נוקיה (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)

נוקיה (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)

פעם היו כאן טלפונים: הסיפור של נוקיה

| יום שני, 28 בספטמבר 2020, 20:20 | גאדג'טי מעשיר, סלולר

שוק הטלפונים ידע עליות ומורדות לאורך השנים ושחקניות מסוימות ששמן היה מזוהה בעבר כגדולות ביותר בתחום נותרו כמעט עם כלום, בעוד שחקניות אחרות ראו הצלחה חסרת תקדים ותפסו את מקומן. את הסיפור של הטלפונים חשבנו להתחיל עם נוקיה (Nokia), שכן הסיפור של זו הוא אחד המרתקים שראינו בתחום הטלפונים.

החברה, שהחלה לתפוס תשומת לב משמעותית בשנות ה-90, סיימה את אותו עשור כמובילה עולמית, ועם כמות שהגיעה לשיא של קרוב ל-450 מיליון טלפונים שנמכרו בשנה במהלך שנות ה-2000, היא שמה מאחוריה את המובילה הקודמת בתחום – מוטורולה. אולם לקראת סוף שנות ה-2000 החלו להגיח סוג חדש של טלפונים – הסמארטפונים – טלפונים המבוססים על מערכות הפעלה חכמות שהציגו תכונות שלא ראינו קודם לכן, תכונות שיהפכו אותם למחשב הקומפקטי ביותר שיכולנו לדמיין שנאחוז ביד אחת.

במבט לאחור אנו כבר יודעים שנוקיה לא צלחה את התחרות העזה בתחום, ובכתבה הבאה ננסה להסתכל חזרה אל העבר, אל הדרך שעברה נוקיה מכניסתם של הסמארטפונים לשוק, הבחירות שעשתה, שיתופי הפעולה שהובילה אותה ליציאה מוחלטת מהתחום, והתחייה המחודשת של המותג.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

מעל 70 מיליארד דולר בשנה

שנת 2007 הייתה שנת השיא של נוקיה, אף שגם ב-2008 ניתן היה לראות מספרים דומים. היו אלו השנים בהם הכריזה אפל על מכשיר האייפון הראשון ואף השיקה אותו באופן מצומצם בארה"ב, ימים בהם הטלפונים החכמים של בלקברי היו הדבר המתקדם ביותר שנראה בתחום הטלפוניה עד אותה עת והימים בהם מערכת ההפעלה אנדרואיד עמדה לפני השקתה הראשונה.

בשנת 2007 הובילה נוקיה את שוק הטלפונים העולמי. ברשותה היה אז נתח שוק שהתקרב ל-40%, נתון בלתי נתפס בשוק הטלפונים של היום. היא מכרה 437 מיליון טלפונים באותה שנה, ממוצע של מעל 100 מיליון טלפונים בכל רבעון, הציגה הכנסות של 74 מיליארד דולר, מתוכן כ-30 מיליארד יוחסו למכירות טלפונים ורווח של 11 מיליארד דולר, מתוך זה כ-9 מיליארד דולר היה מיוחס למכירות הטלפונים של החברה. על פי נתונים אלו, נדמה היה כי נוקיה כאן להישאר, ולתמיד.

נוקיה (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)

צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי

שלום, אייפון

שינוי התפיסה שלנו באשר להתייחסות לטלפונים צבר את התאוצה הגדולה ביותר שלו לקראת סוף העשור הראשון של שנות ה-2000. אפל החלה אז את דרכה עם מכשירי האייפון, מערכת ההפעלה אנדרואיד הושקה תחת חסותה של גוגל ושחקניות קיימות בשוק הטלפונים כמו סמסונג, סוני ו-LG, יחד עם כמה חדשות כמו HTC ובלקברי, החל תחום הסמארטפונים לתפוס תאוצה ובנוקיה היו צריכים להתמודד עם אתגר חדש – איך לתרגם את ההצלחה הפנומנלית ונתח השוק האדיר להמרת המשתמשים הקיימים לפלטפורמה חדשה, והאם בכלל יש צורך בהתמקדות בפלטפורמה כה מתקדמת בעוד שמאות מיליוני טלפונים "טיפשים" עדיין נמכרים מידי שנה.

בנוקיה נאלצו להתמודד עם הגל החדש של הטלפונים משתי חזיתות. מצד אחד היו הטלפונים הקלאסיים ומערכת ההפעלה הפופולרית דאז, סימביאן, שדרשה תחזוק מתמיד ועבודה מול מפתחים, ומן הצד השני נדרשה התייחסות לפיתוח טלפונים חכמים, אלו דורשים מערכת הפעלה חדשה ומתוחכמת יותר, שתספק ערך גבוה למשתמשי הקצה ויכולת להתמודד מול האייפון של אפל.

כחל משיתוף פעולה עם אינטל בחרה נוקיה במערכת ההפעלה MEEGO בעלת הקוד הפתוח. הייתה זו בחירה בדרך הדומה לזו אותה אנו מכירים מאנדרואיד כיום – מערכת פתוחה המאפשרת לכל יצרן טלפונים לעשות בה שימוש פוטנציאלי. אך ימיה של Meego היו קצרים למדי, וזו לא ראתה השקה רחבת היקף על גבי הטלפונים של נוקיה, שבחרה לאמץ דווקא מערכת הפעלה אחרת. Meego לא היה הניסיון היחיד להצגת מערכות הפעלה חדשות ופתוחות לטלפונים. פרט לאנדרואיד, אותה כולנו מכירים כיום, אינטל עצמה מעורבת בפרוייקט הקוד הפתוח טייזן (Tizen), שזוכה לייחוס לחברת סמסונג בשל האימוץ רחב ההיקף של החברה הדרום קוריאנית את מערכת ההפעלה בטלוויזיות, שעונים ומוצרים נוספים.

המהלך של מיקרוסופט

אף שמיקרוסופט רכשה את חטיבת המובייל של נוקיה רק לקראת סוף 2013, המהלך כנראה תוכנן עוד הרבה קודם לכן. במבט לאחור לשנת 2010 נוכל להסתכל על תחילת המהלך של מיקרוסופט עם כניסתו של סטיבן אילופ (Stephen Elop) לתפקיד המנכ"ל החדש של נוקיה.

אילופ שימש כבכיר במיקרוסופט לזמן קצר יחסית לפני שעבר לכהן כמנכ"ל נוקיה, אך הוא היה אמון על החטיבות המשמעותיות ביותר של ענקית התוכנה – החטיבה העסקית וחטיבת אופיס של מיקרוסופט היו תחת פיקודו של אילופ בין 2008 כשעבר לראשונה לחברה ועד 2010 כשעזב לטובת התפקיד בנוקיה, כשבדרך הוא הצליח לכוון את מיקרוסופט לכיוון העברתה של אופיס לענן, מהלך שלימים יפתח סאטיה נאדלה (מנכ"ל מיקרוסופט הנוכחי) לשם יצירת אחת מהחטיבות המשמעותיות ביותר בחברה.

סטיבן אילופ, קרדיט תמונה: Maurizio Pesce / flickr

אף שמעולם לא הוכח הדבר, קיימת תיאורה לפיה המינוי של אילופ בנוקיה נעשה מתוך מטרה של מיקרוסופט ללמוד את פעילות החברה מבפנים מתוך מטרה למזג את פעילות המובייל שלה בהמשך הדרך לתוך פעילותה של מיקרוסופט. באותם ימים התמודדה מיקרוסופט עם אתגר לא פשוט מבחינתה – אפל וגוגל צברו תאוצה גדולה בתחום המובייל עם מערכות ההפעלה iOS ואנדרואיד, בעוד ענקית התוכנה שהייתה עד אותה עת החברה המשמעותית ביותר בתחום מערכות ההפעלה, נותרה מאחור בכל מה שנוגע לטלפונים.

מערכת ההפעלה Windows Phone הייתה אמורה להיות הפתרון של מיקרוסופט לכניסה מחודשת לשוק המובייל, אך היא הגיעה למשחק מאוחר מידי, כשאנדרואיד כבר הצליחה לכבוש את ליבן של לא מעט יצרניות טלפונים עם הצעת מערכת ההפעלה בקוד הפתוח, ועל כן נדרש ממנה לפנות למהלך שאולי יאפשר לה חדירה מהירה יותר לשוק.

נוקיה, שהייתה אמונה על נתח השוק הגדול ביותר בתחום הטלפונים באותן שנים, הייתה יעד אטרקטיבי למדי עבור מערכת ההפעלה של מיקרוסופט, וזמן קצר לאחר כניסתו של אילופ לתפקיד המנכ"ל בנוקיה, החלו השמועות הראשונות בדבר המעבר של נוקיה לשימוש ב-Windows Phone להגיח. התקדמות התהליכים הייתה כה מהירה, כך שכבר בתחילת 2011, פחות מחצי שנה לאחר שנכנס אילופ לתפקידו בנוקיה, יצאו מיקרוסופט ונוקיה בהודעה משותפת לפיה Windows Phone תהיה הפלטפורמה המרכזית שתוצג על גבי הסמארטפונים של נוקיה, זאת אף שבנוקיה עדיין דיברו על Meego כמערכת שתעמוד בחזית חודשים בודדים קודם לכן.

התכנית של מיקרוסופט הייתה לנצל את נתח השוק האדיר והשם המוכר של נוקיה לצורך הפצה מהירה של מערכת ההפעלה אותה פיתחה למובייל, כשבמיקרוסופט אף יצאו ביולי 2011 בהכרזה כי החברה מכוונת ליעד מכירות של 100 מיליון סמארטפונים בשנה שישתמשו במערכת ההפעלה Windows Phone. מערכת ההפעלה רצה באותה עת לא רק על מכשיריה של נוקיה, אלא גם על מכשירים נבחרים מבית סמסונג, LG וחברות נוספות, ובמיקרוסופט קיוו שהאצת קצב האימוץ, בעזרתה של נוקיה, תספק להם רוח גבית במאבק מול אנדרואיד שכבר הייתה מבוססת למדי באותם ימים.

שילובה של Windows Phone על גבי מכשיריה של נוקיה אכן הוכיח ככלי יעיל להגדלת נתח השוק של מערכת ההפעלה מבית מיקרוסופט על סמארטפונים, אולם הנתונים היו רחוקים מאוד מה-100 מיליון מכשירים בשנה להם קיוו במיקרוסופט, כשב-2012 הציגה נוקיה מכירות של כ-13 מיליון מכשירים מבוססי Windows Phone בשנה וב-2013 עמד מספר זה על 30 מיליון – עליה מרשימה לפני הדעיכה שתגיע.

סמארטפון מבוסס Windows Phone (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)

סמארטפון מבוסס Windows Phone (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)

זעזוע בעולם המובייל

שמועות על האפשרות כי מיקרוסופט תרכוש את חטיבת המובייל של נוקיה הגיעו עוד בדצמבר 2011 וב-2012, ופרט למינויו של בכיר במיקרוסופט כמנכ"ל נוקיה ב-2010, היו לכך עדויות נוספות לאורך הדרך, עת נוקיה הודיעה באופן רשמי על נטישתה של Meego לטובת Windows Phone.

ובספטמבר 2013, כשהריח של העסקה באוויר כבר תקופה ארוכה למדי, הודיעה מיקרוסופט כי היא רוכשת את חטיבת המובייל של נוקיה עבור סכום שנאמד ב-5.44 מיליארד אירו (כ-7.18 מיליארד דולר). במסגרת העסקה עזב סטיבן אילופ, מנכ"ל נוקיה, את החברה, וחזר למיקרוסופט, שם הוביל את חטיבת המוצרים עד שזו פוזרה זמן לא רב לאחר מכן, ושלחה הבייתה עובדים רבים, אילופ ביניהם.

על רקע ההכרזה על רכישת חטיבת המובייל של נוקיה, התברר כי במיקרוסופט ככל הנראה מתכננים להתמקד בפיתוח מכשירים בדומה לאופן בו פעלה אפל עם מכשירי האייפון, תוך שהיא עשויה לנטוש את אסטרטגיית התחרות מול אנדרואיד עם מערכת הפעלה משלה למובייל שתוצע ליצרניות שונות. לקראת סוף 2013, גרסת Windows Phone 8 הייתה מותקנת ברובה המכריע (90%) על מכשיריה של נוקיה, וקשה היה לראות כיצד היא תהיה מסוגלת לספק תחרות הולמת ל-iOS ואנדרואיד ללא שינוי כיוון.

באופן תמוה, עוד לפני שהושלמה עסקת מיקרוסופט-נוקיה באפריל 2014, הציגה החברה מכשיר חדש המבוסס על מערכת ההפעלה אנדרואיד, ה-Nokia X, עם ממשק מותאם המדמה את זה של ה-Windows Phone. לא ברור מה הייתה התכנית של נוקיה ומיקרוסופט עם הצגת מכשיר כזה, אך ניתן לשער כי זהו הניצוץ הראשון בדרכה של מיקרוסופט להפצת רכיבי תוכנה על גבי פלטפורמות מתחרות, מהלך שהוביל באופן מוצלח ביותר סאטיה נאדלה בימיו כמנכ"ל מיקרוסופט.

תחילתו של הסוף

כחצי שנה לאחר השלמת עסקת המכירה למיקרוסופט, בנובמבר 2014, הודיעה נוקיה על כוונתה להנגיש את שם המותג לחברות צד שלישי, כך שאלו יוכלו להשתמש בו בייצור טלפונים. נוקיה יצאה מעולם פיתוח הטלפונים באופן מוחלט, ושמרה לעצמה את השם המוכר, שם אותו מיקרוסופט נאלצה להעלים ממכשירים חדשים אותה השיקה תחת מותג "לומיה".

הסוף של חטיבת המובייל של נוקיה נחתם סופית כשנתיים לאחר שהושלמה רכישתה, במאי 2016, אז הודיע סאטיה נאדלה כי החברה תפסיק למכור סמארטפונים ותתמקד במכירות מוצרים לארגונים.

תחייה מחודשת

מהצד של נוקיה לא נותרה עוד חטיבה לפיתוח טלפונים, אך בחברה לא היו מעוניינים לוותר על אחד המותגים המוכרים בתחום, והודיעו כי שיתוף הפעולה עם חברה פינית נוספת – HMD Global, יראה אור ראשון בשנת 2017, עם סמארטפון חדש ראשון שיישא את השם "נוקיה" ויגיע עם מערכת ההפעלה אנדרואיד.

מכשירי סמארטפון ראשונים שנשאו את שם המותג של נוקיה ופותחו על ידי HMD אכן נצפו לראשונה בשנת 2017, ואנחנו בגאדג'טי היינו אז בברצלונה, בתערוכת המובייל MWC בה הם הוצגו.

הסיפור של נוקיה עדיין לא נגמר. החברה כבר לא מפתחת מכשירים בעצמה, אך המותג ורוח המותג עדיין קיימים בשוק, במכשירים אותם מפתחת HMD Global. ב-HMD מציינים כי מתחילת הפעילות מכרה החברה מעל 240 מיליון טלפונים, כאשר על פי ההערכות רשמה החברה מכירות של כ-70 מיליון מכשירים ב-2019, עדיין רחוק מאותו יעד שהציבה מיקרוסופט ל-100 מיליון מכשירים בשנה.

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות