גרמניה מציגה: 3 החוקים הבסיסיים של המכוניות האוטונומיות

הרכב האוטונומי של גוגל הרכב האוטונומי של גוגל (קרדיט: גוגל)

בארה”ב הן כבר נוסעות בכבישים. בכמה נקודות אחרות בעולם יש נסיונות ראשונים לשלב אותן עם התנועה הרגילה. אבל גרמניה תהיה כנראה המדינה הראשונה שמציעה ליישם קוד אתי למכוניות ללא נהג/אוטונומיות. בניסיון לעמוד בקצב הטכנולוגי, שר התחבורה והתשתית הדיגיטלית (כן, יש דבר כזה) הגרמני כתב הצעת חוק שיהווה מעין מסגרת אתית למכוניות אלו שמגיעה בשלושה חוקים.

להלן הם:

  • כלי הרכב תמיד יעדיף לפגוע בעצמים דוממים על פני פגיעה בבני אדם.
  • כלי הרכב לא יבחין בין בני אדם לפי קטגוריות מבוססות דוגמת גיל וגזע.
  • בכל פעם שהנהג מסיר ידיו מההגה האחריות לכל תאונה תהיה על יצרן הרכב.

את החוקים הציג השר הגרמני לשרי תחבורה אחרים בכנס ה-G7 (חברי 7 המדינות המתועשות המובילות) שהתקיים בסוף השבוע האחרון ביפן. ניתן להניח שגם שרי האוצר של יפן, קנדה, צרפת, איטליה, בריטניה, ארה”ב והאיחוד האירופי (לא נספר כמדינה) יורו למשרדיהם להתקדם בנושא כדי לא להישאר מאחור (אובמה כבר התייחס לעניין באופן אישי ונתן את ברכתו).

במתכונת של שלושה חוקים קשה שלא להיזכר בשלושת חוקי הרובוטיקה של אייזק אסימוב:

  • רובוט לא יפגע באדם, גם לא בדרך של הימנעות מפעולה.
  • רובוט חייב להישמע לפקודות של בן אנוש, כל עוד הדבר אינו סותר את החוק הראשון.
  • רובוט יגן על קיומו, כל עוד אין הדבר סותר את החוק הראשון או השני.

הצעת החוק של גרמניה מנסה להתמודד עם בעיה רצינית שתעשיית הרכב מתקשה בה. יש שטח אפור מאוד גדול בין רכב אוטונומי (מודל גוגל) לבין רכב חצי אוטומטי (דוגמת טסלה) ושאלות השליטה ברכב והאחריות לתאונות גורמת להרבה צרות.

בארה”ב חברות שמבקשות לנסות את המכוניות ללא נהג בכבישים אמיתיים צריכות לעמוד בדרישת התקנות לכך שהנהג חייב לשים לב לדרך כל הזמן. בבריטניה יש דרישה דומה מחברות הביטוח. אבל מה הטעם בנהיגה אוטומטית אם הנהג חייב להיות בתשומת לב מלאה כל הזמן?

בעיית השליטה

התאונה של נהג מכונית טסלה העלתה את שאלת האחריות לחזית. נוח לטסלה וחברות הביטוח לשלוח נהגים לכביש עם רכבים בעלי יכולות אוטומטיות. אם יש תאונות הן יכולות לטעון שהנהג לא לקח את השליטה מהר מספיק מהרכב.

ובכלל, במהירויות גבוהות תאונה יכולה להתרחש תוך חלקיקי שנייה. האם זה סביר לדרוש מבן אנוש לקבל שליטה על הרכב במהירות כזו כדי שיוכל למנוע אותה? בתקנות של החוק הגרמני מצוין שמערכת אוטומטית תעניק התראה של 10 שניות לפני מסירת שליטה מלאה לנהג. יתכן שגם זה לא מספיק. אם הנהג היה עסוק בקריאת מיילים רגע פני כן ,יתכן שהוא צריך הרבה יותר מ-10 שניות כדי לחזור למיקוד מלא ולהבין את מיקומו ומיקומם של אחרים על הכביש.

טסלה עדכנה את הגרסה האחרונה לטיס האוטומטי כדי שנהגים יצטרכו לגעת בהגה כמה פעמים כדי לוודא שהם שמים לב לכביש. על פי העיקרון השלישי של שר התחבורה הגרמני כל עוד  הרכב היה על מצב אוטומטי, טסלה אחראית לנעשה. יתכן שהחוק מתקדם מדי עבור מצבה הנוכחי של הטכנולוגיה ואם ממשלות יחליטו שכל האחריות תיפול עליהם, הן פשוט יסוגו מהפרוייקטים הקרובים עד שתושלם מכונית אוטונומית לחלוטין.

האתגר הטכני

מעריכים שבמטוס הקרב F-35 החדש שעלותו 400 מיליון דולר ליחידה יש כמעט 25 מיליון שורות קוד שנכתבו בידי 500 מהנדסים מהשורה הראשונה. ועדיין יש בו באגים רציניים שהיצרנית לוקהיד מרטין מתקשה להתמודד איתם וגורמים להשבתות יקרות. בתוכנה של רכב מודרני יש בערך 100 מיליון שורות קוד של מערכות בטיחות (כמו ABS, בקרת משיכה, ESP ועוד), סיוע בנהיגה (בקרת מהירות, סיוע בחניה) ועוד לא דיברנו על רכב אוטונומי מלא.

באויר אין למטוס הקרב הרבה מכשולים. אבל על הכביש כל מיליוני השורות האלו אמורות גם לדבר עם גורמים זרים: מכוניות קרובות, רמזורים ואפילו בני אדם. כשהאלגוריתם בן ה-2 מיליארד שורות קוד של גוגל טועה, מקסימום תגיע לדף הלא נכון. אבל בכביש כל באג קטן בחלקי הקוד יכול לעלות בחיי אדם.

פרוייקט קישוריות רכבים של קוואלקום
פרוייקט קישוריות רכבים של קוולקום. מתוך אתר Qualcomm


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים