכי הרפתקני בהיסטוריה, אך נראה כי האולפנים הגדולים עומדים בפני בעיה שאפילו האריסון פורד בתפקידו הנצחי לא מסוגל לפתור.

פעם נוספת אנו עדים להיבריס של האולפנים אשר מייחלים לבלוקבאסטרים עצומים ומשקיעים מאות מיליונים בסרטים שמתקשים להחזיר את ההוצאה. “אינידאינה ג’ונס וחוגת הגורל” עלה לאולפני דיסני בין 290 ל-330 מיליון דולר, סכום מגוחך שמציב את הסרט כאחד היקרים בהיסטוריה של הקולנוע.

אנו נמצאים בתקופת שוברי הקופות של הקיץ, ובה סרט ענק עם תקציב של מאות מיליונים יוצא בכל שבוע – ולא כולם יכולים לשבור את רף מיליארד הדולר כדי להצדיק את תו המחיר. לאחרונה זכינו לאכזבות כאלו מ“הפלאש” ו“אלמנטלי”, וכעת גם אינדיאנה לא מצליח להגיע לתחזיות שיועדו לו.

הכנסות הסרט בארה”ב ובעולם

“חוגת הגורל” סיים את סופ”ש הפתיחה שלו בארה”ב עם 60 מיליון דולר בלבד, מה שיקשה עליו להמשיך את דרכו בקולנוע בתקווה להחזיר את ההשקעה.

מאחר ואל האולפנים מגיעים רק 50 אחוז ממכירות הכרטיסים, הסרטים הגדולים האלו חייבים להכפיל את תקציבם כדי שהאולפן אפילו יתחיל לראות רווח. בשביל “חוגת הגורל” מדובר במינימום של 600 מיליון דולר.

מחוץ לארה”ב, הסרט גרף 70 מיליון נוספים, מה ששם את הסכום הגלובלי שלו ב-130 מיליון דולר. התחזיות לסרט מראש היו יחסית נמוכות, אך עדיין האולפנים ציפו לכ-140 מיליון, 10 מיליון פחות ממה שקיבלו בפועל.

האריסון פורד מתוך
האריסון פורד מתוך “אינדיאנה ג’ונס וחוגת הגורל” (תמונה: Lucasfilm, באדיבות פורום פילם)

המדינות המרכזיות שסיפקו רווחים לסרט היו אנגליה (8.9 מיליון), צרפת (5.9 מיליון), יפן (4.7 מיליון), קוריאה (4.1 מיליון) וגרמניה (4.1 מיליון). בשוק הסיני הגדול הרוויח הסרט רק 2.4 מיליון דולר.

עם 130 מיליון דולר בקופות ברחבי העולם, אינדיאנה ג’ונס בעצם מביא את אותם המספרים של “הפלאש” אשר איכזבו את אולפני וורנר לפני שבועיים. אם נחזור ל”הפלאש” עכשיו, נראה שהוא גרף עד היום סכום של 245 מיליון דולר ברחבי העולם בסך הכל.

בהנחה ואינדיאנה ג’ונס ימשיך באותה הדרך יהיה מדובר בכישלון לכל דבר. יותר מכך, “חוגת הגורל” עלה כמעט 100 מיליון דולר יותר מ”הפלאש”, כך שהאכזבה תהיה אפילו יותר צורמת.

הפתיחה המאכזבת של אינדיאנה ג’ונס מעלה שאלות מעניינות לגבי הכדאיות של החזרת דמויות כה איקוניות לקולנוע. הדמות ודאי הייתה לאחת הסיבות המרכזיות שדיסני רכשו את אולפני לוקאספילמס (Lucasfilms) בשנת 2012, לצד פרנצ’ייז “מלחמת הכוכבים”.

ההגיון הבריא אומר שדמויות מפתח אהובות כמו אינדי יצעדו בקלות לעבר טבלת שוברי הקופות, אך בפועל נראה כי תו המחיר של החזרתן גבוה מדי.

האריסון פורד שלשל לכיסו 20 מיליון דולר על התפקיד, ותלושי משכורת גבוהים הלכו גם לבמאי ג’יימס מנגולד והמפיק סטיבן שפילברג. יחד עם הרבה יותר מדי אפקטים בלתי נחוצים, תקציב הסרט התנפח למימדים שכמעט בלתי אפשרי להחזיר.

הצלחות ואכזבות אחרות מסוף השבוע

במקום אחר, אינדיאנה יכול להרגיש קצת יותר טוב עם עצמו אם יביט אל סרט האנימציה החדש לילדים “רובי נגד הזרם” (Ruby Gillman, Teenage Kraken), שהפך בסוף השבוע לסרט עם הפתיחה החלשה ביותר אי פעם לאולפני האנימציה Dreamworks. הסרט הרוויח 12.8 מיליון דולר בלבד ברחבי העולם.

אם נרצה לסיים דווקא בטון חיובי יותר, “ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש” ממשיך לגרוף היטב, ובמהלך סוף השבוע הצליח לעבור את 600 מיליון הדולרים בקופות הגלובליות – סכום שכרגע אינדיאנה ג’ונס יכול רק לחלום עליו.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים