גאדג’טי מסקר: ASUS Zenbook Pro 16X OLED – סוס עבודה ליוצרי תוכן וגיימרים מזדמנים

נייד Zenbook Pro 16X OLED (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי) נייד Zenbook Pro 16X OLED (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

משפחת ניידי ה-Zenbook של אסוס (ASUS) היא אחת מהסדרות המוכרות ביותר של החברה, כאשר הפעם יצא לנו לבדוק את נייד ה-Zenbook Pro 16X OLED מדגם UX7602, המגיע כפתרון רב תכליתי עם אוסף פיצ’רים בעבור יוצרי תוכן, מפרט טכני חזק, מסך OLED 4K בגודל 16 אינץ’ ועיצוב ייחודי עם מקלדת שמתרוממת על מנת לשפר את הקירור ולספק זווית ארגונומית ונוחה יותר להקלדה.

נייד ה-Zenbook Pro 16X OLED (להלן Pro 16X) מגיע כאחד מאוסף ניידי 16 אינץ’ עם מסכי OLED אותם מציעה כיום החברה, בהם נייד ה-ProArt Studiobook 16 OLED המיועד ליוצרי תוכן מקצועיים וה-Vivobook Pro 16X OLED המיועד ליוצרים מתחילים אותם סקרנו בעבר.

בניגוד להם, ה-Pro 16X שייך לסדרת ה-Zenbook העיקרית של החברה. אף כי דגם זה נועד לקרוץ ליוצרי תוכן בזכות מסך ה-OLED וחוגת ה-ASUS Dial, הוא מהווה פתרון בפועל גם לגיימרים מזדמנים, כשהוא מציע מפרט טכני חזק ואת קירור ה-AAS Ultra (ר”ת Active Aerodynamic System) הלא שגרתי, המרים את המקלדת לקירור משופר.

נייד Zenbook Pro 16X OLED (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)
נייד Zenbook Pro 16X OLED (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

מסך ה-Zenbook Pro 16X OLED

בשנת 2022 כבר לא נדיר למצוא מסכי OLED במחשבים ניידים והם הפכו להיות פתרון מיינסטרים שאפשר למצוא בהרבה מניידיה של ASUS כיום.

במקרה זה מדובר על מסך ה-OLED 4K השלישי בגודל 16 אינץ’ אותו יצא לי לבדוק באופן אישי אחרי דגמי ה-Vivobook ו-Studiobook, כאשר הוא שומר על מבנה ה-16:10 הפופולרי יותר כיום, אך מגיע עם יחס מסך-גוף גבוה יותר של 90%, תוך כדי שהוא עומד ב-100% מתקן הצבעים DCI-P3 ותקן ה-Display HDR True Black 500. בראש המסך אפשר למצוא מצלמת רשת FHD באיכות טובה למדי עם תמיכה בזיהוי פנים.

כפי שהזכרתי בעבר, קשה להשוות בין איכות מסכי ה-OLED לסוגי פאנלים אחרים בשוק, וה-Pro 16X אינו מאכזב ומציע איכות תמונה גבוהה במיוחד, כאשר המסך עצמו מגיע עם ציפוי זכוכית “גורילה” לעמידות מוגברת, לאור התמיכה של המסך במגע ובעט ה-ASUS Pen שצורף בסט שנבדק.

חסרון אחד במסך הוא הגימור המבריק שלו, המחזיר לא מעט אור בסביבה מוארת, דבר שפחות בעייתי בסביבה חשוכה. חיסרון נוסף, לפחות עבור גיימרים, מגיע דרך התמיכה בקצב רענון סטנדרטי של 60 הרץ, כאשר הדבר היחיד אותו ASUS יכולה עוד לשפר במסך על מנת להפוך אותו לאידיאלי גם לגיימרים הוא שימוש בפאנל 120Hz.

מבנה ה-Zenbook Pro 16X OLED

הדבר הבולט ביותר בנייד מלבד מסך ה-OLED שלו הוא המקלדת אותה שילבה ASUS בנייד, או יותר נכון מנגנון ה-AAS Ultra של החברה המוכר יותר מסדרות גיימינג דוגמת ה-ROG Zephyrus Duo 15 אותו סקרנו בעבר.

עם פתיחת המסך, המנגנון מרים את כל אזור המקלדת ומטה אותה לזווית של עד 7 מעלות, דבר שנועד לתת זווית ארגונומית יותר לשימוש, בדומה לציר ה-ErgoLift אותו אפשר למצוא בדגמים אחרים של החברה, אך גם נועד לשפר את הקירור של הנייד עצמו.

החיסרון? המקלדת תתרומם תמיד עם הפתיחה של הנייד ואין אפשרות לשנות את הזווית באופן ידני.

Zenbook Pro 16X – תקריב מנגנון AAS (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)
Zenbook Pro 16X – תקריב מנגנון AAS (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

המקלדת עצמה מגיעה בתצורה סטנדרטית למדי ומשלבת באופן חריג בעבור נייד מסדרת ה-Zenbook תאורת RGBW בכל מקש, עם אור לבן ותאורת RGB המתאימה יותר לניידי גיימינג.

תאורה זו “זולגת” גם מצדי המקלדת, כאשר תאורת ה-RGB על צבעיה השונים משמשת גם להצגת התראות ויזואליות כמו שינוי מצב ביצועים או סוללה חלשה.

מקש הכיבוי משמש גם כחיישן טביעת האצבע בנייד, כאשר משני צידי המקלדת ניתן למצוא את צמד הרמקולים העליונים מתוך ששת הרמקולים בנייד (עליהם נרחיב בהמשך).

למרות שניתן לחשוב כי כל האזור בצידי המקלדת משמש כרמקול, בפועל רק חלק זעיר למדי משמש כפתח לרמקול שיושב מאחורי המקלדת.

מתחת למקלדת, באזור שאיננו מתרומם עם פתיחת הנייד, ניתן למצוא משטח עכבר ענק בגודל של 150×90 מ”מ, המשלב את פד הספרות הוירטואלי NumberPad 2.0 המוכר של החברה.

בצידו השמאלי מגיעה הגרסה השלישית של חוגת ה-ASUS Dial, שנועדה לשמש כאמצעי קלט נוסף ושימושי במיוחד לאחר תקופת ההסתגלות, עם מגוון רחב של פעולות בהתאם להגדרת המשתמש ושימושים מרובים לתוכנות בעבור יוצרי תוכן, גרפיקאים ועורכים.

בניגוד ל-ASUS DialPad המגיע עם ה-Vivobook Pro 16X או ה-ASUS Dial הפיזי ב-Studiobook 16, בדגם ה-Pro 16X אסוס בחרה ליצור פתרון “היברידי” – כפתור פיזי אשר סביבו משטח מגע מזכוכית השקוע בהשוואה למשטח עצמו לשימוש נוח יותר.

מדובר לדעתי באחד הפתרונות היותר נוחים מבין הגרסאות האחרות של ה-Dial, על אף כי חלק מהמשתמשים יעדיפו את הגרסה הפיזית הזמינה במחשב ה-Studiobook.

מבחינת כמות החיבורים שלו, נייד ה-Pro 16X מציע מבחר סביר למדי בעבור מרבית המשתמשים:

  • בצד ימין – חיבור HDMI 2.1 FRL, חיבור אוזניות משולב 3.5 מ”מ וקורא כרטיסי SD Express 7.0.
  • בצד שמאל – צמד חיבורי USB-C Thunderbolt 4, חיבור USB-A 3.2 Gen 2 וחיבור טעינה יעודי.

שילוב של קורא כרטיסי SD 7.0 מיועד בעיקר לצלמים המעוניינים בפריקה מהירה של תמונות מכרטיסי ה-SD בהם הם משתמשים לצילום, כאשר חיבור ה-HDMI 2.1 העדכני מאפשר לחבר את הנייד למסכים חיצוניים עם וידאו 4K ב-120Hz, למקרים בהם מסך ה-OLED אינו מספיק טוב לשימוש שלהם.

בזמן שהנייד מסוגל להיטען גם דרך חיבורי ה-USB-C המובנים, הוא עדיין מגיע עם שקע טעינה יעודי בעבור מטען ה-200W המצורף, כאשר בערכה ניתן למצוא בנוסף מתאם רשת קווי RJ45 ל-USB-A בעבור משתמשים המעדיפים רשת קווית על פני אלחוטית.

בדומה לניידי Zenbook אחרים של ASUS, נייד ה-Pro 16X מגיע עם גוף אלומיניום בצבע שחור (Tech Black), שעמיד יחסית לטביעות אצבע, אבל אפשר לראות חלק מהן.

הנייד מגיע במבנה דק יחסית של 16.9~17.8 מ”מ, בהשוואה Studiobook 16 שהגיע בעובי 19.9~21.4 מ”מ, אך במשקל זהה של 2.4 ק”ג.

זה לא הנייד הקל ביותר שיצא לי לבדוק, אך בעבור נייד 16 אינץ’ מדובר על משקל סביר יחסית, כאשר משתמשים בדרכים ישמחו לדעת כי גם הוא מגיע עם תקן העמידות MIL-STD 810H של צבא ארה”ב.

העיצוב הכללי של הנייד מינימליסטי למדי, עם לוגו ה-Zenbook המעודכן בחלקו האחורי של הנייד המשלב תאורת RGB מובנת.

בחלק התחתון ניתן למצוא פתחי איוורור גדולים שנועדו לסייע לשמור על הנייד קריר על מנת לקבל את מלוא הביצועים שלו, יחד עם החלק השני במערך רמקולי harman/kardon של ה-Pro X16.

בנוסף לצמד הטוויטרים בצידי המסך, בחלק התחתון אפשר למצוא זוג פתחי רמקולים, בכל אחד מהם ניתן למצוא צמד וופרים היוצרים מערך שמע חזק ואיכותי במיוחד בהשוואה לדגמים אחרים אותם בדקתי.

חווית שימוש – Zenbook Pro 16X OLED

בהתחשב בכך כי יצא לי לבדוק את נייד ה-Studiobook 16 של ASUS בעבר, התחושה בזמן השימוש ב-Pro 16X הייתה דומה למדי.

הנייד אולי לא חלק מסדרת הפתרונות היעודיים של ASUS ליוצרי התוכן, אלא חלק מסדרת המיינסטרים שלה, אך הוא מותאם במיוחד בעבורם, כפי שאפשר לראות בקלות משילוב ה-Dial Pad החדש לצד פד העכבר, התמיכה של המסך בעט ה-ASUS Pen המצורף והשימוש בתוכנת ה-ProArt Creator Hub היעודית לצד תוכנת My ASUS הכללית יותר.

מנגנון ה-AAS בו ASUS בחרה להשתמש בנייד מספק קירור משופר, אך גם נועד לספק זווית יותר ארגונומית לשימוש במקלדת.

זה נתון שאפשר להתווכח עליו לא מעט, כשבשלב הראשוני השימוש במקלדת רחוק מלהיות נוח, אך הופך לטוב יותר לאחר הסתגלות, אף כי הייתי מעדיף אפשרות לשנות את הזווית של המקלדת באופן ידני ולא כתלוי בזווית פתיחת המסך.

ההטיה של המקלדת וגודל המשטח שמתחתיה הפכו מעט בעיתיים עם השעונים החכמים בהם אני משתמש באופן קבוע, עד שנאלצתי להסיר אותם בזמן השימוש במקלדת על מנת שלא יטרידו אותי.

פד ה-NumberPad של ASUS הוא פתרון נוח למשתמשים שרוצים פד מספרים יעודי אחרי זמן הסתגלות מסוים, כאשר עט ה-ASUS Pen המצורף מהווה עוד אינדיקציה כי מדובר על נייד ליוצרי תוכן “במסווה” של נייד מיינסטרים רגיל.

לבסוף מגלים את נקודת התורפה העיקרית של הנייד בעבור משתמשים בדרכים – מפרט חזק + מסך OLED 4K = זמן סוללה נמוך.

על אף כי הנייד מגיע עם סוללת 96WHrs, זמן השימוש הממוצע עם הסוללה הגדולה שלו עמד על כ-4~5 שעות, כאשר בשימוש קל כמו גלישה ניתן היה להגיע ליותר מכך, אך מעבר לשימוש כבד יותר חתך את זמן הסוללה, דבר שדי סביר וצפוי לנייד שאפשר להגדיר בפועל כתחנת עבודה ניידת.

בונוס נחמד אותו ASUS צירפה לערכת הנייד במקרה שלנו הוא תיק גב נוח למדי, המתאים לגודל הנייד ומאפשר לשאת אותו בצורה נוחה יותר יחד עם דברים נוספים אותם יצטרך המשתמש המזדמן כאשר הוא לוקח את הנייד איתו.

Zenbook Pro 16X – תיק גב מצורף (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)
Zenbook Pro 16X – תיק גב מצורף (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

מבחני ביצועים – Zenbook Pro 16X OLED

נייד ה-Pro 16X מגיע בתור “סוס עבודה” בתצורה שנבדקה עם מפרט חזק המבוסס על סדרת מעבדי ה-Alder Lake H הניידים של אינטל מהדור ה-12 לצד כרטיס GeForce RTX 3060 גרפי, שאולי איננו הכרטיס החזק ביותר בסדרת ה-GeForce RTX 3000 של אנבידיה, אך מספק די והותר עוצמה לשימוש גם בגיימינג מזדמן.

במקרה שלנו המפרט של הנייד אותו סקרנו כלל:

  • מעבד – Core i9-12900H.
  • זיכרון – 32GB LPDDR5.
  • אחסון – 1TB SSD מדגם Samsung PM9A1.
  • כרטיס מסך – GeForce RTX 3060 6GB GDDR6.
  • מסך –  16 אינץ’ OLED ביחס 16:10 ורזולוציית 4K של 2400×3840, עם טאץ’
  • סוללה – 96WHrs.
  • משקל – 2.4 ק”ג.

על מנת לקבל מדד לביצועי הנייד ערכנו מספר בדיקות ביצועים, כאשר הנייד מחובר לחשמל ומוגדר על מצב טורבו לביצועים מקסימליים על חשבון רעש מוגבר וחזק בהחלט.

הבדיקות מתחלקות לביצועים כלליים, ביצועי מעבד, ביצועי כרטיס מסך וביצועי אחסון מובנה, כאשר לצורך מדד הביצועים הכללי הנייד נבדק בתוכנת ה-PCMark 10 עם ציון כללי של 7025.

מבחן ביצועיים PCmark 10
מבחן ביצועיים PCmark 10

לבדיקת מעבד ה-Core i9-12900H הורצו תוכנת ה-GeekBench 5.4.5, בה המעבד קיבל ניקוד של 1726 לביצועי ליבה בודדת ו-12970 לריבוי ליבות וכן תוכנת ה-Cinebench בגרסת R23.2, בה קיבל 1707 נקודות לביצועי ליבה בודדת ו-15407 נקודות לביצועי ריבוי ליבות.

לשם בדיקת כרטיס ה-GeForce RTX 3060 הורצו תוכנות ה-3DMark עם מבחן Time Spy, בה הנייד קיבל ניקוד של 8305 נקודות, ומבחן ה-Superposition בו הנייד קיבל ציון של 14639 נקודות.

כונן ה-Samsung PM9A1 הצליח להציג ביצועים גבוהים בהחלט עם מהירות קריאה של עד 6.39GB/s וכתיבה של עד 4.78GB/s בבדיקת ה-ATTO, כשבתוכנת ה-AS SSD הכונן מקבל ציון כללי של 5663 נקודות עם מהירות קריאה של כ~5GB/s וכתיבה של כ~2.4GB/s.

כמו שנאמר בתחילת הבדיקות, מדובר על “סוס עבודה” עם מפרט שלא יבייש גם נייד גיימינג סביר, שנותן פתרון לשימושים מזדמנים אך גם לכבדים יותר כמו יצירה ועריכה של תמונות ווידאו או כאמור גיימינג, על אף כי המסך פחות אופטימלי לשם כך, דבר שניתן לפתור עם מסך חיצוני בזכות חיבור ה-HDMI 2.1 של הנייד.

השורה התחתונה – מה חשבנו על ה-Zenbook Pro 16X OLED

הדרך הפשוטה ביותר לתאר את נייד ה-Zenbook Pro 16X OLED של ASUS הוא כנייד המיועד ליוצרי תוכן, גרפיקאים ועורכי וידאו שאוהבים גם לשחק מדי פעם על הנייד שלהם, במיוחד אם מחברים אותו למסך גיימינג יעודי, אחרת קשה להסביר את ההחלטה של החברה לשלב תאורת RGBW בנייד לצד פד ה-NumPad המוכר שלה וחוגת ה-ASUS Dial בגרסת “חצי-טאץ” חדשה.

ה-Pro 16X מהווה את נקודת האמצע בין סדרת ה-Vivobook הזולה יותר עם איכות בניה משופרת ומפרט טכני חזק בהרבה ובין סדרת ה-ProArt היוקרתית של החברה ליוצרי תוכן מקצועיים.

הוא נועד להיות פתרון שמשלב בין עולמות השימוש השונים בניידים. יוצרי תוכן, גרפיקאים, עורכי וידאו ועוד יהנו מסט הפיצ’רים היעודי שלו בעבורם, תוך כדי שהוא מספק לא מעט גם למשתמשים אחרים, בהם גיימרים שיוכלו ליהנות מהמפרט החזק שלו, על אף כי מסך ה-OLED 4K מתאים יותר לצפיה ויצירה של תכנים מאשר גיימינג, דבר אותו אפשר לפתור עם מסך גיימינג יעודי תומך HDMI 2.1.

לא מדובר על הנייד הקל, הדק או הזול ביותר של ASUS, אך ה-Pro 16X מציע מפרט חזק, איכות בניה גבוהה ומסך OLED 4K מרשים וגדול לצד מערכת שמע חזקה, ההופכים אותו לפתרון רב תכליתי ול”סוס עבודה” בעבור משתמשים הזקוקים לנייד חזק.

מחיר נייד ה-Zenbook Pro 16X OLED מדגם UX7602 בתצורה אותה בדקנו עומד על 13990 ש”ח.

מה אהבנו?

  • מסך OLED 4K גדול ואיכותי.
  • איכות בניה.
  • ביצועים מעולים.
  • שמע חזק ואיכותי.
  • כמות חיבורים טובה.
  • חוגת ה-ASUS Dial.
  • שקט בשימוש רגיל.
  • RGB.
  • תומך בטעינת USB-C.

ומה פחות?

  • מבנה מקלדת שדורש התרגלות.
  • רועש תחת עומס כבד.
  • חיבור טעינה יעודי (אך תומך גם טעינת USB-C).
  • ביצועי סוללה בינוניים.
  • כבד יחסית.
  • מחיר.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים