ביקורת סרט: כוכב הקופים ממלכה חדשה – קופים אחרי בני האדם

כוכב הקופים: הממלכה (באדיבות 20th Century Studios) כוכב הקופים: הממלכה (באדיבות 20th Century Studios)

קצת כמו התורה האבולוציונית גם הפרנצ’ייז של “כוכב הקופים” התפתח והשתנה עם השנים. הספר שנכתב בשנת 1963 הפך לסרט בשנת 1968 ומשם נהיה סדרת סרטים, ואחריהם הגיע הרימייק ואז הריבוט שהפך לסדרת סרטים משל עצמו.

אך הרעיון המרכזי של הסדרה תמיד נותר זהה – איך נראה עולם שבו מאזן הכוחות בין הקופים לבני האדם השתנה והם אלה ששולטים על כדור הארץ.

על פניו “ממלכה חדשה” היה יכול להיות סרט נהדר אם המגרעות שלו לא היו כל-כך גדולות, אבל יכול להיות שהוא עדיין שווה צפייה למרות הכל.

כוכב הקופים: ממלכה חדשה – העלילה

“ממלכה חדשה” מתרחש כמה עשרות דורות אחרי אירועי טרילוגיית הסרטים הקודמת, בעולם פוסט אפוקליפטי שכבר נשלט על ידי שבטי קופים ומספר את סיפורו של נואה (אוון טיג), שימפנזה צעיר אשר שבט הקופים שלו נחטף על ידי השבט של פרוקסימוס סיזר (קווין דורנד).

נואה יוצא למסע להחזרת השבט שלו מלווה בשותפה לא צפויה – בת האנוש המסתורית שפגש סמוך לשבט שלו (פרייה אלן), נואה הולך להציל את השבט שלו ולגלות בדרך לא מעט על העבר של גזע הקופים השולט בכדור הארץ, דבר שיכול להשפיע רבות על העתיד שלו ושל הכוכב כולו.

נשר על קוף על סוס

בניגוד לסרטים הקודמים בסדרה, בהם היו לא מעט דמויות אנושיות וקומץ קופים שהתמקדו בהם, “ממלכה חדשה” מתרחש בעולם שבו כמעט אין בני אדם ומאוכלס בעיקר על ידי קופים, דבר שיוצר צורך בהמון אנימציה ממוחשבת ובקלות היה יכול להפיל את אמינות הסרט.

למרות כמה שוטים שנראים כאילו הם נעשו כלאחר יד, אני שמח לבשר שנקודת החוזקה של “ממלכה חדשה” היא באופן חד משמעי העבודה שנעשתה בו באנימציה ממוחשבת ובפרט לכידת התנועה שלו.

ולמרות שהמאסטר של לכידת התנועה אנדי סירקיס, שכבר חידד את העולם של לכידת התנועה לכדי אומנות, כבר לא משחק בסדרה (ספויילר לסרט מלפני 7 שנים), קצת כמו דמותו של סיזר הוא השאיר מורשת מפוארת וסדרת סרטים שהקופים בה לפעמים נראים יותר אנושיים מהאנשים עצמם.

אני חייב לציין כמה סצינות המערבות גורילות שפשוט ישבתי בהן באולם האיימקס עם פה פעור – זה היה פשוט ממתק לעיניים.

כוכב הקופים: הממלכה (באדיבות 20th Century Studios)
כוכב הקופים: הממלכה (באדיבות 20th Century Studios)

גם בניית העולם הויזואלית של “ממלכה חדשה” מהמם. נכון, הוא נראה שואב המון השראה מלא מעט יצירות פוסט אפוקליפטיות חדשות – בעיקר מהמשחקים The last of us, Horizon: zero dawn, וגם המשחק שחזר לכותרות לא מזמן בזכות סדרה באמאזון – Fallout, אבל יש משהו מסקרן בלראות עולם שמרפא את עצמו מכל הנזק התעשייתי שהאנושות של “כוכב הקופים” השאירה.

העולם של הסרט נראה כמו התפתחות טבעית מאוד בסדרה והוא גם נראה כמו נקודת זמן מאוד מעניינת שמתרחשת בין תקופת השמדת האנושות ל”כוכב הקופים” שמוצג בסרט המקורי משנת 68׳, למרות שהסדרה הנוכחית היא בגדר “ריבוט” וייתכן שהיא תספר את אירועי הסרט המקורי בדרך שונה.

יש קופים שמדברים אנגלית, אין אנשים שלא מתים

למרות שיכול היה להיות חוט מקשר נפלא בין סרטי הריבוט לסדרה המקורית, הבעיה העיקרית של “ממלכה חדשה” היא התסריט שלו.

תיאוריית “מסע הגיבור” של ג’וזף קמפבל מתארת מבנה עלילתי בו גיבור יוצא להרפתקה, מתמודד עם אתגרים, ומסיים את הסרט מלומד ועם השקפה חדשה על החיים.

“ממלכה חדשה” לוקח את מסע הגיבור ועושה אותו כמעט צעד אחר צעד, משהו שבאופן כללי אין לי יותר מידי בעיות איתו בדרך כלל. הבעיה היא שאורך הסרט הוא כשעתיים וחצי, מה שהופך את מסע הגיבור שלו למייגע, מעייף ומלא ברגעים ודמויות משנה שלחלוטין היו יכולים לקצץ אותם מהסרט, ואיתם משהו כמו 40 דקות ממנו.

יש סרטים שלוקחים את האורך שלהם ומנצלים אותו על מנת לספר סיפורים מורכבים ועמוקים (כמו למשל “חולית: חלק 2”, שמשתמש ב-167 הדקות שלו בדיוק מדהים). ובניגוד כמעט מוחלט לסרטים הקודמים בסדרה, שהציגו סיפורים בעלי קונפליקטים מורכבים, “ממלכה חדשה” מספר סיפור כל כך פשוט וגנרי שכבר ראינו כל-כך הרבה פעמים שהוא מרגיש כאילו הוא נמרח לנצח.

כוכב הקופים: הממלכה (באדיבות 20th Century Studios)
כוכב הקופים: הממלכה (באדיבות 20th Century Studios)

השורה התחתונה – מה חשבנו על כוכב הקופים: ממלכה חדשה?

למרות האפקטים המרשימים, בניית העולם שנותנת מבט לעתיד שעוד לא ראינו בריבוט של סדרת כוכב הקופים ודמות אחת בשם ראקה שעושה בעיני את כל הסרט, “ממלכה חדשה” נמתח קצת יותר מידי עם תסריט שהיה יכול להיות הרבה יותר מורכב. אני לא חושב שיש יותר מידי טעם לראות אותו בקולנוע, אולי בבית עם הפסקה באמצע ובתקווה שהסרט הבא בסדרה יהיה טוב יותר.

שירות לציבור: אין לסרט סצינה אחרי הכתוביות, אלא קטע סאונד שנראה כמו ניסיון ליצור עניין להמשך הסדרה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים