ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש – מיילס כאן כדי להישאר (ביקורת)

ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש (Sony Pictures באדיבות פורום פילם) ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש (Sony Pictures באדיבות פורום פילם)

עד שנת 2018, סרטי האנימציה של סוני היו חמודים ומשפחתיים במקרה הטוב (הטוען לכתר התרגום הכי גרוע בעולם לסרט “גשם של פלאפל”) ומביכים במקרה הפחות טוב (זוכרים שהיה “סרט אימוג’י”? גם אני הייתי רוצה לשכוח).

בשנת 2018 סוני הגדירה מחדש את הדרך שבה אנחנו תופסים סרטי אנימציה והפכה את הקערה על פיה עם “ספיידרמן: ממד העכביש”, סרט שהביא לנו סיפור מלא ברגש ברמה שבמקום המתחרות הייתי קצת משקשק, יחד עם אקשן מעולה ושיטות הנפשה חדשות שמתחו את הקו בין המדיום הקולנועי למדיום הקומיקס.

ממד העכביש היה אבן דרך חשובה באבולוצית עולם הסרטים בכלל וסרטי האנימציה בפרט. לכן, מצד אחד היה ברור בשלב מאוד מוקדם אחרי יציאת הסרט שמתישהו נקבל המשך לסרט (ואפילו היו פוסט קרדיטס לגיבוי) ומאידך היה קיים חשש בקרב המעריצים שלא ניתן לשחזר ואפילו לעלות ברמה אחרי סרט כמו “ממד העכביש”.

ואז הגיע “ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש”, שמראה לכולם שלא רק שאפשר לעשות המשך ראוי לסרט שמראש כולם מחשיבים כמושלם, אפשר אפילו ליצור המשך שכנראה יתעלה על המקור כמעט בכל אספקט.

ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש – העלילה:

“ברחבי ממדי העכביש” ממשיך פחות או יותר מהנקודה שבה ״ממד העכביש״ נגמר. מיילס מוראלס (שאמיק מור) הוא הספיידרמן של היקום שלו, והחיים שלו סך הכל הם חיים של כל ספיידרמן רגיל עד שיום אחד הוא נתקל ב”כתם” (ג’ייסון שוורצמן, “סקוט פילגרים נגד העולם”), נבל שיכול ליצור שערים בין מימדיים ומערער את הסדר של כל יקומי הספיידרמן.

במקביל ספיידר-גוון (היילי סטיינפלד, “הוקאיי”) מצטרפת לצוות ספיידרמנים שמנסה לשמור על האיזון ביקומים ומנוהל על ידי מיגל אוה׳רה (אוסקר אייזיק, “מון נייט”), המוכר יותר בזהות שלו כספיידרמן 2099, אותו ראינו כבר במהלך הפוסט קרדיטס של “ממד העכביש”.

כעת גורל הממדים מונח בידם של אינספור גרסאות של ספיידרמן והסיכונים גבוהים מאי פעם.

יותר מהכל, כל הזמן בכל מקום

ישנו כרגע טרנד בטיקטוק (שעדיין קיים נכון לכתיבת שורות אלו) שבו אדם מחזיק חפץ כלשהו (כסף, אוכל או סתם אוסף סרטי DVD) ושואל אנשים ברחוב האם הם רוצים לקחת את מה שיש לו או להכפיל ולהעביר לאדם הבא, וכך “ברחבי ממדי העכביש” מרגיש לי, כאילו יוצרי הסדרה פיל לורד וכריס מילר אמרו לעצמם “בוא נכפיל הכל ונעביר לסרט הבא”, וזה מורגש בכל פריים ופריים בסרט, שכל אחד מהם לכשעצמו יכול לשמש רקע לשומר מסך במכשיר המועדף עליכם.

העולם של “ברחבי ממדי העכביש” מרגיש גדול יותר מאי פעם ומרשים יותר מאי פעם באופן שלא חשבתי שאפשר לשפר כבר, שהרי כבר ב״ממדי העכביש״ הוא היה נראה מוצר מוגמר ומושלם.

ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש (באדיבות Sony Pictures)
ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש (באדיבות Sony Pictures)

כשיצא “ממד העכביש” הוא מתח את הגבולות שבין הקולנוע והמדיום המקורי של ספיידרמן – הקומיקס.

בעזרת טכניקות אנימציה מורכבות וחוקים גרפים שהורכבו לסרט נוצרה תחושה שאנחנו כצופים מקבלים חוויה שהיא שלב חדש באבולוציה של הדרך לספר סיפורים באמצעות אנימציה, ושסרטי אנימציה הם כבר מזמן לא רק לילדים.

“ברחבי ממדי העכביש” הצליח לקחת את הנוסחה הזאת ולעשות אותה אפילו יותר טובה. כל ממד שאנחנו רואים בסרט הוא בעל אופי ויזואלי יחודי משלו וכל דמות נראית ומתנהגת שונה משאר הדמויות שאינן מהממד שלה.

לדוגמה ספיידר-פאנק, שעוצב בסרט כמחווה לתקופת הפאנק של אנגליה בשנות ה-70 ומרגיש כמו פוסטר מהלך ל”סקס פיסטולס” ולרוח התקופה שהם ייצגו ותוך כדי עדיין משתלב בצורה מושלמת בפסיפס של סוגי הספיידרמנים השונים לאורך הסרט.

מטען רגשי גדול יותר

לא רק האנימציה הייתה הדבר שגרם ל”ממד העכביש” להיות הלהיט שבסופו של דבר הוא היה, אלא גם הסיפור שלו, סיפור על אמונה עצמית וחשיבות המשפחה, גם זאת שאתה נולד אליה וגם זאת שאתה אוסף לעצמך במהלך החיים.

“ברחבי ממדי העכביש” לוקח גם את העלילה שלו צעד קדימה ומוסיף מטען רגשי גדול יותר כשמדובר בדמויות שלו. מיילס במהלך גיל ההתבגרות שלו, לאחר שחווה עולם שלם שלא הכיר יחד עם חבורת אנשים כמוהו, הוא מרגיש בודד, וזה משהו שכמעט כל אדם שעבר אירוע כל-כך משמעותי במהלך גיל ההתבגרות שלו יכול להבין.

מבחינתי, ברגע שאני יכול להתחבר לדמות הראשית של הסרט שאני רואה וברגע שאני מבין את המניעים שלו אני אוטומטית מרגיש חיבור רגשי עמוק יותר לסרט, ומרגיש גם כאילו אני לא היחיד, והחיבור הרגשי הזה הוא אחד הדברים שתרמו להצלחת הסרט המקורי, וכפי שאני מנבא, גם לסרט הנוכחי.

ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש (באדיבות Sony Pictures)
ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש (באדיבות Sony Pictures)

הסרט יודע שהוא חלק שני בטרילוגיה (במקור שמו אפילו נשא את תת הכותרת “חלק ראשון”), אבל הוא רחוק מלהיות סתם סרט שנמצא בין שני חלקים של סיפור.

הוא מנצל את הזמן שלו בחוכמה, בהעמקת הרגש והחשיבות של הדמויות שלו ובו זמנית להכין אותנו לקראת המשך הסיפור, תחשבו על כל החלק של של שוד הזמן ב”סוף המשחק”, הוא חלק מאוד אינטגרלי בסיפור. הוא מעלה את הסיכונים, מתעסק במערכות היחסים בין הדמויות ומעלה הילוך בכל אספקט.

“ברחבי ממדי העכביש” הוא בדיוק זה – החלק של שוד הזמן ב״סוף המשחק״, לפחות באופן תמטי.

השורה התחתונה: מה חשבנו על “ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש”

“ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש” לוקח את כל מה שהסרט הקודם בסדרה עשה ומכפיל אותו כמו שהמשך טוב צריך לעשות. “ממד העכביש” עשה היסטוריה קטנה בקרב חובבי קומיקס שהפך לסרט האנימציה-קומיקס הראשון שזכה באוסקר. ובכן, בעיניי, אני חושב שההיסטוריה הולכת לחזור על עצמה.

שירות לציבור: לסרט אין סצנה אחרי הכתוביות, אבל הכתוביות כל-כך יפות שהייתי נשאר לפחות לחצי הראשון שלהן.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים