צעד אחר צעד: כך תחברו את המחשב לטלוויזיה

מסך טלוויזיה Samsung 55Q7F (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי) מסך טלוויזיה Samsung 55Q7F (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

בואו ונקח אתנחתא קטנה ממסכי מחשב, מסכי הסמארפונים והטאבלטים. במדריך זה אנחנו הולכים לעסוק במסך אחד: מסך הטלוויזיה שלכם. יהיה זה מסך טלוויזיה גדול בסלון או מסך קטן יותר בחדר השינה – עוד ועוד משתמשים ברחבי העולם משתמשים במחשבים האישיים שלהם עבור מסך הטלוויזיה.

התופעה הזו הולכת וגדלה גם בארץ, זאת הודות לשירותים כמו נטפליקס, תוכנת ה-Kodi ושירותים אחרים. אך לא מדובר בשום דבר חדש. למעשה, מזה שנים רבות ישנם אלו המשתמשים במחשב האישי שלהם כמקור לתוכן שיופיע על גבי המסך הגדול, ולעיתים אף עושים שימוש במחשבים הנבנים במיוחד לשימוש זה. למחשבים אלו קוראים, בדרך כלל, HTPC (קיצור של Home Theater Personal Computer). התפקיד הנפוץ ביותר של מחשבי HTPC הוא הזרמת תכני וידיאו באופן חלק, אך הם עשויים להכיל גם יכולות גיימינג ולהפוך לתחליף של קונסולת משחקים.

מחשבי ה-HTPC מתאפיינים במפרט טכני המותאם אישית: מארז מחשב קטן המותאם לשידת המדיה (אליו משתייכים לוחות אם קטנים מאוד בתצורת ITX), קירור שקט, מעבדים בעלי צריכת חשמל נמוכה ולעיתים אף שימוש בכונן קשיח בעל מימדים גדולים. למעשה, יש אף את אלו שהופכים את המחשב הישן שלהם ל-HTPC, במקום לרכוש מכונה ייעודית לצורך זה. אל מחשבים אלה יתלוו בדרך כלל סט של מקלדת ועכבר אלחוטיים, בקרי משחק (במידה וזה נעשה במחשב זה), שלטים חכמים למינהם ועוד אמצעי שליטה. יתלוו גם רמקולים בדרך כלל- אקטיביים או פסיביים, המחוברים לרסיבר הביתי.

אז איך לחבר בין הטלוויזיה למחשב? מדוע הצבעים דהויים? למה התמונה נבלעת אל תוך המסך? במדריך זה תקבלו את כל התשובות הללו, ואף תלמדו כיצד להפוך את המחשב שלכם למחשב HTPC, גיימינג סלוני או סתם על הדרך.

מכינים את הטלוויזיה

נתחיל מההתחלה – חיבור המחשב לטלוויזיה באופן פיזי. אנחנו נזדקק לכבל HDMI. עבור מסכים תומכי 4K אמליץ לחבר את כבל ה-HDMI ליציאת HDMI 2.0, אם קיימת. כבל מסוג זה מיועד להעביר לא רק וידיאו, אלא גם סאונד, כך שמיד לאחר החיבור הפיזי תוכלו להשתמש ברמקולים של הטלוויזיה עצמה. אנחנו נלמד כיצד לעשות זאת.

מחבר HDMI בטלוויזיה
תמונה: אורי כרמי

אתרו את יציאת ה-HDMI במחשב שלכם: במידה ומדובר במחשב ללא כרטיס מסך יעודי, חיבור זה צפוי להיות בצד שמאל, למעלה. במצב שבו אין יציאת HDMI אלא DVI (או VGA, אך חיבור בדרך זו אינו מומלץ) – ניתן להשתמש במתאם, אשר נמכר כיום בכל חנות מחשבים.

בשלב זה, חשוב מאוד למצוא את כניסת ה-HDMI הנכונה שבמסך הטלוויזיה שלכם. הסיבה לכך היא שעבור כניסה רגילה, מסך הטלוויזיה יאפשר מעבדי תמונה למינהם, אשר אמנם נראים טוב עבור הממיר, אך במחשב יתבטאו בתמונה מעוותת, לא בגודל הנכון ועבור גיימינג אף יצרו עיכוב משמעותי בשליטה (Input Lag) ובדרך כלל תדר רענון לא מתאים.

לכן, על מנת לחבר את המחשב לטלוויזיה ללא כל ההפרעות, יצרניות מסכי הטלוויזיה מספקות כניסה נוספת, המוגדרת כ-PC ויכולה להיות כניסת DVI (כאמור, יש להשתמש במתאם במצב זה). במצב אחר, בדרך כלל במסכי טלוויזיה ישנים יותר, יהיה עליכם להגדיר לבד כ-PC את הכניסה אליה מחובר הכבל מהמחשב. הממשק משתנה ונראה אחרת מטלוויזיה אחת למשניה, על כן לא נוכל לתת דוגמה מדוייקת.

במידה והכל חובר או הוגדר נכון, הטלוויזיה תכבה את מעבדי התמונה הבעיתיים, ותשאיר אך ורק את ההגדרות הלא מזיקות והרלוונטיות עבור המחשב. בשביל לקבל את טון הצבעים הנכון, מומלץ ורצוי להוריד הגדרות כגון דינאמיות גבוהה וחדות, אחרת נזכה לראות קצוות חדים ומרוחים מדי (בעלי “הילה”). עבור תכני מולטימדיה וגיימינג, ההגדרות הללו ישפרו את איכות התמונה, על כן שימוש בהן תלוי בצורכי המשתמש.

מכינים את המחשב

חיבור נכון יעלה תמונה של המחשב, במידה שהמקור הנכון מוגדר בטלוויזיה – אחרת יש לבחור את שם הכניסה אליה חיברתם את הכבל (HDMI1, HDMI2 וכן הלאה), דרך השלט של הטלוויזיה. במערכת ההפעלה Windows 10, המחשב יגדיר את גודל הזום הנכון אל מול הרזולוציה וגודל הטלוויזיה. במידה שלא, נוכל לעשות זאת לבד.

ניכנס להגדרות תצוגה (Display Settings) על ידי לחיצה ימנית בשולחן עבודה או לוח הבקרה, ונלך לאזור קנה מידה (Scale). שם נוכל להגדיר, באחוזים, את גודל הפריטים ורוב האפליקציות שבשולחן עבודה כך שתהיה ראות מספקת ממרחק הישיבה מול הטלוויזיה.

צילום מסך הגדרות מסך טלוויזיה במחשב
צילום: אורי כרמי

במידה שהמחשב המחובר לטלוויזיה מחובר בנוסף למסך מחשב קיים, יש להגדיר כיצד נרצה להשתמש במסך הטלוויזיה. באותו מקום האחראי על קנה המידה, נביט למעלה על אזור ה-“צג” (Display). שם נמצא הדמיה של המסכים המחוברים. באפשרותנו ללחוץ על אחד מהמסכים, ו”לשחק” עם האיזור בו הם נמצאים (ימין למסך המחשב, שמאל, למעלה או למטה).

כאשר אנחנו מחברים יותר מצג אחד (ובמקרה שלנו, טלוויזיה), נוכל לקבוע כיצד כל מסך מההדמיה יתנהג. נבחר את המסך הרצוי למעלה, ואז למטה לאזור “צגים מרובים” (Multi Display). שם נוכל תחילה להחליט ולבחור אם מסך הטלוויזיה הינו המסך הראשי (ברירת מחדל) או המשני.

באותו אזור בדיוק, נוכל לבחור שלושה מצבים עבור מסך המחשב והטלוויזיה:

  • הרחבה
    במצב זה אנחנו פורסים את שולחן העבודה על פני מסך המחשב והטלוויזיה.
    שימו לב – משחקים יופיעו אך ורק על הצג המוגדר כברירת המחדל.
  • שכפול
    שולחן העבודה ישתכפל – מסך הטלוויזיה והמחשב יראו את אותה התמונה.
    במידה ומשחקים ירוצו על שניהם, על כרטיס המסך לרנדר את התמונה פעמיים, מה שיביא לירידת ביצועים גדולה.
  • תצוגה יחידה
    הצגה של צג אחד בלבד מהשניים המחוברים: מסך הטלוויזיה או מסך המחשב.
    הצג הנבחר להישאר דולק יהפוך באופן אוטומטי לצג ברירת-המחדל.

הגדרות אחרונות

למצב שבו תמונת המסך לא נראית במלואה, כלומר בעלת זום מסויים, יש שני פתרונות. בטלוויזיה עצמה, יש לבחור את היחס (Aspect Ratio) הנכון לטלוויזיה. מרבית הטלווזיות היום עושות שימוש ביחס של 16:9, על כן מומלץ לבחור בו. אם זה עדיין לא עבד, נסו לבחור במצב אוטומטי, או באפשרות “Just scan” (אותה פעולה, שמות שונים).

במידה וזה עדיין לא עבד, ניגש חזרה אל המחשב, נאתר את אזור הצגים שבלוח הבקרה של כרטיס המסך שלנו ונוודא שהתמונה הנסרקת היא של המסך כולו. אפשרות זו נקראת Overscan.

במצב שבו הצבעים דהויים, הנפוץ מאוד עם כרטיס מסך מסוג NVIDIA בלבד, מצב שבו הדינמיות נמוכה והצבע השחור אפרפר למדי. הפתרון הפשוט הוא להיכנס ללוח-הבקרה של NVIDIA, בתפריט “צג” (Display) ניכנס אל “שנה רזולוציה” (Change resolution).

הגדרות תצוגה בכרטיס המסך
תמונה: אורי כרמי

באזור זה, נבחר קודם כל את מסך הטלוויזיה, ונרד למטה ל”החל את ההגדרות הבאות”, שם נסמן את “השתמש בהגדרות צבע של NVIDIA”, ובאופציה “טווח דינאמי של פלט” נבחר באפשרות “מלא” ונשמור את ההגדרות, שיכנסו לתוקף באופן מידי.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים