שולחנות עגולים: נדאלה, פייג’ וסנדברג מוזמנים לשיחה עם טראמפ, מי לא יבוא?

דונלד ג'. טראמפ דונלד ג’. טראמפ (קרדיט: Gage Skidmore via Wikimedia Commons)

ראשי חברות הטכנולוגיה הגדולות של עמק הסיליקון צפויים להיפגש עם נשיא ארה”ב המיועד, דונלד טראמפ. בפגישה שאירגן היזם הנודע פיטר ת’יל, ידונו הצדדים בעתיד תעשיית ההייטק.

בין אלו שהוזמנו: טים קוק מאפל, סאטיה נאדלה ממיקרוסופט, לארי פייג’ ואריק שמידט מגוגל, שריל סנדברג מפייסבוק, והמנכ”לים של אינטל, IBM, אורקל וסיסקו. כמו כן ביקש להצטרף היזם אילון מאסק, שכל פעילותיו תלויות בממשל: טסלה נהנית מסובסידיות על רכבים ירוקים ו-SpaceX בחוזי שיגור של הפנטגון.

הפגישה צפויה להיות קצת כבדה. רובם המוחלט של אותם מובילי הענף לא רצו את טראמפ בבית הלבן והבהירו זאת היטב. שריל סנדבג תמכה פומבית בהילרי קלינטון, טים קוק גייס כספים עבורה. פיטר ת’יל היה היחידי מבין המובילים ואחד מהמעטים בעמק הסיליקון שהעז להביע תמיכה בדונלד טראמפ ואף תרם מיליוני דולרים לקמפיין שלו.

על הפרק

מטרות הפגישה לא פורסמו אבל די ברור על מה טראמפ הולך לדבר עם אותם ראשי הענף: הנושא הראשון שיעלה על השולחן הוא יצירת עוד משרות בארה”ב, אחד המסרים המרכזיים במסע הבחירות של טראמפ. מי שיחטוף את עיקר האש הוא טים קוק. טראמפ מאוד מעוניין שאפל תייצר את המקבוקים ומוצרים אחרים בתוך ארה”ב. הוא רוצה לשנות את נטיית חברות ההייטק לשלוח משרות ייצור וטיפול בשרשרת האספקה לחו”ל.

הנושאים האחרים שחשובים לצדדים ללבן: ערימות המזומנים שיושבים לחברות ההייטק מחוץ ארה”ב, רק מחכים להזדמנות לחזור הביתה ולתת את חלקם לרשות המס. מדיניות הגירת עובדי הייטק “זולים” מחו”ל לארה”ב, נייטרליות הרשת והגבלים עסקיים.

ישנו קונפליקט גדול מאוד בין טראמפ למובילי הטכנולוגיה. מצד אחד רבים מסכימים שעדיף לתת למגזר ההייטק את החופש לפעול לבד ללא פיקוח. מנגד, חברות הטכנולוגיה צברו כל הרבה השפעה על חיינו שהן ומנהיגיהן הפכו למעין אלים. לכל החלטה שלהם יש השלכות אדירות על האדם והחברה. יתכן שהגישה העסקית והנכונות לנהל מו”מ תקרב בין הצדדים.

מי יחסר

כאמור, ראשי החברות הם המעסיקים הגדולים של הענף. אבל יש אחד משמעותי שיחסר בשולחן העגול מחר: ג’ף בזוס. זה פשוט יהיה מוזר מדי והוא הביא זאת על עצמו. בעוד שאחרים תמכו או גייסו כסף עבור הילרי, בזוס חצה כמה קווים נוספים.

זוכרים שג’ף בזוס קנה את עיתון הוושינגטון פוסט תמורת 250 מיליון דולר מבלי לנהל כל מו”מ? רבים שאלו אז את עצמם למה. בראיון שנתן במארס השנה אמר כי הוא מאמין ש”אנחנו צריכים מוסדות שיש להם את ההכשרה, היכולת והמומחיות לגלות דברים. זה חשוב כשאנחנו בוחרים נשיא, צריך לבחון את האנשים האלו ולנסות להבין אותם“.

אמר ועשה: בין אם מדובר על דאגה אמיתית לשלום הציבור או סתם כסות חוקית ומוסרית לצבא של חוקרים פרטיים, בוקר אחד גילה טראמפ שבזוס נתן הוראה לחלק גדול מהעיתונאים שלו לחפש חומר על המועמד לנשיאות. טראמפ טען שבזוס מנצל את חופש העיתונות כדי לפגוע בסיכויו להיבחר, לא מתוך דאגה לאמריקה אלא מתוך דאגה לאמזון.

טראמפ טוען שלאמזון יש בעיה מאוד גדולה של הפרות הגבלים עסקיים בגלל שאמזון דומיננטית בכל כך הרבה תחומי מסחר. לטענתו, בזוס קנה את הוושינטון פוסט תמורת “חופן בוטנים” (בזוס הוא האדם החמישי הכי עשיר בעולם) ומנצל אותו לשימושים פוליטיים-מסחריים כדי לחסוך לאמזון במיסים ולמנוע חקירת הגבלים עסקיים. לא פלא שבזוס לא מתכוון להגיע לפגישה מחר, אם בכלל הוזמן אליה.

בתקופת כהונתו של אובמה נהנו חברות הטכנולוגיה מחופש מוחלט שבעקבות כמה עמדות שנויות במחלוקת הוביל גם לביקורת רבה. עכשיו יגלו בעמק הסיליקון שהנשיא הבא מעוניין לשנות את מצב הדברים  ויתכן שיהיה עליהם להתפשר.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים