רשות התחרות האמריקאית נוטשת את התביעה נגד קוואלקום

שלט קוואלקום צילום: אוהד צדוק, גאדג’טי

רשות התחרות האמריקאית, ה-FTC (ר”ת Federal Trade Commission), הודיעה כי תנטוש את התביעה שלה נגד קוואלקום, אשר הוצגה לראשונה ב-2017 וניסתה להוכיח כי יצרנית השבבים הפרה את חוקי הגבלים עסקיים בעבודתה מול יצרניות טלפונים שביקשו להשתמש בפטנטים בתחום שברשותה על מנת לכפות עליהם, לכאורה, שימוש בטכנולוגיות אותן פיתחה, על פני אלו של המתחרות.

ההחלטה לנטוש את התביעה הגיעה לאחר שבשנה שעברה התקבל ערעור של קוואלקום לבית המשפט העליון, זה הפך את ההחלטה המקורית של השופטת לוסי קו מ-2019, שביקשה מקוואלקום לנהל משא ומתן מחדש בכל הנוגע להסכמיה עם לקוחותיה. ה-FTC ביקש לבחון מחדש את הערעור שהתקבל, אך כעת החליט לנטוש את האפשרות לחלוטין לאחר שהתקבלו התנגדויות רבות להמשך התביעה.

בהודעה מטעם היו”ר בפועל של ה-FTC, רבקה קלי סלוטר, נמסר כי ההחלטה לנטוש את האפשרות לבחינה מחדש של הערעור, שקבע כי קוואלקום לא הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים, התקבלה למרות שב-FTC עדיין מאמינים כי קוואלקום אכן הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים, זאת בשל התנגדות עזה העומדת מולם, שאינה מאפשרת להם להמשיך ולנסות לפעול בדרך של בקשת בחינה מחדש של תוצאות הערעור לבית המשפט העליון.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

האישומים המקוריים נגד קוואלקום, שהוצגו בתביעת ה-FTC ב-2017, ביקשו להוכיח כי החברה ניצלה לרעה את הצורך של החברות בפתרונות הסטנדרטיים של תקשורת סלולרית ודרשה מיצרניות הטלפונים לקנות רכיבים נוספים או להימנע מרכישת טכנולוגיה יריבה, מה שלא הותיר ליצרניות הרבה ברירה. על פי הדין האמריקני לחברה או קבוצת חברות שיוצרות סטנדרט חדש יש כוח גדול, ולכן הן מחויבות להנפיק רשיונות שימוש בדרך “סבירה ולא מפלה”, ודרך הפרשנות לתקנה זו, ניסתה, ואף הצליחה ה-FTC בתביעה שהתקבלה במקור ב-2019 והתהפכה לאחר הערעור לבית המשפט העליון ב-2020.

השפעות המשפט על שוק הטלפונים

שתי חברות עיקריות שעמדו במרכז הפרשה הן אפל ואינטל. הראשונה ביקשה פיצויים בסך מיליארד דולר מקוואלקום בגין הפרת חוקי ההגבלים העסקיים, תוך שהיא מנצלת את התביעה המקבילה של ה-FTC, אך סיפור זה הסתיים במאי 2019 עם הסכם פטנטים רחב היקף בין שתי החברות, על סך של 4.7 מיליארד דולר.

הנפגעת העיקרית היא דווקא אינטל, שעסקי המודמים שלה חוסלו בפועל, ונמכרו תמורת מיליארד דולר לאפל ביולי 2019. באינטל ניסו מאוחר יותר לקחת צד כנגד הערעור לבית המשפט העליון שעמד מול החלטתה של השופטת קו, שקבעה כי קוואלקום אכן הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים, אך הערעור התקבל לבסוף וקוואלקום המשיכה בדרכה.

שוק השבבים השתנה מאז באופן משמעותי, וייתכן כי למשפט של קוואלקום היה חלק לא קטן בכך. אפל החלה לפנות לכיוון הרחבת פיתוח השבבים העצמאית, רכשה את חטיבת המודמים של אינטל, ואף שכיום עדיין ניתן למצוא את המודמים של קוואלקום במכשיריה, וכך יהיה גם בעתיד הקרוב, בשלב מסוים צפויה החברה לבצע את המעבר לפיתוח עצמאי גם בתחום זה, תוך ניצול הפטנטים שרכשה מאינטל.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים