ביקורת סדרה: Extrapolations – הנושא הכי חם בטלוויזיה

מתוך "Extrapolations" (באדיבות +Apple TV) מתוך “Extrapolations” (באדיבות +Apple TV)

משבר האקלים התוקף אותנו ללא ספק מעסיק את תעשיית הקולנוע והטלוויזיה, שמרגישה את הצורך להשתמש בבמה העצומה שלה כדי לכוון את הזרקור לבעיה הקריטית ביותר של זמננו. בעוד שהטמפרטורות עולות נראה כי הנושא הופך לדבר הכי חם בהוליווד ויצירות העוסקות בו גוררות את מיטב שחקני התעשייה שכמהים להראות שהם נמצאים בצד הנכון של ההיסטוריה.

אחרי הסרט עטור הכוכבים “אל תסתכלו למעלה, מגיעה הסדרה החדשה “Extrapolations” של אפל tv פלוס, המביאה עימה רשימה אפילו יותר ארוכה של שחקנים שמקווים להפנות את תשומת ליבנו למה שהאנושות מעוללת לכדור הארץ.

Extrapolations – העלילה

הסדרה מתחילה בתל אביב, בשנת 2037, כאשר העיר שלנו מארחת את ועידת האקלים החשובה ביותר בעולם העתידני. האירוע מזניק את כל התרחשויות הסדרה, שעשרת פרקיה מתפרשים על גבי יותר מ-30 שנה. במהלך הועידה נערכת הצבעה שתאפשר למנהיגי העולם להעלות את סף הטמפרטורות בכדור הארץ בשתי מעלות.

בעיני המפגינים, הציבור ומיטב המדענים, מדובר בהחלטה שעלולה לגזור את גורל העולם. אך זו החלטה שטומנת בתוכה גם הקלה מיידית, שכן העלאת הטמפרטורות תאפשר למנכ”ל התאגיד הגדול בעולם לספק מים ואמצעים למדינות הזקוקות להם.

אחרי ההצבעה, הסדרה לוקחת אותנו למסע שמראה לנו את ההשלכות של הועידה והעולם שממשיך להתחמם ולגרור אסונות אך גם חידושים טכנולוגיים. הסדרה מספרת סיפור אישי בכל פרק על המדענים, הפוליטיקאים, האקטיביסטים והאנשים הפשוטים שמנסים לשרוד בעולם שהולך ונחרב.

לא בדיוק אנתולוגיה

הפורמט שבחרה הסדרה היא סוג חדש ומעניין של אנתולוגיה. בניגוד לסדרות כמו “מראה שחורה” ו“אהבה, מוות ורובוטים” בהן כל פרק הוא עולם אחר לחלוטין, כאן מדובר בעלילה שמתמקדת בסיפור שונה בכל פעם, אך כזה שמרכיבה סיפור מתמשך.

הפרק הראשון של הסדרה מציג לנו שלל דמויות שהקשר ביניהן אינו ברור. במקומות שונים בעולם, אנו נחשפים למספר רב של אנשים שעוקבים בשקיקה אחר ההצבעה שנערכת בתל אביב. בהמשך, חלק מהדמויות יחזרו כאשר נתמקד בסיפורם האישי לאורך השנים.

הבחירה בפורמט הזה בעצם יוצרת פרק ראשון בעייתי במיוחד. הבכורה מוכיחה כמבולבלת ומבולגנת, ולא ברור מדוע הסיפורים השונים מתקיימים זה לצד זה. קשה מאוד לעקוב אחר העלילות השונות, והחוט המקשר ביניהן רופף למדי.

החל מהפרק השני, הסדרה מתמקמת בפורמט האמיתי שלה – אנתולוגיה מהוקצעת שמספרת סיפורים קטנים ואישיים, אך בעלי השלכות גורליות לעולמנו. הקצב מאט והפרקים הופכים מרגשים ומלאי לב וחוכמה.

למעשה, הפרק השני, בכיכובה של מריל סטריפ, הוא המוצלח ביותר בעונה והיה יכול להיות סרט זוכה אוסקר בפני עצמו. הצפייה בו רק מדגישה את הבחירה התמוהה לפתוח את הסדרה עם פרק מבולבל ועמוס, אך בהחלט שווה לדבוק בה ולהגיע לעיקר.

מתוך
מתוך “Extrapolations” (באדיבות +Apple TV)

גאונות שנוטה למטיפנות

לאורך העונה ברורה ההשקעה של אפל בסדרה. כל פרק לוקח אותנו למדינה אחרת, בשנה אחרת המציגה עולם שלא מפסיק להשתנות לרעה. מהצפות בלתי פוסקות במיאמי לבצורת בהודו. מהיכחדות הנמרים ועד לעטיפת העולם כולו בכיפת מגן ביולוגית.

הסדרה מרגישה יקרה ויוקרתית, ואל כל זה נוספים אינספור שמות מרשימים ביניהם אדוארד נורטון, קיט הרינגטון, מריון קוטיאר, טובי מגווייר, פורסט וויטיקר, דיוויד שווימר, דויד דיגס, הת’ר גראהם, קארי ראסל, מורי בארטלטדיאן ליין ועוד ועוד. כל אלו הופכים את הסדרה לאירוע טלוויזיוני שמרגיש מונומנטלי.

אך היוקרה הזו מגיעה עם מחיר שאינו רק כלכלי. כסדרה שעוסקת כולה במשבר האקלים, קשה מאוד שלא לצפות בה ולראות שורה של כוכבים שמטיפים לפעולה מאנשים פשוטים שאינם באמת יכולים לשנות הרבה. “Extrapolations” בהחלט נופלת למקום המטיפני מדי, בעיקר ככל שהיא מתקדמת.

מתוך
מתוך “Extrapolations” (באדיבות +Apple TV)

הפרקים הראשונים עובדים היטב, ומספרים סיפורים אמוציונליים ומקוריים שטרם ראינו על המסך. אך השליש האחרון של העונה, שגולש לעתיד רחוק יותר, מאבד את מה שהפך אותה לטובה ונהיה סוג של העתק “מראה שחורה”.

עם עלילות שמתרכזות יותר בהמצאות טכנולוגיות וסכנותיהן ופחות בדמויות מעניינות, הסדרה ללא ספק מאבדת את קסמה והמוסר שלה תופס מקום נכבד יותר, בצורה שמרחיקה את הצופה.

כמו לאדם מקיי, במאי “אל תסתכלו למעלה”, גם ליוצר הסדרה סקוט זי ברנס יש עניין מעט אובססיבי למשבר האקלים. ברנס גם הפיק את הסרט האולטימטיבי על הנושא, “אמת מטרידה” של אל גור. אך הצרה היא שנראה כי לשניים אין באמת הרבה חדש להגיד על הנושא מלבד להסב את תשומת ליבנו אליו.

זהו ללא ספק נושא חשוב וקריטי, אך כאשר דמויות בדיוניות מספרות לנו על כמה חשוב שהעולם יפעל ולאן נגיע בעתיד די קרוב אם לא יחול שינוי, התחושה היא שהיוצרים מזלזלים בקהל ומתנשאים מעליו. בשורה התחתונה, הקהל יודע טוב מאוד על סכנות המשבר ולא זקוק לסדרה שתסביר לו.

מתוך
מתוך “Extrapolations” (באדיבות +Apple TV)

השורה התחתונה – מה חשבנו על Extrapolations?

פרקי העונה שמשתמשים במשבר האקלים כדי לספר סיפורים מרגשים ואנושיים הם לא פחות מנפלאים. אך אלו שמתרכזים בהשלכות והסברים מוכיחים כחלשים ומעייפים. בכך, העונה הראשונה של Extrapolations, מספקת צפייה לא אחידה שנעה בין הדבר הכי טוב שתראו השנה בטלוויזיה לבין הדבר הכי מייגע.

המלצה אישית: הסדרה תעלה בשידור שבועי, אך חוסר האחידות בין הפרקים גורם לי להמליץ דווקא על המתנה לסיום העונה וצפייה בבינג’. העלילה המתמשכת זועקת לצפייה רציפה וקשה להפסיק אחרי פרק בודד. כחווית צפייה ארוכה, מה שטוב בעונה בהחלט גובר על הרע.

שלושת הפרקים הראשונים של הסדרה יעלו באפל tv פלוס ב-17 במרץ.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים