ביקורת סרט: גראן טוריסמו – נשאר בהילוך ראשון

פוסטר "גראן טוריסמו" (תמונה: Sony Pictures, באדיבות פורום פילם) פוסטר “גראן טוריסמו” (תמונה: Sony Pictures, באדיבות פורום פילם)

לפני לא הרבה שנים סרטים המבוססים על משחקי מחשב היו נחשבים ללעג ולבדיחה, אבל בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר תוכן-מבוסס-משחקי-וידיאו שהוא לא רע, בין אם זה הסרטים של פרנצ’ייזים כמו “סוניק הקיפוד” ו”האחים סופר מריו” ועד סדרות כמו “האחרונים מבינינו“, נראה שהקללה של סוג התוכן הזה הוסרה.

גראן טוריסמו, אשר חולק את שמו עם משחק וידיאו באותו השם, הוא לצערי סרט ששייך יותר לקטגוריה הראשונה שהזכרתי, אבל יתכן שהוא בכלל לא צריך להיות בקטגוריית הסרטים שמבוססים על משחקי וידיאו, כי הוא גם לא בדיוק זה.

גראן טוריסמו – העלילה

הסרט, המבוסס על סיפורו האמיתי של יאן מרדנבורו, גיימר צעיר מאנגליה אשר משחק בזמנו הפנוי בסימולטור הנהיגה “גראן טוריסמו”. יום אחד יאן מקבל הזמנה להצטרף אל התוכנית הניסיונית של חברת ניסן לאמן את השחקנים הכי טובים בגראן טוריסמו להפוך לנהגי מירוצים אמיתיים.

לוקח המון זמן להתניע

יש סרטים שאחרי שרואים את הטריילר שלהם רואים את כל הסרט, או לפחות מבינים את הרעיון הכללי של הסרט. ואכן, אם צפיתם בטריילר שמצורף פה למעלה פחות או יותר ראיתם את הסרט.

הסיפור של מרדנבורו באמת מדהים, ובתור גיימר לראות אדם שמגשים את עצמו בתחום הגיימינג זה תמיד כיף, אבל זה לא מרגיש כמו סיפור שהייתי רוצה לראות בצורה מתוסרטת ועם שחקנים. הייתי מעדיף לראות סרט דוקו או לשמוע פודקאסט שמספר את הסיפור, כי זה מה שהוא בסופו של דבר, רק סיפור טוב.

אז איך ממלאים סרט של יותר משעתיים שכולו רק “סיפור טוב”? במריחה, המון מריחה, בניסיון לגרום לסרט להיות דרמטי ברגעים שאנחנו כבר יודעים שהכל יסתדר בהם בסוף, לא כי זה מבוסס על סיפור אמיתי, אלא כי עברה רק חצי שעה ויש עוד לפחות שעה וחצי של סרט.

מלבד העובדה שהסרט נמתח הרבה למעבר שהוא אמור להיות, הוא פשוט לא כתוב טוב. הוא רק מוכיח שהוא לא יותר מסיפור, כשרוב הדמויות ב”גראן טוריסמו” הן פשוט קריקטורות של אנשים אמיתיים, שכנראה באמת חוו את הסיפור הזה.

פוסטר
פוסטר “גראן טוריסמו” (תמונה: Sony Pictures, באדיבות פורום פילם)

בחירות מוזרות

את מרדנבורו משחק בסרט ארצ’י מדקוויי, שסך הכל עושה עבודה טובה בתפקיד טינאייג’ר שפתאום עולם שלם שהוא לא יודע שיכול להיפתח בפניו עושה את זה.

ולמרות שיש לו כמה בחירות תמוהות, סך הכל מדובר בסרט על בחור בגיל הנעורים, תקופה שבה כנראה לכולנו היו כמה בחירות שאנחנו מסתכלים עליהן היום כתמוהות.

את המאמן של מרדנבורו משחק דיוויד הארבור (“דברים מוזרים“), שעושה עבודה מעולה בתור דיוויד הארבור. באמת, כל דמות שלו כבר מתחילה להרגיש כמו אותה הדמות פשוט בתלבושת אחרת, אבל אני מאוד אוהב אותו אז אני לגמרי בסדר עם זה. תנו לי את דיוויד הארבור באותה דמות בכל סרט.

את ההורים של יאן משחקים דג’ימון הונסו (“שהאזאם“) וג’רי האליוול (ג’ינג’ר ספייס!), שעושים עבודה טובה גם כן כשהם נמצאים על המסך, וזה לא הרבה בכלל. אני לא יודע של מי הייתה הבחירה התסריטאית הזו ואם זה משהו שקרה באמת, אבל זה מרגיש כאילו ההורים של מרדנבורו שלחו אותו למסע שלו ומאז נעלמו עקבותיהם.

זו בחירה סופר תמוהה בעיקר לנוכח העובדה שיש בסרט רגעים שהבחירה הזו מרגישה ממש כמו הזנחה הורית כשהם לא נמצאים שם איתו.

חוץ מהתסריט, שלא באמת מחזיק סרט לבדו, יש לגראן טוריסמו כמה בחירות שבתור גיימר ובתור אדם שקצת מבין בתחום הרגשתי שהן מאוד לא כאלה שמתאימות לחברה כמו סוני, בתור החברה שמפיקה את הסרט וגם הבעלים של המשחק.

למשל העובדה שהסיפור האמיתי של מרדנבורו התרחש באזור 2011, והסרט מנסה ליצור את התחושה שאנחנו ב-2011, אבל עדיין פתאום הוא משחק בפלייסטיישן 4 פרו (מכשיר שיצא בשנת 2013), או שבחלק מסויים בסרט ניתן לראות שלט של פלייסטיישן 5 (מכשיר שיצא ב-2020).

זו כנראה נקודה מאוד מאוד קטנונית, אבל כשסוני עצמה היא החברה שאחראית על כל הסרט וישנה חוסר תשומת לב לפרטים ולתוצר שהוא בסופו של דבר כל כולו סוני, אז זה מציק.

פוסטר
פוסטר “גראן טוריסמו” (תמונה: Sony Pictures, באדיבות פורום פילם)

כשהוא כן מתניע, הוא טוב

לזכותו של “גראן טוריסמו” ייאמר שהמערכה השלישית שלו כן טובה. המירוצים נראים נהדר על מסך האיימקס, והם אפילו הרבה יותר מרגשים כשיודעים שרוב האפקטים והפעלולים בסרט נעשו בצורה פרקטית כשמרדנבורו האמיתי נשכר על ידי סוני להיות כפיל הפעלולים של הדמות שלו בסרט.

זו בסך הכל סגירת מעגל מאוד נחמדה, אבל מערכה שלישית טובה לא באמת מפצה על שתי מערכות מאוד סתמיות שהגיעו לפניה, בעיקר בהתחשב באורכו של הסרט (135 דקות).

השורה התחתונה – מה חשבנו על “גראן טוריסמו”

“גראן טוריסמו” מרגיש כמו פרסומת של שעתיים ורבע לסימולטור נהיגה שנראה באמת טוב, ובאמת גורם לי לרצות לתת צ’אנס למשחק. אבל לראות כמה מירוצים טובים באיימקס אחרי שעה וחצי של סיפור נחמד זה לא באמת משהו שהייתי עושה שוב מרצון.

“גראן טוריסמו” כנראה יזכר כסרט מאוד בינוני, אם בכלל מישהו יזכור אותו יומיים אחרי שהוא צפה בו, כי אני בעצמי כמעט ושכחתי.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים