מגנגסטרים לדרקונים – שינוי התדמית הקיצוני של HBO

מתוך "משחקי הכס: עונה 6, פרק 10" מתוך “משחקי הכס: עונה 6, פרק 10” (תמונה באדיבות HBO)

עוד בשנה שעברה, כאשר הסתיימה העונה השישית של “משחקי הכס” (Game of Thrones), ידענו שצפויות לנו רק שתי עונות נוספות אחריה, ומלבד השאלה המתבקשת של “כיצד נחיה בלי ‘משחקי הכס’?!” נשאלת גם השאלה מה יהיה על HBO, לאחר שסדרת הדגל שלה תגיע לסופה?

לשאלה מה תעשה HBO אחרי “משחקי הכס” נלווית השאלה מה היא עשתה לפני – והאם יש דרך לחזור לשם? והאם בכלל צריך?

מהכלא לרחובות בלטימור – מהפכת הטלויזיה האיכותית

רשת HBO וותיקה משנדמה. היא קמה בשנת 1972, והיא הרשת הוותיקה ביותר בארצות הברית שגובה דמי מנוי מהצופים שלה. רובינו מכירים אותה מסוף שנות ה-90, ובצדק. הרי זו התקופה בה HBO הפכה לרשת היוקרתית ביותר בעולם.

במהלך שנות ה-90 התרחש שינוי משמעותי בהרגלי הצפיה שלנו. מכשירי VCR שאיפשרו לנו להקליט תכניות על קלטות וידאו הביאו עימם הצדקה לקיומן של סדרות כמו “טווין פיקס” ו”תיקים באפלה” – סדרות עם המשכיות, סדרות שהסיפור שלהן עובר מפרק לפרק והדמויות מתפתחת במהלך העונה. HBO זיהתה את השינוי הזה, ויישמה את היתרון הכי גדול שלה – בגלל שהיא רשת פרימיום בתשלום, היא יכלה להציג תכנים בוטים ואלימים יותר, שכן חוקי הצנזורה לא חלים עליה באותה מידה שהם חלים על רשתות מקומיות וממלכתיות.

ב-1997 יצאה העונה הראשונה של “אוז” (Oz), והיא הייתה הצעד הראשון של HBO להפיכתה למעצמה. הסדרה הציגה כלא בדיוני שעורך ניסוי חברתי באסירים האלימים שבו. אוז הציגה דמויות מרתקות, כתיבה איכותית, הפקה רצינית מזו של רוב הסדרות באותה התקופה, ואלימות מחרידה ובלתי נתפסת לצופה טלוויזיה של התקופה.

“אוז” מיד הכתה גלים בתור סדרה שלא נראתה כמותה לפני כן. ב-1999 יצאה העונה הראשונה של “הסופרנוס” (The Sopranos), ונהייה ברור ש”אוז” לא היה טריק חד פעמי – הוא רק סימן למגמה. “הסופרנוס” עקבה אחרי חייו ועבודתו של טוני סופרנו, בוס במאפיה האיטלקית של ניו ג’רזי, שפנה לטיפול פסיכיאטרי כתוצאה מהתקפי חרדה משתקים. הסדרה, שעד היום נחשבת לאחת מסדרות הדרמה הטובות בכל הזמנים, זכתה לשבחים ופרסים ובנתה ל-HBO את המוניטין שלה כרשת שמובילה את תחום הטלויזיה לעידן חדש.

כשב-2002 יצאה “הסמויה” (The Wire), סדרת המשטרה המורכבת והמרתקת ביותר שנעשתה אי פעם כנראה, נדהמנו, אבל כבר לא היינו מופתעים. נדמה היה שכל סדרת דרמה ש-HBO תפיק תהיה זהב טהור. אבל HBO החליטה שאם היא כבר מרוויחה את כל הכסף הזה ממכירת המנויים שלה, אפשר גם להשקיע יותר ממנו בהפקות. ושם התחילו הצרות שלה, וגם שלנו.

via GIPHY

סדרה של ביטולים מאכזבים

כשאומרים HBO ו”ביטולים” ביחד, ישנן שלוש סדרות שקופצות לתודעה מיד – “קרניבל” (Carnivale) מ-2003, “דדווד” (Deadwood) מ-2004 ו”רומא” (Rome) מ-2005. “קרניבל” ו”רומא” רצו שתי עונות בלבד, ו”דדווד” זכתה גם לעונה שלישית, אך לא יותר מזה. הסדרות לא היו קצרות בכוונה, הן פשוט בוטלו. הופסקו על ידי הרשת.

הסדרות האלה תוארו במשך תקופה ארוכה כטראומה של צופי HBO, שלוש סדרות איכות ייחודיות ויוצאות דופן שבוטלו למרות הפופולריות שלהן. למה הן בוטלו, אם הן היו כה אהודות? כנראה כי הן לא מכרו מספיק מנויים, והן היו יקרות מאד.

“קרניבל” הייתה סדרה מסוגננת וכמעט מיסטית שהתרחשה בארצות הברית בזמן השפל הגדול; “דדווד” התרחשה במערב הפרוע; ו”רומא” ברומא העתיקה. כמו הדרמות המהוללות של HBO, שלושת הסדרות התהדרו בדמויות נהדרות וסיפורים מרתקים. אך בנוסף, רמת ההפקה שלהן עלתה משמעותית. “רומא” ספציפית הייתה לסדרה היקרה ביותר בכל הזמנים במשך מספר שנים לאחר יציאתה. עונתה הראשונה בלבד עלתה מעל 100 מיליון דולר.

וכך נוצר מצב בגינו HBO נקלעה לבעיה – סדרות המופת שלה התסיימו או התקרבו לסיומן, בעוד שהדרמות התקופתיות החדשות שלה לא הצליחו להתרומם. היא מצאה את עמק השווה עם “דם אמיתי” (True Blood) ו”אימפריית הפשע” (Boardwalk Empire), סדרות ברמת הפקה גבוהה אך לא מופרזת, וזה שמר אותה עוד מספר שנים באור הזרקורים, אך אז גם התחילה הביקורת הקשה נגדה.

בעוד ש”דקסטר” של Showtime ו”שובר שורות” ו”מד מן” של AMC משכו תשומת לב כסדרות בעלות איכויות שנחשבו עד לאחרונה כאיכויות של HBO, היא עצמה התחילה להיתפס כרשת שאין לה יותר מה להציע מלבד מין, אלימות ותלבושות יפות. HBO הייתה זקוקה לקלף חזק שיחזיר אותה להיות החלוצה שהיא הייתה. זה היה הזמן לקחת הימור שהתבשל עוד מ-2006 – עיבוד לסדרת הפנטזיה השאפתנית “שיר של אש ושל קרח”.

מתוך "משחקי הכס" (באדיבות HBO)
מתוך “משחקי הכס” (באדיבות HBO)

רשת הדרקונים

ב-2011 עלתה לשידור העונה הראשונה של “משחקי הכס“, לאחר כחמש שנים של התלבטויות והפקה זהירה. אחרי הכל, HBO לא רצתה עוד “רומא” על הידיים. גם לא המעריצים. בהצהרה נועזת הכריזה HBO שלא תבטל את “משחקי הכס” בעונותיה הראשונות גם אם לא יהיה לה רייטינג טוב מספיק, כי בדיעבד מכירות ה-DVD של הסדרות המבוטלות הוכיחו שאולי כדאי היה להמשיך ולהשקיע בהן.

כיום מיותר לציין ש”משחקי הכס” היא אחת הסדרות הנצפות ביותר בטלויזיה, ועל אף עלויות ההפקה המופרזות שלה, היא גם משתלמת ל-HBO לחלוטין. אין ספק, הרשת הצליחה שוב להוביל את התחום לעוד עידן חדש בטלויזיה. אבל מה זה אומר על HBO?

“משחקי הכס” הפכה לעיקר התדמית של הרשת. למרות קומדיות מצליחות כמו “ויפ” (Veep) ו”עמק הסיליקון” (Silicon Valley), הדרקונים שולטים ברשת. הקומיקאי ג’ון אוליבר מתבדח לעתים קרובות שתכנית הסאטירה שלו Last Week Tonight מקבלת תקציבים גבוהים מהרגיל רק בזכות הדרקונים האלה.

לקראת סיומה של “משחקי הכס”, הזניקה HBO את “ווסטוורלד” (Westworld), סדרת מדע בדיוני יקרה ויוקרתית. כמו כן, חמישה פיילוטים שונים לסדרות ספין-אוף ופריקוולים ל”משחקי הכס” כרגע בשלבי הפקה מוקדמים. HBO שמה את הביצים שלה לא רק בסלסלת הפנטזיה והמד”ב, אלא מסרבת לחלוטין לשחרר את העולם של ג’ורג’ מרטין. הגיוני, הרי העולם הזה הוא שהציל אותה מלהפוך לפריט ארכיאולוגי.

ועדיין, הרשת שהייתה פעם סמל לאיכות בטלויזיה לא מצליחה להתנער מהדימוי שלה כרשת שעוסקת יותר מדי במין ואלימות. המנהלים מבינים שזה מוכר, והצופים אכן קונים את זה, אבל אי אפשר להתעלם מכך שזה פוגע ביוקרה של הסדרות.

כש”משחקי הכס” תסתיים, קשה לי להאמין ש”ווסטוורלד” תחליף אותה, למרות עונתה הראשונה המצוינת. גם הספין-אופים והפריקוולים, כמה מהם שלא יצאו לפועל לבסוף, יזכו רק לחלק מההצלחה של סדרת האם שלהם, ככל הנראה. HBO צריכה שוב משהו חדש ורענן. מי יודע, אולי סדרת הדרמה-בהיסטוריה-אלטרנטיבית של וייס ובניוף, יוצרי “משחקי הכס”, תהיה הדבר החדש הזה, אבל קשה לי להאמין בזה.

כך או כך, רק מהמרצ’נדייס של “משחקי הכס” אפשר לקיים רשת עוד מספר שנים טובות, אבל במקום מסוים קיימת התחושה שהרשת שהביאה לנו את “הסופרנוס” ו”הסמויה” כבר לא קיימת, ולא נדמה שהיא תחזור אלינו בעתיד הנראה לעין.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים