-פרסומת-

פייסבוק שיתפה מידע פרטי של משתמשים עם למעלה מ-150 חברות

| יום רביעי, 19 בדצמבר 2018, 16:30 | רשתות חברתיות
פייסבוק (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)

פייסבוק (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)

לא עבר שבוע מאז חשיפת הפרצה בפייסבוק שאפשרה דליפת תמונות של כ-6.8 מיליון משתמשים וכבר היום אנו מקבלים חשיפה נוספת מבית עיתון הניו-יורק טיימס (New York Times) האמריקאי, לפיה חברת פייסבוק שיתפה מידע פרטי של משתמשים עם יותר מ-150 חברות מסחריות. הפעם לא מדובר בפרצה, אלא באקט יזום של החברה שנראה על פניו כהפרה בוטה של פרטיות משתמשיה.

שנת 2018 תיזכר בעתיד כשנה שפייסבוק תרצה לשכוח, החל מפרשת Cambridge Analytica ופרשת שמירת ההודעות ועד החשיפה החדשה של הניו-יורק טיימס. מהתחקיר של העיתון, שכלל השגת גישה למסמכים פנימיים של פייסבוק וראיונות עם כ-50 עובדים לשעבר בחברה ובחברות איתן שיתפה פייסבוק את המידע, הרשת החברתית החלה לשתף את המידע עם החברות ב-2010, כאשר חלק משיתופי המידע הללו עדיין פעילים השנה.

חלק מהדוגמאות בתחקיר כוללות חברות שכולנו מכירים, אך לא מוגבלת רק להן:

  • אפל (Apple) – החברה קיבלה גישה לאנשי הקשר והיומן של המשתמשים גם אם המשתמש בחר לבטל את אפשרות שיתוף המידע.
  • אמזון (Amazon) – החברה קיבלה גישה לשמות ופרטי הקשר של משתמשים.
  • מנוע החיפוש Bing של מיקרוסופט – המנוע קיבל גישה למידע אודות החברים של המשתמש.
  • ספוטיפיי, נטפליקס ובנק RBC הקנדי – קיבלו גישה לקרוא הודאות פרטיות של משתמשים.

לפי התחקיר של הטיימס ניתן לסווג את השיתוף המידע בין פייסבוק לחברות ל-3 סוגים עיקריים:

  • “שילוב” (integratios) – אפליקציות אותן פיתחה פייסבוק בעבור חברות וכתוצאה מכך הן קיבלו גישה למידע על המשתמשים.
  • “התאמה אישית מיידית” (instant personalization) – תוכנית שכבר אינה קיימת אך הושקה ב-2010. שדוגמה לכך היא שיתוף המידע עם מנוע החיפוש Bing, דרכו פייסבוק הכלילה באופן מובנה את המשתמשים שלה לתוכנית שאפשרה התאמה אישית של השירות באופן מיידי על ידי מתן גישה לנתוני המשתמשים. בעוד התוכנית חוסלה ב-2014, לפי תחקיר הטיימס מנוע החיפוש Bing קיבל גישה למידע גם ב-2017 כשעוד 2 חברות לפחות עדיין קיבלו גישה גם בקיץ הנוכחי.
  • גישה להודעות – הסוג הבעייתי ביותר מבין אפשרויות שיתוף המידע של פייסבוק אפשר לחברות, דוגמת נטפליקס וספוטיפיי, גישה להודעות המשתמשים כחלק מתוכנית שקדמה למסנג’ר (Messenger) של פייסבוק על מנת לשתף מידע עם משתמשים אחרים דוגמת שיתוף השירים שאותם שומעים בספוטיפיי.

התגובה הרשמית של פייסבוק לתחקיר לא איחרה לבוא, כשלפי החברה שום מידע לא הועבר מפייסבוק לחברות אחרות ללא אישור מהמשתמשים וכל שיתוף מידע כזה עמד בהסדר של פייסבוק עם ה-FTC (ר”ת Federal Trade Commission) משנת 2012.

לפי פייסבוק, כל שיתוף מידע עם חברות צד ג’ נעשה על ידי המשתמשים שרצו לקבל גישה לחשבון הפייסבוק שלהם והשירותים השונים דרך אותן חברות, מה שחייב בפועל שיתוף מידע עימן על מנת לאפשר את ביצוע העבודה התקינה אותה רצו המשתמשים. דוגמה לכך היא שימוש בחשבון הפייסבוק עם תוכנת ספוטיפיי למחשב האישי שאפשרה שליחת וקבלת הודעות בפייסבוק ישירות מהתוכנה עצמה – השימוש בחשבון פייסבוק היווה את הסכמת המשתמש לאותו שיתוף מידע.

מנטפליקס נמסר: “במהלך השנים ניסינו להפוך את נטפליקס לחברתית יותר בכל מיני דרכים. דוגמה אחת לכך היא התכונה שאותה השקנו ב- 2014, שאפשרה ללקוחות שלנו להמליץ על תוכניות וסרטים לחברי הפייסבוק שלהם, דרך מסנג’ר של פייסבוק או באמצעות נטפליקס. תכונה זו לא היתה פופולרית ולכן נסגרה כעבור שנה. בשום שלב לא קיבלנו גישה להודעות פרטיות של משתמשי פייסבוק, וגם לא ביקשנו רשות לעשות זאת“.

חייבים לומר כי המידע החדש לפיו פייסבוק שיתפה את המידע שלה עלינו עם חברות מסחריות אינו צריך להפתיע רבים, אף שמדובר בדבר מטריד. בסופו של יום, כאשר המשתמש מקבל מוצר בחינם, האמת הפשוטה הופכת להיות שהוא הופך להיות המוצר בעבור אותה חברה.

*עדכון (19.12 17:42) – הכתבה עודכנה עם תגובת נטפליקס הרשמית.

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות