אמזון חוגגת 20 שנה: כמה שווים היום 1,000 דולר שהושקעו בה ב-1997?

דוכן אמזון בתערוכת IFA 2015 בברלין, ספטמבר 2015 (צילום: גאדג'טי) צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי

בימים אלו חוגגת אמזון והעומד בראשה ג’ף בזוס, 20 שנה להנפקת החברה. עכשיו כבר ברור שאמזון היא הדיסרפטור הגדול בענף הקמעונאות, אבל במועד ההנפקה רק מתי מעט חשבו, ידעו וביצעו את הצעדים הנכונים לקראת עידן השופינג און ליין.

ב-5 במאי 1997 גייסה אמזון 54 מיליון דולר לפי שווי של 440 מיליון דולר. סכום שנראה כעת כל כך זעום היה חיוני לה אז להקמת האימפריה בת ה-450 מיליארד דולר שהיא היום. לאחר ויכוחים רבים שכנע בזוס את הבנקאים (החתמים) המודאגים למכור את המניות ב-18 דולר (הם רצו ב-13 דולר) למרות שמכפיל המכירות היה די יקר והיא הפסידה המון. באותו זמן לא היו הרבה סטארטאפים בתום הקמעונאות ברשת, אז החתמים השוו אותה לקמעונאיות רגילות.

בשנה שלפני ההנפקה, 1996, היא מכרה ב-16 מיליון דולר עם 180 אלף לקוחות. עד סוף 1997 כבר היו לה 148 מיליון דולר מכירות ומיליון וחצי לקוחות. כמעט 20 שנה אחר כך, ב-2016 היא מכרה ב-136 מיליארד דולר ולקוחות..מי סופר?

הייתם שמים 1,000 דולר?

ברי המזל והאמונה שקנו מניות אמזון באותה הנפקה והמשיכו להחזיק עד היום רשמו תשואה של קרוב ל-50,000%. כל 1,000 דולר שהושקעו באמזון צמחו כיום ל-491,000 דולר. בשנתיים שלאחר ההנפקה אמזון טיפסה ב-8,162% עד לשווי של  36.4 מיליארד דולר בתמיכת בועת הדוט.קום של סוף המילניום. עם פיצוץ הבועה וקריסה של רבות מחברות הטכנולוגיה אז שפעלו באותה תקופה ירד שוויה ל-2.2 מיליארד דולר.

לקח לה 6 שנים לחזור לשווי שלפני פיצוץ הבועה ומאז היא לא עוצרת. לקח לה 18 שנה להגיע לשווי של רשת הענק וולמארט (ב-2015) ורק עוד שנתיים כדי להיות שווה כפול ממנה. היא עדיין צומחת בקצב של 20% כל שנה ובקצב הזה רבים מהמרים שאמזון תהיה החברה הראשונה שתעבור את רף שווי טריליון הדולר.

מניית אמזון במאי, 2017
מקור: Google Finance

עמידה בלחצי הזמן

בזמן שחברות אחרות קופצות בין מודלים עסקיים או משנות את המיקוד של החברה, כבר 20 שנה שג’ף בזוס עובד לפי אותן הנחות בסיס ושיטת פעולה. הוא משקיע כל דולר עודף בחזרה בפיתוח, שיפור וצמיחה עתידית. משקיעים מצפים לראות רווח מהשקעתם, אך באמזון כל דולר פנוי שנבע מתזרים המזומנים התפעולי נוצל לקידום אמזון. ברבעונים האחרונים בזוס הרשה לעצמו “לשחרר” קצת יותר ולרשום רווח, אך רק משקיעים בעלי עצבי ברזל הצליחו להחזיק את המניה מההנפקה עד היום.

הסוד נמצא בשיטת הניהול

מדי פעם כותב ג’ף בזוס במכתב למשקיעים על שיטת הניהול שלו וראיית עולמו הנדירה והיוצאת דופן. המשקיע האגדי וורן באפט, משקיע הערך המפורסם בעולם, סיכם במילה אחת את הסיבה לכך שלא השקיע באמזון בעבר: “טיפשות”. הוא מודה שפשוט לא הבין את הערך של החברה וכינה את ג’ף בזוס “איש העסקים המדהים ביותר של זמננו”.

ג’ף בזוס מעודד את העובדים לצאת מהקופסה, לחשוב בגדול ולמצוא פתרונות חדשים לבעיות. כך התגלה שה-AWS יכול להתפתח לעסק מכניס ביותר. הקוד שלו לבניית מנהיגות טמון ב-14 כללים שמועברים לעובדי החברה. הוא חוזר ואומר שאמזון ממוקדת צרכן בעוד שכל האחרים ממוקדי מתחרים. אפשר לאהוב אותה ואפשר שלא, אבל אמזון היא מודל לחשיבה וחזון לטווח ארוך. מי שקנה בהנפקה שלה לפני 20 שנה יודע.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים