ביקורת סרט: לוחמת – היסטוריה מפתיעה (ללא ספוילרים)

מתוך מתוך “לוחמת” (באדיבות א.ד. מטלון ופורום פילם)

אני אוהב סרטי דרמה היסטורים. אני חושב שלהנגיש את ההיסטוריה דרך חוויה קולנועית מלמד אותנו על העולם שהיה פה לפנינו – על החוזקות שלו, אבל בעיקר החסרונות שלו.

כששמעתי בפעם הראשונה על הסרט “לוחמת” (The Woman King) בכלל לא ידעתי שהוא בהשראת סיפור אמיתי. הדבר היחיד שראיתי זה את ויולה דיוויס (“יחידת המתאבדים”) בתפקיד הראשי, וכנראה הכי קשוח בו אי פעם ראיתי אותה, ואזכיר כי מדובר באותה ויולה דיוויס ששיחקה את אמנדה וולר – אחת הדמויות הכי אימתניות ביקום של די סי – אז זה אומר הרבה.

כשיצאתי מהסרט רציתי לדעת עוד על התקופה והסיפור שהסרט מגולל, ואז נתקלתי בהמון תגובות חריפות שטוענות שהסרט לא מדויק היסטורית בשום צורה, אבל זה לא אומר שהוא לא סרט טוב.

לוחמת – העלילה

הסרט “לוחמת” מספר את סיפורו של צבא לוחמות אפריקאיות מממלכת דהומיי – ממלכה שפעלה בין המאה ה-16 למאה ה-18.

הוא מתרכז בסיפורה של נניסקה (דיוויס), גנרלית בצבא הלוחמות, שאחרי שחרור של נשים שנחטפו על ידי שבט עבדים בשם אויו צריכה להתמודד עם מגויסות חדשות ממבצע השחרור, כמו גם עם העובדה שהאויו לא נשארו חייבים ומתכננים מלחמת נקם בממלכת דהומיי.

אפוס היסטורי אולד-סקול

“לוחמת” הוא בראש ובראשונה אפוס היסטורי. הוא מצטרף לסרטים כמו “גלדיאטור” ו”לב אמיץ” ועושה את זה בצורה מדוייקת – הוא בנוי בצורה טובה, יש בו אקשן מצויין, נופים מרהיבים, בניית עולם שנראה שהוקפד בו כל פרט וסיפור אפי על קבוצת לוחמות שנותנת בראש.

על פניו זה נראה כמו סרט העצמה נשית שחורה שמצליח גם לשרת את המטרה הזאת, וגם לפנות לקהל יותר רחב שיכול ליהנות מהסרט ואולי אפילו ללמוד ממנו קצת על ההיסטוריה של אפריקה.

החלוקה של הסרט היא מאוד ברורה, הוא נבנה לאט לאט ומכיר לנו את העולם בו הסרט מתרחש – תחילת המאה ה-18, תקופה בהיסטוריה האנושית בה סחר בעבדים היה מותר, והיו מי שביקשו לשנות את הנתיב ההיסטורי המחריד הזה ולהילחם בעבדות.

עם זאת, הסרט מראה לנו שבכולם יש פגמים, וכך גם מלך דהומיי החדש, גאזו (בגילומו של ג’ון בויגה, “מלחמת הכוכבים”) בעצמו סוחר בעבדים על מנת לשמור על אמידות הממלכה שלו. זה סרט שאין בו באמת טובים ורעים, יש בו רעים ויש רעים יותר.

אחד הדברים הראשונים שחשבתי עליהם כשראיתי את הסרט זה כמה קבוצת הלוחמות מזכירה את הדורה מילאג’ה, צבא הנשים הלוחם של וואקנדה מהיקום של מארוול. באופן לא מפתיע, זה לא נעשה במקרה, מכיוון שהאמזונות של דהומיי היוו לא מעט השראה ליצירת הדורה מילאג’ה.

מתוך
מתוך “לוחמת” (באדיבות א.ד. מטלון ופורום פילם)

תצוגת משחק משובחת

הסרט ברובו מתרכז בנניסקה ובמסע שלה כגנרלית של קבוצת הלוחמות. דיוויס נותנת בסרט תצוגת משחק שאני בכנות חושב שיתכן והיא תהיה מועמדת לאוסקר עליו. היא מצליחה להיות כל-כך קשוחה ואימתנית, אבל בו זמנית גם פגיעה ומעוררת אמפתיה.

בנוסף לויולה דיוויס משחקות גם בסרט לשאנה לינץ’ (“קפטן מארוול”), שילה אטים (שהיה לה תפקיד קצר ב”דוקטור סטריינג’ וממדי הטירוף”) וטוסו מבדו, שככל שאני יודע זה התפקיד הקולנועי הראשון שלה.

כולן כולל כולן מציגות תצוגת משחק באמת טובה, כשהנקודה החלשה של הסרט – לפחות לדעתי, הוא בויגה, שכמעט ולא עושה כלום בסרט ובקלות היה יכול לא להיות בו וזה לא היה משנה הרבה את העלילה.

הבעיה עם הסרט היא לא הסרט עצמו, כי “לוחמת” מרגיש שלם ומושלם כסיפור שהוא. הבעיה היא שבעקבות הסרט צצו תגובות חריפות שטוענות שהדרך שבה הסרט מציג את קבוצת הלוחמות היא לא נכונה, ושהן אומנם היו קבוצת לוחמות חסרת פחד, אבל הן לא היו הטובות בסיפור הזה, אלא קבוצה של לוחמות שבעצמה סחרה בעבדים ורצחה בברוטאליות את האנשים שלא התאימו לה, גם מתוכה.

מתוך
מתוך “לוחמת” (באדיבות א.ד. מטלון ופורום פילם)

השורה התחתונה – מה חשבנו על “לוחמת”?

מצד אחד, אני יכול להבין את האנשים שמפריע להם חוסר הדיוק ההיסטורי של הסרט. מצד שני, הסרט כתוב כ”בהשראת אירועים אמיתיים”, משמע שהוא לא מבקש להציג את ההיסטוריה כפי שהיא, אלא להציג בפנינו סיפור שיגרום לנו לרצות ולחקור את ההיסטוריה עליו הוא מבוסס.

ואם זו באמת המטרה של הסרט – הוא לחלוטין השיג את המטרה שלו בעיניי. הוא סרט אפי על העצמה נשית שחורה שמצליח לדבר לכולם, וזה מה שהופך אותו,בעיניי לאחד הסרטים היותר טובים שראיתי השנה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים