מחנה החדשנות השנתי של תעשייה אווירית – עובדים למען המחר

hadshanut-01כנס החדשנות והיזמות של התעשייה האווירית הוא תוצרו הסופי של פרויקט יצירתי ומאתגר, שהתקיים השנה בפעם הרביעית ברציפות. במסגרת הפרויקט מוזמנים 150 מעובדי החברה להציע רעיונות חדשניים, מלהיבים ומקוריים בכנס שאורכו שלושה ימים. אלה שנבחרו ליטול חלק בכנס, מהנדסים, מתכנתים, מעצבים (ואפילו פרמדיקית אחת), עושים דרך ארוכה מאד מרגע מילוי טופס ההרשמה ועד הגעתם למלון נחשולים, בו מתקיים האירוע החגיגי מאז שנתו הראשונה.

הכנס, המחנה, או פשוט – חדשנות”א, נמשך אמנם רק שלושה ימים, אך העובדים הנבחרים פועלים רבות לבניית הרעיונות החדשניים שהועלו על ידם מספר חודשים קודם לכן. כל אחד מהמשתתפים בכנס יכול ומוזמן להציע רעיון לפרויקט החדשני, עם או בלי קשר למקצועו האישי. הרעיון לפרויקט יכול להיות מוצר חדש שיכול לשנות את האנושות, מוצר פרקטי שיקל על חיי היום-יום או כזה שיתרום לעבודה. ברגע שהרעיון עובר את האישור הראשוני, מוזמנים העובדים להצטרף לבנייתו. שיתוף הפעולה והיזמות בין העובדים בקבוצות יבוא לידי ביטוי במהלך חודשים ארוכים ועל חשבון זמנם הפנוי בלבד.

מכירים את צוות העבודה ויוצאים לדרך החדשנות”א…

פגישה ראשונה. כאן, במפעל אלתא באשדוד, הכל מתחיל. לאחר אקט רישום קצר ופורמאלי, אני מבחין בשני עובדים הנמצאים בליבה של שיחה נלהבת, תוך שאני מתקרב ומנסה להאזין לשיחה. האחד מציג רעיון לפרויקט והשני מקשיב וחושב, כמעט שניתן לראות את גלגלי השיניים מסתובבים במרץ ומחשבים את היתכנות הפרויקט, זמן העבודה הדרוש לביצועו וסיכונים שעשויים להתעורר לאורך הדרך.

בינתיים ניתן להבחין בקבוצות נוספות המתקבצות להן באולם המרכזי, כשהוגה רעיון הפרויקט במרכזן מעביר פיטץ’ (Pitch – נאום קצר בשפת הסטארטפיסטים) כדי לשווק עצמו ולזהות משקיעים פוטנציאלים, בעלי הניסיון והמקצוע הנדרשים לפרויקט. אני עובר מקבוצה לקבוצה, שומע נחשף למגוון רעיונות, חלקם חדשניים, חלקם מיועדים להרים את הוואי המחנה וחלקם… חלומות ורודים. אבל זה לא אומר שלא ניתן להבאים למימוש.

לאחר המיט-אפ (Meetup) הראשוני, ניגשנו לסשן הרצאות והסברים על האירוע ובסיומו יצאנו אל האוויר הפתוח והשולחנות העגולים. מסביב לכל שולחן מתיישבים הנוכחים לפרק זמן קצר של עשר דקות לשם הצגת הפרויקט. מרגע זה מתחיל תהליך של מספר חודשים, הכולל את גיבוש הפרויקט והקבוצות, אישורו הכלכלי (וכמובן) הבטיחותי, יציאה לרכש ובנייתו.

אני התחברתי לשלושה עובדים ממפעלים שונים. החלטנו שמטרתנו היא להרים (תרתי משמע) את הוואי המחנה. נייצר “שלט פורח” העשוי ממטריצת בלוני הליום שבכל אחד מהם נורת לד הנשלטת על ידי בקר מרכזי – ארדואינו. השלט אמור להתרומם לאוויר באמצעות בלוני ההליום (ומספר בלוני ענק נוספים שיסייעו לחישובי התיאוריה). הבקר שעל השלט יחובר בתשדורת רדיו לבקר אחר הנמצא על הקרקע, זה שישלוט על הכיתוב. בתוך הקבוצה התחלקנו לשניים: צד אלקטרוני-תוכנתי וצד מכאני. אנוכי, יחד עם חברי לפרויקט, עבדנו לילות וסופי שבוע שלמים על חיבור הרכיבים האלקטרוניים, כתיבת התוכנה ואיתור תקלות אפשריות בה (תפקוד תקין של צד זה השגנו רק ברגעים האחרונים שלפני פתיחת המחנה).

הגענו למחנה….

hadshanut-02

שילוב מנצח של הניתוק ממשימות היום-יום, מזג האוויר המושלם שקיבלנו, הקרבה לים, האווירה הפתוחה והחומר האנושי, הוא שעטף אותנו באווירה הסוחפת. המחנה מתקיים בפעם הרביעית במתכונת “אי כנס” או “כנס הפוך” (Unconference), כלומר, התכנים לא ידועים מראש וכל אחד מהמשתתפים מגיע עם הרצאה משלו ומשבצה בלו”ז המחנה. צורה זו מאפשרת יותר עניין, גיוון ויכולות הפצה של רעיונות חדשים.

אנחנו מתקבצים לשיחת פתיחה באוהל המרכזי לרקע הים. שיחה קצרה ו”גונג” נשמע – המחנה מתחיל. מזג האוויר החם ממיס אמנם את הקרח אבל אנחנו רוצים לפתוח “חזק”, לכן אנחנו פותחים בפעילות לשבירתו – מסאז’ קבוצתי, סיפורים אישיים והצגתם התיאטרלית – נוצר חיבור ראשוני. בינתיים, ברחבה המרכזית, מתמלאת במהירות טבלת הפעילויות. כל אחד מציע מכישוריו, אם זה מבוא לתכנות באנדרואיד, בניית מגנטים מעיסת נייר או סדנת צילום. במקביל ולאורך כל המחנה נפגשות קבוצות הפרויקטים לסגירות אחרונות של הפרויקט.

למעט מספר מצומצם של פעילויות שעל כולם להיות נוכחים בהן, כל אחד קובע לעצמו לו”ז אישי שנע בין עבודה על הפרויקט, הרצאות והתפננות על הערסל. בערב היום הראשון כולנו נפגשים במטרה למצוא פתרון יצירתי לבעיה של מוצר באחד ממפעלי התעשייה האווירית. הבעיה מוצגת ומוסברת ולאחר מכן נזרקים שלל רעיונות לאוויר, כמעין סיעור מוחות שיפתח כיוונים יצירתיים וחדשים להמשך פיתוח. אחרי שעברנו את הרגעים הרציניים, עולה המופע המרכזי, להקת המחנה. החוויה, האווירה והתחושה עולים רמה, על כל עובד בתעשייה לשאוף להגיע לחדשנות”א.

הפרויקטים

אחת המטרות, בדרך למטרה הראשית, היא בניית הפרויקט. מספר עובדים ממפעלים שונים נפגשים במשך מספר חודשים כדי להפוך את הרעיון למציאות. הפרויקטים מגוונים מאוד, חלקם שמים את הדגש העיקרי על חדשנות (או שילוב חדשני), חלקם משפרים חוויה קיימת וחלקם תורמים להווי המחנה. להלן חלק קטן מהפרויקטים שהוצגו במחנה:

1. קורקי בייב – “גם תאומים יתקבלו בברכה”

המוטיבציה: כוח עזר לאמהות בדחיפת העגלה (בעיקר באזורים הרריים).

אופן הבניה ופעולתו: חיבור עגלת תינוק לקורקינט חשמלי, כשהפעלתו מתבצעת מכידון העגלה. כמובן שניתן לפרק את העגלה והקורקינט כך שניתן יהיה להכניסם לבאגז’ או להעלותם הביתה.

hadshanut-03

2. מדפסת שמש – “לשרוף בסטייל”

המוטיבציה: הדפסה וצריבה על עץ באמצעות אנרגיית השמש.

אופן הבניה ופעולתה: המדפסת מחולקת לשתי קומות. בקומה העליונה “זכוכית מגדלת ענקית” שהוכנה מניילון אשר נמתח בין צלעות הקונסטרוקציה ומולא במים (כך בעצם יצרו עדשה מרכזת). בקומה התחתונה, הוצבה עדשה מרכזת קטנה יותר לימים בהם השמש מספיק חזקה ומעורבותה של עדשת המים הגדולה לא נדרשת. כדי להזיז את לוח העץ חוברו שני מנועים המאפשרים תזוזה דו-מימדית. על כל התזמורת ניצח מיקרו בקר – ארדואינו.

hadshanut-06

 3. מצלמת חכה – “חווית דייג דור 3.5”

המוטיבציה: שיפור חווית הדייג והתראה על דגים מתקרבים.

אופן הבניה ופעולתה: חכה סטנדרטית עליה מותקנת מצלמה בצמוד לקרס. המצלמה מחוברת לטאבלט או לסמארטפון הנמצא בקצה החכה ועליו מופיעה תמונת המצב מתחת למים. במקרה שדג מתקרב הדייג מקבל התראה ויזואלית וקולית.

hadshanut-04

4. גלגל ללא אוויר – “תשכחו מהפאנצ’רים”

המוטיבציה: המצאת הגלגל מחדש ללא שימוש באוויר.

אופן הבניה ופעולתה: יוצר הגלגל לקח פטנט שאביו רשם לפני עשרות שנים ויצר אותו. הגלגל בנוי מצינור גדול המקנה את רדיוס הגלגל ומצינורות קטנים המקנים לו את חוזקו. הרעיון הוא שבעת נסיעה מהירה החיכוך קטן, וכשנדרש לעצור – החיכוך גדל משמעותית ומרחק העצירה קטן ב-30%.

hadshanut-07

5. דחליל אוטונומי – “גם ציפורים עקשניות יחשבו פעמיים”

המוטיבציה: דחליל היודע להתמודד עם מזיקים עקשנים.

אופן הבניה ופעולתה: על כתף הדחליל מותקנת מצלמת רשת. המצלמה מחוברת למחשב ותוכנה שיודעים לזהות תזוזה. במקרה והחיה מגיעה ולא נרתעת מהדחליל הוא מתחיל בתזוזת הכתפיים ונעימת רקע של “הטוב הרע והמכוער”. אם זה עדיין לא מספיק, הדחליל מזהה זאת ומעביר להילוך גבוה, בנוסף לתזוזה והפעלת סאונד, הוא שולח טיל צעצוע (עשוי ספוג) ולא משאיר הרבה ברירות.

hadshanut-05

סיכום

המחנה הגיע ליומו האחרון להצגת הפרויקטים. הכרוז עולה לבמה וקורא לפרויקט הראשון לעלות ולהציג. הסבר קצר, שקט בקהל, לחיצה על ON, הוא זז, יורה – וגם פוגע. מחיאות כפיים מציפות את הרחבה ושריקות עידוד נשמעות מכיוון היציע. והנה עולה הפרויקט השני, וכך עברנו מפרויקט לפרויקט עם טעם של עוד.

מחנה החדשנות של התעשייה האווירית נמנה עם מספר מחנות חדשנות ויזמות התופסים חלק בגופים שונים, בעיקר בטחוניים, במדינת ישראל. התעשייה האווירית משקיעה רבות בפרויקט המפתח ומחדד את עובדיה בשלל תכונות חשובות לתחום עיסוקה המגוון שבו כל רעיון, ניצוץ והברקה יכולים לעשות פלאים למוצריה, לכלכלתה וכמובן לביטחון מדינת ישראל.

זהו. המחנה הסתיים, עכשיו כל שנותר הוא להתחיל לחשוב על רעיונות לשנה הבאה…


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים