ביקורת סרט: הכפיל – קורע מצחוק ומפוצץ באקשן

מתוך מתוך “הכפיל” (באדיבות טוליפ אינטרטיימנט)

בין השנים 1981-1986 שודרה בארצות הברית “The Fall Guy”, סדרה בכיכובו של לי מייג’ורס (סטיב אוסטין, האיש השווה מליונים) על כפיל פעלולים שהוא גם צייד ראשים המשתמש בכישוריו כפעלולן על מנת ללכוד פושעים.

זה פרט שאני לא ידעתי לפני שהלכתי לראות את הסרט “הכפיל”, שאמור להיות מבוסס על אותה הסדרה. זה פרט שבדיעבד רק העשיר לי את הצפייה ב”הכפיל” אבל לא גרע ממנו בזמן הצפיה – כי הכפיל הוא פשוט סרט כיפי בפני עצמו, גם בלי ידע מוקדם.

הכפיל – העלילה

קולט סיברס (ראיין גוסלינג, “ברבי“) הוא כפיל פעלולים שהפסיק את עבודתו בגלל פציעה קשה ונקרא חזרה לדגל לצילומים של הסרט החדש “מטאלסטורם”, בלוקבאסטר מד”בי בכיכובו של טום ריידר (אהרון טיילור-ג’ונסון, “רכבת הקליע“), אותו שחקן אשר סיברס היה הכפיל שלו במשך שנים.

להפקת “מטאלסטורם” יש שתי בעיות – הראשונה, הסרט מבויים על ידי ג’ודי מורנו (אמילי בלאנט, “מקום שקט”) – אהובתו משכבר הימים אותה עזב אחרי הפציעה שגדעה את הקריירה שלו.

והשניה – כוכב הסרט טום ריידר נעלם מעל פני האדמה ויש שמועות שהוא הסתכסך עם עבריינים. כעת קולט צריך להיות האדם שיציל גם את טום ריידר וגם את הסרט.

הרבה כבוד למקצוע

אנחנו חיים בעולם שבו סרטי אקשן הם כבר סרטים שאנחנו יכולים לצפות מהם לאפקטים ויזואלים מרהיבים שנוצרו בעיקר בעזרת אנימציה ממוחשבת, אבל פעם זה לא היה ככה. פעם היו צוותים שלמים של פעלולנים ואנשי מקצוע שסיכנו את חייהם להביא לקהל בידור עם אפקטים איכותיים.

“הכפיל” הוא מכתב אהבה לאותה התקופה ואותם האנשים שהיו כוכבי הפעולה האמיתיים של הסרטים שאנחנו כל-כך אוהבים, אבל אף פעם לא קיבלו את ההכרה המגיעה להם.

זה דבר לא מפתיע, שכן במאי הסרט דיוויד ליץ’ היה במשך שנים כפיל הפעלולים של בראד פיט, אז הוא מכיר את המקצוע מקרוב.

אחד הדברים הכי חשובים בסרט כמו “הכפיל” אם לא החשוב שבהם הוא האקשן, ובכן, לא רק שהכפיל עמד בציפיות שלי, הוא התעלה עליהן בכמה מונים לאחר שגיליתי שהפעלולים בסרט נעשו בצורה פרקטית ולא בעזרת אנימציה ממוחשבת, לא משהו שחשבתי עליו במהלך הסרט מכיוון שהאפקטים והפעלולים בסרט נראים מדהים.

השימוש בפעלולים פרקטיים מעניק לסרט אותנטיות ונשמה שקצת חסרים בסרטי האקשן של היום. הוא חוגג את עולם הפעלולים והאפקטים הפירוטכניים, שלעיתים נשכח בעידן ה-CGI, והסרט הזה מראה שעדיין יש לו מקום וכבוד בקולנוע המודרני.

מתוך
מתוך “הכפיל” (באדיבות טוליפ אינטרטיימנט)

הטוב משני העולמות

יש הרבה סרטי אקשן שיש בהם אחלה אקשן, אבל לא יותר מידי עלילה, ויש סרטים שיש בהם עלילה אבל הם כנראה לא יהיו סרטי אקשן, ויש את הכפיל, שיש בו את שניהם.

נכון, העלילה של “הכפיל” היא לא באמת הצד החזק שלו, אבל ראיתי כבר סרטי אקשן עם עלילה הרבה פחות טובה שהיו מוצלחים (אהמ “הכוורן” אהמ).

העלילה של “הכפיל” הייתה מספיק מסקרנת כדי להשאיר אותי בכסא בעודי מחכה לראות מה הדבר הבא שיקרה בסרט, וכן, יש בו לא מעט טוויסטים והפתעות נחמדות ששווה להישאר בשבילן.

מה שהופך את הסרט לאפילו עוד יותר מוצלח הוא העובדה שמדובר בסרט אקשן שהוא גם קומדיה רומנטית, מה שמוסיף שכבה נוספת של עומק לסיפור, בעיקר כי גם בחלקים של הקומדיה הרומנטית יש ל”הכפיל” ניצחון גדול.

האספקט של הקומדיה הרומנטית מספק חלק מהרגעים הכי מצחיקים בסרט שהוא מראש קורע מצחוק, והוא גם החלק בו הכימיה בין הדמויות מתפרצת וממגנטת את הצופה למסך.

מתוך
מתוך “הכפיל” (באדיבות טוליפ אינטרטיימנט)

העלילה של “הכפיל” מציגה ניגודים מרתקים בין עולם הפעלולים המסוכן והמרהיב ובין הדרמה האישית והרגשית של הדמויות.

ראיין גוסלינג מביא עימו עומק רגשי ומורכבות, שמעבר לפעלולים המרהיבים שהוא מבצע ואותה אנרגיה ממגנטת שכמעט הביאה לו אוסקר ב”ברבי”, באופן כללי לפעמים זה מרגיש כאילו קולט סיברוס הוא פשוט גרסת החיים האמיתיים של קן – רק אדם בעל מיומנות מאוד ספציפית שמחפש את דרכו בעולם.

אמילי בלאנט, שמגלמת את ג’ודי מורנו, מציגה דמות כל-כך טעונה ואותנטית, עד שממש אפשר להרגיש את ההיסטוריה המשותפת והמתח הרגשי שלה עם דמותו של גוסלינג, ולאורך כל הסרט רק מחכים לראות מתי היא תתפרץ.

אהרון טיילור-ג’ונסון, בתפקיד טום ריידר, מביא את האנרגיה והכריזמה הדרושות לכוכב סרט אקשן באופן כמעט פארודי. היעדרותו המסתורית מהווה ציר מרכזי בעלילה ומעניקה לקולט סיברס מניע נוסף להתמודד עם העבר ועם האתגרים שלפניו.

גם פה, כמו ב”רכבת הקליע” לפניו, טיילור-ג’ונסון מוכיח שהוא יכול לעשות גם אקשן טוב וגם קומדיה טובה ומודעת לעצמה, דבר שמכין אותו בעיניי בצורה לא רעה לתפקיד ג’יימס בונד, תפקיד שעל פי השמועות האחרונות נכון לכתיבת שורות אלו הוא המועמד המוביל אליו.

השורה התחתונה – מה חשבנו על “הכפיל”?

עם מזג האוויר הנוכחי אפשר לטעות ולחשוב שהכפיל הוא סרט קיץ שבטעות הקדים בכמה חודשים, אבל כמה טוב שהוא הקדים. במילא בקיץ תהיה לו תחרות קשה עם דדפול ו-וולברין, אבל אם לא הייתה – “הכפיל” כנראה היה שובר הקופות הכי גדול של הקיץ.

שירות לציבור: יש סצנה קטנה בסוף הכתוביות, ובמהלכן יש כל מיני קטעים על איך עשו את הפעלולים בסרט, כך או כך – שווה להישאר עוד קצת!


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים