גיבורות העל שלא שמעתם עליהן, אבל בקרוב אולי עוד תשמעו (חלק 2 – DC)

באטוומן (תמונה: DC Comics) באטוומן (תמונה: DC Comics)

לפני שבוע הצגנו מספר גיבורות מארוול (Marvel), חלקן מוכרות יותר וחלקן פחות, אך כולן דמויות בולטות בעולם הקומיקס. השבוע נבקר את עולם הגיבורות של DC. חלק מהגיבורות שנציג מוכרות בשם, אך הרקע שלהן לא בהכרח ידוע, וחלקן לא מוכרות בכלל מחוץ לעולם הקומיקס, אך יכול מאד שנתקלם בהן למרות זאת.

באטוומן – גם נשים עשירות יודעות לקנות גאדג’טים

קת’רין “קייט” קיין (Katherine “Kate” Kane) גדלה על ברכיו של אביה, קולונל ואיש צבא מנוסה. לאחר שאמה ואחותה התאומה נרצחו לנגד עיניה ביום הולדתה ה-12, קייט החליטה שהיא לא תיתן לאי צדק שכזה לעבור בשתיקה. היא הלכה בדרכו של אביה ובחרה בקריירה צבאית, אך בעקבות מערכת יחסים לסבית עם צוערת היא נדרשה להפסיק את הקשר או לנשור מהאקדמיה הצבאית. קייט בחרה ללכת עם ליבה, ובכך הסתיימה הקריירה הצבאית הקצרה שלה.

קייט עברה לגותהאם (Gotham), עירו של באטמן, במטרה ללמוד בקולג’ ולהנות מחיי הלילה הסוערים. באחד מהלילות שלה בגותהאם עבריין ניסה לשדוד אותה. הנסיון הצבאי שלה אפשר לה להביס ולנטרל אותו בקלות, עוד לפני שבאטמן הגיע. כאשר היא ראתה את איש העטלף היא החליטה שגם היא תלחם בפשע, כמוהו, והתחילה להתאמן יחד עם אביה, שסיפק לה ציוד צבאי מתקדם, ולבסוף הכין בשבילה חליפת עטלף ייחודית משלה. כך נולדה באטוומן (Batwoman).

גרסה זאת של קת’רין קיין הופיעה לראשונה ב-2006, אך היא לא הייתה באטוומן הראשונה, וגם לא קת’רין קיין הראשונה. קת’רין “קאת’י” קיין הופיעה כדמות משנית ב-1956. היא נכתבה, כך אומרים, כדמות שהייתה אמורה להיות בקשר רומנטי עם באטמן, בעקבות ספר פופולרי על תרבות הקומיקס, שהאשים את באטמן כדמות ש”מדרדרת” נערים להומוסקסואליות. ב-1964 קאת’י נעלמה כבר מהקומיקס, וב-1985 נקבע שלמעשה היא מעולם לא הייתה קיימת.

באטוומן (תמונה: DC Comics)
באטוומן (תמונה: DC Comics)

ביין קאת’י קיין הראשונה לקייט קיין העכשווית אין שום קשר, מעבר לשם ולתואר “באטוומן” שהן חלקו. למרבה האירוניה, בעוד שקאת’י נוצרה כדמות שמטרתה הייתה להפריך כל קשר בין באטמן לבין ייצוגי להט”ב בקומיקס, קייט נכתבה כדמות לסבית מלכתחילה, דמות מרכזית וחשובה עם סדרת קומיקס משלה.

פאוור גירל – המשפחה המוזרה של סופרמן

את סופרגירל (Supergirl) כולנו מכירים. גם אם לא מוכר לנו לעומק סיפורה של קארה דנברס/קארה זור-אל (Kara Danvers/Kara Zor-El), ידוע לרובינו שמדובר בבת-דודתו של איש הפלדה, שחולקת עימו פחות או יותר את אותם הכוחות. בדומה לרוב גיבורי וגיבורות הקומיקס של DC, לקארה יש כמה וכמה וריאציות מתקופות שונות ועולמות מקבילים. בניגוד לרוב הגיבורים הללו, אחת מגרסאותיה נהייתה מוכרת כגיבורה בפני עצמה.

קרן סטאר/קארה זור-ל (Karen Starr/Kara Zor-L) היא בת דודתו של סופרמן ביקום מקביל ליקום המקורי של DC, המתרחש בגרסה של כדור הארץ הנקרא פשוט “כדור הארץ-2”. כבת קריפטון-2 (כי עקביות במספור זה חשוב), לקרן סטאר יש את אותם כוחות שיש לכל בני קריפטון-2 על כדור הארץ-2, שהם כוחותיו של סופרמן המוכר לנו, רק חלשים יותר. בניגוד לסופרמן וסופרגירל, קרן סטאר, המכנה את עצמה “פאוור גירל” (Power Girl), לא רגישה לקריפטונייט, המינרל הירוק הזוהר שגורם לבני בית אל לאבד את כוחותיהם.

משם הדמיון רק ממשיך להתרחק. כאשה מן המניין היא מתכנתת, וכגיבורת על היא עצמתית מאד ועוטה תלבושת עם מחשוף מוזר מהרגיל. האופי העוקצני והלבוש הפרובוקטיבי גרמו לפאוור גירל לבלוט יותר מהרגיל בשביל דמות כה משנית במבט ראשון, מה שהוביל לכך שהיא הפכה לדמות פופולרית במיוחד לקוספליי. כעת, בהתחשב בזה שהיא דמות מאד משנית, אתם תמצאו מספר מכובד של פאוור גירלז מסתובבות בכנסי קומיקס ברחבי כל העולם.

דמותה של Power Girl מתוך המשחק Injustice 2
דמותה של Power Girl מתוך המשחק Injustice 2

בפעם הבאה לא תשאלו מי זאת, אתם תדעו כבר – זוהי פאוור גירל, גרסה של סופרגירל מיקום מקביל, שגם, לפעמים, פוגשת את משפחת גיבורי-העל עליה היא מבוסס. למה? כי קומיקס גיבורי על, לפעמים, יכול להיות מוזר ממש.

רייבן – בצד של הטובים כנגד כל הסיכויים

רייבן (Raven) היא גיבורה שיכלה בקלות להיות בצד של הנבלים. אך לא רק שהיא לא רעה (מלבד מספר מקרים חריגים), היא לרוב לא מוגדרת אפילו כאנטי-גיבורה, אלא כגיבורה לכל דבר, למרות סיפור הרקע האפל שלה.

לשד טריגון (Trigon) היו בנים רבים, אך רק בת אחת מכל היקומים בהם הוא התרבה. לאחר שהוא כפה עצמו על ארלה (Arella), בת תמותה ילידת גותהאם, היא הרתה וילדה את רייבן. ארלה הצליחה להימלט למימד מקביל ולהסתתר מטריגון שם, במקום בו רייבן הצעירה למדה לדכא את רגשותיה. הסיבה לכך היא שטריגון יכול לשלוט בה דרך הרגשות, ואם היא תוכל לרסן אותם, טריגון לא יוכל לנצל אותה למטרותיו האישיות.

בהיותה בת 16 בלבד רייבן נשבעה שתעצור את טריגון. היא פנתה תחילה לליגת הצדק (Justice League) בתקווה שגיבורי העל שבליגה יוכלו לעזור לה, אך הם נרתעו מהאופל שבתוכה וסירבו לשתף איתה פעולה. לא מוכנה לוותר, רייבן הקימה מחדש את ארגון גיבורי העל שהיה ידוע כ”טיטאנים” (The Titans), שכעת היה מורכב מבני נוער, ולכן נקרא Teen Titans.

מאז רייבן והטיטאנים האחרים נלחמו לא פעם בטריגון, ובעוד אויבים מסוכנים רבים אחרים. רייבן עצמה נכנעה לכוחותיו של אביה מספר פעמים, אך בסוף תמיד היא הצליחה לשלוט ברגשותיה ולדחות את השפעתו ההרסנית.

רייבן (תמונה: DC Comics)
רייבן (תמונה: DC Comics)

כוחותיה של רייבן מתבטאים בעיקר בשליטה ברגשות. אף על פי שנדמה שהיא לא חשה בכלום, היא למעשה מודעת לרגשות שלה ושל סביבתה בצורה יוצאת מן הכלל, והיא יכולה אף להשפיע עליהם, ולגרום לאנשים להרגיש את מה שהיא רוצה שהם ירגישו. היא יכולה אף להפחית את הכאב של אנשים פצועים, ולזרז את החלמתם.

בנוסף, רייבן יכולה לזמן חלק מהנשמה שלה בדמות ציפור שחורה. הציפור הזו מוחשית, ויכולה לפעול בנפרד מרייבן. כשהיא והציפור מתאחדות, היא יכולה לבחור שהגוף שלה יופיע במיקום של הציפור ולא להפך, מה שמאפשר לה גם לשגר את עצמה למרחקים קצרים, ואף להעביר חפצים ואנשים אחרים בצורה כזאת. במקרים מסוימים רייבן הפגינה אף יכולת לייצר ולתפעל צללים כרצונה.

רייבן היא דמות מרכזית בסדרת האנימציה “כוח הטיטאנים”. למרות הרקע האפל והופעתה הקודרת, רייבן היא חד משמעית אחת מהגיבורות היותר חזקות ויותר טובות בעולם של DC, שממשיכה לבלום את אביה ולחבל בתכניותיו בכל דרך אפשרית.

וונדר וומן – מי היא הנסיכה דיאנה?

את וונדר וומן (Wonder Woman) כולנו מכירים – אחת מגיבורות העל הראשונות והבולטות, מעטים האנשים שלא יזהו את דמותה ואת החליפה האיקונית שלה. אך מעבר למראה ולשמה המהדהדים, מה בעצם אנחנו יודעים על דיאנה מתמיסקיירה (Diana of Themyscira)?

וונדר וומן
וונדר וומן (קרדיט: Entertainment Weekly)

הנסיכה דיאנה מתמיסקיירה היא בתה של היפוליטה, מלכת האמזונות. לאחר שהיפוליטה פיסלה את דיאנה מחימר, האלה אפרודיטה הפיחה בה חיים, ואלים יווניים נוספים העניקו לדיאנה מתנות שונות, ביניהן השוט בו היא משתמשת והצמידים בעזרתם היא מגנה על עצמה.

לאחר שטייס אמריקאי בשם סטיב טרבור (Steve Trevor) מתרסק בתמיסקיירה במהלך מלחמת העולם השנייה, דיאנה מחליטה לעזוב את האי איתו כנגד רצונה של אמה, כדי לקחת את טרבור לביתו ולחזור במו עיניה בזוועות המלחמה. היא מצטרפת במהרה למאבק נגד הנאצים, כאשר כוחה הפיזי הרב ומתנות-האלים שברשותה נותנים לה יתרון גדול בלוחמה, והיא נשארת ב”עולם הגברים”, כפי שהיא מכנה אותו, כיוון שהיא מאמינה שכישוריה וכוחותיה נחוצים בכדי להגן על העולם.

את וונדר וומן אנו נראה על המסך פעמיים השנה – פעם ראשונה ביוני, בסרט “וונדר וומן”, ופעם שניה בנובמבר, ב”ליגת הצדק”, כאשר בשני המקרים תגלם אותה גל גדות הישראלית.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים