רגע לפני השנה החדשה: צוות גאדג’טי מסכם את שנת 2019

סיכום שנה

שנה אזרחית חדשה תיפתח מחר (ד’, 1.1.2020) ותביא עימה את סיומו של העשור הנוכחי, ורגע לפני שזה קורה, הגיעה העת לסכם את השנה שחלפה לה. אם חשבנו שהמסכים יפסיקו לגדול אחרי הגידול המתמשך בשנתיים האחרונות, הרי שב-2019 למדנו שיצרניות הטלפונים עדיין מסוגלות לצמצם שוליים כדי להגדיל את מסכי הטלפונים כולם, ולא רק בספינות הדגל. טלפונים מתקפלים הוצגו לראשונה וצפויים להמשיך ולצוץ גם בשנה הנכנסת ובתחום הטלוויזיה ראינו עוד ועוד סדרות מקור משובחות, גם בתוך ישראל, זאת בזמן שעולם הקולנוע מתמודד עם עוד סרטי קומיקס, עוד רימייקים והרבה מאוד סרטים שחצו את אף מיליארד הדולר בהכנסות.

רגע לפני שנפרסם את נבחרי השנה שלכם בסקר סיכום 2019, גייסנו את צוות אתר גאדג’טי על מנת לשתף אתכם בבחירות האישיות שלנו, בדברים שאהבנו במהלך השנה החולפת ובדברים שלא, ומה אנו מצפים לראות ב-2020.

אוהד צדוק, מייסד האתר

כך הצביע בסקר השנתי

סמארטפון השנה הסמארטפון המסקרן של השנה
Huawei P30 Pro Motorola RAZR
הסמארטפון המשתלם של השנה לגמרי השנה שלה
Xiaomi Redmi Note 8 Pro מיקרוסופט
עסקת השנה אכזבת השנה הסדרה החדשה של השנה סרט השנה
נווידיה רוכשת את מלאנוקס הסיום של משחקי הכס השומרים ג’וקר

לייק: שנת שיא לסטארטאפים הישראליים

שנת 2019 תיזכר כאחת השנים המוצלחות בהיסטוריה של אקוסיסטם ההיי טק הישראלי. הסטארטאפים גייסו יותר כסף מאי פעם והצטברו כאן לא מעט חדי קרן (חברות בשווי מעל מיליארד דולר). המשקיעים נהנו מאקזיטים מרשימים מאוד והדרישות לעובדים בכל תפקיד אפשרי רק מתעצמות.

לפי דו”ח של PwC, במהלך 2019 בוצעו אקזיטים בשווי של 9.9 מיליארד דולר, פי 2 משנת 2018 וב-33% יותר משנת 2017. מבחינת השקעות בסטארטאפים ישראלים אנו רואים נתוני שיא גם כן. לפי דו”ח של IVC, גוייסו במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2019 כ-4.68 מיליארד דולר מקרנות הון סיכון, כמעט אותו הסכום שגוייס במהלך כל שנת 2018! סכום הגיוסים העצום תרם מאוד ליצירה של מספר חדי קרן חדשים בישראל, בתחומים מגוונים מאוד, ביניהם תמצאו את Monday (ניהול משימות לצוותים), Lightricks (מפתחת אפליקציות עריכה גרפית), Riskified (הגנת סייבר ל-E-Commerce) ואפילו זכינו לאיחוד יוצא דופן בין Taboola ל-Outbrain (פרסום התוכן).

האם העשור הבא יהיה מוצלח כמו האחרון? את זה יהיה מאוד קשה לחזות. היזמים והמשקיעים הישראלים ישתדרגו מאוד בעשור שמסתיים ואני מאמין שהמגמה תימשך. חברות גדולות ומבוססות זה דבר שמאוד תורם לכלכה המקומית ולאקוסיסטם הישראלי. הסיכום יותר ברמה העולמית. לא רק ישראל נמצאת בשיא חסר תקדים, גם הכלכלה האמריקאית שמאוד דוחפת אותנו נמצאת באותו מצב. תוסיפו לכך ריבית עולמית נמוכה במיוחד שהופכת את הכסף ל”זול”, וקיבלתם סביבה אידיאלית לסטארטאפים.

דיסלייק: למה דיסני?

מעטות החברות שזוכות לכל כך הרבה אהבה והופכות לקונצנזוס כמו שדיסני הצליחה בעשור האחרון, בעיקר בזכות סרטי מארוול ומלחמת הכוכבים, המותגים האהובים בעולם הקולנוע כיום. דיסני זכתה גם מצוות גאדג’טי וממני להמון אהבה בשנים האחרונות ועדיין זוכה, סך הכל די בצדק. אמנם הפעם עבורי, שנת 2019 מסתיימת דווקא עם נורת אזהרה בוהקת במיוחד.

זו אולי אימרה תמוהה, במיוחד בשנה שבה דיסני אחראית ל-40% מההכנסות בקופות הקולנוע בארה”ב, שישה סרטים חצו את רף המיליארד דולר הכנסות (ועוד אחד יגיע לשם ממש בקרוב) והשיקה את שירות הסטרימינג דיסני פלוס. אך מבחינתי, לראשונה אחרי מספר שנים, דיסני מרגישה כחברה שיכולה גם לפשל. דיסני לא השכילה להבין את הרוח של מלחמת הכוכבים ויצרה טרילוגיה מבולגנת להפליא. הניסיון להפוך את הסרטים המצויירים האהובים שלה ובראשם “מלחמת האריות”, לסרטים עם דמויות חיות (לכאורה, Live Action), גם לא צלח בלשון המעטה. שירות הסטרימינג זכה לאהבה מהקהל, אך ההתנהלות עם זכויות ההפצה פחות ממרשימה.

מבחינה עסקית, דיסני עדיין מהחברות המרשימות שתוכלו למצוא והמנכ”ל שלה בוב איגר מתברג בטופ של המנכלים הטובים בעולם. מבחינה סנטימנטלית, אני הולך להיות הרבה יותר חשדן כלפי דיסני, שלפניה מוקשים גדולים לקראת העשור הבא: בניית הדור הבא של גיבורי מארוול אחרי הסאגה שהסתיימה עם הסרט “הנוקמים: סוף המשחק”; זכייה מחודשת באמון המעריצים של מלחמלת הכוכבים; הצלחה של שירות הסטרימינג דיסני פלוס.

2020 היא…

אחרי ששירותי הסטרימינג הפכו לדבר שבשיגרה ב-2019 ומרביתנו כבר רשומים לאחד או יותר, סביר להניח שהחברות יחפשו את הדרך הבאה בה נוכל לצרוך תוכן דרכן (ולשלם יותר). גוגל ואפל כבר התחילו להפעיל שירותי משחקים ואני מאמין שנראה שחקניות משמעותיות נוספות. עולם הבידור ימשיך להשתנות וחברות התוכן צריכות להמשיך להציג צמיחה מה שידרוש מהן גם להציג מוצרים חדשים.

רונן מנדזיצקי, עורך ראשי

כך הצביע בסקר השנתי

סמארטפון השנה הסמארטפון המסקרן של השנה
Huawei P30 Pro Xiaomi Mi Mix Alpha
הסמארטפון המשתלם של השנה לגמרי השנה שלה
Xiaomi Redmi Note 8 Pro דיסני
עסקת השנה אכזבת השנה הסדרה החדשה של השנה סרט השנה
נווידיה רוכשת את מלאנוקס פייסבוק אופוריה הנוקמים: סוף המשחק

לייק: דיסני

יאמר מרטי סקורסזה האגדי את אשר יאמר, בין אם אתם אוהבים סרטי קומיקס ובין אם לא, בדיסני הצליחו לעלות על נוסחת קסם נוספת שמשלשלת לכיסם של משקיעי החברה הררי מזומנים, וזהו צעד עסקי שאי אפשר שלא להעריך. בין איירון מן הראשון ב-2008 ועד “הנוקמים: סוף המשחק” ב-2019 עלה שוויה של דיסני מכ-64 מיליארד דולר עד לכ-259 מיליארד דולר וכשהיא חותמת שנה עם 6 סרטים שמציגים הכנסות של כמיליארד דולר (ואחד נוסף, מלחמת הכוכבים, שיעשה זאת קצת אחרי פתיחת השנה החדשה) ועומדת בפני השקה רחבה יותר בעולם של שירות הסטרימינג החדש, כנראה שבתום העשור הבא כבר תעמוד בפנינו מפלצת גדולה עוד יותר.

דיסלייק: לאן נעלמה התחרות בעולם הטלפונים בישראל?

מותגי טלפונים שונים הצליחו לצמוח בשוק הישראלי לאורך השנים עם רמות שונות של הצלחה, אך היום, קצת מעל עשור מאז כניסתם של הסמארטפונים לעולמנו, נראה כי כבר לא נשארו הרבה חברות עם נתחי שוק משמעותיים. רמת העניין שאנו רואים בכל הנוגע למוצריה של LG, שהייתה מהחזקות בשוק הישראלי, כבר לא מה שהייתה פעם, על מייזו אנו כמעט שלא שומעים כבר, Huawei נעלמה מהשוק בעל כורחה בשל סנקציות מצד לשכעת המסחר האמריקאית ו-HTC.. נו.. אפשר רק להתגעגע.

אפל, סמסונג ושיאומי הם המותגים ששולטים כיום ביד רמה בשוק הישראלי והם ממשיכים לצמוח על גבם של כל המתחרים האחרים. האם נזכה לראות קצת יותר תחרות בשוק הקטנטן שלנו? אני מאוד מקווה, כי אנחנו צריכים קצת יותר אקשן פה.

2020 היא..

השנה בה יחלו שירותי הסטרימינג הרבים להיות מאוגדים תחת חבילות לרכישה מרוכזת לבחירתנו ולא נתבקש להירשם ולשלם ל-3, 4 או 10 שירותים בנפרד.

שלומי טורג’מן, מתכנת ראשי

כך הצביע בסקר השנתי

סמארטפון השנה הסמארטפון המסקרן של השנה
Samsung Galaxy S10 Plus Xiaomi Mi Mix Alpha
הסמארטפון המשתלם של השנה לגמרי השנה שלה
Xiaomi Redmi Note 8 Pro שיאומי
עסקת השנה אכזבת השנה הסדרה החדשה של השנה סרט השנה
אפל רוכשת את חטיבת המודמים הסלולריים של אינטל פייסבוק צ’רנוביל ג’וקר

לייק: סמסונג

עשור שלם לקח לסמסונג לשכנע אותי לבחור דווקא במוצר הדגל שלה, ולא בזה של אחרות, כמכשיר הנייד שנמצא איתי (כמעט) בכל מקום. לזכותה של סמסונג ייאמר שלפחות מבחינתי, היא היחידה (יחד עם אפל בצדו השני של המתרס) שמצליחה להישאר רלוונטית, חדשנית ו”בלתי משעממת” בכל החזיתות הרלוונטיות – בתוכנה, בחומרה, ובחווית המשתמש הכללית. אמנם למתחרותיה הגדולות יש חלק גדול מאד בכך – כי הן דווקא הלכו לאחור במובנים מסוימים, אבל זה ממש בלתי אפשרי להתווכח עם נתוני המכירות שהכתירו את סמסונג כיצרנית מהצמרת, שנה אחרי שנה.

דיסלייק: פייסבוק

כבר עשור מחזיקה חברת פייסבוק באפליקציית מובייל עבור השירות המרכזי שלה – הרשת החברתית. כבר עשור שלם, בכל הווריאציות והגרסאות שלה, שהאפליקציה הזו לא מאפשרת לנו חווית שימוש תקינה. אני לא מדבר על ויזואליות, וממש לא על פונקציונליות מתקדמת, אלא על תכונות בסיסיות בלבד. לא ייתכן שהתכונות הבסיסיות ביותר – כצו צפייה בתגובות, למשל, נתקלות גם הן בקשיים, וזה בהחלט לא משהו שניתן לצפות מחברה בסדר גודל כמו של פייסבוק. ואם כך מתנהלת אפליקציה לשירות בודד, אתם יכולים לדמיין לעצמכם כיצד תיראה מערכת הפעלה שלמה? מלחיץ.

2020 היא…

השנה בה שוק המחשבים הניידים יזכה לפריחה מחודשת בעקבות תחרות גדולה יותר בין היצרניות.

אופק ביטון, מדור סלולר

כך הצביע בסקר השנתי

סמארטפון השנה הסמארטפון המסקרן של השנה
OnePlus 7 Pro Xiaomi Mi Mix Alpha
הסמארטפון המשתלם של השנה לגמרי השנה שלה
Xiaomi Redmi Note 8 Pro שיאומי
עסקת השנה אכזבת השנה הסדרה החדשה של השנה סרט השנה
Google Stadia הנוקמים: סוף המשחק

לייק: מסכים בקצב רענון גבוה נכנסים לשוק הסלולר

זמן רב עבר מאז שראינו שדרוג משמעותי למסכים בשוק הסמארטפונים, כשעד היום היצרניות שילבו יותר ויותר פאנלים מסוג OLED במכשיריהן, עם רזולוציה גבוהה יותר ויותר. כעת הן ניגשות לשינוי קצב הרענון וזה מביא עמו חוויה שונה לחלוטין וחלקה מאי פעם.

דיסלייק: עדיין לא נפרדנו לחלוטין מהמגרעות

אם בשנה הקודמת הנחתי כי יצרניות הסלולר יתחילו לשלב בסדרות המוצרים שלהן יותר ויותר מכשירים חסרי מגרעת, השנה קיבלנו הוכחה לכך וראינו כי חברות כמו סמסונג, Vivo ו-OnePlus הסירו את המגרעת לחלוטין ממכשירים מסוימים בקווי המוצרים שלהן. מנגד, המגרעות עדיין לא נעלמו לחלוטין משוק הסלולר, כשמכשירי הדגל של סמסונג, שיאומי ועוד עדיין מגיעים איתן.

2020 היא…

השנה בה חברות נוספות מלבד סמסונג ו-Huawei יציגו לנו את הרעיון שלהן למכשירים מתקפלים, כשחלק מהחברות שכבר הציגו את הדור הראשון שלהן יעברו לחשיפת הדור השני.

רפאל בן ארי, מדור גיימינג

כך הצביע בסקר השנתי

סמארטפון השנה הסמארטפון המסקרן של השנה
Huawei P30 Pro Samsung Galaxy Fold
הסמארטפון המשתלם של השנה לגמרי השנה שלה
Xiaomi Mi Note 10 דיסני
עסקת השנה אכזבת השנה הסדרה החדשה של השנה סרט השנה
נווידיה רוכשת את מלאנוקס הסיום של משחקי הכס The Witcher היו זמנים בהוליווד

לייק: משחקי אינדי לכל אחד

השנה היתה לי תחושה שיש עליה במשחקים שמתאימים לקהלים ספציפיים יותר. למפתחים יש יותר אומץ לנסות דברים שידברו לקהל נישה, וזה אומר שאנחנו יכולים לקבל משחקים שמדברים אלינו בצורה אישית יותר מאי פעם.

דיסלייק: תנו לגיבורי מארוול למות כבר

היקום הסינמטי של מארוול מסרב לגווע. כמה אפשר? כששאלו את מרטין סקורזסה (הבמאי המוערך) על סרטי מארוול, הוא אמר ש”זה לא קולנוע”. כשהיצע הסרטים מתרכז בסרטי קומיקס שהם קייטנה לילדים, ונהיה קשה יותר למצוא סרט בוגר עם משמעות או אמירה, לא נותר לי אלא להסכים.

2020 היא…

השנה בה נראה שימוש הולך וגובר ב-AI, שיהיה פחות אקדמי וייגע בחיינו הפרטיים יותר ויותר. לדעתי, נראה שירותים נוספים שישתמשו ב-AI כדי לשפר את ההצעות שלהם עבור המשתמשים, אבל בעיקר נרגיש את התוצאות של השימוש ב-AI מאחורי הקלעים, בדרכים שלא חשבנו עליהן.

יאן לנגרמן, מדור חומרה

כך הצביע בסקר השנתי

סמארטפון השנה הסמארטפון המסקרן של השנה
Samsung Galaxy Note10 Plus Motorola RAZR
הסמארטפון המשתלם של השנה לגמרי השנה שלה
OnePlus 7 סמסונג
עסקת השנה אכזבת השנה הסדרה החדשה של השנה סרט השנה
נווידיה רוכשת את מלאנוקס הסיום של משחקי הכס השומרים\צ’רנוביל\הבנים ג’וקר

לייק: זה בסדר לקנות AMD, אפילו יותר מבסדר

אחרי שנים בהן AMD נמצאה הרחק מאחורי אינטל ו-nVidia, שנת 2019 יכולה להיקרא שנת ה-AMD, אשר בה החברה התחילה לנגוס בנתח השוק של המתחרים עם מעבדי ה-Ryzen ו-EPYC, כאשר כרטיסי ה-Radeon האחרונים מציגים סוף סוף חידוש ויכולת תחרות.

דיסלייק: אני עדיין משלם במזומן? למה!

עם כל בעיות האבטחה של פייסבוק מה שבאמת קשה להבין זה למה ישראל, “מעצמה טכנולוגית”, נמצאת הרחק מאחור בתחום התשלומים ללא מגע ודיגיטליים, למה אני עדיין צריך להסתובב עם הארנק שלי?

2020 היא…

השנה בה אינטל תיכנס לתחום כרטיסי המסך והמוצרים הלבישים יציעו לנו הרבה יותר, ובמחירים זולים יותר.

בוריס אוליאנסקי, מדור בידור ופנאי

כך הצביע בסקר השנתי

סמארטפון השנה הסמארטפון המסקרן של השנה
Apple iPhone 11 Pro / Max Xiaomi Mi Mix Alpha
הסמארטפון המשתלם של השנה לגמרי השנה שלה
Xiaomi Redmi Note 7 נינטנדו
עסקת השנה אכזבת השנה הסדרה החדשה של השנה סרט השנה
אפל רוכשת את חטיבת המודמים הסלולריים של אינטל הסיום של משחקי הכס צ’רנוביל הנוקמים: סוף המשחק

לייק: Apple Arcade

כבר זמן מה שמשחקי פרימיום למובייל נאבקים על הקיום שלהם. משחקים חינמיים מביאים יותר קהל, מכניסים יותר כסף, ונדמה שלמפתחים שמעוניינים להוציא משחקים בתשלום אין סיכוי להצליח. הארקייד של אפל הצליח לפתור את הבעיה – עם תשלום חודשי קבוע, לקוחות אפל מקבלים גישה לספריה עצומה של משחקים. ביניהם אפשר למצוא להיטים כמו What the Golf?, Grindstone, ועוד משחקים שאולי היינו מהססים לרכוש לחוד, אך כעת אנחנו יכולים פשוט לשחק בהם דרך הארקייד.

דיסלייק: התעלמות של חברות תוכן מהשוק הישראלי

זה לא נושא חדש, אך השנה הוא בוער יותר מתמיד. בעוד שנטפליקס ואמזון נכנסו לשוק הישראלי בצורה טובה ואפקטיבית, אנחנו עדיין לא יכולים להירשם לתכנים של HULU ו-HBO בלי לשלם סכומים עצומים לספקיות תוכן מקומיות. הכניסה של דיסני לעולם הסטרימינג עם שירות דיסני פלוס הדגישה את זה אף יותר, כאשר מיד הובהר לקהל הישראלי שאנחנו לא נראה גישה לתכנים האלה – לפחות לא השנה. ב-2020 דיסני תיכנס גם לישראל ככל הנראה, ומי יודע, אולי גם HULU תצליח להגיע לארץ המובטחת סוף כל סוף. לגבי HBO אני די סקפטי.

2020 היא…

תחילתו של עשור חדש, שיביא איתו, כנראה, מודלים חדשים של תוכן. הנכונות של דיסני לייצר יותר ויותר תכני קרוס-מדיה כגון סדרות מארוול, הפעם בהפקה של החטיבה הקולנועית עצמה, תמשוך יצרניות תוכן רבות אחרות לחגיגה. הגבול בין קולנוע, טלויזיה ומשחקי וידאו ממשיך להטשטש.

תוצאות סקר הגולשים ובחירות השנה שלכם יפורסמו מאוחר יותר היום, ה-31 בדצמבר, 2019.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים