ביקורת סדרה: בית הדרקון, עונה 1 פרק 5 – “אנו מאירים את הדרך”

מתוך מתוך “בית הדרקון” (צילום: Ollie Upton, באדיבות HBO)

החצי הראשון של עונת הפתיחה של “בית הדרקון” הגיע לסיומו השבוע ואיתו תפקידם של כמה מהשחקנים הראשיים שאולי כבר למדנו לאהוב. בין השאר, הגרסאות הצעירות של ראיינירה ואליסנט יוחלפו בשבוע הבא בגרסאות מבוגרות יותר, ועל כן הפרק הנוכחי ניסה לסגור כמה מהעלילות הגדולות יותר של שנות התבגרותן של הנסיכה והמלכה.

שימו לב! ביקורת זו מכילה ספויילרים לסדרה “בית הדרקון”.

שאלות שעדיף לא לפתור

לפני שנגיע למתרחש בארמון, הפרק נפתח באחד הפספוסים הגדולים ביותר של העונה. שמענו לא מעט בפרקים הראשונים על חייו הפרטיים של דיימון, שלא מרוצה מאישתו בלשון המעטה ורועה בשדות זרים (או קרובים בדם) בזמן שהיא שומרת על ביתם במרעה.

הצגתה של ליידי ריאה בפרק הייתה יכולה לפתוח פן חדש ומסקרן במיוחד לדמותו של דיימון. הוא שואף לנישואים רמים יותר, ומעניין היה לראות כיצד היא משפיעה על מעמדו ותורמת לתסכולו.

במקום, בחרה הסדרה לחסלה מיידית בסצינה שממשיכה להפוך את דמותו מנבל מעניין ומורכב לקלישאה עטופת קפוצ’ון שחור מסרט מצויר.

מותה של ריאה נמכר לכולם כתאונה במהלכה נפלה מסוסה, ובעצם רק אנחנו ודיימון יודעים מה קרה לה באמת. באיזשהו מקום, קלישאת הנבל הזו הייתה נמנעת אם הפרק היה נפתח בחדשות על מותה וגם אנו היינו נותרים עם התהייה של מה קרה לה והאם הוא אחראי לכך.

בהיעדר הסצינה, דמותו של דיימון הייתה מקבלת נופך מעניין יותר של אדם שגבולותיו נשארים בסימן שאלה.

מתוך
מתוך “בית הדרקון” (צילום: Ollie Upton, באדיבות HBO)

בית הדרקון מציג: המתכון לזוגיות מאושרת

אחרי פרקים ארוכים של חיפוש חתן, הסדרה סוף סוף מוכנה לחתום את קו עלילת השידוך של הנסיכה ומוצאת לראיינירה את האחד – בנו של לורד קורליס, ליינור ולריון.

על הנייר, מדובר בשידוך מושלם. שניהם לא מעוניינים אחד בשני כל אחד מסיבותיו. ראיינירה מעדיפה את שומר ראשה קריסטון ואולי גם את דודה הנכלולי, וליינור בכלל מעדיף את בני מינו, כפי שאנו מגלים באחת מסצינות הדיאלוג העצלות ביותר בסדרה עד כה – נאום הברווז הצלוי מול האווז.

אם יש דבר אחד שלמדה ראיינירה מדודה בפרק הקודם, זה שנישואים אינם בהכרח מגבילים אותה מבחינת את מי לאהוב. ליינור הלחוץ נרגע כאשר הנסיכה מבטיחה לו שיהיה ביניהם סידור חופשי המאפשר לשניהם להמשיך ולהיות עם מאהביהם הסודיים.

באחד הרגעים היפים יותר של הפרק, אנו רואים את ההבדלים בין ראיינירה וליינור, וכן בני זוגם. ג’ופרי, המאהב בעל השם הנורא בהתחשב בסדרת המקור, מדרבן את ליינור להתחתן עם הנסיכה. מעמד המלוכה יביא לשניהם חיים נוחים ומלאי טורנירים ומשתים. השיחה מראה לנו בדיוק כמה ליינור לא מעוניין בחיי מלך.

מתוך
מתוך “בית הדרקון” (צילום: Ollie Upton, באדיבות HBO)

מנגד, עומדת ראיינירה, שקריסטון מציע לה חיי חופש ובריחה, אך מסרבת כי בסופו של דבר, על אף מחאותיה ותלונותיה – היא שואפת למלוך. ההקבלה הזו יותר מכל מספרת לנו על הטראגיות של כל ארבע הדמויות. כולן תקועות במצב מגביל ועם גורל אפל שמתקרב. לאחד מהם, מהר יותר מהשאר.

חתונות בווסטרוס – אל תאשרו הגעה

אחרי 8 עונות של “משחקי הכס”, אנחנו כבר יודעים שחתונות הן אולי המאורע הכי מסוכן ביבשת ומשהו גדול תמיד ייקרה במהלכן. החתונה הראשונה של “בית הדרקון” אמנם מנסה לשחזר את רגעי הלחץ והמתח של “החתונה האדומה” או חתונת ג’ופרי/סנסה, אך הדמויות של הסדרה החדשה אינן משתוות עדיין לאלו של “משחקי הכס”, ועל כן הלחץ מרגיש בעיקר מאולץ.

המוסיקה הרועמת והשוטים המוגזמים על העוף המפורק של וייסריז לא מספיקים כדי להכניס אותנו למתח שחווינו ברגעיו האחרונים של ג’ופרי (ברת’יאון).

אף אחת מהדמויות הראשיות לא נמצאה בסכנת מוות ממשית, ומותו של ג’ופרי (לונמאות’) שהכרנו רק לפני 20 דקות אינו באמת רגשי עבורנו.

יותר מכך, המוות בחתונה מרגיש זול במיוחד. ניסיון להעצים את תחושותינו על ידי שימוש ציני ביחס להומוסקסואלים בסדרה, מבלי המאמץ להעניק לנו דמות מלאה שניקשר אליה לפני שהיא מחוסלת באלימות.

פיתוח הדמות המאכזב ביותר בפרק הולך לקריסטון, שבילה את ארבעת הפרקים האחרונים כאחת הדמויות החביבות והאהובות יותר, ובפרק הזה במחי כף שינה עורו.

קריסטון הקריב את תפקידו במשמר בעבור הלילה עם ראיינירה והפרק הוא בעיקר מנסה לכפר על מעשיו. הנסיכה לא מוכנה להתחתן איתו, המלכה לא מוכנה להוציאו להורג, ונראה כי אין לו מנוס מלהעניש את עצמו.

מתוך
מתוך “בית הדרקון” (צילום: Ollie Upton, באדיבות HBO)

בדומה לפספוס עם דיימון בתחילת הפרק, גם קריסטון מאבד כאן הזדמנות לסימפטיות ועניין מהקהל. הרצון להעניש את עצמו בכל מחיר הוא כיוון מעניין, אך הבחירה לעשות זאת דרך רצח חסר הגיון של דמות חפה מפשע פחות או יותר תגרום לקהל להפנות את גבו לדמות.

בדיוק כמו עם דיימון, קיבלנו פה רצח זול וקריקטורי. דבר שבולט במיוחד לאור הדמויות המסובכות מוסרית של “משחקי הכס”, שעל אף פעולותיהן האלימות, עדיין אהבנו.

ג’יימי לאניסטר סיים את פרק פתיחת הסדרה על ידי ניסיון רצח של ילד קטן. ועם זאת, מניעיו היו ברורים וברי הזדהות והוא נותר דמות אהודה. נכון לעכשיו, “בית הדרקון” עדיין לא הצליחה לייצר דמות כזו.

בקטנה:

  • סר ג’ייסון לאניסטר חוזר לעוד טעימה מהדוש הגדול ביותר בסדרה. הפעם, בברכת חתונה קצרצרה, הוא מספיק לספר בדיחת נשים למלך שכל פועלו כרגע הוא להמליך אישה בפעם הראשונה. דע את הקהל שלך, ג’ייסון.
  • בדוגמה הקלאסית ביותר ל”הרצחת וגם ירשת”, דיימון מתכנן את השתלטותו על רונסטון. לאט לאט דיימון משתלט על עוד ועוד איזורים, ונשאר לראות האם הדרך שלו לכתר היא פשוט לכבוש את כל היבשת.
  • ליידי ליאנה ולריון חוזרת, ונראה כי הקפיצות בזמן ביגרו אותה יותר מכולם. הילדה שראינו לראשונה בדייט הקרינג’י עם וייסריז בפרק 2 היא עכשיו נערה, ונראה כי היא הבינה לחלוטין למה ייעדו אותה הוריה. עיניה נשואות לארמון, והיא מתחילה לפלח את דרכה לשם דרך הגברים. אם לא השיגה את המלך – האם דיימון הוא הדרך שלה לפסגה?


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים