בזק משיקה פלטפורמה לעיר החכמה

צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי

במסיבת עיתונאים שערכה הבוקר (ג’, 2.8) בעיר מודיעין, הכריזה חברת התקשורת בזק על פלטפורמת העיר החכמה שלה, והדגימה את ההטמעה שהתבצעה בשלב הראשון בעיר מודיעין. הפלטרפומה של בזק משלבת מספר מרכיבים, הראשון בהם הינו פריסת תשתית סיבים אופטית ורכיבים תומכי רשת אלחוטית (WiFi).

בנוסף, דואגת החברה להתקנת סנסורים בנקודות קצה ברשות העירונית, זאת בעבודה משותפת עם מגוון חברות וסטארטאפים העוסקים בתחום העיר החכמה. בשלב האחרון, תוצג אפליקציה שתשמש את תושבי הרשות המקומית לשם צפיה בזמן אמת במתרחש במקומות שונים בעיר, התחברות לרשת האינטרנט, קבלת הודעות מהעירייה ועוד.

סטלה הנדלר, מנכ”לית בזק, ציינה במהלך מסיבת העיתונאים כי “עשרות מיליוני שקלים יושקעו על-ידי החברה בתחום הערים החכמות ותשתיות התקשורת בערים אלו […] החזון של העיר הדיגיטלית הוא לבצע חיסכון בהוצאות הרשות המקומית, ולהעבירו להשקעות בתחומים חשובים כמו חינוך ובריאות“.

סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
סטלה הנדלר, מנכ”לית בזק (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

הפתרון שמציעה בזק עבור העיר החכמה כולל מגוון גדול של שירותים עירוניים שיוענקו לתושבי הרשות המקומית, בהם ניהול שירותי חניה, פינוי אשפה, בקרת רמזורים, ניטור אחר זיהום אוויר, מזג אוויר, רעש ולחות, תאורה, גלישה חינם ברחבי העיר, מצלמות אבטחה, ניטור מערכות מים וביוב ועוד. פתרונות אלו, שישולבו במערכת ניהול מרכזית, נבנו על-ידי מגוון רחב של חברות המפתחות את תחום העיר החכמה בכיוונים שונים.

פינוי ואיסוף אשפה, למשל, יתבצעו על-ידי מערכת שפיתחה חברת GreenQ, אשר משפרת את תהליך איסוף האשפה באמצעות מערכת התראות בזמן אמת המותקנת על משאיות האשפה. בהדגמה שערך עבורנו נציג GreenQ יכולנו לראות כיצד כל אזור בעיר מתויג בצבעים על פי כמות האשפה הנמצאת בכל אחד מהפחים. בדרך זו ניתן לדעת מראש האם בכתובת מסוימת ישנה יותר אשפה, ויש להוסיף פחים, או לחלופין, אם קיימים פחים חצי ריקים שלא דורשים איסוף מיידי.

פתרון עיר חכמה לאיסוף אשפה מבית GreenQ (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
פתרון עיר חכמה לאיסוף אשפה מבית GreenQ (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

פתרון נוסף אותו ניתן להציע בעיר החכמה מתייחס לאיתור מהיר של חניה פנויה על-ידי שימוש במידע שנאסף ברחבי העיר. דרך אפליקציה, Spaceek, יוכלו התושבים לקבל מפה המכוונת אותם לחניה פנויה בזמן אמת על-ידי ניתוח המידע שנאסף בעיר. גיל רוזן, סמנכ”ל השיווק והחדשנות בבזק הוסיף כי ישנן ערים בעולם העושות שימוש במידע הנאסף מרחבי העיר על מנת לנתב את התושבים לחניות ציבוריות פנויות דרך שילוט בכניסה אל העיר.

פתרון נוסף שהדגים רוזן נגע למצלמות החכמות, אלו מסוגלות לזהות תנועה בחלקים מוגדרים בלבד על גבי האזור המצולם, כך שאם בעירייה מעוניינים, לדוגמה, לקבל התראה רק כאשר אדם מתקרב לשפת המים, אזי תתקבל התראה רק בזיהוי אדם שנמצא באזור המוגדר ולא על כל תנועה שתתבצע בטווח המצלמה. בתמונה המצורפת מטה תוכלו לראות הדגמה של הגדרת פיקסלים נבחרים בתמונה לצד שפת האגם, אלו נבחרו על מנת לאפשר התראה בזמן אמת ברגע שתהיה תנועה במקום בשעות שהוגדרו מראש.

הדגמת מצלמות בעיר החכמה (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
גיל רוזן מדגים את מערכת ניהול המצלמות בעיר החכמה (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

בבזק צופים כי כבר בשנים הקרובות יצטרפו ערים נוספות בעולם ויהפכו לערים חכמות. בין החברות ששמה בזק על המפה בתחום לשנים הקרובות ניתן היה למצוא את מודיעין, בה החלה החברה לפעול, אשדוד, ראשון-לציון, תל-אביב, נתניה וירושלים, כאשר החל מ-2020 הופיעו ברשימה גם פתח-תקווה, חיפה וכפר סבא.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים