ווינדוס 11: מה זה TPM? איזה מעבדים נתמכים? ופרטים נוספים על מערכת ההפעלה החדשה

Windows 11 Windows 11

מערכת ההפעלה ווינדוס 11 של מיקרוסופט הוכרזה רק בשבוע שעבר, וכבר אנו למדים עליה פרטים חדשים, בהם הנושא החשוב של איזה מחשבים ומעבדים יכולים להריץ אותה, מה הוא רכיב ה-TPM ופרטים נוספים שלא היו חלק מההכרזה המקורית.

אחד הנושאים ה”חמים” ביותר בהקשר ל-Windows 11 הוא השאלה הפשוטה – האם המחשב שלי יכול להריץ את ווינדוס 11? את התשובה אפשר למצוא יחסית בקלות באמצעות אפליקציית “בדיקת בריאות מחשב” של מיקרוסופט (להורדה), המציגה למשתמש האם המערכת שלו תואמת לדרישות המינימום של ווינדוס 11. עם זאת, התשובה האמיתית קצת יותר מסובכת וקשורה לדרישות האבטחה של מיקרוסופט ממשתמשי ווינדוס 11.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

מה זה TPM?

מיקרוסופט התייחסה למערכת החדשה כמערכת הווינדוס הבטוחה ביותר שלה עד היום, כאשר זה נוגע בעיקר לשוק הביתי ולעובדה כי המערכת מחייבית שימוש בטכנולוגיית האבטחה Trusted Platform Module או TPM, טכנולוגיה שמוכרת יותר למשתמשים העסקיים מאשר לביתיים. מדובר בשבב פיזי או משולב במעבד, המשמש כאיזור בטוח למפתחות הצפנה שונים, באמצעות ניתן להתחבר למחשב, להצפין קשיחים ועוד..

בדיקת תאימות מערכת לווינדוס 11

דרישת ה-TPM 2.0 של מיקרוסופט לווינדוס 11 שינתה למעשה את אחת מדרישות המינימום של המערכת. לא מספיק רק מעבד 64 ביט עם 2 ליבות, אלא אחד עם TPM 2.0 מובנה, למרות שקיימים מעט מקרים בהם הטכנולוגיה מגיעה כחלק מלוח האם או ניתנת להוספה עם שבב חיצוני.

בפועל, רוב מי שקנה מחשב ביתי בשנים האחרונות, עם מעבד ברמה של Coffee Lake מהדור השמיני של אינטל ומעלה, מעבד ברמה של Ryzen 2000 מהדור השני של AMD ומעלה, מחשב ARM מבוסס קוואלקום עם שבב  Snapdragon 850 או Snapdragon 7c ומעלה או שבבי ה-Microsoft SQ1 ומעלה של מיקרוסופט, יכול להתקין על המערכת שלו את ווינדוס 11.

ניתן לבדוק האם המערכת שלכם מכילה TPM באמצעות הרצת הפקודה tpm.msc בתהליך ההפעלה בווינדוס 10 (לחיצה על מקש חלונות + R), כאשר סביר להניח שהאפשרות קיימת אך כבויה בביוס המערכת שלכם אם היא משתמשת במעבד מהרשימה, הנקראת גם PTT (ר”ת Trusted Platform Module) במעבדי אינטל ו-fTPM (ר”ת Firmware Trusted Platform Module) במעבדי AMD.

לרשימה המלאה של המעבדים התומכים, לחצו בהתאמה: אינטל, AMD, קוואלקום

בדיקת TPM במערכת עם הרצת tpm.msc

אפליקציות אנדרואיד

אחד מהשינויים הגדולים ב-Windows 11 הוא התמיכה החדשה של מיקרוסופט בהרצת יישומי אנדרואיד ישירות מתוך מערכת הווינדוס החדשה, דבר שהתאפשר על ידי שיתוף פעולה בין מיקרוסופט, אינטל ואמזון.

עם זאת, חשש אחד גדול שהיה לאנשים לאור שילוב חנות האפליקציות של אמזון כחלק מהחנות הרשמית של מיקרוסופט במערכת החדשה, נוגע למגבלה על יכולת התקנת אפליקציות אנדרואיד באופן עצמאי, שלא מהחנות. ציוץ של מהנדס מיקרוסופט מבטל את החשש הזה, כשהוא מעיד על אפשרות להתקנת אפליקציות אנדרואיד באמצעות קבצי APK רגילים מחוץ לחנות של מיקרוסופט.

אינטרנט אקספלורר

דפדפן האינטרנט אקספלורר (Internet Explorer) של מיקרוסופט שרד לא מעט שינויים בשנים האחרונות, עד שהוחלף סופית על ידי דפדפן ה-Microsoft Edge מבוסס הכרומיום העדכני כדפדפן ברירת המחדל שלה בווינדוס 10.

בעוד שדפדפן האינטרנט אקספלורר 11 נועד לצאת “לגמלאות” ב-15 ביוני 2022, מיקרוסופט מקדימה את הפרישה שלו בווינדוס 11, כאשר הדפדפן כלל לא ישולב במערכת.

לוח הזמנים המעודכן לסיום התמיכה ב-Internet Explorer 11 (מקור מיקרוסופט)

אם נראה לכם שהמחשב שלכם אמור לתמוך בווינדוס 11 אך מציג שהוא לא נתמך בתוכנת בריאות המחשב של מיקרוסופט, בדקו כי האפשרות ל-TPM בשמות השונים לא מכובה אצלכם בביוס המחשב. עם זאת, ווינדוס 10 לא הולכת להיעלם בזמן הקרוב עם גמר תמיכה רק ב-2025, כאשר מיקרוסופט אף אמרה שלא תחייב משתמשי ווינדוס 10 לעדכן לווינדוס 11, זאת בניגוד לגרסאות קודמות.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים