פעם היו כאן טלפונים: הסיפור של HTC

לוגו חברת HTC (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי) צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי

לפני כעשור, כשחשבנו על שוק המובייל, הייתה זו HTC שנשאה את מרבית התארים. בהובלתם של המייסדים שר וונג (Cher Wang), יו”ר החברה, ופיטר צ’ו (Peter Chou), ששימש כמנכ”ל, הפכה HTC לאחת מהמובילות העיקריות של תחום הסמארטפונים, עם טלפונים שהשתמשו במערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל, אך גם בווינדוס פון של מיקרוסופט, ועם עסקאה משמעותית בתחום המוסיקה.

מי שהסתכל באותה עת על HTC לא יכול היה לנחש שהחברה הטיוואנית ששמה כבר כמעט ולא נשמע כיום במחוזותינו, תהיה מעורבת בדרכה שלה בקידום תחומים שונים הקיימים בשוק הטכנולוגי כיום, בהם שירות המוסיקה מהגדולים בעולם ותחום משקפי המציאות המדומה. HTC אולי אינה מה שהייתה באותם ימים, אך ההשפעות של מהלכיה העסקיים עדיין מהדהדות עד היום.

כפי שעשינו עם נוקיה בכתבה הקודמת בסדרה, כך גם בכתבה זו ננסה להסתכל חזרה אל העבר, אל הדרך שעברה HTC מכניסתם של הסמארטפונים לשוק, הבחירות שעשתה, שיתופי הפעולה הגדולים וגם אחד ראפר שנקרה בדרכה והפך לימים לראפר המיליארדר הראשון.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

ימי הזוהר של HTC

אם בעשור הקודם הפך שוק הסמארטפונים לאויב הגדול ביותר של ענקית הטלפונים נוקיה, ולזה שלימים יפיל אותה מגדולתה, הרי שעבור HTC הייתה תקופת המעבר מהטלפונים הפשוטים לסמארטפונים לזו המייצגת את ימי הזוהר.

החברה הטיוואנית הייתה הראשונה לקפוץ על המגמה החדשה, עת אימצה את מערכת ההפעלה אנדרואיד והציגה את ה-HTC Dream (או T-Mobile G1), שהיה לסמארטפון האנדרואיד הרשמי הראשון. משם קפצה החברה קדימה במהירות, כשהיא רושמת עליה מרשימה במכירות הסמארטפונים מידי שנה.

HTC Dream
HTC Dream (תמונה: Akela NDE)

בשנת 2010 הציגה HTC קפיצה משמעותית במכירות הסמארטפונים, כשהיא יותר מהכפילה את הכמות ששלחה רק שנה קודם לכן. החברה סיימה את אותה שנה עם הכנסות של כ-9.5 מיליארד דולר ורווח של כ-1.35 מיליארד דולר, תוך שהיא מדווחת על משלוחים של 24.67 מיליון סמארטפונים, נתון שהציב אותה בין 5 השחקניות הגדולות בתחום באותה עת, כשהיא נמצאת בחברה טובה יחד עם נוקיה, סמסונג, אפל ו-Research In Motion, יצרנית מכשירי הבלקברי.

ההישגים הגדול ביותר של החברה הגיעו שנה לאחר מכן, ו-2011 הייתה החזקה ביותר עבור HTC בכל מידה. ההכנסות גדלו באופן משמעותי והגיעו עד לכ-16 מיליארד דולר, ועימן קיפץ גם הרווח לכ-2.1 מיליארד דולר, זאת כמובן הודות להצלחה המסחררת של חטיבת הסמארטפונים, אשר על פי נתוני גרטנר רשמה קפיצה לנתון של כ-43 מיליון יחידות שנשלחו באותה שנה, נתון שאיפשר ל-HTC לרשום נתח שוק שעלה באותה עת על 9%.

הכל מהכל ובגדול

ההצלחה הגדולה בתחום הסמארטפונים הובילה את HTC לבחינה מתמדת של השוק. אפל הייתה כבר אז כוכבת גדולה מאוד עם האייפון שלה, אך מערכת ההפעלה אנדרואיד בה בחרה החברה הטיוואנית הציגה גידול מתמיד, וב-HTC דאגו להשקיע בה משאבים ניכרים, בין אם בהצגת סמארטפונים רבים המבוססים על מערכת ההפעלה מבית גוגל ובין אם בהשקעה בפיתוח ושיפור ממשק המשתמש המותאם Sense, שהציג יכולות מתקדמות שיאפשרו לה לשבות את לב הצרכנים ולהציג חדשנות משלה גם במקומות בהם אנדרואיד הגבילה אותה.

ממשק המשתמש, לצד ההשקעה בחומרה ובעיצוב הייחודי שלה לסמארטפונים, הכולל את ה-HTC One, סמארטפון האנדרואיד הראשון שעבר לשימוש בגוף מתכת אחיד (Unibody), עזר ל-HTC לתפוס מקום חם בליבם של צרכני הסמארטפונים, כזה שנשמר עוד שנים רבות לאחר שירדה מגדולתה, וגם היום ישנם עוד מעריצים של החברה שעוזרים לה לשמור על גחלת קטנה ופעילה. כה משמעותי היה פועלה של HTC בפיתוח ממשק המשתמש, עד שבמהרה התחקו אחריה גם יצרניות סמארטפונים אחרות, ביניהן סמסונג, שהציגה את ממשק ה-TouchWiz, שלימים יהפוך ל-One UI אותו אנו מכירים כיום.

HTC BlinkFeed בממשק Sense 5 (צילום: שלומי טורג'מן, גאדג'טי)
HTC BlinkFeed בממשק Sense 5 (צילום: שלומי טורג’מן, גאדג’טי)

ווינדוס פון גם היא הייתה על הכוונת של HTC, והיא הייתה באותם ימים אחת מהחברות הראשונות שהשקיעו בפלטפורמה של מיקרוסופט. אך ב-HTC לא הסתפקו בכך ודחפו חזק בכל איזור אפשרי כאשר היה מדובר על שוק הסמארטפונים, וכך, באוגוסט 2011, הודיעה החברה כי היא משקיעה סכום ניכר של כ-300 מיליון דולר ברכישת החלק הארי (51%) ממותג האודיו Beats, כדי שתוכל, בין היתר, לשלב את טכנולוגיית האודיו המתקדמות במכשיריה.

החלק של HTC ב-Apple Music

בעלי מכשירי אייפון רבים כיום משתמשים ב-Apple Music, אחד משירותי המוסיקה הגדולים בעולם, אך ניתן להניח כי מי מהם שלא עקב אחרי שורשיו של השירות הוותיק, אינו יודע כי HTC הייתה מעורבת במידה מסויימת בשורשיו המוקדמים, עוד לפני שהחל דרכו.

Beats היא החברה שעומדת מאחורי שירות המוסיקה של אפל, אף שהיא עצמה רכשה את הטכנולוגיה לפני שפיתחה אותה לכדי שירות מוסיקה. ביטס נוצרה במקור מתוך ניסיון של הראפר ד”ר דרה (אנדרה יאנג) להשתמש בשמו כאחד מהאמנים הגדולים בתחום המוסיקה על מנת לקדם את מותג האוזניות Beats By Dre, מהלך שזכה להצלחה משמעותית והוביל אמנים נוספים לנסות ללכת בדרכו.

HTC One S עם טכנולוגיית Beats (צילום: אוהד צדוק, גאדג'טי)
HTC One S עם טכנולוגיית Beats (צילום: אוהד צדוק, גאדג’טי)

מרבית המניות בחברות Beats Audio נמכרו, כאמור, ל-HTC באוגוסט 2011, אך פחות משנה לאחר מכן, ביולי 2012, חזרו מרבית המניות בחזרה ל-Beats Electronics, שהפכה שוב לבעלת המניות העיקרית על המותג שהיה אחראי על אוזניות Beats By Dre, בעוד HTC מצידה משלשלת חזרה לכיסה מחצית מהסכום שהשקיעה במקור, כ-150 מיליון דולר, עבור כמחצית מהמניות שרכשה.

כשנה לאחר מכן, בספטמבר 2013, החליטה HTC למכור את שארית אחזקותיה ב-Beats, תמורת אלו שילשלה לכיסה כ-265 מיליון דולר, תוספת נאה שהובילה את HTC לרווח של כ-40% על עסקת הרכישה המקורית תוך שנתיים בלבד.

אך בעוד שהרווח על העסקה היה נאה, וכנראה עזרה ל-HTC להתאים אותה למצב ההולך ומדרדר של חטיבת הסמארטפונים שלה בין השנים 2012-2013, בחברה כנראה לא ציפו כי כבר בינואר 2014, תשיק ביטס את שירות המוסיקה Beats Music, שיוביל אותה לעסקת ענק בגובה 3 מיליארד דולר לחברת אפל, שתהפוך את ד”ר דרה לראפר המיליארדר הראשון (על פי דבריו של דרה בוידאו שצילם חברו טייריס גיבסון, שהדליף את המידע אודות העסקה קצת קודם – אופס!), ותהפוך את Beats Music ל-Apple Music שאנחנו מכירים כיום.

הנפילה: HTC מחפשת חדשנות במקומות אחרים

את שנות השיא של 2010 ו-2011 הותירה HTC מאחוריה, וכבר ב-2012 ניתן היה לראות את תחילת ירידתה מגדולה. סמסונג ואפל כבשו את השוק, כשכל אחת מהן מייצגת פלטפורמה נפרדת (iOS מול אנדרואיד, אייפון מול גלקסי), בעוד שחקניות כמו HTC, נוקיה ו-RIM כבר הראו סימני היחלשות ושחקניות סיניות כמו Huawei כבר היו בדרכן מעלה.

את שנת 2014 סיימה HTC עם הכנסות של כ-6.5 מייליארד דולר ורווח של כ-50 מיליון דולר בלבד, רחוק מימי הרווחיות הגדולים שלה. היא נעלמה מהרשימות של החברות המובילות במשלוחי סמארטפונים שהפיקו חברות המחקר (IDC, גרטנר וכד’), ותוך שהיא ממשיכה להפיק סמארטפונים, החלה החברה לחפש תחומים נוספים אליהם תוכל להתרחב.

HTC ניסתה את מזלה במספר תחומים כדי לנסות ולהתאושש מהירידה החדה במכירות הסמארטפונים, וזמן לא רב לאחר העסקה המתוקשרת עם Beats, פנתה החברה גם לשיתוף פעולה עם חברת OnLive במטרה ליצור שירות סטרימינג למשחקים, תחום שהחל לתפוס תאוצה רק בשנים האחרונות עם שירותים כמו Stadia של גוגל, Arcade של אפל ואחרים. ההשקעה בגובה 40 מיליון דולר ב-OnLive ירדה לטימיון מהר ולמדי, וכבר כשנה וחצי לאחר מכן נאלצה החברה לפתוח בהליך פיטורים רחב היקף, לפני שנמכרה במספר הזדמנויות, עד שמצאה עצמה בידיה של סוני.

משקפי מציאות מדומה HTC Vive (צילום: גאדג'טי)
משקפי מציאות מדומה HTC Vive (צילום: גאדג’טי)

כשהיא מתמקדת בחבירה לחברת הספורט Under Armor מצד אחד ומפתחת את משקפי המציאות המדומה HTC Vive בשיתוף Valve ואת מצלמת האקסטרים HTC Re בניסיון להצטרף לתחום מצלמות האקסטרים הצומח מן הצד השני, הודיעה HTC גם על שינויים בראש החברה, עת הוחלף המנכ”ל פיטר צ’ו לאחר 18 שנים ואת מקומו תפסה יושבת הראש שר וונג.

שיווק צנוע תחת המוטו “Quitely Brilliant” כנראה שהיה החולשה הגדולה ביותר של HTC, ובעוד חברות כמו סמסונג, מוטורולה ואפל הובילו קמפייני פרסום מושכים ואירועים נוצצים, ב-HTC נאחזו במקורות של פיתוח טכני, שעזר במידה רבה להצגת מכשירים מרשימים למדי, אך מן הצד השני לא משך לקוחות חדשים וקיימים לרכוש את מוצריה בהמונים כפי שהיה בשנותיה הראשונות בתחום. לצד השיווקי נוספה גם ההתמקדות של HTC בשוק הפרימיום, עם טלפונים במחירים גבוהים שעמדו מול ענקיות כמו אפל וסמסונג שהציגו בפניה תחרות הולכת וגוברת, וטלפונים איכותיים וזולים, כמו ה-OnePlus One, שהגיעו מסין במחירים אטרקטיביים בהרבה, שמשכו את עיני הצרכנים.

מה צופן העתיד עבור HTC

חברת HTC עדיין קיימת ועדיין מפתחת טלפונים, אם כי היא רחוקה שנות אור מהצגת הכמויות הגדולות של דגמים חדשים שהורגלנו לראות בשנותיה הראשונות בתחום. מבט מהיר לדוחות החברה מ-2019 מראה הכנסות של כ-345 מיליון דולר לשנה כולה והפסד של כ-325 מיליון דולר, כשהאסטרטגיה הנוכחית של החברה, כפי שמשקת החברה עם הוספת לוגו משקפי המציאות המדומה HTC VIVE בראש הדוח השנתי, שונה מזה אותו הציגה רק כעשר שנים קודם לכן.

לאורך השנים הציגה HTC פיתוחים שונים והישגים בתחומים בהם עסקה: היא הייתה החברה הראשונה עם טלפון מבוסס Windows CE ב-1998, כשנה לאחר שנוסדה, הציגה את הסמארטפון הראשון המבוסס על מסך מגע ב-2007, ה-HTC Touch, הייתה לראשונה להציג סמארטפון מבוסס אנדרואיד ב-2008, ה-HTC Dream ועוד.

בשקף מטה, שפורסם בדוחותיה השנתיים האחרונים של החברה, תוכלו לראות את המוצרים השונים שהציגה HTC לאורך השנים:

פיתוחי HTC 1997-2020 (תמונה: דוחות HTC)
פיתוחי HTC 1997-2020 (תמונה: דוחות HTC 2019)

מקורות: דוחות HTC לשנים 2010-2019, מחקר גרטנר (דרך CNET)

השוואת מפרטים