גאדג’טי מסקר: Sandisk Extreme 900 – כונן SSD לדרך

Sandisk SSD Extreme 900 (צילום: גאדג'טי) Sandisk SSD Extreme 900 (צילום: גאדג’טי)

השנה היא 2016 – כונני ה-SSD חדרו אל השוק באופן מלא, והם מציפים אותו מכל עבר. כל שנה עולה הפופולריות של הכוננים בעלי הטכנולוגיה החדשה, כך שאם ניקח את ההווה בתור דוגמה, ונסתכל 5 שנים אחורה, עוד נראה את עצמנו ואת הסובבים אותנו בוחרים את המחשבים האישיים שלהם, והכוננים בפרט כמבוססי כונן קשיח. היום כמעט כל אחד יודע, גם מי שלא מתמצא – כונן SSD ראשון, כונן קשיח אחריו.

בעוד הכוננים הקשיחים עדיין כאן, והם כאן בכדי להשאר איתנו, כנראה, לפחות עוד עשור רבוי בחלקים זזים בפנים – כונני ה-SSD עדיין לא מספקים חלופה מלאה עבורם, אלא רק כתוספת, במיוחד כאשר אנחנו מדברים על כוננים ניידים איתם נעבוד ממקום למקום. אך לא במקרה הזה. היום נציג בפניכם את ה-Sandisk Extreme 900 – כונן SSD נייד.

כן, כונני ה-SSD הגיעו גם לשוק זה, על אף שכונן ה-Sandisk הוא לא הראשון לעשות כן, על הנייר הוא מתמודד חזק בקטגוריה הטריה הזו. הודות לטכנולוגית ה-USB Type-C, אשר פתחה זה מכבר עולם שלם של אפשרויות חדשות, כונני SSD מסוגלים לנצל את מהירות העבודה שלהם גם דרך חיבור חיצוני, ואף להתעלות על מהירויות ה-SATA 6GB/s.

הכונן הנ”ל עושה שימוש בחיבור ה-USB 3.1 Gen 2 (המצוי באופן פיזי כחלק מ-USB Type-C) בעל מהירות העברה מקסימלית מבחינת הממשק של 10GBp/s. כונן ה-Sandisk Extreme 900 מתרגם את עצמו בהתאם למהירויות קריאה וכתיבה של 850 מגה-בייט לשניה, קרוב מאוד לפי 2 מעל למהירויות הנפוצות בכונני SSD רגילים בממשק SATA 6GBp/s.

סדרת ה-Sandisk Extreme 900 מכילה 3 דגמים בנפחים שונים: 480 גיגה-בייט עבור כ-300 דולר, 960 גיגה-בייט, שזה הנפח שקיבלנו לכונן שבביקורת זו – עבור כ-450 דולר, והשלישי בעל נפח גבוה במיוחד של 1.92 טרה-בייט, באזור ה-720 דולר. תוכנת CrystalDiskInfo מגלה בעצם שמתחת למכסה המנוע נעשה שימוש בכונן ה-SSD השולחני הפופולארי של החברה, ה-Sandisk Ultra II. בגרסת ה-1.92 טרה-בייט אף נעשה שימוש ב-2 כוננים שכאלו ב-RAID-0.

Sandisk_info

מבט מקרוב

נתחיל מהאריזה הפשוטה יחסית למראה שמגיעה עם ה-Sandisk Extreme 900 – הקופסא מציינת בקדמה שלה את המובן מאליו עבור הדגם הזה: זהו כונן מהיר במיוחד עבור עבודה עם כל קובץ כבד – המעניין הוא שהכותרת הזו לא נישתית ולא מזכירה את המילה “העברת קבצים”, כלומר רומזת גם לעבודה שוטפת.

ניתן לפתוח את “דלת” האריזה מלפנים ולהביט אל הכונן שבפנים – שלחלוטין נראה נהדר. עם מעט יותר מידע, Sandisk מציינת את מהות הכונן כחיצוני, ומדברת על עד כפי 9 מהירות העברה בהשוואה לכונן קשיח רגיל, זאת בזכות ממשק ה-USB Typc-C. כמו כן, בחלק הזה של האריזה ניתן לקבל אישור לעובדה שהכונן גם מיועד לעבודה שוטפת בדומה לכונן רגיל, ו-Sandisk אף לא מפחדת להבהיר שהוא מהיר יותר עד פי 35 מכונן קשיח רגיל. אנחנו נזכור את זה.

הכונן “מתחבא” בתוך האריזה כשהוא מוגן היטב על ידי לוחית קרטון עבה. תחת הכונן, ואף מתחת ללוחית, מסתתר שאר הבאנדל. עם כונן ה-Sandisk Extreme 900 קיבלנו זוג כבלי USB – אחד בעל ראש USB 3.1 רגיל ואחד בעל ראש USB 3.1 Type-C, וכמו כן ניירת אחריות.

המצאותם של 2 סוגי הכבלים היא עובדה מבורכת, ובעת העבודה עם הכונן אף התגלתה כנוחה ונגישה יותר. נתחיל מהעובדה שעבור רבים מאלו שיש במחשב הנייד שלהם יציאת USB Type-C לא קיים כל מתאם לראש USB מסוג רגיל, על כן הכבל בעל ראש ה-USB Type-C חוסך עבורם מתאם. שנית, כבל ה-USB בעל הראש הרגיל בעל תאימות אחורה, עבור אלו שאין במחשב שלהם תמיכה ב-USB 3.1 אך בכל זאת היו רוצים להנות מהכונן (על אף שמהירותו באה לידי ביטוי אך ורק עם USB 3.1)

מבנה הכונן הוא מאוד סטנדרטי. נכון, הוא SSD חיצוני, בעל נפח גדול מאוד ובעל מהירות מרשימה לכאורה – אך הוא לא חייב להראות צעקני, והוא בהחלט לא כזה. עם גימור מט נעים לעין, עובי מקובל לחלוטין ומסגרת מתכת מלפנים הוא מקנה מראה נקי ויוקרתי מאוד, יחד עם מבנה קליל במיוחד שלא עולה בהרבה על זה של כונן SSD במערומיו.

הכונן מקרר את עצמו, באופן פסיבי כמובן, בעזרת מערך של חריצים מסביב למסגרת הקדמית – לא מדובר במקום אסטרטגי או כזה הדורש להניח את הכונן בצורה מיוחדת. כמו כן, כניסת ה-USB Type-C שלו נמצאת במקום סטנדרטי לחלוטין.

זמן מבחן

על מנת לבחון את כונן ה-Sandisk Extreme 900 בתנאים האופטימליים ביותר, חובר הכונן לסירוגין למחשב נייח בעל תמיכה מלאה ב-USB 3.1 מדור שני (לוח אם בעל ערכת שבבים מסוג Z170 ובקר USB 3.1 של אינטל) ולמחשב נייד בעל יציאת USB Type-C, גם מדור שני. התוצאות והתנהגות הכונן לא השתנו בין שני אלו.

כפי שהצהירה Sandisk, הכונן בהחלט מתפקד נהדר ככונן SSD רגיל לכל דבר מהרגע שהוא מחובר באופן נכון. הוא אינו מתחמם כלל ומיישר לחלוטין קו עם טמפרטורות של כונן SSD פנימי רגיל. על מנת לבחון אותו כראוי, לקחנו אותו למבחן גם ככונן נייד שהמשימה שלו היא להעביר מידע כמה שיותר מהר, וגם ככונן רגיל, שהמשימה שלו היא לספק עבודה רציפה ומהירה. לשם כך נעזרנו בצמד כוננים נוספים: כונן SSD פנימי מסוג Samsung 850 EVO וכונן קשיח חיצוני סטנדרטי לחלוטין מבית Transcend.

ניתן לראות שכונן ה-Sandisk נותן פחות או יותר את הנתונים המוצהרים מבית Sandisk עבור דגם זה. דבר מעניין יותר קורה כאשר משווים אותו לכונן SSD רגיל מסוג SATA: בעוד בביצועי הקריאה והכתיבה הקבועים הכונן בהחלט מספק מהירויות גבוהות יותר בהרבה משל כונן ה-EVO של סמסונג, הוא נופל בהרבה בביצועים האקראיים.

לצורך נקודת ההשוואה, נתונים אלו נמוכים גם מאלו שכונן ה-Ultra II בממשק SATA, עליו הוא מבוסס, מוציא במבחן זה. בסופו של יום, זוהי תמונה הגיונית בהתחשב בשוני בין הממשקים, וזה יכול להעיד כבר בשלב זה על היותו של המוצר כונן SSD נייד טוב ותו לא – אך רק על הנייר, שכן אלו מבחנים יבשים, ואנחנו נערוך מבחנים מעשיים על מנת לראות כיצד הכונן מתפקד ראש בראש אל מול ה-EVO של סמסונג.

מבחני העברה

כאמור, בשלב ראשון זה של המבחן יבדק כונן ה-Sandisk Extreme 900 ככונן נייד. מה שחשוב לנו הוא זמן העברה נמוך ביותר בהשוואה לשל כונן קשיח רגיל, על כן לקחנו להשוואה את הכונן הנייד הקשיח של Transcend לצורך השוואה ישירה.

המבחן “היבש” של התוכנה HDTune מראה את המובן מאליו: ה-Sandisk Extreme 900 מספק מהירויות העברה גבוהות בהרבה (למעשה, על גבול הפי 4) בהשוואה לכונן קשיח נייד רגיל, וכמו כן מהירות הגישה שלו, כשל כל כונן SSD אפסית, הן בהשוואה לשני והן באופן כללי.

 

כונן חיצוני Sandisk SSD Extreme 900כונן קשיח חיצוני נייד סטנדרטי
העברה של קובץ סרט: גודל 10 גיגה01:11 דקות02:22 דקות
העברה של תיקיה עם קבצים שונים: גודל 26.6 גיגה04:30 דקות06:56 דקות

מבחני ההעברה המעשיים שלנו מראים תמונה זהה, בין אם מדובר בקובץ אחד גדול ובין אם מדובר בתיקיה מלאה בקבצים מסוגים שונים: זמני ההעברה של ה-Sandisk נמוכים בהרבה. אם כי, בשלב זה לא יכולנו שלא לשים לב שעל אף שהזמנים התקצרו, הם לא קצרים יותר בהשוואה לקשיח באופן דרסטי.

מבחנים אקטיביים

הגיע הזמן לבדוק כיצד כונן ה-Sandisk Extreme 900 מתפקד כאשר אנחנו משתמשים בו ככונן SSD רגיל לכל דבר: אנחנו מן הסתם לא נעלה ממנו ככונן Boot, אך כן נדמה שימוש אינטנסיבי על ידי כך שנריץ הישר ממנו משחקים ותוכנות – מה שהופך אותו מכונן אחסון לכונן אקטיבי.

כבר בשלב זה, נוכל לומר שבשימוש רגיל לחלוטין של מסמכים זמני הגישה של הכונן נמוכים להפליא והוא אינו מרגיש ככונן שמחובר באופן חיצוני אלא ככונן SSD פנימי לכל דבר. אך על מנת לבחון את התמונה האמיתית, נאלץ להשתמש באמצעים מעט יותר כבדים.

לצורך כך בדקנו את זמני הטעינה וההפעלה של התוכנה Photoshop מבית Adobe, וכמו כן את המשחק Battlefield 3 – שאמנם משחק ישן, אך בזמנו הציג זמני טעינה גבוהים במיוחד. בשניהם תפקד הכונן במהירות, וגם כאן לא יכולנו להרגיש שמדובר בכונן חיצוני. כל מה שנותר הוא להשתמש שוב בכונן ה-EVO של סמסונג על מנת להשוות מהירויות לכונן SSD פנימי סטנדרטי.

 

זמני טעינה:כונן חיצוני Sandisk SSD Extreme 900כונן SSD פנימי מסוג Samsung 850 EVO
פוטושופ4 שניות6 שניות
Battlefield 312 שניות13.5 שניות

לעומת מה שראינו בנתונים היבשים, הכונן של Sandisk לא רק משתווה בסופו של דבר בביצועיו לכונן SSD רגיל מסוג SATA, אלא מציג מהירויות גבוהות יותר (שמתבטאות במקרה שלנו בזמני טעינה נמוכים יותר) בזכות ממשק ה-USB 3.1. בשני המבחנים גובר ה-Extreme 900 על ה-EVO של סמסונג, כונן SSD מסוג SATA מהיר במיוחד ועטור שבחים.

לסיכום

קיבלנו מ-Sandisk חיה חדשה: כונן SSD חיצוני, העושה שימוש בממשק ה-USB 3.1 המהיר יותר מ-SATA 3 על מנת להעניק לו ביצועים משופרים, הן על פני כונני SSD בתצורת SATA והן על כוננים קשיחים, לבטח כוננים קשיחים ניידים. ההבטחה העיקרית של Sandisk עם מוצר זה הייתה מהירות, ועל אף כמה נתונים יבשים, בהחלט קיבלנו כונן מהיר בהרבה, גם מכונן ה-SSD הפנימי, המשובח לכל הדעות, אותו בחנו וגם מכונן נייד רגיל.

חוץ מהמהירות הנהדרת שהוא מציג, כונן זה מתוכנן היטב ופועל ללא רבב. עם זאת, נרצה לדבר על מספרים כאשר אנחנו מסכמים אותו: במהלך הביקורת התעוררה בנו השאלה האם אחוז השיפור במהירות ההעברה לעומת כונן קשיח נייד רגיל שווה את זה, במיוחד כאשר נזכרים במחיר שלו – 450 דולר במקרה שלנו. אנחנו לא לגמרי משוכנעים. כונן זה אכן מהיר יותר מכונן נייד רגיל, אך בטח שלא פי 9 כמוצהר.

מה שהכונן נותן הוא בעיקר סוג של פריצת דרך על ממשק ה-USB 3.1, ומראה לנו מה עוד אפשר לעשות עם הממשק החדש והמאפשר כל כך הזה. Sandisk Extreme 900 הוא לא רק כונן SSD נייד אלא גם כונן SSD לכל דבר, המציג ביצועים משופרים בהשוואה לכונן SSD רגיל, על כן הוא יכול ללא כל בעיה, כמובטח, לשמש ככונן אקטיבי ולא רק ככונן לצורכי אחסון.

עם זאת, השאלה עדיין נותרת – האם הוא שווה את זה? אנחנו סבורים שעם מחירים נמוכים יותר – כונן זה עשוי לפרוח בשוק. אך נכון לכתיבת שורות אלו, כונן ה-Sandisk Extreme 900 לא מציג תמורה טובה במיוחד לכסף – בדומה לכל מוצר אקסטרים אחר.

מה אהבנו?

  • מהירויות העברה גבוהות מכונן נייד רגיל
  • מהיר מ-SSD רגיל ויכול לשמש ככונן אקטיבי
  • נוח ונגיש מבחינת חיבורים

מה לא אהבנו?

  • מגיע עם תג מחיר יקר
  • תמורה לא שלמה עבור המחיר


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים