הודו נגד פייסבוק: המאבק על נייטרליות הרשת עובר לתת-היבשת

אחרי שהרגולטור האמריקני החליט לתמוך בנייטרליות הרשת ובגדול, עובר המאבק לשאר העולם. זירת הקרב הראשונה היא הודו, מדינה בה האינטרנט עדיין לא נגיש לכל אחד, שם חברות הטכנולוגיה הגדולות מרשות לעצמן קצת יותר.

שמעתם בוודאי על פרוייקט Internet.org של פייסבוק, שמתיימר לחבר את תושבי העולם השלישי למאה ה-21 ולרשת האינטרנט. במסגרת פרוייקט זה, יוצעו להמונים חבילות של אפליקציות “חיוניות” בחינם על גבי רשת שתספק להם פייסבוק. מפעילי האפליקציות ישלמו סכום מסוים לפייסבוק ופרקטית תהפוך פייסבוק לספקית אינטרנט.

אבל מה היא אפליקציות חיונית ומי קובע מי תיכנס לרשימה ומי לא? צוקרברג כמובן. בראיון בנושא זה אמר מייסד ומנכ”ל פייסבוק שלדעתו זכות לאינטרנט היא זכות-אדם והשווה את הזכות הזו לזכות להתקשר למשטרה ולקבל סיוע או להזמין אמבולנס במקרה חירום.

בטח לא תופתעו שלצד אפליקציות שבאמת עוסקות במידע רפואי או חיפוש עבודה (הרשימה המלאה) גם אפליקצית פייסבוק נכנסה לאותה “רשימת חיונית”. כנראה שצוקרברג חושב שלעשות לייק לתמונת תאילנד של חבר הוא דבר השקול לתקשורת עם המשטרה בזמן שפורצים לך לבית.

אפליקציית Internet.org בהודו (מקור: פייסבוק)
אפליקציית Internet.org בהודו (מקור: פייסבוק)

איפה הבעיה?

אפשר לומר שמצד אחד, עדיף שאנשים בעולם השלישי יקבלו גישה לכמה אפליקציות מאשר לחיות ללא אינטרנט כלל. מצד שני, אחד היתרונות הגדולים של רשת האינטרנט הוא יצירת תחרות. מי שטוב ומתקדם מקבל עדיפות על אחרים. אלא שבשיטת Internet.org, מי שלא ישלם את דמי הכניסה לרשימה של פייסבוק, לא יצליח לעולם להגיע למאות המליונים בעולם השלישי ולהתחרות בצורה הוגנת בחזקים. שום כישורי מרקטינג לא יעזרו פה: ללא רשת, אף אחד אפילו לא ידע על קיומם.

זו בדיוק התוצאה של ה’תיעדוף’ שנאסר על ידי ה-FCC ונאסר גם בישראל. מה שפייסבוק לא תוכל לעשות בארה”ב היא תוכל לעשות בכל מדינה נחשלת אחרת בשל חוסר חקיקה או חוסר מודעות. על רקע זה של פגיעתה של פייסבוק בנייטרליות הרשת, עזבו לאחרונה סטארטאפ שמספק מידע תיירותי ושלושה שירותי חדשות פופולריים בהודו את Internet.org. מה שבטוח הוא שהפרוייקט שלעיתים מוצג לציבור ככזה שנועד למטרות צדקה אינו אלא עסק לכל דבר וכזה שמעורר שאלות טכנולוגיות-אתיות.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים