יורה לכל הכיוונים: אמזון רוכשת את Whole Foods תמורת 13.7 מיליארד דולר

לוגו אמזון והול פודס

ענקית הקמעונאות ברשת, אמזון, הודיעה היום (ו’, 16.6) על צעד בעל משמעות גדולה לעתיד החברה. אמזון רוכשת את רשת המרכולים Whole Foods Market שמתמחה במזון אורגני בסכום של 13.7 מיליארד דולר, הכל במזומן. זו הרכישה הגדולה ביותר של אמזון עד כה.

זו לא ההרפתקאה הראשונה של אמזון בתחום החנויות הפיזיות (Brick and Mortar), היא כבר פתחה כמה חנויות ספרים בעולם האמיתי ופתחה חנות קונספט בשם AmazonGo בה הקונים יכולים לקחת מוצרים ולשלם מבלי לעבור בקופה.

רכישת רשת מרכולים בעלת פריסה לאומית בארה”ב באחד הצעדים הראשונים שלה מחוץ לרשת, זה כבר צעד אמיץ מאוד מצד אמזון. ברכישה זו היא גם מאיימת על שלל הסטארטאפים הקטנים שמתמחים במשלוחי מצרכים, הראשון בהם הוא Instacart.

בעלי המניות של Whole Foods יקבלו 42 דולר במזומן, 27% יותר ממחיר הסגירה של מניית רשת המרכולים אתמול. העסקה תיסגר בהמשך השנה ונמסר כי הרשת תמשיך לפעול תחת אותו מותג והמנכ”ל הנוכחי ימשיך בתפקידו.

לחץ ענפי

אפשר לראות בעסקה כתחילת השלב הבא בתוכניתו של ג’ף בזוס עבור אמזון. המעבר מהדומיננטיות באון ליין לדומיננטיות באוף ליין. כל הגישושים הראשוניים בעולם הפיזי היו רק הכנה לדבר האמיתי. יתכן גם שמדובר בלא יותר מאשר פיתרון לוגיסטי. אמזון מנסה לשפר את זמני אספקת המצרכים. ב-13.7 מיליארד דולר היא קונה פריסת 430 חנויות שיכולות לשמש כנקודות משלוחים שיושבים בדיוק באיזורים שבהם מרוכזים קהל הלקוחות.

בתגובה לחדשות, מניות חברות המרכולים המוכרות בארה”ב חוטפות מכה קשה. טארגט, קוסטקו, קרוגר והגדולה שבהן, וולמארט, מאבדות כ-6%-10%. מעניין לראות כי בעוד שאמזון רוצה להגיע לשוק המסורתי, וולמארט דווקא מחפשת דרך להשיג דריסת רגל בעולם הדיגיטלי. בעיתוי מקרי (כנראה) היא מודיעה היום על רכישת אתר און ליין שמתמחה במכירת ביגוד לגברים, Bonobos בסכום של 310 מיליון דולר במזומן.

לא רק קמעונאות

דיווח אחר מהימים האחרונים מספר שאמזון מנהלת מו”מ לרכישת Slack, סטארטאפ גדול (חד קרן) ומוכר בעמק הסיליקון. ל-Slack יש פלטפורמה לניהול קבוצות עבודה (מעין ווטסאפ מותאם לעסקים). על פי בלומברג, השווי לפיו אמזון מנהלת את המו”מ לרכישה עומד על 9 מיליארד דולר. הרכישה יכולה להשלים את השירות שלה לעסקים שגם כך משתמשים ב-AWS, הענן המפורסם שלה.

אמזון לא נחשבת כרוכשת סדרתית משמעותית. בין הרכישות הידועות שלה: אתר ההנעלה Zappos.com ב-1.2 מיליארד דולר ב-2009, אתר הגיימינג Twitch ב-2014 תמורת כמעט מיליארד דולר ו-Diapers.com ב-2010 תמורת 550 מיליון דולר.

אולי עכשיו, בעקבות רצונה להיות משמעותית יותר בסגמנטים שונים, היא תתחיל לרכוש יותר חברות. זה יתאפשר גם בגלל שכבר כמה רבעונים אמזון מרשה לעצמה לרשום רווחים יפים ולא רק הכנסות.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים