מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר – ביקורת סרט

ריי ופין (מתוך: מלחמת הכוכבים הכוח מתעורר)

בדצמבר 2012 הורגשה תנודה גדולה בכוח. מליוני מעריצים זעקו בבת אחת, ונדמו לפתע. דיסני רכשה את לוקאספילם, ורכשה אותם במטרה ברורה ומוצהרת – לעשות טרילוגיה חדשה לסרטי מלחמת הכוכבים. התחושות לגבי הרכישה היו מעורבות מאד, אך לאף אחד לא היה ספק שדיסני לא תיתן למותג חזק כל כך להתבזבז.

בין כל הפרויקטים הגדולים שסובבים את הגלקסיה הרחוקה רחוקה כעת, הטרילוגיה החדשה נמצאת במרכז תשומת הלב. לאחר ציפיה רבה וממושכת, הרוויה בהייפ שלא נראה כמותו מעולם, הסרט הראשון בטרילוגיה החדשה שוחרר. “מלחמת הכוכבים פרק 7: הכוח מתעורר” שמו, והוא מעיר את הסדרה מתדרדמתה בטלטלה עזה.

מהישן לחדש

“הכוח מתעורר” הוא סרט שנעשה בשביל המעריצים, אך חשוב לזכור שהוא נעשה גם על ידי מעריצים. לכן כאשר האריסון פורד וקרי פישר חוזרים לגלם את האן סולו וליאה אורגנה, זה לא רק בשבילנו. במקום מסוים זה בשביל ההפקה, וזה מורגש. חוץ מפורד ופישר ישנם עוד שחקנים לא מעטים שחוזרים לגלם את הדמויות שלהם מהסרטים הישנים, ואפילו פיטר מיהיו (Peter Mayhew) לובש שוב את החליפה הפרוותית של צ’ובקה.

האן סולו וצ'ואי (מתוך: מלחמת הכוכבים הכוח מתעורר)
האן סולו וצ’ואי (מתוך: מלחמת הכוכבים הכוח מתעורר)

האם היה אפשר להביא שחקן חדש, צעיר יותר? אפשר, אבל מדוע? הנוכחות של אותם שחקנים יצרה תחושה של משהו טהור, משהו אמיתי, משהו שהוא באמת “מלחמת הכוכבים” במהותו, וזה מורגש. דבר נוסף שמורגש, זה שהסיפור הזה הוא סיפור חדש. הוא לא הסיפור שלהם.

לסרט יש שני גיבורים מובהקים. ריי (Rey), המגולמת על ידי דייזי רידלי (Daisy Ridley), נערה צעירה המלקטת אוצרות בזבל ובמכונות מלחמה שבורות, ופין (Finn), אותו משחק ג’ון בויגה (John Boyega), חייל-סער שערק מצבאות “המסדר הראשון” (היורש של האימפריה). שניהם ליהוקים מוצלחים במיוחד, כאשר רידלי משדרת בטחון ומיומנות שמייצגים את ריי נאמנה, בעוד שבויגה נכנס בטבעיות לנעליו של פין, שנמצא במאבק פנימי לא פוסק בין קבלה של גורלו לבין דחף עז לברוח מהכל.

ריי ופין (מתוך: מלחמת הכוכבים הכוח מתעורר)
ריי ופין (מתוך: מלחמת הכוכבים הכוח מתעורר)

כוכב נוסף בסרט הוא אוסקר אייזק (Oscar Isaac), המשחק את פו דמרון (Poe Dameron), הטייס הטוב ביותר של המחתרת (הממשיכה את עבודתם של המורדים). הוא לא אחד מגיבורי הסרט, אך בכריזמה הטבעית שלו ובכשרון המשחק המשכנע אייזק גונב את ההצגה בכל סצנה בה דמרון מופיע.

ראוי לציון גם BB-8, הדרויד הכדורי הכתום, שבעזרת מחוות פשוטות של “גופו” וצלילים מתכתיים ואלקטרוניים מצליח להעביר חן, אמפתיה ואף שנינות בכל רגע ורגע.

BB8 (מתוך: מלחמת הכוכבים הכוח מתעורר)
BB8 (מתוך: מלחמת הכוכבים הכוח מתעורר)

הלא מוכר המוכר

“הכוח מתעורר” מספר, למעשה, סיפור חדש לגמרי, אך זה אותו הסיפור שכבר הכרנו, ובזה סוד הקסם שלו טמון. הסרט מתחיל בכוכב מדברי, בדומה ל”תקווה חדשה”, אך אין זה טטואין. זהו ג’אקו (Jakku). אנו רואים את כוחות הרשע פועלים באלימות חסרת רסן, כאשר לרשותם חיילי-הסער המוכרים עם קצינים פסאודו-נאצים שעומדים בראשם, אך אין זו האימפריה, שכן האימפריה נפלה עם מותם של דארת’ ויידר והקיסר.

לא, זהו “המסדר הראשון“. המורדים לא קיימים יותר, שכן ישנה רפובליקה מתפקדת, אך ישנה גם מחתרת שפועלת נגד המסדר, המשתמשת באותו ציוד ונשק בו השתמשו גם המורדים. אפילו המוזיקה היא ברובה מוזיקה חדשה, שנכתבה עם רמיזות למנגינות המוכרות של ג’ון וויליאמס. וזה נפלא, כי זה מאפשר גם לצופים הותיקים וגם לחדשים לחוות משהו חדש.

בראש ובראשונה, זה עקרוני שג’אקו איננה טטואין. את טטואין אנחנו מכירים כבר בעל פה, עם שתי השמשות ואנשי-המדבר שלה, מוס-אייסלי וג’אבה ההאט. לצופים צעירים זה אולי עוד לא אומר הרבה, אבל בשביל רובינו זה פשוט אותו מקום מוכר. על ג’אקו, לעומת זאת, איננו יודעים דבר, ובדיסני מנצלים את זה.

ריי ו-BB8 על הכוכב ג'אקו (מתוך: מלחמת הכוכבים הכוח מתעורר)
ריי ו-BB8 על הכוכב ג’אקו (מתוך: מלחמת הכוכבים הכוח מתעורר)

באותו קסם שאנו רגילים אליו מהסרטים הישנים, הפקת “הכוח מתעורר” בונה עולם זר ומיוחד, מלא בגזעים שונים ומשונים של יצורים שלא ראינו שכמותם אף פעם, לא באף סרט, ספר או משחק של “מלחמת הכוכבים”. גם המעריץ הותיק ביותר עשוי לפעור את פיו בתדהמה למראה היצורים שגרים שם בחולות.

ובכל מה שנוגע ל”מסדר הראשון” והמחתרת, זאת דרכו של הסרט להראות את המעגל האינסופי של הצד האפל שקם לשעבד את הגלקסיה, וכוחות הצדק שמנסים לעצור אותו. ה”רעים” בסרט לא יכולים להיות האימפריה, שכן האימפריה לא קיימת כבר שנים, אך “המסדר הראשון” מצליח להיות כל מה שהאימפריה הייתה, בלי להיות אימפריה בפועל, והוא גם לא צריך להיות.

מה כבר אנחנו צריכים מהרעים שלנו, חוץ מלהיות שוב נאצים בחלל? בעצם, יש עוד משהו אחד. משהו מרכזי.

הצד האפל

כמו בכל סיפור אפי ונאיבי, לגיבורים חייב להיות נבל שיעמוד נגדם, וכמו בכל סיפור “מלחמת הכוכבים”, מול הג’דיי צריך לעמוד סית’. אבל בסרט הזה אין ג’דיי, וגם הסית’ לא קיימים מאז מותם של הקייסר ויידר, לפחות לא בשם הזה. גם אם הדת של הסית’ והמבנה ההיררכי שלהם חלפו מהגלקסיה, הצד האפל לא הלך לשום מקום, והוא מתרכז בפקעת הזועמת שהיא קיילו רן (Kylo Ren).

רן, המגולם על ידי אדם דרייבר (Adam Driver) מ”בנות” הוא אביר האופל התורן, ואף על פי שדרייבר זכור לרוב הצופים בתור בחור צעיר די מטופש, הוא גם נבל מאד מרשים. קיילו רן הוא היורש של ויידר ברמה הסימבולית, ובמידה מסויימת גם ברמה הסיפורית. אך רן איננו ויידר, ולעולם גם לא יהיה. הוא לא צריך להיות. ויידר היה כוח טבע, קיבורג עצום מימדים עם שליטה כמעט בלתי מוגבלת ב”כוח”. הוא היה מונע על ידי חוש צדק מעוות.

קיילו רן (מתוך: מלחמת הכוכבים הכוח מתעורר)
קיילו רן (מתוך: מלחמת הכוכבים הכוח מתעורר)

קיילו רן, לעומתו, הוא נער רב עוצמה, שכיאה לנער, הוא כמו עצב חשוף. כמו ויידר, הוא חובש מסכה, שגורמת למראהו וקולו להיות מאיימים במיוחד, אך בניגוד לויידר הוא אינו שולט ברגשותיו, והתקפי הזעם שלו הפכו לחלק מהמוניטין שלו. ויידר השתמש ב”כוח” כדי לחנוק קצין חצוף ולהעמיד אותו במקומו. רן יעדיף לחנוק את הקצין במו ידיו, ולא להפגנת סמכות, אלא לפריקה של כעס ותסכול.

בניגוד לויידר, רן נבנה כדמות להזדהות איתה, דמות שתשדר לצופה הצעיר (בגופו או בנפשו) שהנה, גם לכעס שלנו יש ביטוי, והוא אלים ומסוכן, אך אמיתי מאד. אפילו חרב האור האדומה של רן נראית כאילו היא בקושי מצליחה להתמודד עם האנרגיה שבוקעת ממנה בפראיות, מה שמגדיל עוד יותר את ההפרש בין הפנטיות הדתית של רן לבין הארגון המדויק של “המסדר הראשון”, שנראה ומתנהג כיותר נאצי משהאימפריה אי פעם הייתה.

מתוך: מלחמת הכוכבים הכוח מתעורר
מתוך: מלחמת הכוכבים הכוח מתעורר

בשורה התחתונה

“הכוח מתעורר” מכיל בתוכו את כל המרכיבים הנכונים של סרט “מלחמת הכוכבים” מוצלח. הגיבורים מעניינים ומסקרנים, הנבלים מאיימים, האקשן מצוין ויש איזון טוב בין הומור לא רע לדרמה רצינית. הסרט חוטא לא פעם ולא פעמיים בקטעים הסבריים מדי, ונוטה לשרת את המעריצים באופן מעיק עם הדמויות הותיקות, ומכך יש לא מעט.

יחד עם מגרעותיו, “הכוח מתעורר” בהחלט משאיר טעם לעוד מהסיפור, מהעולם ומהדמויות, בדומה ל”תקווה חדשה”. זוהי, בסופו של דבר, התחלה מוצלחת למדי לגל החדש של סרטי “מלחמת הכוכבים”. לצד השירות למעריצים מפגין הסרט רגישות לדמויות הותיקות, שמורישות את תפקידיהן לצעירים (סימבולית בעיקר, אך בכמה מקרים אף מעשית).

מתוך: מלחמת הכוכבים הכוח מתעורר
מתוך: מלחמת הכוכבים הכוח מתעורר

ג’יי ג’יי אברהמס ודיסני הזניקו את הטרילוגיה, וכעת נותר לנו לצפות לשני הסרטים הבאים, ול”סיפורי מלחמת הכוכבים” שיצאו ביניהם, שיהיו סיפורים צדדיים שלא קשורים ישירות לטרילוגיה. איך שלא נסתכל על זה, הכוח התעורר, ולא נראה שהוא יחזור להיות רדום שוב בקרוב. את פרק 8 אברהמס לא יביים, אגב, ובמקומו כבר גוייס ראיין ג’ונסון (Rian Johnson), שבאמתחתו “בריק” ו”לופר” המוצלחים.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים