גאדג’טי מסקר: +Xiaomi Robot Vacuum X10 – שואב, שוטף ומתנקה אוטומטית

שואב שוטף Xiaomi Vacuum X10 Plus (צילום: רונן מנדזיצקי) שואב שוטף Xiaomi Vacuum X10 Plus (צילום: רונן מנדזיצקי)

שואבי אבק רובוטיים הם כבר לא רק כלים לשאיבת אבק שמסתובבים בבית ומנקים במקומנו, ובתקופה האחרונה הפכו למכונות חכמות יותר שיכולות גם לשטוף את הרצפות ואחר כך לרוקן את האבק והמים המלוכלכים באופן אוטומטי לתוך מיכלים יעודיים.

השואב-שוטף +Robot Vacuum X10 של שיאומי הוא אחד האחרונים שעשו דרכם לישראל, ובמחיר לא נמוך שנע סביב כ-4,000 ש”ח תוכלו לקבל שואב אבק עם תכונות ניקוי חכמות ושוטף רצפות שתוכלו להפעיל מרחוק מבלי צורך למלא אותו במים או לרוקן את האבק באופן ידני לעיתים תכופות.

מפרט טכני +Xiaomi Robot Vacuum X10

  • עוצמת שאיבה של 4000Pa
  • מערכת מיפוי S-Cross AI עם חיישני ניווט בלייזר (LDS), זיהוי אובייקטים והימנעות ממכשולים
  • שקית פסולת חד פעמית בנפח 2.5 ליטר (לאיסוף עד 60 מיכלי אבק)
  • סוללת 5200mAh – עד 120 דקות
  • מיכלים למילוי וריקון מים
שואב שוטף Xiaomi Vacuum X10 Plus (צילום: רונן מנדזיצקי)
שואב שוטף Xiaomi Vacuum X10 Plus (צילום: רונן מנדזיצקי)

שואב ושוטף (חצי) חכם

בשנותי הרבות כמנקה מדופלם (או יותר נכון אחד שיודע ללחוץ על כפתור בטלפון כדי לשלוח את הרובוט לנקות) נתקלתי בלא מעט רובוטים שואבים שמתיימרים לבצע את פעולת הניקיון באופן חכם.

עם מגוון חיישנים, מצלמות וכלי תוכנה שמאפשרים לנו לבצע את הניקיון במגוון דרכים, למדתי שיש רובוטים שואבים שעושים את זה יותר ופחות טוב, אבל אוכל לומר שהקונצנזוס הכללי מבחינתי הוא שכל שואב רובוטי שניסיתי יודע להתמצא היטב בבית, למפות אותו ולעשות את מה שהוא נועד לעשות.

כך גם עם השואב הרובוטי החדש של שיאומי. הוא יודע לעשות את העבודה, ממפה את הבית במהירות ובדיוק גבוה, מאפשר לשרטט את החדרים בבית באופן מדויק יותר דרך האפליקציה, ואם זה ממש עושה לכם את זה, אפשר גם בתצוגה תלת ממדית.

פעולת השאיבה היא הבסיסית ביותר במוצר כמו זה ועל כן שמחתי על כך שהרובוט של שיאומי מנקה היטב את האבק גם ליד המשקופים ומספק עוצמה נוספת כשהוא עולה על השטיח דרך זיהוי אוטומטי. רמת הניקיון של האבק גבוהה ולא מצאתי שאריות כמעט כלל במעבר נוסף עם שואב מוט אלחוטי (Dyson \ Roborock) לאחר המעבר של הרובוט.

בדומה לשואבים רובוטים אחרים כיום, גם כאן ניתן למצוא מברשת הבנויה בחלקה מפסי גומי ובחלקה ממברשות “שיער” רגילות. ואמנם לא מצאתי במקרה זה שיערות שהתלפפו סביב המברשת, אך לאור החוויה עם שואבים בעלי מברשת דומה בעבר, זה כנראה יותר עניין של מזל במקרה זה, ובמיוחד אם יש לכם כלבים או חתולים, שווה לקחת בחשבון כי יהיה עליכם לנקות מעת לעת את המברשת משיערות.

השואב מגיע עם מערכת ניווט S-Cross, אותה מייעדת שיאומי לניווט ברחבי הבית והימנעות ממכשולים, בהם רהיטים, כבלי חשמל, גרביים, כפכפים, מאווררים, משטח שקילה רצפתי, כסאות בר, נעלי ספורט ועוד. הוא לא הראשון להציע מערכת שמאפשרת להימנע ממכשולים, גם לא הראשון של שיאומי לעשות את זה, אבל הוא עדיין לא עושה זאת מספיק טוב.

שואב שוטף Xiaomi Vacuum X10 Plus (צילום: רונן מנדזיצקי)
שואב שוטף Xiaomi Vacuum X10 Plus (צילום: רונן מנדזיצקי)

את השטיחים הוא מצליח לצלוח בהצלחה ובזמן שניסיתי את מצב השטיפה הרובוט זיהה בהצלחה את המעבר מרצפה או פרקט לשטיח, הפסיק את סיבוב המטליות הרטובות והפעיל את השאיבה בעוצמה גבוהה יותר כדי לנקות את השטיח.

אבל, וזה מבחינתי אבל די גדול בהתחשב בהצהרות של שיאומי, הוא לא מבצע עבודת זיהוי מכשולים טובה במיוחד. אם אני מוצא נעליים שהשארתי ליד הדלת מופיעות מרחק מה מהמקום בו הנחתי אותן, אם אני מוצא חוטי חשמל עבים כדקים זזים ממקומם יחד עם המפצל אליו הם מחוברים, והגרוע ביותר – היתקעות של השואב על חוטי חשמל ואף ניתוק של מטליות הניקוי בגלל היתקלות בחוטי חשמל, הרי שזיהוי המכשולים כשל בעבודתו.

החלק השני במשוואה הוא השטיפה, כאן מציידת שיאומי את ה-+Robot Vacuum X10 בזוג מטליות המסתובבות במהירות כדי לבצע קרצוף של הרצפה או הפרקט.

שואב שוטף Xiaomi Vacuum X10 Plus (צילום: רונן מנדזיצקי)
שואב שוטף Xiaomi Vacuum X10 Plus (צילום: רונן מנדזיצקי)

בשיאומי מתייחסים לנושא צירוף חומרי ניקוי לשטיפה ומציינים כי אין בכך צורך, שכן לפיה השואב-שוטף ינקה כל מה שצריך גם בלי זה, אבל אין ספק שתוספת מינמלית של ריח הייתה נחמדה כאן, רק כדי שנרגיש שהבית נקי כשניכנס אליו אחרי תהליך הניקיון.

את עבודת הקרצוף עושה השואב-שוטף כמצופה והלכלוך שמצטבר על הרצפה מנוקה היטב. כמו בשואב ה-Deebot X1 Omni שבדקתי לפניו, גם כאן קיימת אפשרות זיהוי אוטומטית של מרקם שטיחים, כך שבהגעה לשטיח השואב יפסיק את פעולת הסיבוב המהיר של המטליות הרטובות ופשוט ישאב את השטיח.

בשיאומי מבטיחים לנצל את הגלגלים הגבוהים כדי להרים את המטליות מעל השטיח, אבל בפועל זה לא מספיק, וכפי שניתן לראות בתמונה מטה, הן עדיין נוגעות בו. יש לציין כי למרות שהמטליות נוגעות בשטיח, לא חוויתי בעיה בתנועת השואב עליו כשהמטליות מחוברות וכי כמות הנוזלים עליהן לא הרטיבה את השטיח בכל מקרה.

שואב שיאומי עולה על שטיח

חיסרון נוסף שמצאתי הוא בטיפול של השואב-שוטף במשקופים בזמן פעולתו על מצב רטוב. בעוד שאבק מנוקה היטב בעזרת המברשת הצידית של הרובוט, מטליות השטיפה ממוקמות בחלקו האחורי, מה שמצד אחד מאפשר לבצע פעולה משולבת של שאיבה ומיד לאחר מכן שטיפה\קרצוף, אך מהצד השני לא מאפשר לו לקרצף כלל ליד המשקופים.

שואב שיאומי לא מקרצף משקופים

ריקון אוטומטי וניקיון

שואב האבק הרובוטי +Xiaomi Robot Vacuum X10 מגיע בתור פתרון משולב הכולל תחנת טעינה המשמשת גם לריקון וניקוי עצמי של הרובוט. תחנת העגינה מספקת אפשרות לריקון ומילוי אוטומטי של מיכל המים הנקיים והמלוכלכים בשואב, יחד עם ניקוי השואב עצמו בסיום הניקוי של הרצפות בבית.

בכל פעולה הכוללת שטיפה, שואב הרובוט באופן אוטומטי מים נקיים מתוך המיכל הגדול הממוקם בתוך תחנת הטעינה, אליה יחזור כל עת שיידרשו מים נוספים להשלמת תהליך ניקוי הרצפות בבית, כאשר המים המלוכלכים ירוקנו מהשואב למיכל המתאים בתחנת הטעינה.

הצורך במילוי או ריקון של המיכלים בתחנת הטעינה תלוי בשימוש שלכם ברובוט, כשניתן להגדיר את כמות השימוש במים בכל מעבר שלו בבית. מצאתי שבשימוש בכמות הגבוהה ביותר של הנוזלים בזמן הניקוי היה עלי למלא את מיכל המים הנקיים בכל כשניים עד שלושה מעברים בממוצע, כאשר שימוש במצב בינוני הספיק ל-3 עד 4 מעברים.

שואב שוטף Xiaomi Vacuum X10 Plus (צילום: רונן מנדזיצקי)
שואב שוטף Xiaomi Vacuum X10 Plus (צילום: רונן מנדזיצקי)

עם סיום פעולת השטיפה יחזור הרובוט לעמדת הטעינה שלו, ולאחר ריקון מיכל המים המלוכלכים ושטיפת המטליות יעבור למצב ייבוש של המטליות. בפועל לא הצלחתי למצוא ערך רב בפונקציה הזו. המטליות אכן יבשות יותר אחרי כמה שעות, אבל עדיין לחות, מה שגורם לאי הבנה האם הן התייבשו קצת בגלל תהליך הייבוש בעמדת הטעינה או פשוט כי עברו כמה שעות?

פעולות הריקון האוטומטיות של הרובוט בהחלט חוסכות את עבודת הניקוי שלו, אך אין זה אומר שלא תידרשו לנקות. את מיכל המים המלוכלכים יש לרוקן כל עת שהוא מתמלא, והרובוט אף יתריע בפניכם דרך האפליקציה ודרך הערות קוליות כל עת שיש לרוקן את מיכל המים המלוכלכים או למלא את מיכל המים הנקיים.

ובכל זאת, יש לנקות בצורה יסודית יותר את מיכל המים המלוכלכים מעת לעת, כדי שלא יצבור לכלוך בדפנות שיוביל לסירחון. הניקוי לא מסובך, ומספיקה שטיפה בזרם מים קצת חזק יותר כדי להסיר את הלכלוך מהדפנות.

החלק המעצבן יותר הוא ניקוי תחנת הטעינה עצמה. במקום בו ממוקם השואב לצרכי טעינה וריקון מצטבר לא מעט לכלוך בתהליך ניקוי המטליות הממוקמות בתחתית השואב-שוטף, מה שידרוש מעבר עם מטלית רטובה לניקוי מעת לעת. את הלכלוך לא היה קשה לי להסיר, אך מאחר שהוא מצטבר בחלק התחתון של השואב, מעט מאתגר להגיע אליו.

את שקית האבק אין צורך לרוקן, את זו יש להחליף כל עת בה היא מלאה, כשיחד עם השואב הגיעו באריזה זוג שקיות כאלה, אחת לשימוש בעמדת הטעינה של השואב ואחת להחלפה במידת הצורך.

שואב שוטף Xiaomi Vacuum X10 Plus (צילום: רונן מנדזיצקי)
שואב שוטף Xiaomi Vacuum X10 Plus (צילום: רונן מנדזיצקי)

האפליקציה

בשיאומי מספקים אפליקציה שמצד אחד מספקת את כל הכלים להפעלה ומעקב אחר פעולת שואבי האבק, אך מצד השני אינה מספקת יציבות ומוצגת בבלגן די גדול.

הפעולות הבסיסיות באפליקציה לא קשות להבנה, ודרך תפריט אחד תוכלו להגדיר את כל ההגדרות לפעולת השאיבה והשטיפה. במסך הראשי תוכלו לצפות במפה שנוצרת לאחר המעבר הראשון של השואב בבית, ותחתיה הגדרות לעוצמת השאיבה וכמות המים.

דרך המפה תוכלו לבחור גם ניקוי של חדרים ספציפיים שהגדרתם, כך שלא בכל פעולה של השואב יידרש מעבר על כל החדרים בבית.

בעוד שהפעולות היומיומיות פשוטות להפעלה דרך האפליקציה, פעולות מורכבות יותר דורשות ניווט בתפריטים לא מובנים וללא אחידות בתמיכה בשפה העברית, את זו מצאתי עובדת בטלפונים מסוימים ובאחרים לא (למה?).

הפרעה נוספת מגיעה מצד התראות מרובות שמגיעות דרך האפליקציה ובצורה קולית מהשואב. את אלה ניתן לכבות דרך האפליקציה, אך גם שם תתקלו בתפריטים עם יותר מידי אפשרויות, מצב להגדרת שקט בשעות מסוימות שמופיע בכלל בתפריט נפרד, ובסה”כ בלגן שלם במידה ואתם רוצים לנסות ולעשות קצת מעבר לרק לשלוח את השואב לפעולה שלו באופן שוטף.

השורה התחתונה

במחיר שנע סביב 4,000 ש”ח לא מדובר בשואב-שוטף זול, אך מול כמה שואבים שמציעים את התכונות שלו דרך עמדת הטעינה המאפשרת ריקון אוטומטי כמו ה-Deebot X1 Omni או ה-Roborock S7 MaxV Ultra, דווקא מדובר במחיר נמוך יותר.

את הפעולות להן נועד מבצע ה-Xiaomi Robot Vacuum X10 Plus היטב. הוא מצליח לשאוב אבק בעוצמה חזקה על גבי הרצפה, הפרקט והשטיחים, עושה עבודה די טובה בהימנעות מהתלפפות של שיער סביב המברשת הראשית שלו ומבצע עבודת קרצוף עם מים (ללא סבון או חומרים) שמשאירה את הרצפה נקייה, אם כי לא ליד המשקופים.

בעוד שהמיפוי של הבית מבוצע בצורה טובה מאוד, ישנם גם כמה חלקים בהם החלק ה”חכם” בשואב-שוטף אינו מצליח לספק את הביצועים אותם ציפינו לקבל, בעיקר כשמדובר בזיהוי עצמים על הרצפה והימנעות מהן. מצאנו שהוא נתקל בנעליים ומזיז אותן ברחבי הבית, לא מזהה היטב חוטי חשמל, גם כשמדובר בחוטים עבים יותר ולעיתים מטפס על דברים שהוא לא צריך לטפס עליהם, כמו מד משקל, ונתקע.

מחיר: 4,149 ש”ח (הנחה נוספת עם קוד קופון GadgetyKSP)

לחצו כאן לעמוד המוצר ב-KSP


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים