ניפוץ חלונות: מדוע מיקרוסופט תקועה במקום [דעה]

איך נאמר זאת בעדינות – מצבה של מיקרוסופט בכל הנוגע למערכת ההפעלה Windows וטאבלטי ה-Surface, לא מזהיר. משתמשים רבים ברחבי העולם מעדיפים לפנות לפתרונות של חברות אחרות, ומעמדה של מיקרוסופט בתחום המחשוב ממשיך להישחק. מערכת ההפעלה Windows 8 איננה פופולארית כמו קודמותיה ורבים מהמשתמשים כלל לא עושים שימוש בממשק האריחים החדש. מנגד, החברה מצליחה לייצר הכנסות מכובדות ממכירת טאבלטי ה-Surface, אך כשבוחנים את המספרים מגלים כי בשורת הרווח ישנו הפסד של קרוב ל-2 מליארד דולר בקטגוריה.

לא צריך להיות אנליסט או מומחה גדול בכדי להבין את מצבה הרע של מיקרוסופט עם מערכת ההפעלה Windows בעידן הפוסט PC. מי שהייתה בעבר מובילת השוק, ובאופן בלתי מעורער, מוצאת עצמה חסרת אונים בביתה שלה. גם העדכונים הרבים שמיקרוסופט משחררת לא מביאים את מערכת ההפעלה לשיאים חדשים, ומרבית המשתמשים נותרים אדישים. אם כך, מה מפספסים במיקרוסופט? מדוע מי שמוגדרת “ענקית התוכנה” לא מצליחה להרים את הראש?

צריך טאצ’ בחיים

תמונה: Jim Merithew

 

אם נחזור אחורה בזמן וננתח את צעדיה של מיקרסופט, נוכל בקלות לחזור לנקודה בה חלה התפנית המשמעותית – הופעתם של הטאבלטים. יצורי כלאיים “ארורים” אלו איפשרו לשלב בין היכולות של סמארטפון ובין מסך גדול ואיכותי, מה שמהווה פתרון אידיאלי לצרכני תוכן. רבים התקשו להבין מדוע עליהם לרכוש מחשב (נייד או נייח) אם כל מעשיהם מסתכמים בגלישה באינטרנט או בחיתוך מהיר של פירות וירטואליים על המסך.

האריח הפופולארי ביותר הוא זה שמפנה אל שולחן העבודה הקלאסי.

במשך שנים צפתה מיקרוסופט בהצלחתן של אפל וגוגל, ופשוט שתקה. בינתיים, גם לקוחותיה הנאמנים של ענקית התוכנה ביצעו את המעבר והשיגו לעצמם מכשירי טאבלטים זולים שמתאימים בדיוק לצרכים שלהם. בשלב מסוים החליטה מיקרוסופט לשוב אל שולחן השרטוטים ולהגות מן היסוד את התשובה שלה. לאחר לא מעט רמיזות והדלפות, היא הציגה לעולם את בשורת האריחים של Windows 8.

“אאוריקה!”, הכריזה מיקרוסופט באירוע ההכרזה הצבעוני שלה. “הנה, הבאנו לכם את מה שכל-כך רציתם – מערכת הפעלה המושתתת על תמיכה במסכי מגע, בעלת ממשק משתמש שיטרוף מחדש את הקלפים ויציג אופן פעולה קל ונוח”. ואיפה מיקרוסופט היום, שנתיים לאחר מכן? בערך באותו המקום. מרבית המשתמשים מעדיפים את סביבת העבודה שלמדו להכיר טוב במשך השנים, וגם אלו שכן ביצעו את המעבר, סביר שגרמו לאריח הפופולארי ביותר להיות זה שמפנה אל שולחן העבודה הקלאסי.

בואי ונביא לך ת’פאנק

מיקרוסופט התקשתה להבין את סודם של הטאבלטים והסמארטפונים. המשתמשים התאהבו בהם לא רק בגלל מסך המגע כפי שאולי הייתה בטוחה. מיקרוסופט נרדמה בשמירה וקיבלה גול בין הרגליים, במגרש הביתי שלה. המשתמשים העדיפו את המוצרים המתחרים בגלל מערכות ההפעלה העשירות שיצרו אפל וגם גוגל.

מיקרוסופט צריכה להפנים כי עליה להסתכל על התמונה הכוללת ולשנן מנטרה חדשה: “קודם טאבלט, אחר כך מחשב”. תארו לכם עולם בו מיקרוספט הייתה מייחסת חשיבות אמיתית לחיישנים, למשל. מדוע Windwos לא מסוגלת לזהות שהמשתמש נמצא כעת בעבודה ולפיכך עליה להחליף את מסך הבית בהתאם? מדוע לא יופעל מצב שינה באופן אוטומטי בזמן נהיגה?

מי שמצליחה לבלוט בתקופה האחרונה בכל הקשור לחדשנות טכנולוגית היא ענקית השבבים אינטל שמציגה פיתוחים מחוץ לתחום החומרה. אינטל חשפה בחודשים האחרונים מגוון רחב של פרויקטים מתקדמים עליהם היא שוקדת, אלו ללא ספק יעניקו שדרוג משמעותי לחווית המשתמש על כל מערכות ההפעלה.

זוהי רק טעימה קטנה מהרעיונות שאפשר ליישם באמצעות חשיבה מחדש ורתימה של טכנולוגיות שנחשבות ישנות יחסית. מספיק רק להציץ במערכות ההפעלה אנדרואיד ו-iOS ולראות כמה רעיונות פשוטים שפותחו על ידי מפתחים עצמאיים טרם מצאו את דרכם ל-WIndows. במקרה שלנו גם ככל הנראה יעמדו לרשות המפתח כוחות עיבוד חזקים יותר וחיי סוללה ארוכים להסתמך עליהם. ברגע שמיקרוספט תחל לגרות את הדמיון, ואת החלומות של המשתמשים, כך יתרמו גם המפתחים ליצירת אפליקציות ושירותים ייחודיים.

פוזה פה זה שם המשחק

Windows צריכה לעבור שינוי מהיסוד, בשאיפה להעניק לה אפקט “וואו” שהיא עוד לא זכתה לקבל. אם מיקרוסופט אכן תצליח להעניק חווית שימוש חכמה ובוגרת יותר, אין ספק שהיא תוכל בקלות לחזור לימיה הגדולים והמפוארים. חווית משתמש שכזו תושג רק אם תצליח החברה להבין את מהות מוצרי החומרה שלה ואת הצרכים של המשתמשים. משימה נוספת, ואולי קשה יותר, היא לשכנע את המפתחים לשוב ולהאמין בה ובחזון אליו היא צועדת. בינתיים נראה שמיקרוסופט מנסה בעיקר למזער נזקים ולהחזיר למשתמשים את מה שהם כל-כך רוצים.

בעולם הטכנולוגיה צפינו כבר בחברות ענק נופלות מכס המלוכה, ומנגד – גם בחברות צעירות שעבדו קשה והגיעו לגדולה. ועל מיקרוסופט להזדרז. אפל, במיוחד לאחר שהציגה את עדכון Yosemite החדש, מצליחה להגשים את חלום הסינרגיה בין כל המכשירים וגוגל תופסת גם היא תאוצה עם Chrome OS שממשיכה להשתדרג במהירות. תוסיפו לכך את העובדה המעניינת כי ישנם ניצנים לכך שמכירות הטאבלטים מתרקסות בעוד מכירות המחשבים האישיים שבות לצמוח.

windows-phone-store

על אף כל מה שנאמר מעלה, ולפני שנספיד את ענקית התכנה, חשוב לציין שלא הכל אבוד בממלכת החלונות. אסור להתעלם מהעובדה שמיקרוסופט אוחזת ביד אחת את Xbox, קונסולת משחקים עצמתית ומרכז בידור ביתי מתקדם, וביד השנייה אקוסיסטם שלם של מערכות הפעלה. אם תצליח החברה לשחק יחדיו עם כל הקלפים שבידיה ותציע מערכת אחת שלמה, תוך שתהיה גם הראשונה להגשים את חזון הבית החכם, תוכל מיקרוסופט לדרוש בחזרה את מקומה בראש הפירמידה.

לסיכום, על אף משאביה האדירים, המהנדסים המוכשרים וניסיון של עשרות שנים, נראה שמיקרוסופט עלולה ללכת לאיבוד. אני מייחל לכך שמיקרוסופט תחל להתנהג כחברה מנוסה עם רוח צעירה שתרגש את הלקוחות, ולא כענק מגושם שנע בכבדות לעבר מטרה לא ידועה. נכון לעכשיו, מיקרוספט היא האויב הגדול ביותר של עצמה, ואם ברצונה לשרוד – עליה לשלוף טריקים חדשים מהשרוול ולהדהים את כולם. האם ב-30 בספטמבר זה יקרה?


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים