גאדג’טי מסקר: Lenovo ThinkPad E14 – נייד עסקי מבוסס Ryzen 4000

נייד Lenovo ThinkPad E14 (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

בעוד שבפעם האחרונה יצא לנו לסקור את סדרת מעבדי ה-Ryzen 4000H של AMD עם נייד ה-ASUS TUF A15, הפעם הזדמן לנו לבדוק את מעבדי ה-Ryzen 4000U עם נייד ה-ThinkPad E14 מהדור השני של לנובו (Lenovo) שהוכרז בגרסת ה-Ryzen החדשה רק בחודש מאי האחרון.

נייד ה-E14 החדש הוא חלק מגל ניידי ה-Ryzen 4000 שהחל להגיע מיצרנים רבים, ביניהם לנובו, שינוי מעניין למדי מקו מעבדי האינטל הרגילים שהיה נהוג למעשה במשך שנים אצל מרבית היצרנים, מלבד מיעוט דגמים מבוססי מעבדי AMD. ה-E14 מגיע עם מסך 14 אינץ’ מט, ברזולוציית Full HD, כאשר החברה מציעה גם דגם E15 מקביל המגיע עם מסך 15.6 אינץ’.

הנייד מגיע בצבע שחור סולידי, ולפי לנובו, הוא מציע עמידות גבוהה ועומד ב-12 מבדיקות צבא ארה”ב, כאשר סביר להניח שמדובר על עמידות חלקית בתקן ה-MIL-STD-810G, מה שאומר שה-E14 ישרוד התעללות “סבירה” יותר מהמחשב הנייד הממוצע על אף שתמיד מומלץ להימנע מכך.

נייד Lenovo ThinkPad E14 (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

מבט מקרוב ל-ThinkPad E14

בדומה לכל נייד, הדבר הראשון שאנו רואים הוא העיצוב החיצוני שלו, כאשר ה-E14 מגיע עם גב מתכת מוברשת בצבע שחור המקנה לו מראה סולידי ומודרני במיוחד, עליו ניתן למצוא את לוגו סדרת ה-ThinkPad של לנובו ,כאשר באות i משולבת תאורת LED אדומה כאשר הנייד פעיל ובחלק התחתון ניתן למצוא את לוגו לנובו עצמה.

נייד E14 – גב נייד (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

עם פתיחת הנייד מוצאים את המקלדת ה”קלאסית” והמוכרת של לנובו המגיעה עם משטח עכבר גדול יחסית, כשבתוך המקלדת עצמה מוצאים את ה”מחק האדום” והמפורסם של סדרת ה-ThinkPad של לנובו, פתרון שימוש חלופי למשטח העכבר הרגיל של הנייד שהפך להיות חלק בלתי נפרד מסדרת המחשבים הוותיקה של החברה.

בעוד שמדובר במבנה מקלדת סטנדרטי למדי, ניתן לראות את היעוד של הנייד לעסקים בזכות כפתורי פונקציה יעודיים למענה ולסיום שיחות. בעיה בסדרת המחשבים היא מיקום כפתור הפונקציות “Fn” בחלק השמאלי החיצוני, בו נהוג למצוא את כפתור ה-Ctrl, מה שהוביל לא פעם ללחיצות שגויות עקב זיכרון שרירים.

בחלק העליון ניתן למצוא את מצלמת הרשת המובנית שמגיעה ברזולוציה של HD 720p, פריט הכרחי למדי בתקופה הנוכחית. היא מצויידת בסוגר ה-ThinkShutter הפיזי של לנובו לפרטיות המשתמש. למרות שקיימת גרסה בעלת מצלמת IR לזיהוי הפנים Windows Hello של מיקרוסופט, בדגם שנבדק בביקורת היא הייתה חסרה.

נייד E14 – תקריב מצלמה (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

בצד החיבורים שלנובו שילבה ב-E14 נוכל למצוא בצד הימני חיבור USB 2.0 סטנדרטי, כניסת רשת וחיבור למנעול, ואילו בצד השמאלי אפשר למצוא את חיבור ה-USB-C המשמש לטעינת הנייד, כמו גם חיבור USB 3.1 נוסף, יציאת HDMI וחיבור אוזניות משולב עם מיקרופון.

בעוד שתוספת חיבור הרשת החוטי היא בונוס נחמד במיוחד בעבור משתמשים עסקיים, הייתי שמח למצוא חיבור USB נוסף מסוג USB-C או USB סטנדרטי.

לבסוף, בחלק התחתון של הנייד אפשר למצוא כמות גדולה יחסית של פתחי אוורר לקירור הנייד, כאשר בצדדים ניתן למצוא את הרמקולים המכוונים למטה, כשהם מגיעים בזווית מסויימת “החוצה”. פתרון חלקי לבעיה של רמקולים תחתונים שנמצאים בשימוש על משטחים לא קשיחים שאינם מחזירים קול בצורה טובה, כאשר הם מספיק סאונד סביר למדי לשימוש רגיל.

בנוסף, ניתן למצוא בחלק האחורי “פס גומי” בהעדר מילה טובה יותר, שנועד לספק הרמה מסויימת לנייד מעל המשטח עליו הוא מונח, על מנת לספק זרימת אוויר טובה יותר לקירור. בעוד שקיימים פתרונות עיצוביים שונים היוצרים “הרמה” של הנייד מעל המשטח בזמן פתיחת המסך, מדובר בפתרון בסיסי אך שימושי למדי שגם מונע בצורה טובה מאוד תזוזה של הנייד על השולחן.

מבחני ביצועים

אחרי שעברנו על המחשב מבחוץ, הגיע הזמן לבדוק מה שיש מתחת למכסה המנוע ולעבור על החומרה אותה לנובו הכניסה לנייד ה-Lenovo ThinkPad E14 שכוללת:

  • מעבדRyzen 5 4500U.
  • זיכרון – 12GB.
  • אחסון – כונן SSD NVMe בנפח 256GB מדגם Samsung PM981.
  • כרטיס מסך – Radeon RX Vega 6 מובנה.
  • מסך – 14 אינץ’ ברזולוציית Full HD של 1920×1080.
  • משקל – 1.59 ק”ג.

הדבר המעניין ביותר במפרט הטכני של ה-ThinkPad E14 הוא מעבד ה-Ryzen 5 4500U שלו, המגיע עם 6 ליבות וללא ריבוי נימים וכרטיס Vega 6 מובנה. על מנת לקבל מדד טוב יותר לביצועי הנייד ערכנו כמה בדיקות ביצועים עם חלוקה לביצועים כלליים, ביצועי מעבד, ביצועי כרטיס מסך וביצועי אחסון מובנה, כאשר הנייד הוגדר על מצב ביצועים מירבי.

לצורך מדד הביצועים הכללי הנייד נבדק בתוכנת ה-PCMark 10 עם ציון כללי של 4893 נקודות, כאשר ראוי לציין שמסיבה לא מובנת גם תוכנת ה-PCMark ו-3DMark נתנו שגיאות אימות בסוף הבדיקות.

מבחן ביצועיים PCmark

לבדיקת מעבד ה-Ryzen 5 4500U המובנה השתמשנו בתוכנת ה-GeekBench 5.2, דרכה המעבד קיבל ניקוד של 1096 לביצועי ליבה בודדת ו-4540 לריבוי ליבות, כאשר בתוכנת ה-Cinebench R20 הפופולרית לבדיקת ריבוי ליבות, המעבד קיבל ניקוד של 2264 נקודות.

בצד הגרפי ה-E14 מגיע עם כרטיס ה-Radeon RX Vega 6 המובנה של מעבד ה-4500U, זה נבדק בתוכנת ה-3DMark במבחן ה-Time Spy, בו הנייד קיבל ניקוד של 975, כאשר במבחן ה-Superposition בהגדרת 1080p Extreme הנייד קיבל ניקוד של 1826.

לבסוף בדקנו את כונן ה-SSD המובנה מדגם Intel 660p, כונן שמגיע למהירות קריאה של עד 2.03GB/s וכתיבה של עד 975.63MB/s במבחן דרך תוכנת ה-ATTO, עם ניקוד של 2045 נקודות בתוכנת ה-AS SSD. נתונים מאכזבים למדי לעומת המידע הרשמי על הכונן שעומד על כתיבה של כ~1.3GB/s וקריאה של כ~3GB/s.

אחד הדברים החשובים ביותר שהבדיקות מצליחות להראות לנו הוא העוצמה של מעבד ה-Ryzen 5 4500U, ויש להדגיש כי לא מדובר על המעבד החזק ביותר בסדרה של AMD. השוואה מהירה לנייד הלנובו Yoga C940 שבדקנו מציגה תמונה מעניינת למדי של ביצועים זהים או טובים יותר ממה שהתקבל ממעבד ה-Core i7-1065G7, כאשר מדובר על נייד זול בצורה ניכרת ממנו.

צריך לציין לטובה את העובדה כי גם תחת עומס, הנייד עצמו נישאר שקט באופן יחסי והיה צריך לקרב את האוזן לנייד עצמו כדי לשמוע את הקירור המובנה בבדיקות המעבד.

חווית שימוש

נייד ה-ThinkPad E14 מצליח ליצור פתרון נייד ושימושי בעבור מרבית המשתמשים ולא רק בעבור המשתמשים העסקיים להם הוא נועד. בעוד ש”בעיית” כפתור ה-Fn דורשת הסתגלות מסויימת של המשתמשים שאינם רגילים לכך, המקלדת עצמה נוחה לשימוש ממושך על אף שהיא מעט “רכה” בלחיצה של הכפתורים, דבר שניתן להתרגל אליו בשימוש ארוך טווח יותר.

דבר אחד שכן הפריע לי מעט בשימוש הוא העובדה כי מסך ה-E14 מגביל בצורה אוטומטית את הבהירות המקסימלית שלו כאשר הוא לא מחובר למטען, כשלא ניתן להגביר את הבהירות לאותה הרמה באופן ידני אלא אם כן הנייד מחובר לחשמל.

מבחינת הסוללה, ה-E14 אמור להגיע רשמית לעד 14.8 שעות שימוש, נתון גבוה למדי שכרגיל נבדק בתנאי מעבדה. במציאות אפשר לקבל בקלות מהנייד זמן שימוש של כ~9 עד 10 שעות, כתלות בשימוש בו, כאשר מטען ה-65W המצורף מצליח להטעין את סוללת ה-45Wh המובנית במהירות.

שתי תוכנות שימושיות במיוחד שמגיעות עם ה-E14 הן ה-Vantage, מרכז ה”שליטה” של לנובו המאפשר לעדכן את דרייברים של הנייד, ומספק שליטה מהירה על הגדרות, מידע על הנייד ועוד. בעוד שלרוב אני מוותר על השימוש בתוכנות היצרן על המחשב, הפעם גיליתי תוכנה נקייה למדי ללא עומס ופרסום מיותרים.

הדבר המעניין ביותר הוא תוכנת ה-Migration Assistant של לנובו, שתזכיר למשתמשי מכשירי הסלולר של סמסונג את אפליקציית ה-Smart Switch. מדובר למעשה על תוכנה יעודית של לנובו המיועדת להעברת מידע המשתמש מהמחשב הישן לחדש בצורה נוחה ופשוטה. בונוס נחמד למשתמשים רגילים שרוצים מעבר מהיר וחלק למחשב החדש שלהם.

השורה התחתונה

נייד ה-ThinkPad E14 החדש מגיע כחלק מגל ניידי ה-Ryzen 4000 שממשיכים לצוץ מצידם של יותר ויותר יצרני מחשבים, אשר מצליחים להציע מעבד עוצמתי במיוחד, ובמקרה שלנו מדובר “רק” על 6 ליבות, כשהוא משתווה ואף מתעלה מבחינה זו על מחשבים ניידים יקרים יותר המבוססים על מעבדי אינטל.

אחרי שמתגברים על “בעיית” כפתור ה-Fn מגלים נייד נוח ושימושי למדי, במיוחד בעבור הלקוחות העסקיים להם הוא נועד, כשהוא לא מוגבל רק אליהם הודות לתמחור הנמוך, שהופך אותו לנייד שימושי גם למשתמש הממוצע שרוצה מחשב נייד בעיצוב סולידי, ביצועים טובים וזמן סוללה מעולה.

סדרת ניידי ה-ThinkPad E14 זמינה למכירה בישראל במחיר של החל מ-2000 ש”ח כאשר דגם ה-E14 שנסקר מגיע במחיר של כ~3000 ש”ח.

מה אהבנו?

  • מחיר נמוך.
  • מעבד חזק.
  • משקל נמוך.
  • טעינת USB-C מהירה.
  • זמן סוללה טוב.
  • מצלמת רשת מובנת.
  • תוכנת Migration Assistant.
  • עמידה חלקית בתקן MIL-STD-810G (לא נאמר בפורש).
  • שקט.

ומה לא?

  • מקש Fn במיקום בעייתי.
  • ביצועי SSD מאכזבים.
  • אין IR לזיהוי פנים.
  • בהירות מקסימלית מוגבלת בשימוש הסוללה של הנייד.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים