פייסבוק בונה מטא-יקום כתוספת או תחליף לאינטרנט

Oculus Quest 2 (תמונה: Facebook) Oculus Quest 2 (תמונה: Facebook)

נדמה כי בפייסבוק אוהבים להמר על הדבר הגדול הבא. החברה השקיעה את מאמציה בתחום המטבעות, שהתברר ככזה שדרש הרבה יותר רגולציה ודעות ממה שהחברה הייתה מסוגלת להתמודד עימו, וגם בתחום המציאות המדומה, עם רכישתה של Oculus VR, שעדיין מתבשל על אש קטנה עד בינונית ומחכה לפריצה הגדולה שלו החוצה.

הצעד הגדול הבא של החברה הוא המטא-יקום (Metaverse), והוא יצא לדרך באופן רשמי עם המשקפיים החכמים של החברה בשיתוף עם ריי-באן. בפייסבוק מסבירים כעת כי המטא-יקום הוא “מציאות חלופית וירטואלית בה ניתן יהיה לבנות ולחקור יחד עם אנשים נוספים שאינם בהכרח נמצאים במרחב הפיזי שלכם בעולם האמיתי“, מעין טייק שאפתני על המשחק Second Life, או גרסה רגועה וחברותית יותר של מה שאולי ראיתם לאחרונה בסרט “לשחרר את גאי”.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

בפייסבוק מציינים כי המטא-יקום לא יהיה נחלתה של חברה אחת בלבד וכי כל חברה תוכל להוסיף את המוצרים שלה לחוויה, אך כבר בשלב זה ברור כי בפייסבוק בונים על כך שהחברה העומדת מאחוריה הרשת החברתית הגדולה בעולם (ועוד כמה נוספות) תהיה מי שתוביל את המהלך. בפייסבוק עובדים על מציאות מדומה, רבודה ומעורבת כבר לא מעט שנים ורואים במטא-יקום כסוג של חלופה, או לכל הפחות תוספת לרשת האינטרנט הקיימת. “כמו האינטרנט, המטא-יקום יהיה קיים בין אם פייסבוק שם או לא“, אומר אנדרו בוסוורת’, סגן נשיא בפייסבוק וראש מעבדות המציאות המדומה בחברה.

פייסבוק נהנית היום מהובלה בתחום משקפי המציאות המדומה, ולפי הסקר האחרון של חברת המחקר IDC עבור הרבעון השני של 2021, הובילו משקפי ה-Oculus Quest 2 את הצמיחה בתחום ברבעון האחרון, אשר הסתכמה ב-136% משנה לשנה. הגידול הצפוי לשנת 2025 במכירות משקפי המציאות המדומה עומד על כ-50 מיליון יחידות, זאת לעומת כ-8 מיליון בשנה הנוכחית, אבל נדמה שבפייסבוק מעוניינים להמר פחות על הצלחה במכירות של מוצרי קצה, את אלו ככל הנראה ניתן יהיה למצוא בעתיד במחירים נוחים משלל חברות, ויותר ביצירת הפלטפורמה, שתאפשר לה בעתיד ליהנות מהררי כסף כתוצאה משילוב פרסומות בדרך זו או אחרת.

בפייסבוק מאמינים כי מטא-יקום ייבנה לאורך 10-15 שנים קדימה ומשקיעים בו בינתיים באופן רשמי כ-50 מיליון דולר לתקופה של שנתיים עבור “מחקר גלובלי ותכנית שותפים שתאפשר לפתח מוצרים לתחום באופן אחראי”, לדברי החברה, כשהם מוסיפים גם כי “יעבדו עם מומחים בממשלה, בתעשייה ובאקדמיה כדי לחשוף על הבעיות וההזדמנויות במטא-יקום“. המילים הללו מהדהדות היטב מאחר ובפייסבוק כבר ידעו לא מעט התנגדויות בעבר, מצד משתמשים ומצד הרשויות בארה”ב ובעולם, וככל שחברות הטכנולוגיה יקחו חלק גדול יותר מחיינו בעתיד, הפיקוח עליהן צפוי לגבור ובחברה יודעים שהיערכות מראש לכל תוואי היא לא רק כדאית מבחינתה, אלא נחוצה.

מלבד פיתוחים בתחום הרכבים האוטונומיים שצוברים תאוצה, תחומי המציאות הרבודה \ וירטואלית \ מעורבת נתפשים כיעד הגדול הבא בעולמנו, ונדמה שבפייסבוק רוצים להיכנס בקומת הקרקע ואפילו לבנות את כל הבניין.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים