גאדג’טי מסקר: iPhone 4 בסקירה מקיפה

פרולוג

שמי ליאור ואני חי בארצות הברית. את ה-iPhone 4 שאתם רואים בכתבה רכשתי לשימושי האישי תוך חתימת חוזה עם AT&T לשנתיים. מחירו של האייפון בארה”ב עם חתימת חוזה לשנתיים הינו $200 למכשיר בנפח 16GB ו-$300 למכשיר בנפח 32GB, אולם על מנת לצאת מהחוזה יש לשלם קנס של $325. עם זאת, לא הייתי ממליץ לכם לייבא את האייפון מארה”ב, משום שהמכשירים נעולים לרשת הסלולרית של AT&T. נכון, אני בטוח שזה נורא פשוט לפרוץ את המכשיר (אי שם בעתיד הקרוב), אבל למה לטרוח, כאשר מכשירים בקנדה ובאירופה ימכרו ללא נעילה במחירים דומים?

סקירה

סקירת וידאו חלק ראשון:


ה-iPhone 4 יצא למכירה לפני פחות משבוע, אבל זה מרגיש כאילו הוא היה איתנו מאז ומעולם. חלק גדול מכך נובע מהעובדה שראינו תמונות של המכשיר בכל חור באינטרנט חודש וחצי לפני שהמכשיר הוכרז. חלק אחר קשור לעובדה שאף על פי שה-iPhone 4 הוגדר כ”קפיצה הגדולה ביותר מאז האייפון המקורי” הוא עדיין נראה ומתנהג כמו כל אייפון שבא לפניו. נכון, יש כמה שינויים קוסמטים מרעננים, והקסם האמיתי (כן, השתמשתי במילה קסם, אחרי הכל ה-iPhone 4 חולק מעבד עם האייפד הקסום) נמצא מתחת למכסה המנוע, אבל ברגע שתחזיקו את המכשיר בכף ידכם בפעם הראשונה לא תוכלו שלא להרגיש כאילו פגשתם חבר ילדות שלא ראיתם מספר שנים בפגישת מחזור – אמנם הוא איבד משקל, ניכר עליו שהוא ביקר במכון כושר והוא לבוש בבגדי מעצבים – אבל הוא עדיין מוכר. וזה לא בהכרח רע – אלא אם כן אף פעם לא סבלתם אותו מלכתחילה.

עיצוב ואיכות בניה

אין מה לעשות – אנחנו יצורים שטחיים, וככאלה, הדבר הראשון שאנחנו שמים לב אליו הוא המראה החיצוני. כשזה מגיע ל-iPhone 4, קשה שלא להתאהב במבט ראשון. לא צריך להכביר במילים על מנת להסביר מדוע ה-iPhone 4 יפה יותר מקודמיו. למעשה, חמש יספיקו – מתכת-וזכוכית-יותר-סקסיים-מפלסטיק. אם יש דבר אחד שכל העולם יכול להסכים עליו הוא שאפל יודעת דבר או שניים על עיצוב, ועם ה-iPhone 4 היא מוכיחה זאת שוב. הדגם החדש זונח את גב הפלסטיק המעוגל לטובת גב שטוח עם מעטה זכוכית מחוזקת. מסגרת המכשיר עשויה ממתכת אל-חלד אשר מתפקדת במשרה חלקית גם כאנטנה של הנייד – בחירת עיצוב אשר חוסכת מקום בתוך המכשיר לרכיבים אחרים ובו בזמן מצליחה להקטין את טביעת הרגל של המכשיר כולו. כמה קטן? ה-iPhone 4 עלה במשקל 2 גרמים נוספים (אל תדאגו, זה הכל שרירים) לעומת דגם ה-3GS למשקל סופי של 127 גרם, אולם עם עומק של 9.3 מילמטר, הוא מצליח לקצץ 3 מילימטרים שלמים מהמותניים. גם כפתורי עוצמת השמע בצידו השמאלי של המכשיר עברו מהפך, ומעתה הם מגיעים בצורת לחצני מתכת נפרדים. העיצוב כולו מקרין סטייל ואיכות שניידים אחרים יכולים רק לחלום עליהם. בפעם הראשונה שהחזקתי במכשיר עברו בי מספר מחשבות. הראשונה – המכשיר מרגיש מוזר בכף היד משום שהתרגלתי לגב הקמור של הדגמים הקודמים שישבו ביד בנוחות. השנייה – למרות שהמכשיר דק יותר מקודמיו ושוקל רק מעט יותר – הוא מרגיש מאסיבי יותר ופחות ‘חלול’. השלישית – “אל תפיל את הטלפון, אל תפיל את הטלפון, אל תפיל את הטלפון”.

מעבד (A4) וסוללה

עיצוב המכשיר הוא רק חצי מהסיפור. בתוך גופו המתכתי של האייפון פועם מעבד ה-A4 אשר מסוגל להגיע למהירות של 1 ג’יגה-הרץ, אולם אפל שומרת את הקלפים קרוב לחזה ולא מספרת מהי מהירות המעבד בפועל – ההנחה המקובלת היא שהמעבד לא פועל במלוא יכולתו על מנת לחסוך באנרגיה. נזכיר שמדובר באותו מעבד מהיר וחסכוני באנרגיה אשר נמצא במחשב הלוח של אפל – האייפד, וכאילו זה לא מספיק להניח את דעתכם בנוגע למהירות הנייד החדש, אייפון 4 מגיע עם 512MB של זיכרון RAM – פי 2 מהאייפד ודגם ה-3GS. שדרוג המעבד וזיכרון ה-RAM ניכר בכל פעולה שתבצעו עם המכשיר – מרציפות האנימציות הרבות בהן האייפון אוהב להשתמש, דרך התקנת אפליקציות, שיגורן וגלישה באינטרנט, ועד השימוש במצלמה לתמונות סטילס וסירטוני ווידאו – המעבד מטפל ביעילות ובמהירות בכל מה שתזרקו לקראתו בלי להראות סימני מאמץ. לא רק שהוא לא מתאמץ, הוא גם כמעט לא מתחמם – לאחר 20 דקות של משחק אינטנסיבי במשחק יריות מגוף ראשון הנייד בהחלט התחמם מעט, אבל לא לאותן פסגות אליהן העפילו קודמיו. מצד שני, במהלך השוואת ביצועים של ה-iPhone 4 לדגם ה-3GS לא נמצאו הבדלים משמעותיים – כמעט בכל מבחן שערכתי על שני הדגמים התוצאה נגמרה בפוטו פיניש – כאשר ה-iPhone 4 מנצח ברוב המקרים בקצהו של חוד. שמתם לב שאמרתי “ברוב המקרים”? פעם אחר פעם, כאשר הפעלתי את שני הדגמים ממצב כבוי לגמרי, האייפון 3GS ניצח את אחיו האתלט. נכון, הפרש הזמנים לא היה כל כך משמעותי (חלקיקי שנייה), מה גם שעל-iPhone 4 היו מותקנות הרבה יותר אפליקציות, אבל בסופו של דבר זוהי רק הוכחה נוספת שדגם ה-3GS לא הולך עדיין לשום מקום.

במהלך שאני מסוגל רק לשער שהושג באמצעות סוג כלשהו של קסם שחור, הצליחה אפל לדחוף סוללה גדולה יותר למכשיר קטן יותר. הוסיפו לכך את המעבד החסכני באנרגיה ויש לכם זיווג מהשמיים. בסופו של דבר, לאחר שהשתמשתי באייפון בצורה אינטנסיבית ביותר (גם מתוך הצורך לכתוב את הסקירה וגם מתוך התלהבות נטו), הסוללה דיווחה לי שיש לה עוד 20% לספק לי. טפחתי לה על הגב ושלחתי אותה להיטען – כי למרות ש-20% זה הרבה יותר ממה שקיבלתי מהדורות הקודמים, זה עדיין לא יעזור לי ביום המחרת. מה שכן – נחמד לדעת שאני לא צריך להסתובב עם שלושים דרכים שונות להטעין את המכשיר במהלך היום. חשוב לציין שהביצועים מרשימים אף יותר אם לוקחים בחשבון שחיי הסוללה רק משתפרים אחרי כמה מחזורי הטענה.

מצלמה – 5MP עם צילום HD

המצלמה האחורית של המכשיר קיבלה שדרוג נאה מהדגם הקודם – 5 מגה-פיקסל לעומת 3. כן, אני יכול לשמוע אתכם מצקצקים בלשון עד לכאן: “רק 5 מגה-פיקסל? לזה אתה קורא שדרוג? לי הייתה מצלמה עם 5 מגה-פיקסל אי שם בשנות ה-70.” אז בואו נבהיר משהו אחת ולתמיד – מספר הפיקסלים הוא לא הגורם היחיד שקובע את איכות התמונה – גודל וסוג החיישן משחקים תפקיד לא פחות חשוב. זו הסיבה שמצלמות SLR מסוגלות להפיק תמונות מדהימות עם פחות פיקסלים – יש להן חיישן הרבה יותר גדול (והרבה יותר יקר). במהלך הצגת האייפון החדש הקדיש סטיב ג’ובס זמן רב להסביר לקהל שרוב יצרניות הניידים כיום שומרות על אותו גודל חיישן במצלמות שלהן תוך דחיסת יותר פיקסלים לאותו שטח – משמע, פיקסלים קטנים יותר – משמע, פיקסלים שרגישים פחות לאור – משמע, תמונות לא משהו. לא כך במצלמה החדשה של האייפון – המגה-פיקסלים הנוספים לא באו על חשבון גודל הפיקסלים, הבטיח סטיב, ובנוסף לכך סיפר שהם משתמשים לראשונה בחיישן בעל תאורה אחורית המאפשרת לחיישן ללכוד יותר אור. אז איך התמונות? במילה אחת – מדהימות. במספר מילים – חדות, צבעוניות, ממוקדות כראוי ומפתיעות בתנאי תאורה נמוכים וצילומי מקרו. המצלמה של האייפון היא הדבר הקרוב ביותר שראיתי אי פעם למצלמה קומפקטית. אני אפילו אסחף ואומר שהמצלמה של האייפון עולה באיכותה על כמה מצלמות קומפקטיות שאני מכיר. נכון, אין יותר מדי ‘הגדרות’ שניתן לשחק בהן כמו במצלמות קומפקטיות – הזום מוגבל ל-X5 דיגיטלי, ולא ניתן לשלוט בעוצמת הפלאש (זה הכל או כלום) – אבל בשורה התחתונה, התמונות שהנייד הזה מסוגל להפיק פשוט הפתיעו אותי. חלק מההפתעה נובע מההיכרות שלי עם הדגמים הקודמים של האייפון. אני חייב להודות שעם מכשיר ה-3G הקודם שלי השתמשתי במצלמה לעיתים רחוקות, בגלל העובדה הפשוטה שהתמונות לא היו כל כך מרשימות, מה גם שהיה עיכוב ניכר בין הרגע בו לוחצים על כפתור הצילום והרגע בו התמונה נקלטה. עם האייפון החדש אין שום עיכוב – לחצת, צילמת. אם תכריחו אותי לציין משהו רע, אספר שכאשר יש חלקים כהים ובהירים בתמונה, המצלמה נוטה לחשוף יתר על המידה את החלקים הבהירים. טענה נוספת היא לגבי פלאש ה-LED החדש – לפעמיים הוא פשוט חזק מדי ומאיר את העצם הרצוי תוך כדי החשכת כל השאר. עבור מקרי תאורה קשים במיוחד זה יכול להיות מצויין, אבל אם אתם נמצאים בתוך בניין או מצלמים בשעת ערביים – היו מוכנים לכך שייתכן שמעבר לאובייקט בתמונה לא תראו שום דבר ברקע.

המצלמה החדשה מתהדרת גם בצילום וידאו באיכות HD ברזולציה של 1280×720, הידועה גם בשם המקוצר 720p. אני אקפוץ ישר לשורה התחתונה: איכות הווידאו הינה מהרמה הראשונה – התמונה חדה, הצבעים חיים ומלאים והווידאו זורם ללא שיהוקים ועיכובים. אין מילים לתאר כמה שימושית היא היכולות החדשה למקד את המצלמה תוך כדי צילום על ידי מגע במסך. כל מי שאי פעם התנסה במצלמת וידאו רגילה יודע שלפעמים זה יכול להיות מאתגר להתמקד על המקום הנכון. בעוד האייפון מנחש באופן מוצלח היכן להתמקד באופן אוטמטי רוב הזמן, יש פעמים בהן צריך להבהיר למצלמה מי הבוס, ונגיעה קלה במסך פותרת את הבעיה. גם הווידאו לא חף מבעיות פה ושם. רובן נובעות מהעובדה שמדובר, אחרי הכל, במכשיר שנועד להתאים לכם לכיס – לאייפון אין תכונת ‘ייצוב רעידות’, ולכן כל תנועה קלה, אפילו כאשר אתם ממלאים את הריאות ועוצרים את הנשימה, תגרום לרעידות מורגשות בצילום. בעיה נוספת, שקיימת ברוב המצלמות הדיגיטליות, במיוחד אלו עם חיישנים קטנים, היא אפקט המריחה (או אפקט הג’לי) – כאשר מניעים את המכשיר מצד לצד בזמן הצילום, במיוחד עבור תזוזות מהירות, הווידאו נוטה להימרח על גבי המסך, ועצמים מתעוותים בצורה שמזכירה ג’לי רוטט. ולבסוף, ממש כמו בתמונות הסטילס, כאשר הטווח הדינמי הוא רחב, החלקים הבהירים נוטים להישרף. למרות הבעיות הללו, איכות צילום הווידאו של האייפון היא בליגה משלה, ואם אתם לא מאמינים לי אתם מוזמנים להתרווח בכיסא ולצפות, על מסך מלא, בסרטון שצילמתי וערכתי היישר על המכשיר בעזרת תוכנת iMovie, אשר זמינה אך ורק ל-iPhone 4 ועולה $5 דולר בחנות האפליקציות, ואל תשכחו לבחור ברזולוציה הגבוהה ביותר!

שיחות וידאו – FaceTime

בפעם הראשונה עבור האייפון נוספה גם מצלמה קדמית באיכות VGA למטרת שיחות ווידאו, אולם בניסויים שערכתי עם המצלמה גיליתי שניתן להשתמש בה גם על מנת לצלם תמונות סטילס וסרטוני וידאו – מושלם עבור הפעמים בהן אתם רוצים לצלם פורטרט עצמי. האיכות, כמובן, נופלת מאיכות המצלמה האחורית, אך היא בהחלט מספקת עבור המטרה שלשמה נוספה – שיחות וידאו. הערת ביניים – אני מחבב את מר סטיב ג’ובס. הוא נראה כמו בחור מאוד נחמד והוא באמת מאמין במוצרים שהחברה שלו מייצרת. אני גם מעריך את העובדה שכאשר אפל סיפקה באיחור ניכר את התכונה של העתק-הדבק הוא היה כן והודה שהם לא המציאו את הגלגל, אלא רק שיפרו אותו. הייתי נורא שמח אם הוא היה עושה אותו דבר במהלך ההכרזה על תכונת שיחות הווידאו – FaceTime – אבל הוא לא עשה זאת, וחבל, משום שעכשיו כולם מלגלגים על כך שהאייפון חושב שהוא המציא את שיחות הווידאו במקום להתמקד על מה שבאמת חשוב – שהוא עושה זאת בצורה הכי טובה שיש כרגע בשוק. שיחת וידאו על האייפון מרגישה ממש כמו שיחה בסקייפ. איכות התמונה והקול יוצאות מן הכלל. אבל החלק הכי חשוב הוא כנראה הקלות בה ניתן להשתמש בתכונה הזאת – לא צריך להתקין כלום, רק ללחוץ על כפתור אחד במהלך שיחה וזהו, ואם יש משהו שאפל מלמדת אותנו פעם אחר פעם הוא שרוב האנשים אוהבים פשטות. כרגע ניתן לערוך שיחות וידאו רק בין שני מכשירי iPhone 4 ורק על גבי רשתות WiFi, אך סטיב הבטיח שבקרוב ניתן יהיה לערוך שיחות על גבי הרשת הסלולרית, ובאותה נשימה ציין גם שטכנולוגיית שיחות הווידאו פתוחה לקהל הרחב. אני מאמין שלא יעבור זמן רב עד שנראה תוכנות אחרות משתמשות בה (סקייפ, אני מסתכל לעברך!).

מסך – Retina Display

רזולוציית המסך עלתה מ-430×320 פיקסלים עם צפיפות של 163 פיקסלים לאינץ’ (PPI) ל-960×640 עם צפיפות של 326 פיקסלים לאינץ’ – פי ארבעה פיקסלים על אותו מסך בגודל 3.5 אינץ’. השדרוג הזה הוא כל כך משמעותי שאפל לא הסתפקה רק בהכרזת “הראשון מסוגו!”, וטרחה להמציא לו שם שיווקי פלצני – ‘תצוגת רשתית’ (Retina Display). למה תצוגת רשתית? בגלל שצפיפות הפיקסלים הנ”ל עבור המרחק בו המשתמש הממוצע מחזיק את הנייד מהעיניים גבוהה יותר מהמידה שהרשתית שלנו מסוגלת להבחין בה – זה לפחות מה שטוענים במחלקת השיווק. אם להיות כן, הם לא כל כך רחוקים מהאמת. הפעם הראשונה שראיתי את המסך בפעולה שקולה לפעם הראשונה שראיתי שידורי טלוויזיה באיכות HD. אחרי שמתנסים עם המסך החדש מתקשים להבין איך הסתדרנו עד היום עם רזולוציות מסך נמוכות יותר. הטקסט חד, התמונות מהממות וכל החוויה של השימוש בטלפון עולה מדרגה. “המסך הוא החלון של המכשיר”, אמר הוד סטיביותו, “ואנחנו משתמשים בחלון הכי טוב שיש”. יש משהו בדבריו. ההבדל באיכות המסך נהיה ברור הרבה יותר כאשר משווים צד לצד בין אפליקציה עם לוגו ברזולציה גבוהה לעומת אפליקציה שמפתחיה עדיין לא עידכנו את הלוגו שלה – הלוגו המיושן נראה מפוקסל ולא חלק. החדשות הטובות הן שהמפתחים צריכים לעדכן רק את התמונות באפליקציות שלהם לרזולוציה גבוהה יותר – הטקסט מעודכן לבד. ואם אנחנו מדברים על המסך, בואו נקדיש שנייה לדבר על הזכוכית המכסה אותו – אותה זכוכית מחוזקת שזכתה לכינוי ‘זכוכית גורילה’. באתר החברה טוענים שזוהי אותה זכוכית שמשמשת לחלונות של הליקופטרים ורכבות מהירות, חזקה פי עשרים מפלסטיק וקשה פי שלושים. סרטוני היח”צנות הראו לנו כיצד מתגמשת הזכוכית באלגנטיות בלי להשבר. על סמך הניסיון הקצר שלי עם המכשיר אני יכול לציין שלא מדובר ביותר מתעלול יחצני. כל הסופשבוע השתמשתי בטלפון ביראת כבוד – לא זרקתי אותו לתוך תיקים, לא נתתי לילד לגעת בו והנחתי אותו בעדינות על משטחים קשים – ואני עצוב לדווח שאת גב האייפון שלי כבר מעטרות מספר שריטות קלות. לאור העבודות הללו אני מכריז בזאת על שינוי הכינוי מ’זכוכית גורילה’ ל’זכוכית מתעמלת קרקע סינית בת 13′ – שתיהן גמישות ושתיהן יכולות להישרט בקלות רבה.

הטלפון – איכות שמע, רמקול וכרטיס Micro-SIM

עם כל הדברים שהאייפון מסוגל לעשות, קל לשכוח לפעמים שהמטרה העיקרית שלו היא לנהל שיחות. הדגמים הקודמים ספגו ביקורות על איכויות שמע זוועתיות ורמקולים חלשים. אז איך מתמודד ה-iPhone 4 עם הבעיות הללו? נתחיל מהרמקול החיצוני – הוא אף פעם לא היה הצד החזק, בלשון המעטה, של הדגמים הקודמים של האייפון. אתם זוכרים שבעלי הדגם הראשון של האייפון נאלצו להשתמש בסיכה על מנת לחורר את המעטפת כדי להגביר את עוצמת הרמקול? אני שמח לבשר שאתם יכולים להחזיר את הסיכות למקום. בדגם הנוכחי ניכר שיפור משמעותי בעוצמת הרמקול – לא פעם מצאתי את עצמי מנמיך את עוצמת השמע מכיוון שהרמקול היה חזק מידי! במהלך מבחני השוואה עם דגם ה-3GS מצאתי שבעוד שעוצמת הקול המירבית של הרמקול החיצוני הייתה דומה, איכות הצליל של ה-iPhone 4 הייתה טובה יותר, פחות חלולה. מצד שני, הרמקול הפנימי – זה שמאזינים לו בזמן שיחה – עדיין מאכזב. לא פעם מצאתי את עצמי מנסה להגביר את עוצמת השמע לשווא. החדשות הטובות הן שהודות לפונקציית ביטול הרעשים השיחות נשמעות צלולות וברורות יותר.

האייפון 4 משתמש בפעם הראשונה בכרטיס המיקרו-סים, אחיו הקטן של כרטיס הסים הרגיל. המעבר לסים החדש נובע מהרצון לדחוס יותר רכיבים לחבילה קטנה יותר – פשוט צריך לחסוך במקום. בארה”ב המיקרו סים מגיע כחלק מהחבילה האטומה. לא ראיתי אותו ולא נגעתי בו, הוא נח לו ללא הפרעה במגירת הסים. אחרי שהוצאתי את המכשיר מהקופסה וחיברתי אותי למחשב הכל עבד כמו שצריך. לפי הדיווחים, בארץ יהיה משהו דומה אצל הספקיות הסלולריות. אם אתם לא מתכוונים לעצור אצל הספקיות בארץ תצטרכו למצוא פתרון אחר (שמעתי שמספריים יכולות לעזור).

מערכת ההפעלה החדשה – iOS 4

סקירת וידאו חלק שני:

אם העיצוב הוא חצי מהסיפור והמעבד הוא החצי השני – אז מערכת ההפעלה היא החצי השלישי (מתמטיקה היא לא הצד החזק שלי). מה אפשר להגיד על מערכת ההפעלה שלא נאמר כבר – או שאתם אוהבים אותה או שלא. אם לא אהבתם אותה בגלל ההגבלות השונות והמשונות של אפל אין סיבה שתתחילו לאהוב אותה עכשיו. מצד שני, אם רק חיכיתם לרגע שבו תוכלו להריץ יותר מאפליקציה אחת במקביל – עכשיו הוא זמן טוב להצטרף למועדון.

המערכת החדשה, iOS 4, היא מהירה ומלוטשת מתמיד. על ה-iPhone 4 היא רצה יד ביד כאילו הם נועדו אחד לשני מאז ומעולם – ובאיזשהו מקום זה נכון. היתרון של אפל על המתחרות הוא שיא מייצרת גם את החומרה וגם את התוכנה, ולכן היא מסוגלת לשלב בין השתיים בצורה שמביאה את החבילה הכוללת לרמות סינרגיה שמשפרות את החוויה הכוללת. בעוד iOS 4 מלאה עד אפס מקום בשיפורים ושדרוגים, אני אתמקד במספר התכונות שישיפיעו בצורה הגדולה ביותר על הדרך בו אתם משתמשים במכשיר:

  • מולטיטאסקינג (ריבוי משימות) – כפי שהסברתי בעבר, לא מדובר במולטיטאסקינג אמיתי בו כל האפליקציות רצות כל הזמן במקביל, אלא בשורה של תהליכים מוגבלים שמפתחים יכולים להשתמש בהם על מנת לחקות תחושה של הרצת אפליקציות במקביל – צעד שנועד לחסוך בחיי הסוללה. תהליכים כמו הרצת מוזיקה ברקע, ניהול שיחות VOIP ברקע והורדת קבצים ברקע אפשריים על ידי הוספת כמה שורות קוד לאפליקציות קיימות, אך על מנת שהן אכן יקרו על המפתחים לכתוב את אותן שורות קוד. לא כל האפליקציות הקיימות תומכות במולטיטאסקינג כרגע, למעשה רובן המוחלט של האפליקציות לא תומך בתכונה. אנחנו יכולים רק לקוות שזה ישתנה עם הזמן. עבור אפליקציות שכן תומכות במולטיטאסקינג החוויה היא שמיימית – סוף סוף ניתן להאזין למוזיקה מהאינטרנט ולקרוא דואר באותו זמן! אז איך זה עובד? כל אפליקציה שאתם פותחים, בין אם היא תומכת בהרצה במקביל או לאו, מצטרפת לשורת המולטיטאסקינג – אותה שורה שמופיעה כאשר לוחצים על כפתור הבית פעמיים במהירות – וזהו. אם האפליקציה אמורה לעשות משהו ברקע, ויש לה את הקוד המתאים, היא תעשה זאת. אם אין לה את הקוד המתאים, ברגע שתחזרו אליה היא פשוט תשוגר מחדש. במהלך הניסויים שלי פתחתי אפליקציות רבות ונדמה כי אין גבול למספר האפליקציות שיכולות להופיע בשורת המולטיטסקינג (אני הפסקתי לספור איפשהו באיזור החמישים). זה לא כל כך מפתיע לאור העובדה שלא כל החמישים ומשהו אפליקציות באמת רצות באותו זמן. במידה ואתם אובססיביים לסדר ונמאס לכם שאפליקציות שלא השתמשתן בהן יותר מפעם תופסות לכם מקום בשורת המשימות, דעו שניתן להסיר אותן על ידי לחיצה ארוכה על האפליקציה ואז על הכפתור האדום שיופיע בראשה.
  • תיקיות – עם מעל 200,000 יישומים זמינים בחנות האפליקציות, קשה שלא להיגרר למצב שבו כל שטח נדל”ן על האייפון מלא עד אפס מקום. אולם עכשיו, עם ההשקה של תיקיות, ניתן סוף סוף לעשות סדר בבלאגן. החזיקו באפליקציה אחת ליותר משנייה עד שהיא תתחיל לרקוד את הריקוד המוכר, ואז גררו אותה מעל לאפליקציה נוספת והופ – נוצרה תיקייה. אם זה לא מספיק פשוט, האייפון שלכם גם ינסה לעזור לכם עם הצעת שם לתיקייה על סמך מה שגררתם לתוכה. כל תיקייה יכולה להכיל עד 12 אפליקציות, החלטה שמעצבנת המון אנשים עם 13 אפליקציות שהם פשוט חייבים שתחיינה יחדיו. עבורי זה מספק. החלק הכי נחמד הוא שניתן לגרור תיקייה היישר לסרגל העוגן וכך לדאוג שלעולם לא תהיו במרחק יותר משתי נגיעות מכל המשחקים שלכם.
  • מייל – אנחנו אנשים מתוחכמים שחיים במאה העשרים ואחת – אם אין לכם יותר משתי תיבות דואר משהו לא בסדר איתכם. כל מי שאי פעם התנסה עם האייפון ויותר משתי תיבות דואר מכיר את התסכול הכרוך במציאת התיבה עם הדואר – תהליך שלוקח שמונה מאות אלף לחיצות מינימום. עכשיו, עם מערכת ההפעלה החדשה, ניתן לשלב את כל התיבות לתיבה אחת. על זה אני יכול רק לומר – הגיע הזמן. תכונה נוספת שנוספה לדואר היא יכולת קיבוץ הודעות עם שורת נושא דומה. אני אסביר – נניח שמישהו שולח אימייל בנוסח “מי רוצה לשחק כדורסל היום בצהריים?”. תוך דקה וחצי תיבת הדואר שלכם תתמלא בתשובות לשאלה ותדחוק את כל שאר האימיילים מטה. עכשיו, עם יכולת הקיבוץ, שנקראת threading בלעז, כל התשובות יתרכזו יחדיו בשורה אחת עם מספר שמציין כמה אימיילים נמצאים בקבוצה. פשוט ונוח.
  • תיקון שגיאות כתיב – הסוף לשגיאות באנגלית! תמו הימים בהם האייפון הציע לכם רק מילה אחת אלטרנטיבית למילה שלא אויתה כראוי, וגם זאת אך ורק אם הייתם נורא קרובים לאיות הנכון של המילה. מעכשיו האייפון יסמן בקו אדום כל מילה שהוא לא מזהה, ועל ידי לחיצה על המילה תעלה רשימה של מילים אפשריות שניתן לבחור ממנה, ממש כפי שאתם רגילים לעשות ב-Word. נכון לעכשיו זיהוי השגיאות עובד רק עבור השפה האנגלית – המילון יתעלם באלגנטיות ממילים שהוא לא מזהה בשפה העברית.

ואם כבר הזכרנו את השפה העברית – האייפון תומך בה היישר מהקופסה ללא בעיות, כמעט. כפי שהזכרתי, סימון שגיאות כתיב לא ממש עובד, ובאפליקציית האימייל שדה הנמענים ושורת הנושא מיושרים לשמאל באופן מטריד – אבל מעבר לבעיות הללו עברית מופיעה כהלכה בכל מקום אחר. אליעזר בן יהודה יכול להירגע.

אני יודע, יש עוד המון תכונות שלא סיקרתי כמו – טפטים, נעילת מצב מסך, היכולת ליצור רשימת השמעה היישר מהאייפון ועוד – אבל קצרה היריעה מלתאר את כולן.

השוואה בין ה- iPhone 4 ל- iPhone 3GS:

בעיות ידועות

האייפון בקושי הספיק ליהנות מתקופת ירח הדבש עם המשתמשים החדשים וכבר עלו ברשת דיווחים על בעיות עם בביצועיו. הדיווח הראשון סיפר על מחלת צהבת מסתורית שנוטה להתקיף את המסך הקדמי – אני שמח לדווח שהמכשיר שלי קיבל את החיסונים הראויים בסין ולא פיתח שום תסמינים של המחלה. לאלו הנושאים אייפון חולה יש חדשות טובות – חלק מהמשתמשים שדיווחו על הצהבת המקורית מספרים שלאחר שימוש של מספר ימים הכתמים עברו כלא היו – וזה מסתדר מצויין עם התאוריה הנוכחית שסוברת שהצהבת היא תופעת לוואי זמנית של חומר כימי מסויים במסך. כפי שטענתי בעבר, אפילו אם הבעיה אמיתית, זוהי בעיה שולית שאפל יכולה לפתור בקלות יחסית. עיצוב חדש לגמרי של האנטנות הוא סיפור אחר לגמרי.

למי שלא יודע על מה אני מדבר, נזכיר בזריזות שהמסגרת המתכתית של המכשיר מתפקדת כשתי אנטנות. המהלך נועד לפנות מקום לרכיבים אחרים בתוך הנייד ובתוך כך להקטין את טביעת הרגל של המכשיר כולו. אולם בימים האחרונים עולים דיווחים רבים המספרים שכאשר אוחזים את הנייד בצורה מסויימת, וכף היד מכסה את הגשר בין שתי האנטנות בצידו השמאלי של המכשיר, איכות הקליטה צונחת. האם הטענות נכונות? זה תלוי. במהלך סוף השבוע האחרון נסיתי להתנקש באיכות הקליטה במקומות רבים וזמנים שונים במהלך היום רק כדי להגיע למסקנה שכן, הבעיה קיימת, אבל זה לא תמיד פשוט לשחזר אותה. לפעמים, במהלך התעסקות תמימה עם הטלפון, הייתי מבחין במקרה שהקליטה נעלמה לחלוטין, ורק אז שמתי לב ש’אני לא מחזיק במכשיר בצורה הנכונה’. מצד שני, היו מקרים שניסיתי בכוח לפגום באיכות הקליטה – חנקתי את הנייד בחוזקה עם יד אחת, ואז עם שתיים, אפילו הרחקתי לכת והרטבתי את כף היד על מנת להעצים את ההולכה וליצור מצב היפוטתי של יום לח במיוחד – אך ללא הצלחה, הנייד הסתכל עליי בנונשלנטיות עם קליטה מלאה וסירב להתייחס למאמצים שלי. יתרה מזאת – היו פעמים שבמהלך ניסיון התנקשות באנטנה איכות הקליטה לא רק שלא נגרעה – היא השתפרה! לפעמיים הצלחתי לשחזר את הבעיה, אבל הקליטה לא נעלמה לגמרי, אלא רק נחלשה. אם יש דבר אחד שאני יכול להסיק על סמך הניסוים שלי הוא שהבעיה הזאת לא כל כך פשוטה כמו שאנשים מסויימים מנסים לשכנע אתכם. במהלך הזמן שלי עם המכשיר, ללא ניסיונות התנקשות מכוונים, לא שמתי לב למקרים רבים בהם המכשיר איבד את הקליטה לגמרי.

השורה התחתונה

אני אוהב את האייפון שלי. אני לא יכול לדמיין את החיים שלי לפניו. לפני שקניתי את ה-iPhone 4 דאגתי למכור את דגם ה-3G שהיה ברשותי, וכך נוצר מצב שנתקעתי בלי טלפון ליומיים. פתאום הייתי צריך לבדוק אימיילים דרך המחשב (כמו איש מערות… עם מחשב), להדפיס מסמכים שאחרת הייתי סוחב על האייפון, לבהות בקיר כשעמדתי בתור, להדפיס מפות על מנת להגיע למקום מסויים ושלא נדבר על הביקור לשירותים – מה לעזאזל אני אמור לעשות עכשיו?!

אני מכיר בעובדה שאפילו עם כל השיפורים שציינתי, ה-iPhone 4 לא חף מבעיות, אבל בכל מכשיר נייד שתבחרו ניתן למצוא בעיות. השאלה היא אם הן בעיות שאתם מוכנים לחיות איתן. עבורי התשובה היא כן באופן שלא משתמע לשני פנים. ה-iPhone 4 הוא חיית מולטימדיה מטורפת – תמונות, סרטים, צילום באיכות HD, משחקים, ספרים, מוזיקה, אינטרנט ועוד – עטופה באריזה הדוקה ויפהפיה עם מעבד מהיר ומסך ברזולציה שלא נראתה כמותה על מכשיר נייד. תוסיפו לתמהיל מערכת הפעלה שזונחת את חבלי הלידה שלה ומתבגרת מרגע לרגע ויש לכם חבילה שקשה לסרב לה.

צוות “גאדג’טי” מאחל לליאור ולנעמי אזולאי מזל טוב לרגל הולדת בנם. ברכות, אושר ועושר לכל המשפחה!


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים