לקראת ההשקה הרשמית: כל מה שצריך לדעת על iOS 9

ביום רביעי, ה-16 בספטמבר, תחל אפל לשלוח למשתמשי האייפון, האייפד והאייפוד טאצ’ את עדכון מערכת ההפעלה בגרסת iOS 9, אותה הציגה לראשונה בכנס המפתחים WWDC בחודש יוני האחרון. מערכת ההפעלה החדשה תגיע באופן מובנה במכשירי האייפון 6S והאייפון 6S פלוס וטאבלטי האייפד פרו והאייפד מיני 4.

כמו כן, תהיה iOS 9 זמינה להורדה כעדכון ללא עלות עבור בעלי המכשירים הבאים:

iPhone 4S iPhone 5 iPhone 5S
iPhone 5C iPhone 6 iPhone 6 Plus
iPad Air iPad Air 2 iPad 2
iPad 3 iPad 4 iPad mini 2
iPad mini 3 iPod touch 5th iPod 6ouch 6th

מכשירים תומכים ב-iOS 9

העדכון למערכת ההפעלה iOS 9 יהיה זמין עבור המכשירים התומכים דרך עדכון מהאוויר (OTA) ישירות מהמכשיר, כאשר במהלך הימים הקרובים צפויה אפל להציג הודעה בדבר זמינות העדכון דרך תפריט ההגדרות. במידה ואינכם רוצים להמתין להודעה מצידה של אפל, תוכלו לגשת לאפליקציית ההגדרות במכשיר, דרכה תוכלו לבצע את העדכון דרך תפריט “כללי” (General) > “עדכוני תוכנה”. (Software Updates). את העדכון ניתן לבצע גם דרך אפליקציית אייטיונס במחשב האישי לאחר חיבור האייפון, האייפד או האייפוד טאצ’ התומכים במערכת ההפעלה החדשה.

iOS-9-Guide-Update

חשוב לזכור! טרם ביצוע עדכון למערכת ההפעלה מומלץ לבצע גיבוי מלא למכשיר דרך iCloud או באמצעות אפשרות הגיבוי המלא באפליקציית אייטיונס במחשב.

מה חדש ב-iOS 9?

מרבית המשתמשים במכשיריה של אפל שהתקינו את מערכות ההפעלה iOS 7 או iOS 8 יתקשו להבחין בשינויים שערכה החברה עם הצגתה של iOS 9. בצד הויזואלי לא בוצע מהפך, אולם בכמה מקומות תוכלו להבחין בשינויים בכל זאת. עיקר השינוי הוא מתחת למכסה המנוע, כאשר לאחר שימוש של מספר חודשים במערכת ההפעלה החדשה, נוכל לקבוע כי היא נעה טוב יותר על גבי מכשיריה השונים של החברה, החל מה-iPhone 4S וכלה ב-iPhone 6.

את בעיית גודל קבצי מערכת ההפעלה החדשה שגרמה לרבים להימנע מעדכון לגרסה החדשה בשל חוסר שטח אחסון פנוי במכשיר מנסה אפל לפתור עם iOS 9 על-ידי הצגת קבצים בנפח מצומצם של 1.3GB, זאת לעומת מספר גיגות אותם דרשה בגרסה הקודמת של מערכת ההפעלה.

תמיכה מלאה בעברית

השינוי המהותי ביותר ב-iOS 9 עבורנו בישראל הינו הוספת תמיכה מלאה ליישור מימין לשמאל למכשירים בשפה העברית והערבית. בבחירת שפה המיושרת מימין לשמאל יתהפך ממשק המשתמש לחלוטין, ויוצג בסדר הפוך לזה בו הורגלנו להשתמש עד כה.

כעת, במקום לגלול את המסך שמאלה כדי לעבור בין עמודי האפליקציות במסך הבית, תתבקשו לגלול את המסך ימינה, כאשר סדר האייקונים על-גבי המסך יוחלף גם הוא ויוצג כמראה לסידור האייקונים הקיים. הסידור ודרך העבודה החדשה דורשים הסתגלות לא קטנה, אולם לאחר תקופת שימוש ממושכת כבר הספקנו לשכוח את דרך הסידור הקודם.

ios9-hebrew-gadgetycoil

כדי לבצע את המעבר לממשק המיושר מימין לשמאל במכשירים עליהם מותקנת מערכת ההפעלה iOS 9, יש לגשת לאפליקציית ההגדרות, ותחת תפריט “כללי” (General) לאתר את הגדרות ה”שפה ואזור” (Region & Language) ובשפת האייפון המופיעה בראש עמוד ההגדרות יש לבחור את השפה הרצויה (עברית או ערבית). לאחר אישור בחירת השפה יבצע המכשיר אתחול.

שינויים בממשק המשתמש

עם iOS 9 ביצעה אפל מספר שינויים בממשק המשתמש בהם תוכלו להבחין. מסך החיפוש במכשיר עדיין זמין על-ידי גרירת האצבע מלמעלה כלפי מטה במסך הבית, אולם במכשירים מסויימים (לא קיים ב-iPhone 4S) תוכלו למצוא את תפריט החיפוש גם לצידו של מסך הבית הראשון (מימינו כאשר המכשיר מוגדר לשפה הראשית עברית ומשמאלו בשפה בהגדרת המכשיר לשפה האנגלית).

בתפריטי החיפוש החדשים תוכלו לראות המלצות על אנשי קשר איתם יצרתם לאחרונה קשר ועל אפליקציות בהן השתמשתם לאחרונה. הדבר יעזור לגשת מהר יותר לאפליקציות ולאנשי קשר מבלי להתחיל בחיפושן במכשיר.

iOS-9-Suggestions-Search-Menu1

שינוי נוסף בו תבחינו בממשק המשתמש מגיע דרך תפריט האפליקציות האחרונות שהיו בשימוש, אליו ניתן להגיע על-ידי הקשה כפולה על-גבי כפתור הבית במכשיר. אפל שומרת על תצוגת הכרטיסיות הגדולות שהציגה ב-iOS 8, אולם זו תופסת כעת את המסך כולו. האייקונים של האפליקציות כבר לא יופיעו בה עם העדכון ל-iOS 9 ולא תמצאו שם את קיצורי הדרך לאנשי הקשר.

iOS-9-Double-Tap-Menu

חזרה מהירה לאפליקציה קודמת

ב-iOS 9 הוסיפה אפל אפשרות חזרה מהירה לאפליקציה האחרונה בה נעשה שימוש. במכשירי ה-iPhone 6S וה-iPhone 6S Plus פונקציה זו מאפשרת לנוע בין חלונות האפליקציות האחרונות מבלי לפתוח את תפריט האפליקציות הרצות ברקע, אולם במכשירים הותיקים יותר (אייפון 6 ומטה) התומכים במערכת ההפעלה החדשה תתאפשר האופציה רק במידה וביצעתם מעבר בין אפליקציות ולא בכל מצב.

פעולת החזרה לאחור נועדה לעזור במקרים בהם עברתם בין אפליקציות דרך התראה שהתקבלה או לאחר לחיצה על קישור המוביל לשימוש באפליקציה צד שלישי. אם, לדוגמה, קיבלתם קישור מחבר בוואטסאפ, אשר לחיצה עליו הובילה אתכם לדפדפן הספארי, תופיע בראש העמוד כתובית המציעה לכם לחזור בחזרה לוואטסאפ. דוגמה נוספת: אם שוטטתם באתר גאדג’טי בדפדפן והופיעה מולכם הודעה מתפרצת על מייל חדש, תוכלו לראות את הכתובית המציעה לכם לחזור לדפדפן במידה ובחרתם לעבור לצפיה באפליקציית המייל.

iOS-9-back-button

מרכז העדכונים

מרכז העדכונים (Notifications Center) מקבל גם הוא שינויים קלים ב-iOS 9. כעת תוכלו להציג את רשימת העדכונים לפי סדר כרונולוגי או ידני ועם אפשרות הגדרה נוספת גם להצגת העדכונים עבור כל אפליקציה בנפרד או לחלופין בהצגת העדכונים לפי זמן, זו תאפשר הצגתם לפי ימים במקום לפי אפליקציות.

ios-9-notification-center

סוללה

ניהול חיי הסוללה מקבל מספר עדכונים ב-iOS 9, כאשר אפל הוסיפה אפשרויות נוספות לצפיה בנתונים אודות אפליקציות זוללות סוללה ומצב חיסכון חדש, שיעזור לכם לשמור על חיי הסוללה כאשר זו עומדת להתרוקן.

מצב “סוללה חלשה” ניתן להגדרה באמצעות אפליקציית ההגדרות דרך תפריט “סוללה”. הפעלת מצב זה תפחית את הביצועים עד שתבצעו טעינה מלאה למכשיר (או שתכבו מצב חיסכון זה). בזמן פעולתו, יופחתו פעולות הרצות ברקע כמו בדיקת דואר אלקטרוני ועדכון יישומים ברקע, אולם לא הובחנה ירידה בביצועי אפליקציות הרצות באופן פעיל במכשיר – כלומר, בזמן משחק לא הורגשה האטה בביצועי המשחק כתוצאה מהפעלת מצב החיסכון.

iOS-9-low-battery

את מצב החיסכון בסוללה תוכלו להפעיל באופן ידני דרך הגדרות המכשיר, אולם כאשר תתרוקן הסוללה לרמה של 20%, תופיע על גבי מסך האייפון התראה המבקשת מכם להפעיל את האפשרות החדשה. מצב “סוללה חלשה” יבוטל באופן אוטומטי לאחר טעינה מלאה של המכשיר.

מעקב אחר השימוש בחיי הסוללה מופיע כעת עבור 24 השעות האחרונות ו-5 הימים האחרונים כפי שהיה בעבר, אולם כעת תוכלו לראות גם את זמן השימוש בפועל של כל אפליקציה, הן כשהיא פועלת ברקע והן כשהיא פעילה על גבי המסך.

iOS-9-Battery

תמונות וצילום

אפליקציית התמונות במכשירים עליהם מותקנת מערכת ההפעלה iOS 9 מקבלת עוד קצת סדר דרך מספר ספריות תמונות אוטומטיות שיופיעו בה כעת. הספריות שיופיעו כעת באפליקציית התמונות המובנית תחת תפריט האלבומים כוללות:

  • כל התמונות
  • מועדפים (ניתן לסמן לב על כל תמונה בגלריה להוספה למועדפים)
  • תמונות עצמיות (שצולמו דרך המצלמה הקדמית במכשיר)
  • תמונות פנורמה (שצולמו דרך מצב פנורמה במצלמה)
  • סרטים
  • הילוך איטי
  • קיטועי זמן
  • פרצי תמונות
  • צילומי מסך
  • נמחקו לאחרונה (תמונות שנמחקו וניתנות לשחזור)

בזמן צפיה בתמונות בגלריה, תוכלו להבחין כי בתחתית המסך מופיע כעת תפריט לשיטוט מהיר בין התמונות הקיימות בכל אלבום.

iOS-9-Photos

דרך תפריט הגדרות התמונות והמצלמה במכשיר תוכלו כעת לבחור את אופן צילום הוידאו. ניתן כעת לבחור בין צילום וידאו ב-HD 720P ב-30 פריימים לשניה ובין Full HD 1080P ב-30 או ב-60 פריימים לשניה (במכשירי אייפון 6S ו-6S פלוס ישנה אפשרות לצילום וידאו ב-4k). צילום בהילוך איטי ניתן להגדרה בין 120 ו-240 פריימים לשניה.

בזמן צילום וידאו דרך אפליקציית המצלמה המובנית של אפל מאפשרת iOS 9 להפעיל או לכבות את פעולת התאורה באמצעות פלאש באופן ידני, ממש כפי שהדבר התאפשר עד כה בצילום תמונות דרך המכשיר.

עדכונים נוספים

  • אפליקציית ההגדרות – מציגה כעת מבנה שטוח יותר, כאשר תפריטים נוספים מגיעים למסך הבית כמו: סוללה, ארנק ו-News. בנוסף, תוכלו למצוא כעת בראש חלון אפליקציית ההגדרות אפשרות לחיפוש הגדרות מהיר.
  • אפליקציית iCloud Drive – אפשרות השמירה של קבצים לשירותי הענן של אפל הייתה קיימת בעבר, אך עם iOS 9 מציגה החברה גם אפליקציה ייעודית לשיטוט בין הקבצים הקיימים ב-iCloud.
  • שינויים בדפדפן ספארי – כעת ניתן להגדיר סוג פונט וצבע רקע עבור תצוגת הקריאה בדפדפן, ובנוסף, ניתן לבצע חיפוש טקסט בתוך דף דרך תפריט השיתוף הנשלף מתחתית העמוד. דרך תפריט נשלף זה ניתן גם להציג גרסה מלאה של דפי אינטרנט במקום גרסה מותאמת למובייל.
  • אבטחה – קוד הגישה הזמין להפעלה לשם הגנה על המכשיר מקבל אפשרות להגדרת 6 ספרות, זאת בנוסף להגדרת 4 ספרות או קוד אלפאנומרי שהיו קיימים עד כה.
  • אפליקציית מייל – עם iOS 9 ניתן לשלוח דרך אפליקציית הדואר האלקטרוני המובנית כל סוג קובץ. נגיעה ארוכה על גבי גוף המייל תציג תפריט המאפשר בחירה בין שילוב תמונות וסרטים או קבצים אותם תמשכו מה-iCloud או משירותי אחסון אחרים כמו דרופבוקס, גוגל דרייב או OneDrive.

השינויים באייפד

iPad-iOs-9

טאבלטי האייפד מקבלים מספר שינויים עם הצגתה של iOS 9, אלו לא יופיעו במכשירי האייפון.

ריבוי משימות

ריבוי משימות היה חסר במכשיר בעל מסך כה גדול כמו טאבלט האייפד, ועם iOS 9 מציגה אפל מספר אפשרויות לריבוי משימות. לא כל הפונקציות קיימות בדגמי האייפד התומכים במערכת ההפעלה החדשה, כאשר רק ה-iPad Air 2, ה-iPad Mini 4 וה-iPad Pro יספקו תמיכה בריבוי המשימות המלא, המאפשר עבודה בשני חלונות במקביל בו זמנית.

SlideOver – פונקציה זו זמינה בטאבלטים מדגמי ה-iPad Air ומעלה ועבור ה-iPad Mini 2 ומעלה בלבד. היא מאפשרת שליפת חלון שיופיע על גבי שליש ממסך האייפד ויציג חלונות לשם ביצוע פעולות מהירות כמו ביצוע שיחות, בדיקת הודעות וגלישה באינטרנט. בזמן שמוצגת חלונית ה-SlideOver, לא תוכלו להמשיך ולעשות שימוש במקביל בחלון האפליקציה הפתוח ברקע, אולם זה ימשיך לרוץ ברקע ולא תיעצר פעולתו.

הפעלת ה-SlideOver מתאפשרת על-ידי גרירת אצבע מצידו של המסך פנימה.

Split View – מצב זה מאפשר ריבוי משימות אמיתי ומציג שתי אפליקציות הפועלות במקביל בזמן אמת. אפשרות ה-Split View זמינה במכשירי האייפד אייר 2, האייפד מיני 4 והאייפד פרו, ומתאפשרת על ידי הפעלת מצב SlideOver ולאחר מכן דרך גרירת החלון הפתוח על שליש מהמסך לכיוון המרכז. במצב זה ניתן לעבוד במקביל על שתי אפליקציות ובמקרים מסוימים אף לגרור ביניהן מידע (למשל, קישור מהדפדפן לאפליקציית הודעות).

Apple-WWDC-2015-iOS-9-Multitasking-side-by-side

תמונה בתוך תמונה – מצב זה מאפשר להמשיך ולנגן וידאו בחלון קטן הצף על גבי המסך בזמן שתבצעו פעולות אחרות ברקע. האפשרות זמינה במכשירי ה-iPad Air ומעלה, ה-iPad Mini 2 ומעלה ובאייפד פרו.

iOS9-Flying-Video

מקלדת האייפד

המקלדת באייפד גם היא מקבלת מספר שדרוגים נחוצים עם iOS 9. כעת תוכלו לנוע במהירות בטקסט המופיע על גבי המסך על ידי גרירת שתי אצבעות, כאשר סימון טקסט מתבצע על ידי החזקת שתי אצבעות בו זמנית על המסך למשך כשניה ולאחר מכן הנעתן על גבי המסך.

במקלדת האייפד תוכלו לראות כעת גם קיצורי דרך שיעזרו בעריכת טקסטים, בהם מצב חזרה לאחור, כפתור הדבק, סימון טקסט כמשימה, הגדרות כותרת, פסקה ורשימות, הוספת תמונה ווידאו או הוספת ציור חופשי (דרך אפליקציית הפתקים). באפליקציית Pages תוכלו למצוא הגדרות נוספות כמו הדגשת טקסט, הגדרות גודל פונט, יישור טקסט ועוד.

התקנת iOS 9 על גבי iPhone 4S

התקנת גרסאות מערכות הפעלה חדשות על גבי מכשירים ותיקים תמיד מביאות עימן חשש. רבים מכם ציינו בעבר, ובעיקר עם הגעתה של iOS 7, כי לאחר התקנת הגרסה החדשה של מערכת ההפעלה חוויתם בעיות איטיות במכשירי האייפון הותיקים. גרסת iOS 9 תומכת במגוון רחב של מכשירים, החל מהאייפון 4S וכלה באייפון 6S, אולם לא כל מכשיר יעבוד באופן דומה עם מערכת ההפעלה החדשה.

בעוד לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי כיצד תעבוד מערכת ההפעלה iOS 9 על גבי כל מכשיר ומכשיר, החלטנו השנה לקחת את נושא המכשירים הותיקים ברצינות ולבדוק כיצד עובדת iOS 9 על גבי מכשיר iPhone 4S.

אייפון 4S עם iOS 9 (צילום: גאדג'טי)
אייפון 4S עם iOS 9 (צילום: גאדג’טי)

באפל הבטיחו כי נושא התמיכה לאחור קיבל התייחסות רצינית ב-iOS 9 ולאחר שימוש ממושך במכשיר עם מערכת ההפעלה החדשה ניתן לראות כי ההבטחה אכן מתקיימת. כדי להגיע להישג דאגה אפל להסיר חלק מהתוספות הנוצצות החדשות שיופיעו במערכת ההפעלה במכשירים החדשים יותר, כאשר בהחלט ניתן להרגיש את השיפור בפעולת המכשיר באופן שוטף.

מושלם זה לא

בהשוואה לשימוש ב-iPhone 4S על גבי iOS 8 לא חווינו בירידת ביצועים, אולם עדיין לא מדובר בחווית שימוש חלקה על המכשיר עם iOS 9 בהשוואה למכשיר האייפון 6. בעת הרצת אפליקציות ומשחקים המוגדרים כתומכים במכשיר, לא חווינו בעיות של האטה או תקיעת המכשיר, אולם בעיות אלו צצו שוב ושוב בממשק המשתמש והתבטאו באיטיות קלה במעבר בין אפליקציות ובשליפת תפריטים במכשיר (כמו מרכז העדכונים, חיפוש ה-Spotlight וחלון מרכז הבקרה הנשלף מתחתית המסך.

האם כדאי לי לשדרג?

העדכון למערכת ההפעלה iOS 9 מציג שיפורים מספקים מתחת למכסה המנוע, וניתן להבחין בשינויים לטובה אל מול החוויה ב-iOS 8. המערכת החדשה מרגישה זריזה יותר במקומות מסוימים, אך עדיין איטית באחרים, כאשר פונקציות מסוימות לא הגיעו וגם לא יגיעו לאייפון 4S. לא חווינו חסרונות מהותיים בשימוש בגרסת מערכת ההפעלה החדשה, כך שלא נמצאה סיבה אמיתית לחשוש מהעדכון.

אם יש לכם סבלנות, תמיד כדאי להמתין מעט ולשמוע תגובות נוספות מטעם משתמשים נוספים שהתקינו את מערכת ההפעלה על גבי המכשיר טרם תקבלו החלטה סופית לגבי העדכון.

[interaction id=”55f826c4cfb503701d4655a4″]


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים