רשתות תקשורת מבוססות גלי אור יקשרו מכשירים במהירות העולה על 100Gbps

תקשורת נתונים מבוססת גלי אור, LiFi, או בשמה המסורתי יותר – VLC, איננה רעיון חדש. הטכנולוגיה קיימת למעלה ממאה שנים והיום, כידוע, מהווה את בסיס רשת האינטרנת העולמי עם מערך הסיבים האופטיים האדיר המקשר בינהן את היבשות. לאחרונה מגמת הפיתוחים בתחום נוגעת להשמת הטכנולוגיה במכשירי הקצה, וכעת נראה שחוקרים מאוניברסיטת אוקספורד מצאו דרך לקשר באמצעות גלי אור את מכשירינו הביתיים לרשת במהירות העולה על 100Gbps.

את מהירות התעבורה הגבוהה הצליחו החוקרים להשיג בזכות ריבוב האות באמצעות פילוגו לאורכי גל שונים. המערכת עושה שימוש בסריג השתברות מבוסס גבישים נוזליים, אשר מפלג את גלי האור כמו מנסרה. בריבוב האות לשישה ערוצים ברוחב פס של 37.4Gbps בזווית שידור בת 60 מעלות הצליחו החוקרים להגיע למהירות תעבורה משולבת בת 224Gbps. עם הצרת זווית השידור ל-36 מעלות בריבוב לשלושה ערוצים נתקבלה מהירות תעבורה בת 112Gbps.

פילוג האות מחייב, כמובן, כיוון מדוייק של הקשת אל המקלט. לשם כך מצוייד, כאמור, סריג ההשתברות המפלג את קרן האור במערך גבישים נוזליים, אשר בשונה ממנסרה רגילה מאפשרים לשבור את הקשת לזוויות משתנות. נכון לעכשיו על המקלט להיות קבוע במקומו, אך מוביל הפרוייקט, דומיניק אובריאן, מציין כי השלב הבא בפיתוח יהיה ליצור מערכת שתזהה את מיקום המקלט בחדר ותשנה את כיוון השידור בהתאם.

Li-Fi מול Wi-Fi

רשתות LiFi מציעות לא מעט יתרונות על פני רשתות ה-WiFi הנפוצות במרחבי העבודה והמגורים כיום. ראשית, בזכות היותן מבוססות על גלי אור (אינפרה אדום במקרה זה) במקום גלי רדיו, הן לא מוגבלות לטווח תדרים צר כמו רשתות ה-WiFi ולא סובלות מרוויית השידורים הקיימת בספקטרום הרדיו.

יתרון נוסף נוגע לפריסת הרשת בתוך מבנים. במידה והמערכת משולבת בתשתית תאורה משותפת, המשתמש יזכה לחיבור חזק ויציב בכלל החדרים במבנה, כאשר גם אבטחת האות הופכת פשוטה ויעילה יותר, שכן אור אינפרה אדום אינו חודר זכוכית או בטון, ולפיכך קל מאוד למנוע את זליגת האות מחוץ לכותליו.

לבסוף ישנו, כמובן, גם עיניין מהירות התעבורה, אשר עם רשתות ה-WiFi מוגבלת לכ-7Gbps, בעוד רשתות LiFi תיאורטית יכולות להגיע למהירויות של למעלה מ-3 טרה ביט לשניה. עם התקדמות מתמדת בהיקפי המידע, שאנו צורכים, ככל הנראה, נגיע למצב בו טכנולוגיה כזו תהפוך נחוצה כחלופה לרשתות ה-WiFi הנפוצות כיום.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים