ביקורת סרט: מורביוס – אולי עדיף שלא?

מורביוס (תמונה: Sony Pictures) מורביוס (תמונה: Sony Pictures)

“מורביוס” הוא הניסיון השלישי של סוני ליצור את מה שאני קורא לו “היקום הסינימטי של ספיידר-מן עדיין בלי ספיידר-מן”. אז אחרי ונום הראשון הממש בינוני ו-ונום השני הממש לא טוב, האם סוני יכולה להכריז שפעם שלישית גלידת ערפדים? ובכן, לא. ממש לא. אבל בואו תקראו גם למה כל-כך לא נהניתי ממורביוס.

מורביוס – עלילת הסרט

דוקטור מייקל מורביוס (ג’ראד לטו) הוא ביוכימאי שמנסה כל חייו לפתור את מחלת הדם הנדירה בה הוא וחבר ילדותו מיילו (מאט סמית’) חולים. בסופו של דבר מורביוס עושה ניסויים על עטלפים על מנת למצוא את התרופה שתרפא אותו ואת מיילו. הניסויים מצליחים אפילו יותר ממה שהוא ציפה ומעניקים לו יכולות על-אנושיות.

הבעיה? הם גם נתנו לו את הצורך לשתות דם באופן קבוע על מנת לא לקבל ריגרסיה למחלה שלו ובסופו של דבר למות. אה, וגם יש שני בלשים שחוקרים מקרי מוות שבהם מעורב אדם שמרוקן אנשים מהדם שלהם.

חיכינו שנתיים בשביל זה?

הסרט של מורביוס מגיע מראש לנקודת פתיחה בעייתית. הוא היה אמור לצאת ב-31 ביולי 2020, כלומר לפני ספיידר-מן: אין דרך הביתה (שהיה אמור לצאת במקור ב-16 ביולי 2021) ובעקבות הדחיות והעובדה שהוא יצא בסופו של דבר אחרי ספיידר-מן האחרון, הסרט שונה לחלוטין מהתוכניות המקוריות שלו על מנת לנסות ולהרחיק אותו מיקום שבו קיים ספיידר-מן.

הוכחה לכך אפשר לזהות בעקבות המון רפרנסים ליקום של ספיידר-מן אותם ראינו בטריילר הראשון למורביוס אי שם בינואר 2020, שפשוט נמחקו לחלוטין מהסרט, כך שהקשר שלו לשאר הדמויות מהעולם של ספיידר-מן הוא רופף ומקרי בהחלט.

יתרה מזאת – בסשן שאלות תשובות עם במאי הסרט שבוע לפני יציאתו, הבמאי דניאל אספינוזה (לא הדמות מלוציפר) פשוט סיפר לכל האינטרנט מה יופיע בסצינות שלאחר כתוביות הסיום (פוסט-קרדיטס) של הסרט וכחטא על פשע הוא אפילו הסביר לפרטי פרטים מה המשמעות של הסצינות האלו.

האם הייתם רוצים להגיע לסרט שהוא פרוייקט של מארוול כשאתם יודעים מה יופיע בסצינות שלאחר הכתוביות של הסרט, דבר שהפך להיות סימן הכיר של החברה? אני יודע שאני לא. זה מוציא חלק מהכיף של לצפות בסרט של מארוול.

ג'ארד ליטו מתוך "מורביוס" (תמונה: Sony Pictures)
ג’ארד ליטו מתוך “מורביוס” (תמונה: Sony Pictures)

רגע, אבל איך הסרט?

יש סרטים שמראש אני לא סומך עליהם, וכמי שניזון מאוד מקהילת הפורומים רדיט העדפתי לעקוב אחרי הפרוייקט של מורביוס עוד בתחילת דרכו ואף לקרוא מה היו התוכניות הראשונות לסרט הזה לפני ספיידר-מן: אין דרך הביתה“, כנראה ששום דבר שלא כלל רפרנסים ליקום מורחב יותר כנראה לא היה מרצה אותי.

הוסיפו לכך שגם מאוד קשה להיות הסרט שיוצא אחרי אירוע קולנועי גדול כמו אין דרך הביתה, אבל גם אם מה שהיה ברשותה של הפקת הסרט הזה הם לא עבדו נכון.

היו לסוני את כל הכלים הנכונים לעשות סרט טוב ולהביא את ההקשר לאחד היקומים של אחד הספיידרמנים בסוף. היה סיפור וקונספטים שהיו יכולים ללכת למקומות מעניינים, וגם הופעות משחק לא רעות בכלל, אבל לא משנה כמה הסרט ניסה הוא פשוט לא הצליח להתרומם.

הוא סבל מהמון בעיות שהרבה סרטים סובלים מהם היום – הנסיון לעשות שילוב בין ז’אנרים, שלא מצליח כי הוא מרגיש כאילו הסרט פשוט לא סגור לאיזה ז’אנר הוא שייך, וזה ממשיך עם העובדה שסרטים היום פשוט חשוכים מידי. ניסיתי להבין אם הבעיה היא בי והגיע הזמן לביקור אצל רופא עיניים, אבל לא – אני לא היחיד שיצא מהסרט ואמר “וואו זה היה חשוך מידי”, אז כנראה שזו גם בעיה.

וכמובן איך אפשר בלי מערכה שלישית שכוללת קרב CGI, שחוץ מהרבה דמויות שנמרחות על מסך חשוך בבליל לא מובן, שאולי היה מרצה את מי שנמצא באותה עת בטריפ, וגם זה לא בטוח, אי אפשר לראות בו כמעט כלום.

וזה חבל, כי אם מורביוס היה מסמן רק חלק מהתיבות האלו ולא את כולן, יכול מאוד להיות שהייתי נהנה יותר.

מורביוס (תמונה: Sony Pictures)
ג’ארד ליטו כ”מורביוס” (תמונה: Sony Pictures)

השורה התחתונה – מה חשבנו על מורביוס

הסרט מורביוס היה ניסיון שלישי ולא מוצלח ליצור יקום שיכיל בתוכו בסופו של דבר איזה שהוא ספיידר-מן, אבל נכון לעכשיו הוא לא, מה שהופך את הסרטים על הנבלים שלו לתוכן נוסף שהיה יכול להיות מעניין בשירות סטרימינג, אבל לא כסרט גדול שיוצא לקולנוע. זה בערך כמו לראות סרט על הגרמנים מ”אינדיאנה ג’ונס” או לאכול טופו בלי שום רוטב או תוספת – פשוט אין טעם.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים