מטא בוחנת יצירה של רשת חברתית טקסטואלית שתתחרה בטוויטר

שלט 'מטא' חדש במטה פייסבוק (תמונה: Meta) שלט ‘מטא’ חדש במטה פייסבוק (תמונה: Meta)

מטא (Meta), ענקית הרשתות החברתיות המחזיקה בפייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, בוחנת אפשרות ליצור רשת חברתית טקסטואלית חדשה שתספק למשתמשים אלטרנטיבה לטוויטר וצפויה להיבנות בצורה מבוזרת, בדומה לפלטפורמת מסטודון, כך לפי הודעה רשמית חדשה של דוברת מטא.

בעוד שטוויטר לא נחשבת לאחת מהרשתות החברתיות הגדולות בשוק עם כ~556 מיליון משתמשים חודשיים פעילים, בהשוואה לכמעט 3 מיליארד משתמשי פייסבוק או 2 מיליארד משתמשי אינסטגרם, היא עדיין נחשבת לאחת מהרשתות המשפיעות ביותר ברשת, אך גם אחת מהרשתות הייחודיות בה לאור ההתמקדותה בעיקר בפרסומי טקסט קצרים של 280 תווים, אלא אם אתם משתמשי Twitter Blue.

מאז רכישתה של טוויטר על ידי אילון מאסק, הרשת החברתית סובלת מאוסף בעיות נרחב הכולל פיטורים המוניים של עובדים, נטישה של מפרסמים, ויותר מכך, נטישה של משתמשים המחפשים פתרונות אלטרנטיביים, דבר שהוביל לעליה בפופולריות של רשתות חברתיות אחרות, דוגמת פלטפורמת מסטודון (Mastodon), הבנויה בצורה פתוחה ומבוזרת, ואף יצירה של רשת בלוסקיי (Bluesky) המתחרה מבית היוצר של ג’ק דורסי, ממייסדי טוויטר.

הבלגן בטוויטר לא נעלם מעיניהן של חברות אחרות בשוק, בהן מטא, ששמה לב כי טוויטר “מדממת” וקיימת הזדמנות לענקית הרשתות החברתיות המחזיקה בפייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ להיכנס גם לתחום הרשתות החברתיות הטקסטואליות.

בהתייחסות רשמית, דוברת מטא מסרה כי (בתרגום חופשי לעברית):

אנו בוחנים יצירה של רשת חברתית מבוזרת ועצמאית לשיתוף עדכוני טקסט. אנו מאמינים שקיימת הזדמנות למרחב נפרד בו יוצרים ודמויות ציבוריות יוכלו לשתף עדכונים על תחומי העניין שלהם.

מתוך התייחסותה של החברה ניתן ללמוד כי מטא לא רק מתכננת ליצור פלטפורמה חברתית חדשה שתתחרה בטוויטר, אלא לאמץ את הגישה המבוזרת של מסטודון, שאינה נשענת על שרתים מרכזיים בהם היא משתמשת עבור הרשתות החברתיות האחרות שבבעלותה.

יצירה של רשת חברתית חדשה איננה דבר קל או פשוט, גם לחברות דוגמת מטא, אך השילוב בין המצב הנוכחי של טוויטר לאחר רכישתה על ידי מאסק, הפסדי הענק מהשקעות החברה במטאוורס והדיווחים החוזרים על בריחת המשתמשים הצעירים לרשתות חברתיות מתחרות מובילה את מטא לנסות וליצור פתרון אלטרנטיבי למשתמשי טוויטר, תוך כדי שהיא משתמשת במבנה המבוזר והפופולרי יותר כיום.

כל מה שנותר לעשות בשלב הנוכחי הוא לחכות ולראות האם מטא רק “בוחנת” יצירה של מתחרה לטוויטר, או שנזכה לראות יצירה של רשת חברתית נוספת בשבועות או בחודשים הקרובים.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים