מניית נינטנדו מתרסקת בבורסה כי היא לא פיתחה את “פוקימון גו”

Pokemon Go

המשחק “פוקימון גו” (Pokemon Go) הוביל את מניית נינטנדו לשחקים והחברה רשמה עליה מרשימה ואף הכפילה את שוויה תוך זמן קצר בעקבות השקתו. אולם “פוקימון גו” אינו משחק שפיתחה נינטנדו וכעת כשמבהירה זאת החברה, נראה שהמשקיעים מגיבים בהתאם כאשר מחיר המניה צנח במהלך המסחר ביפן במעל ל-17%.

ההודעה שמוסרת נינטנדו מגיעה בעקבות השקתו של “פוקימון גו” ביפן והיא אינה כוללת בתוכה פרטים חדשים שלא היו ידועים קודם לכן. לדברי ההודעה, מפתחת “פוקימון גו” הינה חברת Niantic, כאשר לנינטנדו בעלות חלקית (32%) ב”חברת הפוקימון” (The Pokemon Company) אשר בבעלותה נמצא מותג פוקימון. מי שהספיק לשחק ב”פוקימון גו”, שטרם הושק באופן רשמי בישראל, ודאי הבחין כי שמה של Niantic, מפתחת ומפיצת המשחק, מופיע עם פתיחת האפליקציה יחד עם שמה של The Pokemon Company. השם שלא תמצאו שם הוא זה של נינטנדו.

מסך הפתיחה של "פוקימון גו" (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)
מסך הפתיחה של “פוקימון גו” (צילום: גאדג’טי)

בהודעה שמסרה נינטנדו, תחת הכותרת “הודעה בדבר השפעות המשחק פוקימון גו על התחזיות הפיננסיות של החברה”, הובהר כי הבעלות החלקית שלה בזכויות למותג “פוקימון” לא תוביל לשינוי מהותי בתוצאותיה הכספיות. בנינטנדו אף מוסיפים כי לא ישנו את התחזיות הפיננסיות של החברה בשלב זה וכי עדכון לתחזיות יתבצע וידווח במידה ויהיה בכך צורך.

מניית נינטנדו בירידה
מניית נינטנדו בירידה (מקור: Google Finance)

משחק שובר שיאים

“פוקימון גו” הוא ללא ספק תופעה שלא נראתה בעולם המובייל. המשחק זכה לכמות הורדות מרשימה ומככב כיום בראש רשימת האפליקציות בחנות של אפל בארה”ב הן ברשימת המשחקים המוצעים בחינם והן ברשימת המשחקים המניבים ביותר. אפל אישרה לאחרונה כי “פוקימון גו” שבר שיא בחנות האפליקציות שלה כאשר זכה לכמות ההורדות הגדולה ביותר בשבוע הראשון להשקתו, זאת אף שהושק במספר מדינות מצומצם למדי שכלל בתחילת הדרך את ארה”ב, ניו-זילנד ואוסטרליה בלבד.

מתוך "פוקימון גו" (צילום מסך)
מתוך “פוקימון גו” (צילום מסך)

מידע אודות כמות ההורדות המדויקת לא נמסר על ידי אפל, אולם ביקור בחנות האפליקציות של אנדרואיד בה זמין המשחק עבור שווקים מסוימים (שוב נזכיר, בישראל זה לא זמין), יחשוף כי כמות ההורדות המוערכת עומדת בין 10-50 מיליון.

בעוד “פוקימון גו” זמין להורדה בחנויות האפליקציות של גוגל ואפל ללא תשלום, המשחק זוכה להכנסות ממכירות שמתבצעות מחנות הקיימת בתוך המשחק עצמו. שחקנים המעוניינים להתקדם מהר יותר במשחק יכולים לקנות את דרכם קדימה, ממש כפי שקורה במרבית המשחקים המובילים בהכנסות מהמובייל.

רמת ההכנסות של “פוקימון גו” לא נחשפה באופן רשמי, אולם בחברת המחקר SuperData Research מעריכים כי המשחק רשם הכנסות של 14 מיליון דולר בשבוע הראשון להשקתו, סכום המתרגם לכ-2 מיליון דולר ביום.

בנוסף להכנסות שתקבל Niantic ממכירות בתוך האפליקציה, פועלת החברה גם להגדלת הכנסותיה מהמשחק בדרכים אחרות. השקתו של “פוקימון גו” ביפן הגיעה לצד עסקה משולבת עם מקדונלדס, שתהפוך אלפים מסניפי רשת המזון המהיר ל”מכונים” (Gyms) במשחק. “מכונים” הם מקום מפגש בו יכולים השחקנים להילחם זה בזה על שליטה ולצבור כסף משחק ופריטים נוספים.

“פוקימון גו” פותח על-ידי Niantic על בסיס משחק קודם של החברה בשם Ingress, שמותג מחדש באמצעות מותג פוקימון. עדיין לא ידועים פרטי העסקה בין Niantic ל-The Pokemon Company המאפשרים שימוש בזכויות מותג פוקימון במשחק “פוקימון גו” ועל כן גם לא ידועה ההשפעה על הכנסותיה של נינטנדו, שכאמור מדווחת היום כי אלו ככל הנראה יהיו מוגבלות.

זה לא ממש AR

מאז הושק המשחק “פוקימון גו” הכתירו אותו רבים כמשחק המציאות הרבודה (Augmented Reality) המצליח ביותר, אולם על הגדרתו ככזה שמעתי תלונות רבות מצד חברות העובדות בפיתוח מוצרים וטכנולוגיות AR.

בעוד המשחק מציע מצב בו ניתן לחזות בפוקימונים משוטטים על גבי העולם האמיתי, מה שהוביל ללא מעט שיתופי תמונות מצחיקות של פוקימונים ברשתות החברתיות בשבועות האחרונים, מדובר בחווית המציאות הרבודה הרדודה ביותר אותה ניתן לחוות והיא אינה משקפת כלל את הפוטנציאל של הטכנולוגיה. “פוקימון גו” מציע את חווית המציאות הרבודה רק כאשר זיהיתם פוקימון אותו תרצו לתפוס על גבי המפה וגם אז ישנה האפשרות לכבות את מצב ה-AR כדי להקל על השחקנים בתפיסה של אותו פוקימון.

טכנולוגיות AR מסוגלות ליצור שכבות מידע רבות על גבי העולם האמיתי ומשחקים קיימים כמו גם אלו הנמצאים בפיתוח מציעים עולם וירטואלי עשיר בהרבה מזה אותו ניתן לראות ב”פוקימון גו”. בהדגמה שערכה בפנינו אינטל לטכנולוגיית RealSense כבר לפני כשנתיים זכינו לראות חוויה עשירה בהרבה לטכנולוגיות מציאות רבודה אשר רק הולכות ומשתפרות.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים