גאדג’טי מסקר: Lenovo ThinkPad X1 Nano – נייד זעיר וקל משקל

נייד Lenovo ThinkPad X1 Nano (צילום: יאן לנגרמן, גאדג’טי)

סדרת ניידי הפרימיום העסקית של לנובו (Lenovo), ה-ThinkPad X1, נחשבת מזה שנים לאחת מסדרות הדגל של החברה, כאשר הפעם יצא לנו לבדוק את אחת התוספות החדשות ביותר לסדרה, נייד ה-ThinkPad X1 Nano הזעיר, המגיע עם מסך 13 אינץ’ ומעבד ה-Tiger Lake מהדור ה-11 של אינטל.

נייד ה-ThinkPad X1 Nano הוא אחד מדגמי ה-ThinkPad X1 החדשים ביותר של לנובו, והוא הנייד הראשון בסדרה המגיע עם תקן ה-Intel EVO החדש. בנוסף ל-X1 Nano שהוכרז בספטמבר 2020, לנובו הציגה בתחילת השנה גם את דגמי ה-ThinkPad X1 Titanium Yoga ו-ThinkPad X12 Detachable החדשים. למעשה, אפשר להתייחס ל-X1 Nano כגרסה המוקטנת של נייד ה-ThinkPad X1 Carbon המוכר של לנובו, אותו אף סקרנו באתר בגרסת הדור השמיני שלו.

מדובר באחד מניידי ה-Thin & Light (“קל ודק”) הקלים והדקים ביותר אותם יצא לי לבדוק, כאשר הוא מגיע במשקל של החל מ-907 גרם בלבד הודות לגוף העשוי מגנזיום וסיבי פחמן, עם עובי של 13.87 מ”מ בלבד בחלקו הדק ביותר ו-16.7 מ”מ בחלקו העבה ביותר, זאת לעומת ניידי ה-Dynabook Portege X30L-G ו-Asus ExpertBook B9 אותם סקרנו בעבר, המגיעים שניהם במשקל של 870 גרם, אך בעובי גדול יותר של 17.9 ו-14.9 מ”מ, בהתאמה.

מבט מקרוב – ThinkPad X1 Nano

כרגיל, הדבר הבולט ביותר ב-X1 Nano של לנובו הוא המסך שלו. המגיע בגודל של 13 אינץ’ ולא 13.3 אינץ’ הנפוץ יותר, כאשר החברה בחרה לעבור ליחס המסך 16:10 הפופולרי יותר. פאנל ה-IPS של המסך מגיע ברזולוציית 2K של 2160×1350, עם צפיפות פיקסלים גבוהה למדי, במיוחד לאור העובדה כי מדובר במסך 13 אינץ’ בלבד. הוא עומד ב-100% מתקן הצבעים sRGB ומגיע לבהירות של 450 ניט לפי החברה, מה שמספק תצוגת תמונה טובה מאוד בזמן שימוש גם בסביבה מוארת.

בהתחשב בכך כי לרוב ניידים בגודל הזה מגיעים עם מסך Full HD, רזולוציית ה-2K מוסיפה המון, כאשר המסך אף תומך בטכנולוגיית ה-Dolby Vision, ובעוד שהוא לא תומך במגע, קיימת תצורה למחשב גם עם מסך מגע. בחלק העליון של המסך אפשר למצוא מצלמת רשת באיכות 720p עם סוגר פיזי יחד עם חיישן זיהוי פנים התומך ב-Windows Hello.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

אחד התחומים הבעיתיים ביותר ב-X1 Nano הוא כמות החיבורים, כאשר צמד החיבורים היחידים בנייד הם זוג חיבורי USB-C בצידו השמאלי של הנייד יחד עם חיבור אודיו 3.5 מ”מ סטנדרטי, כשצמד החיבורים מגיעים בתקן ה-Thunderbolt 4 / USB 4. מדובר בכמות חיבורים נמוכה ובעייתית המחייבת לרכוש דונגל יעודי נפרד, זאת על אף שהחברה בחרה להוסיף למארז דונגל יעודי לחיבור רשת קווי המיועד יותר למשתמשים העסקיים.

בצד הימני של הנייד ניתן למצוא פתח אוורר רחב למדי, כאשר לקראת הקצה ניתן לראות את כפתור ההדלקה. בצד האחורי של הנייד אפשר למצוא פתח להכנסת כרטיס סים. במקרה שלנו, הנייד בביקורת הגיע עם מודם ה-Sanpdragon X55 5G של קוואלקום לחיבור דור 5 מהיר במיוחד עם תמיכה ב-eSIM.

בעוד שיש דברים בעולם שמשתנים, ישנם גם דברים שנשארים אותו הדבר. זאת הדרך הפשוטה ביותר לתאר את מקלדת ה-X1 Nano, השומרת על העיצוב המסורתי והמוכר של ניידי ה-ThinkPad של לנובו. במרכז המקלדת אפשר למצוא את ה”מחק” האדום והוותיק של החברה המשמש כתחליף לעכבר, בנוסף לפד העכבר הסטנדרטי אך הקטן, המגיע עם מקשים פיזיים בחלקו העליון, כאשר בצד השמאלי של פד העכבר ניתן לראות את חיישן טביעת האצבע.

בעוד המקלדת שומרת על העיצוב המוכר שלה, העובדה כי מדובר בנייד 13 אינץ’ גורמת לכך כי המקלדת מגיעה במבנה צפוף יותר מדגמים אחרים שיצא לנו לבדוק. אפשר להתרגל לזה אחרי פרק זמן מסויים אף שמיקום כפתורי ה-PgUp ו-PgDn מעל מקשי החצים גרם ללא מעט בעיות לאור הקרבה והגודל שלהם. מקש ה-Fn מגיע כרגיל בצד החיצוני של המקלדת (בניגוד לכל חברה אחרת כמעט), אך ניתן להחליף בין כפתור ה-Ctrl ו-Fn דרך BIOS הנייד.

מבט מקרוב על החלק העליון של המקלדת מציג צמד רמקולים, שהם חלק ממערך אודיו מרובע ששולב בנייד, דבר מרשים בהתחשב בגודל שלו. צמד הרמקולים העליון הם הטוויטרים בעוצמה של 1W וצמד הרמקולים התחתון אותם נראה בהמשך הם וופרים בעוצמה של 2W.

גב ה-X1 Nano ממשיך את קו העיצוב המוכר של סדרת ה-ThinkPad X1 המגיע בעיצוב סיבי הפחמן המשולבים, כאשר בחלקו העליון ניתן למצוא את הלוגו המוכר של סדרת ה-ThinkPad עם ציון סדרת ה-X1, ותאורת לד פעילות בצבע אדום המשולבת באות i, ואילו בצד הימני התחתון מופיע לוגו החברה.

החלק התחתון של הנייד מגיע בעיצוב פשוט ונקי למדי עם 4 רגליות גומי קטנות ופתח האוורר בחלקו העליון. בחלק התחתון ניתן לראות את צמד הרמקולים הנוסף ב-X1, יחד עם כיתוב שם הדגם.

מבחני ביצועים – ThinkPad X1 Nano

נייד ה-ThinkBook X1 Nano מגיע עם מפרט טכני איכותי המבוסס על מעבד ה-Tiger Lake מהדור ה-11 של אינטל, כאשר הדגש העיקרי הוא על המשקל הנמוך של הנייד, המסתכם בפחות מק”ג, ובמסך ה-13 אינץ’ המגיע ברזולוציה גבוהה ולא נפוצה של 2K.

המפרט המלא של הנייד שבדקנו כולל:

  • מעבדCore i7-1160G7.
  • זיכרון – 16GB LPDDR4x.
  • אחסון – SSD בנפח 1TB מדגם NS530 של WD.
  • כרטיס מסך – Intel Iris Xe מובנה.
  • מסך – 13 אינץ’ עם פאנל IPS ברזולוציית 2K של 2160×1350 ביחס 16:10.
  • משקל – 939 גרם בדגם שנבדק עם מודם 5G מובנה.

על מנת לקבל מדד לביצועי הנייד ערכנו כמה בדיקות ביצועים עם חלוקה לביצועים כלליים, ביצועי מעבד, ביצועי כרטיס מסך וביצועי אחסון מובנה, כאשר הנייד הוגדר על מצב ביצועים. לצורך מדד הביצועים הכללי הנייד נבדק בתוכנת ה-PCMark 10 עם ציון כללי של 4664 נקודות.

מבחן ביצועים PCmark

לבדיקת מעבד ה-Core i7-1160G7 הורצה תוכנת ה-GeekBench 5.3.2, בה המעבד קיבל ניקוד של 1364 לביצועי ליבה בודדת ו-4867 לריבוי ליבות, וכן תוכנת ה-Cinebench R23 בה המעבד קיבל ניקוד של 1356 לביצועי ליבה בודדת ו-4390 לביצועי ריבוי ליבות.

כרטיס ה-Intel Iris Xe המובנה נבדק עם תוכנת ה-3DMark במבחן ה-Time Spy, בו הוא קיבל ציון של 1474 נקודות ובתוכנת ה-Superposition בהגדרת 1080p מדיום בה קיבל ציון של 2509 נקודות.

כונן ה-SSD המובנה מדגם SN530 של WD מציג מהירות קריאה שנעה עד 2.31GB/s וכתיבה עד 1.7GB/s בתוכנת ה-ATTO, כשב-AS SSD הכונן מקבל ציון כללי של 3074 נקודות עם מהירות כתיבה רציפה של כ~955MB/s וקריאה של כ~2.08GB/s.

מדובר בביצועים סטנדרטיים למדי עבור נייד מבוסס Tiger Lake, כאשר ניתן להשוות את הביצועים שלו לנייד ה-ZenBook Flip S אותו בדקנו בעבר. מעבדי הדור ה-11 של אינטל מהווים קפיצת ביצועים משמעותי במיוחד לעומד הדורות הקודמים של החברה, עם שני שינויים עיקריים בדמות המעבר לייצור 10nm SuperFin וכרטיס ה-Iris Xe המובנה. הנייד מגיע עם חומרה המאפשרת לו להתמודד עם כל המשימות בצורה טובה, כאשר מדובר גם בגיימינג קל בהתחשב כי מדובר בכרטיס מסך מובנה.

חווית שימוש – ThinkPad X1 Nano

בתור חובב ניידי Thin & Light, ה-X1 Nano של לנובו הוא הפתרון המושלם למשתמש בדרכים, אף שלדעתי מסך 14 אינץ’ גדול יותר היה יותר נוח לשימוש. עם זאת, הגודל והנוחות הנשיאה של ה-X1 Nano מפצים על כך בקלות.

מסך ה-13 אינץ’ ברזולוציית 2K מספק תצוגה איכותית למדי, במיוחד עם שילוב מערך האודיו המרובע המשמש בזמן צפיה בסרטוני וידאו. הבעיה הממשית בנייד, מלבד העובדה כי מדובר על מגנט לטביעות אצבע, היא כמות החיבורים הנמוכה שלו. אם לנובו החליטה לספק בכל מקרה דונגל לחיבור רשתי קווי, אפשר היה לקוות כי הדונגל יגיע לכל הפחות עם חיבור USB עליו או אפילו יציאת HDMI.

בעוד סוללת ה-48Wh המובנת של הדגם אמורה להספיק לפי החברה לעד 13 שעות שימוש, בבדיקה שלי הגעתי לכ~10 עד 11 שעות, כאשר הנייד תומך בטעינה מהירה באמצעות מטען ה-65W המצורף, המספק 80% מהטעינה של הנייד בשעה.

פיצ’ר מעניין שאפשר למצוא ב-X1 Nano הוא תוכנת ה-Glance של חברת Mirametrix, המשתמשת במערך הצילום של ה-X1 Nano כדי לעקוב אחרי הפנים של המשתמש ולדעת מתי ואיך הוא מסתכל על המסך. הדבר פותח מספר פיצ’רים דוגמת טשטוש המסך כאשר המשתמש לא מסתכל עליו או כשהמצלמה מזהה כי יש מישהו מאחורי המשתמש המסתכל על המסך.

תוכנת ה-Glance

השורה התחתונה – מה חשבנו על ה-ThinkPad X1 Nano

נייד ה-ThinkPad X1 Nano החדש הוא “הראשון לשמו” בעבור לנובו, אך הוא מגיע כחלק ממשפחת ניידי ה-ThinkPad X1 הוותיקה והמוערכת של החברה. המטרה העיקרית של ה-X1 Nano היא כמחשב לשימוש בדרכים עבור משתמשים עסקיים המחפשים פתרון מהיר ונוח, דבר אותו הנייד מצליח לספק בקלות עם משקל של פחות מק”ג ומערכת מבוססת מעבדי ה-Tiger Lake של אינטל.

מסך ה-13 אינץ’ של הנייד מגיע ברזולוציית 2K גבוהה, והחיסרון הגדול של הדגם הוא כמות החיבורים הנמוכה שלו, למרות שאפשר להבין את המחסור לאור העובי הנמוך של הנייד. עם זאת, העובדה כי לנובו בחרה לספק דונגל רשת בלבד מצערת במיוחד בהתחשב במחיר הגבוה של הנייד. בעבור מי שמחפש נייד פרימיום לשימוש בדרכים ואין לו בעיה של תקציב, ה-ThinkPad X1 Nano החדש של לנובו מספק פתרון מעולה לדעתי האישית.

נייד ה-ThinkPad X1 Nano שנבדק זמין למכירה בארץ במחיר של 11,000 ש”ח.

מה אהבנו?

  • משקל נוצה של פחות מק”ג.
  • מסך 2K איכותי ביחס 16:10.
  • זמן סוללה ארוך.
  • מערך שמע מרובע איכותי.
  • מגיע עם מתאם USB C לרשת קווית.
  • מגיע עם מודם דור 5 מובנה (בתצורה שנבדקה).
  • שקט בשימוש רגיל.

ומה לא?

  • שני חיבורי USB C בלבד.
  • משטח עכבר קטן יחסית.
  • מגנט טביעות אצבע.
  • מחיר.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים