בחינה היסטורית: חיבור ה-Thunderbolt של אינטל חוגג עשור

Thunderbolt 3 (מקור אינטל) Thunderbolt 3 (מקור אינטל)

אינטל (intel) “חוגגת” היום (ד’ 24.2) עשור לתקן ה-Thunderbolt שפותח במעבדות בישראל, ולכן זו הזדמנות טובה להסתכל קצת על ההיסטוריה של התקן, שהתחיל בצורה שונה מאוד מכפי שאנו מכירים אותו כיום והפך להיות אחד התקנים הנפוצים ביותר, במיוחד בזכות המעבר לחיבור USB-C ופתיחת התקן ב-2019.

מבט לאחור: 10 שנים לתקן ה-Thunderbolt

בעוד שתקן ה-Thunderbolt חוגג היום עשור מההשקה המסחרית שלו ב-2011 עם מחשב ה-MacBook Pro של אפל שהשתמש בו לראשונה, למעשה הוא החל את דרכו בצורה שונה מאוד ותחת שם אחר לגמרי, Light Peak, והתבסס על טכנולוגיה אופטית ולא על כבל נחושת “סטנדרטי”. התקן והטכנולוגיה שונו עם הצגת חיבור ה-Thunderbolt המקורי שהגיע במקבוק פרו ופותח בשיתוף פעולה עם אפל, והוא הציע מהירות העברת נתונים עצומה לזמנו של 10Gbps, פי 2 מחיבור ה-USB 3.0 שהושק באותה השנה, תוך שהוא מאפשר העברת אותות PCI Express ו-DisplayPort על כבל בודד.

שיתוף הפעולה בין אינטל ואפל היה גם אחד הגורמים לכך שלפחות בשנים הראשונות של התקן ניתן היה למצוא אותו רק במחשבי המק של אפל, כאשר הוא השתמש בחיבור Mini DisplayPort בניגוד לצורת החיבור הנוכחית. החיבור שודרג במהלך 2013 ל-Thunderbolt 2 והכפיל את קצב העברת הנתונים מ-10Gbps ל-20Gbps, כשהוא מגדיל את הפער בינו ובין תקן ה-USB המתחרה, אשר עם הצגת ה-USB 3.1 באותה השנה, הצליח להגיע למהירות 10Gbps ולהביא איתו שינוי גדול במיוחד גם בעבור ה-Thunderbolt, זה הגיע בדמות מחבר ה-USB Type-C או USB-C המודרני.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

השינוי הגדול ביותר ב-Thunderbolt הגיע למעשה ב-2015 עם הצגת תקן ה-Thunderbolt 3, שהצליח להכפיל פעם נוספת את קצב העברת הנתונים מ-20Gbps ל-40Gbps, אך יותר מכך, כשהוא זנח את מחבר ה-Mini DisplayPort הישן לטובת ה-USB-C, מה שאיפשר לו להשתלב ביותר מחשבי PC, ולא רק במחשבי המק בהם הוא היה קיים בעיקר בדורותיו הראשונים. הכבל החדש הפך להיות פתרון “מאוחד” לכלל הצרכים של המחשב, כשהוא מציע קצב העברת נתונים גבוה יחד עם תמיכה בצמד תצוגות 4K באמצעות תקן ה-DisplayPort ומאפשר טעינה בהספק של 100W.

אינטל הצליחה לשמור על העליונות של תקן ה-Thunderbolt על פני תקן ה-USB בתחום המהירות במהלך השנים באופן קבוע, אך פחות בפופולריות שלו ובאימוץ שלו על ידי חברות רבות, אחד הדברים שהובילו להחלטה התקדימית של החברה להפוך את תקן ה-Thunderbolt 3 לתקן פתוח ב-2019 ולתרום אותו לארגון ה-USB-IF האחראי על תקינת ה-USB.

צעד זה הוביל ליצירת תקן ה-USB 4 החדש, שעדיין אינו נפוץ כיום אך הוא מהיר פי 2 מתקן ה-USB 3.2 העדכני ביותר (USB 3.2 Gen 2×2). בעוד שאינטל הפכה את תקן ה-Thudnerbolt 3 לפתוח, היא השיקה שנה לאחר מכן ב-2020 את הדור הבא של החיבור, ה-Thudnerbolt 4, ששמר על קצב העברת נתונים של 40Gbps אך הביא עימו יתרונות רבים על פני הדור הקודם.

Thunderbolt 4 (מקור אינטל)

הזווית הישראלית של ה-Thunderbolt

כחלק מתהליך כתיבת הכתבה, הזדמן לי לדבר עם שחף קיזלשטיין ויהונדב משה, סגני נשיא באינטל כיום, כאשר שחף שימש כמנהל ההנדסה של Thunderbolt באינטל, תפקיד אותו ממלא כיום יהונדב, שיחה אשר חשפה פרטים מעניינים על חיבור ה-Thunderbolt ויותר מכך על תחילת דרכו.

בעוד שידוע לנו כי התקן נוצר בשיתוף פעולה בין אינטל ואפל, איתה לחברה היו יחסים טובים לאחר מעבר אפל למעבדי אינטל, השינוי מטכנולוגיית ה-Light Peak האופטית ל-Thunderbolt המוכר לנו יותר ואימוץ התקן עצמו התרחשו למעשה לאחר ביקור של סטיב ג’ובס, מייסד ומנכ”ל אפל המיתולוגי, במעבדות אינטל, בהם הוצגה לו הטכנולוגיה החדשה.

ג’ובס החליט להמר ולשלב אותה במחשבי המק על בסיס “אמונה עיוורת” בטכנולוגיה החדשה, כשהוא דורש שינוי קטן אחד – הפתרון האופטי נראה לא ישים בהשוואה לחיבור כבל נחושת סטנדרטי יותר, מה שהוביל למעשה ליצירת ה-Thunderbolt המוכר לנו כיום.

פרויקט ה-Thunderbolt באינטל “התגלגל” למעבדות בישראל לאחר שחיפשו בחברה צוות שיוכל לעבוד על הפרויקט החדשני, משימה אליה נרתמו מהנדסי אינטל בישראל, כאן הוא גם ממשיך ברובו להיות מפותח גם היום, עם מיקומים נוספים בחו”ל.

את הפופולריות הגוברת של התקן אפשר לייחס למעשה לשחף קיזלשטיין, שהיה גם הגורם המשפיע בחברה שדחף לשינוי הגדול בתקן עם המעבר לחיבור USB-C, פתיחת התקן ויצירת ה-USB 4 כחלק משינוי מדיניות שנועד לחזק בסופו של דבר את תקן ה-Thunderbolt בשוק. התקן הפתוח צפוי להמשיך ולהשתדרג בעתיד עם הצגת הדור החדש, עדכון שצפוי להביא איתו הכפלה נוספת במהירות העברת הנתונים והוספת מגוון פיצ’רים, אך לצערנו קיזלשטיין ומשה סירבו לאשר את הפרטים או המפרט לתקן העתידי אשר נמצא כבר היום בפיתוח במעבדות החברה בישראל.

צוות Thunderbolt באינטל ישראל (מקור אינטל)

עבור רובנו תקני ה-USB ו-Thunderbolt הפכו להיות זהים למעשה, במיוחד לאור השימוש במחבר ה-USB-C, כשההבדל הויזואלי היחיד מגיע בדמות סימן הברק הקטן של ה-Thunderbolt. ועם זאת, ה-Thunderbolt ממשיך להוביל את השוק, במיוחד לאחר פתיחת התקן שהובילה ליצירת ה-USB 4, אשר צפוי להגדיל את הפופולריות שלו בשנים הבאות.

אחד הפרטים הקטנים אך המעניינים ביותר בשיחה נגעו להנחה המוטעית שלי ושל לא מעט אנשים לגבי חיבור ה-Thunderbolt במחשבי AMD. למרות שכמעט ולא ניתן למצוא מחשבי AMD עם Thunderbolt, הסיבה לכך לא נעוצה באינטל, שמעדיפה לדברי שני הבכירים לספק אותו לכמה שיותר לקוחות, אלא למעשה בכוחות השוק, בו שולט עדיין תקן ה-USB, דבר שעשוי להשתנות עם הפיכת ה-USB 4 לנפוץ יותר.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים