הנפקה בריבוע: Square תגייס 275 מיליון דולר עם מנכ”ל כגורם סיכון

מקור: Brian Solise / flickr

ההנפקה שרבים חיכו לה קיבלה אור ירוק. חברת הסטארטאפ Square של ג’ק דורסי מילאה טפסים רשמים להנפקה מתוכננת בניו יורק (ובכך מאשרת את ההדלפות מחודש יולי). על החגיגה מעיב במקצת ביטול ההסכם של חברת התשלומים עם רשת הקפה סטארבקס.

Square פיתחה התקן קטן שמתחבר לכל טלפון ומסוגל לסרוק כרטיסי אשראי לשם סליקה. באופן טבעי קהל הלקוחות הם עסקים קטנים (החברה בחרה לשים בראש הטפסים תמונות של בעלי עסקים קטנים) שלא רוצים להיכנס למערכת הבילינג של התאגידים הגדולים, אך הפיתרון יכול גם להתאים גם לרשתות גדולות כמו סטארבקס.

לקוחות Square לפי תחומי עיסוק. מקור: מסמכי ההנפקה
לקוחות Square לפי תחומי עיסוק. מקור: מסמכי ההנפקה

על פי מסמכי ההנפקה, הכניסה Square בחצי השנה הראשונה של 2015 סכום של 560 מיליון דולר אך בשורה התחתונה הפסידה 77.6 מיליון דולר. באותה תקופה בשנת 2014 ההכנסות היו קטנות יותר: 371 מליון וההפסד היה דומה – 79 מיליון דולר.

חלק מיוחד מקדישה Square לשיתוף הפעולה עם סטארבקס בשל היותה מקור הכנסות משמעותי. רשת הקפה הגדולה בעולם (יותר מ-22,000 סניפים) היתה אחראית ל-63 מיליון דולר מההכנסות. סטארבקס אמנם מכניסה הרבה, אך קיימת הערכה שההסכם עימה היה הפסדי/כמעט הפסדי ל-Square ונחתם רק כדי להשיג לחברה דריסת רגל במותג בעל שם רציני.

מתזז בין שתי חברות

כגורם סיכון לחברה מציינת Square לא אחר מאשר המנכ”ל, ג’ק דורסי בכבודו ובעצמו. זאת על רקע היותו גם המנכ”ל של טוויטר: “זה יכול לגרום לעתים להשפיע על יכולתו להקדיש זמן, תשומת לב ומאמץ לחברה“, לשון ההודעה.

ג’ק דורסי, אגב, התברר כבעל המניות הגדול ביותר בחברה: הוא מחזיק ב-24.4% מהחברה גם לאחר סבבי ההשקעה העצומים בה (כמעט 600 מיליון דולר, הסבב האחרון לפי שווי של 6 מיליארד דולר).

Square מכוונת לגיוס של 275 מיליון דולר, אך זהו סכום ראשוני שיכול להשתנות בהתאם לביקוש. טווח מחיר המניה עדיין לא נקבע. המסמכים הוגשו תחת תקנות ה-JOBS Act שמאפשרות לחברות וסטארטאפים לבקש הנפקה בסודיות וכך לשמור על המידע הפיננסי עד קרוב מאוד ליציאה לרודשואו, כלומר ההנפקה של Square קרובה מאוד.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים