לא רק אופציות ואוכל גורמה בצהריים: הכירו את ה-Chief People Officer

עובדי חנות אפל חוגגים בהשקת האייפון 6S עובדי חנות אפל (iDigital) חוגגים בהשקת האייפון 6S (צילום: אלירן אביטל)

יותר ויותר חברות, בעיקר מתחום ההי-טק, החליטו לאחרונה להוסיף משרה בכירה שלא היתה קיימת עד עתה – Chief People Officer או בקיצור CPO. מדובר על התפקיד הגבוה ביותר בסולם הדרגות של משאבי האנוש.

מבין החברות שהחליטו על יצירת תפקיד זה ניתן למנות את ענקית התיירות און-ליין TripAdvisor, מותג האופנה היוקרתי ברברי ואת Jet.com, אתר קניות אמריקני שמצליח לתת לאמזון פייט נאה מעמדת האנדרדוג. המגמה פושטת מבין החברות הצעירות לבקשת התאגידים ובאופן טבעי מגזר ההי-טק מוביל את השינוי.

אז מה בדיוק עושה ה-CPO? נושא תפקיד זה אחראי על כל משאבי האנוש בארגון, אך בראייה רחבה הרבה יותר ממנהל משאבי האנוש הרגיל. הוא לא אחראי רק לשכור עובדים מתאימים, אלא גם לתרבות הארגונית בחברה. התרבות הארגונית של החברה היא מכלול הערכים, אתיקה, חזון והסביבה שבה העובדים יכולים להיות פוריים ויוצרים.

ברוב החברות במגזרי השירותים וההיטק, חלק נכבד מההוצאות מוקדש למשכורות והטבות לעובדים ובמיוחד ל’טאלנטים’, מיקסום תפוקתם על ידי יצירת סביבת העבודה אידיאלית הוא אינטרס ראשון במעלה של החברה.

עד עתה ניסו התאגידים בעיקר לשמר את אותם עובדים, מה שהתניע מירוץ תנאים והטבות בין החברות: מקרר מלא במטבחון כבר מזמן לא נחשב מותרות והטרנד עכשיו הוא לבנות משרדים מעוצבים שכוללים חדרי מנוחה ומשחקים, הכל במטרה לשמור על העובדים ‘מאושרים’.

המירוץ הוליד דירוגים של הפירמות שהכי טוב לעבוד בהן וחברות ההי-טק הגדולות הן הראשונות במידרג (בד”כ גוגל תופסת את אחד המקומות הראשונים בעולם ואינטל בארץ).

משרדי גוגל (צילום: גאדג'טי)
משרדי גוגל (צילום: גאדג’טי)

ראייה הוליסטית של הארגון

משאבי האנוש הם רק אספקט אחד מתפקידו של ה-CPO והשניים לא דומים. הרי לא הייתם חושבים על סמנכ”ל הכספים כעל ‘רואה חשבון’, כך גם ה-CPO מכוון למטרה רחבה יותר. על ידי הגדרת התרבות הארגונית הנכונה הוא אמור להעלות את ה’אושר’ של עובדי הארגון. אמנם גם טיולי גיבוש, מסאג’ים וחדרי משחקים מפוארים זה נחמד, אבל בסופו של דבר בתרבות הארגונית, שכוללת את הערכים ודרכי העבודה של הארגון, יקבעו את הצלחתו.

באופן טבעי, הרעיון התפתח קודם בסקטור ההיטק שבו שימור צוות המו”פ הפך להיות לעיתים משימה קשה ביותר. הגמישות של הסקטור יחד עם הרצון לייצר סביבות עבודה צעירות ותוססות קידם את המשרה בקרב סטארטאפים מבוססים. משם עבר הרעיון לענפי תעשייה אחרים, אולי גם בניסיון להסיר את המוניטין הקשוח של מחלקת כח האדם כ”שוכרת ומפטרת”.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים