האם שחקני PlayStation 4 צריכים לדאוג מדגם הקונסולה החדש, ולמי מתאים שדרוג?

ביום שלישי האחרון דלפו מסמכים שהפיצה סוני למפתחי המשחקים, ותיארו שדרוג מהותי ל-PlayStation 4. מדובר בדגם חדש של המכשיר המכונה כרגע NEO (שם פנימי בסוני). ה-NEO מקבל שדרוג זכרון, מעבד מהיר יותר וביצועים גרפיים טובים פי שניים לפחות, שייאפשרו הצגה של משחקים ברזולוציית 4K. סוני אפילו כללה הנחיות כיצד ניתן להגיע לרזולוציה זו, וקווים מנחים עבור המפתחים.

איך הדברים הולכים להתנהל?

לפני שנתחיל בניתוח המשמעות של הדגם החדש עבור השחקנים, עלינו להבהיר כמה דברים. ראשית, סוני מחייבת את המפתחים להציג רזולוציה של 1080p בדגם החדש, לא 4K, גם אם מבחינה טכנית הקונסולה מסוגלת לכך. בחברה מבהירים כי הדגש הינו על ביצועי המשחק (קצב רענון, FPS) לפני הרזולוציה באמצעות שורה של קווים מנחים שהם בגדר חובה עבור המפתחים. בנוסף, לא יהיה בקר חדש עבור הקונסולה, לא תהיה הפרדה בין השחקנים באינטרנט, והשמירות ניתנות להעברה בין מכשיר למכשיר.

כפי שכבר הזכרנו בחשיפת הדגם החדש, כל משחק שייצא בעתיד (החל מאוקטובר, ככל הנראה) ייקבל גרסה שתרוץ על ה-NEO וגרסה שתרוץ על דגם הבסיס. לא יהיו משחקים שידרשו את דגם ה-NEO כדי לפעול. כל פיצ’ר שקיים ב-NEO חייב להופיע גם בדגם הבסיס, עם סייג אחד: ל-NEO מותר ליישם את הפיצ’רים הללו טוב יותר. רזולוציה גבוהה יותר, מספר שחקנים רב יותר, טקסטורות חדות יותר, אלו הם שיפורים שניתן לצפות להם בדגם החדש.

מי הולך להנות מדגם ה-NEO

מה אמור לעשות שחקן ממוצע של PlayStation 4? לשדרג לדגם החדש? לרתוח על עצם קיומו? קודם כל, עלינו לזכור שהדגם החדש עדיין לא כאן, ולמרות שקיומו הוא עובדה גמורה, עדיין לא היתה הכרזה רשמית. מתוך הבנה זו, בואו נבחן את העניין: על מנת להבין אם אנו צריכים (או רוצים) את הדגם החדש, עלינו לענות לעצמנו על כמה שאלות.

ראשית: האם יש לנו טלוויזיית 4K? הסיבה שסוני דוחפת את המפתחים לכיוון ה-4K היא, בעיקר, הזמינות של מסכים אלו בארצות הברית. צרכנים אמריקנים נהנים כבר זמן מה ממסכי 4K זולים בהשוואה לישראל, ומזמינות רחבה שלהם. בישראל, למרבה הצער, המצב פחות מזהיר וטלוויזיות אלו עדיין יקרות, ולא נפוצות בבתי האב. אם כך, סביר להניח שעבור רוב הגיימרים בארץ, הפנטזיה לשחק ב-4K כלל אינה רלוונטית.

שאלה אחרת היא: האם אנו מרוצים מה-PlayStation 4 כפי שהיא כעת? אם אתם מרוצים מהדרך בה שיחקתם עד עכשיו, אין סיבה לקפוץ ולשדרג, אלא אם אתם פשוט חייבים להיות הבעלים של הדגם החדש ביותר, ללא פשרות. זכרו שהמשחק ברשת לא ישתנה, והחוויה שלכם לא תושפע, לכאורה, מהצגת הדגם החדש. הדברים שאתם אוהבים ב-PlayStation 4 שלכם לא הולכים לשום מקום.

ה-PlayStation 4 שלכם לא הולכת לשום מקום
הדברים שאנו אוהבים ב-PlayStation 4 לא הולכים לשום מקום

מפתחי המשחקים הם שחקני המפתח

יש עוד כמה גורמים במשוואה שאינם תלויים בנו, כמו מפתחי המשחקים עצמם. מפתחים הם זן יעיל ואינם נוטים להשקיע משאבים נוספים בגרסאות מיוחדות של משחקים. בעבר ראינו שמשחקים שיצאו גם לקונסולות וגם למחשב האישי, ברוב המקרים הציגו על גבי המחשב גרפיקה ברמה דומה לזו של הקונסולות, גם כשהמחשב היה מסוגל להרבה יותר. גם כאן, הגיוני כי מאמץ ניכר לעתים קרובות ייגנז עבור המינימום ההכרחי שיידרש כדי לרוץ על גרסת ה-NEO.

המשמעות היא כי המפתחים לא ירוצו להשיק כל משחק ברזולוציית 4K או יציגו שיפורים אדירים על גבי ה-NEO. יותר סביר כי הם ייצמדו למפרט המינימלי המאפשר את שחרור המשחק, כדי לעמוד בתקן הנדרש. הגיוני שנראה יותר משחקים מגיעים ל-1080p ההכרחי מאשר ל-4K, לפחות בהתחלה. למעשה, מפתחים בתעשייה כבר רומזים על הגישה הזו, ומעידים כצפוי כי אינם מרוצים כלל מהצורך לדאוג לשתי גרסאות של המשחק – עבור שני מכשירים שונים.

שיקול אחרון שעלינו לזכור: משחקים רבים מאוד כמו משחקי אינדי או כותרים קטנים יותר, גם ככה ירוצו נפלא על מכשיר הבסיס כפי שהיה עד כה. המשחקים שבהם יהיה הבדל הם כנראה כותרי בית של סוני, משחקי VR, ואולי גם חלק מכותרי ה-AAA (אך לא כולם בהכרח). לעומתם, מאות משחקים אחרים ירוצו באופן מאוד דומה על שתי הגרסאות של ה-PlayStation 4.

אין מה לדאוג – בינתיים

לפי התגובות ברשת, בהחלט קל לראות כי שחקני ה-PlayStation 4 כועסים. שחקנים רבים מרגישים מרומים, ולא תכננו לשדרג את הקונסולה תוך זמן קצר כל כך מתחילת הדור. שחקנים אחרים, אותם אני מכיר אישית, הודיעו תוך דקות מפרסום הידיעה על דגם ה-NEO כי הם הולכים למכור את ה-PlayStation 4 שלהם ולעבור למחשב אישי.

ובכן, אפשר להירגע. נכון, השדרוג הופיע באמצע דור הקונסולות הנוכחי, בניגוד לעבר. וכן, בקרוב יהיה מכשיר חזק יותר מזה שיש לכם בסלון כרגע. אבל עלינו לזכור את הדבר העיקרי לעת עתה: סוני לא הולכת לוותר או לפגוע בעשרות מיליוני הגיימרים שברשותם PlayStation 4.

סוני כבר שדרגה חומרה ושמרה על חוויית הגיימרים
סוני הצליחה לשדרג חומרה ולשמור על חוויית הגיימרים בעבר

תוכלו להתעלם מדגם ה-NEO, ולהמשיך לקבל את אותה חוויה שקיבלתם עד כה. למעשה, סוני כבר עשתה מהלך דומה בעבר, אך בקנה מידה קטן הרבה יותר (תרתי משמע): ה-PSP. גרסאות מתקדמות של הקונסולה הניידת קיבלו הכפלה של זכרון ה-RAM (!) ועדיין, תאימות המשחקים היתה מצויינת בין דגמי ה-PSP השונים. זו אולי דוגמה לכך שסוני אכן מסוגלת לשמור על החוויה של בעלי דגמים ישנים יותר.

באותה נשימה אנו חייבים לציין כי ה-NEO היא שדרוג הרבה יותר רציני, וה-PlayStation 4 אינה PSP. ככל שיימכרו יותר דגמי NEO, סביר שסוני תרצה למנף את הדגם ולהציג משחקים מרשימים יותר. התחרות מצד מיקרוסופט צפויה להיות אינטסיבית, וסוני תצטרך להוכיח את כוחה. בסופו של דבר, לא מן הנמנע שסוני תרפה את הכללים הנוקשים כלפי המפתחים, ותאפשר להם לפתח פיצ’רים – או משחקים שלמים – הדורשים את דגם ה-NEO. אולם מדובר בעתיד רחוק, ולא בטוח בכלל שזהו עתיד ממשי.

בשורה התחתונה

אם אתם בעלי קונסולת PlayStation 4, אפשר לנשום עמוק ולהרגע, בינתיים. אם אין לכם מסך 4K בסלון, כנראה שהקונסולה החדשה לא תיתן לכם הרבה. גם אם נראה הפרדה בין הדגמים בהמשך, סוני עושה מאמץ ניכר להבטיח שהחוויה שלכם תישמר כמו שהיא בעתיד הנראה לעין. המפתחים מצידם, לא תמיד ינצלו את כוחה של ה-NEO באופן מרשים, ולא כל משחק יציג 4K – בטח שלא בתחילת מחזור החיים של הדגם החדש.

אם אתם שייכים למיעוט שבבעלותו מסך 4K ומאוד מתחשק לכם לשדרג, זה מהלך שיכול להיות הגיוני (אנו מזכירים כי המוצר לא הוכרז עדיין רשמית, ולכן יש להמתין). לשחקנים אחרים כדאי לראות לאן נושבת הרוח. אם בסופו של דבר סוני תאפשר משחקים בלעדיים לדגם ה-NEO, או חוויה טובה יותר באופן ניכר, זה לא יקרה בזמן הקרוב.

ניתן להמשיך לשחק כרגיל, לפחות עד הודעה חדשה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים